Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enda mere ladeproblemer!

Startet av Milzit, onsdag 01. september 2010, klokken 17:29

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 08. oktober 2010, klokken 16:59
Elbiler trives som fisken i vannet i langsom/stop-and-go bytrafikk og har der vesentlig lengre rekkevidde enn på motorveien.
En fossilbil er den rake motsetningen. Langsom/stop-and-go bytrafikk er ren gift for forbrenningsmotoren og forbruket går til himmels.

Dette betyr at pendlerbiler av typen Think, iMiew o.l. er en utmerket ide.
Men er Tesla S og enda mindre Tesla R en god ide?

Ingen ekte autobahn-raser vil snegle seg avgårde i 200 km/t.

Her i Norge er det et ikke-problem. Jeg har 283km hjemmefra til hytta, den distansen kjøres med en gjennomsnittsfart på 71km/t...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på fredag 08. oktober 2010, klokken 11:01
Nå er det vel ikke sikkert at denne servicen er "nødvendig", men en måte for produsenten få tak i akkumulerte data som kan analyseres og dermed gjøre bilen "enda bedre". ::)

Servicen gjelder hovedsakelig kjølesystemet etter hva jeg skjønner, da et 100% fungerende kjølesystem er en forutsetning for at batteriet skal holde oppgitt levetid og ytelse. Så lenge prisen ikke er ublu (>5000 kroner) synes jeg en gang pr. år (vi kjører 14kkm i året) er greit nok, så lenge det er verksted i Oslo...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AntiRegreim

Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. oktober 2010, klokken 17:13
Servicen gjelder hovedsakelig kjølesystemet etter hva jeg skjønner, da et 100% fungerende kjølesystem er en forutsetning for at batteriet skal holde oppgitt levetid og ytelse. Så lenge prisen ikke er ublu (>5000 kroner) synes jeg en gang pr. år (vi kjører 14kkm i året) er greit nok, så lenge det er verksted i Oslo...
Går ut fra servicen også omfatter de mekaniske komponentene elbilen har felles med fossilbilen.
I så fall er 5K billigere enn for fossilbiler med serviceintervall hvert år/20K km.
Men ikke uten videre for de med intervall 2år/30K km.
Og slett ikke for de med computer-beregnet  ut fra kjøremønsteret dersom du har mye langkjøring
og følgelig intervaller nærmere 40K.

Service er forøvrig dyrt for alle biler med norske verkstedpriser  helt i verdenstoppen.
5K betyr jo 50øre/km med kjørelengde 10K, 
35,7 med dine 14 
og 25 med 20.

TRØSTEN ER:
"Sveits og Norge har verdens rikeste innbyggere, viser en ny rapport fra Credit Suisse."
SE   http://e24.no/naeringsliv/article3848445.ece




AntiRegreim

#48
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. oktober 2010, klokken 17:09
Her i Norge er det et ikke-problem. Jeg har 283km hjemmefra til hytta, den distansen kjøres med en gjennomsnittsfart på 71km/t...
Går ut fra du har lademulighet på hytta. I motsatt fall ligger du tynt an.

Iflg Tesla er teoretisk rekkevidde for R 290km med 70km/time. I praksis er det ikke mulig å oppnå denne da den forutsetter helt jevn nonstop hastighet uten varmeapp/AC, radio m.m. i drift.

Derimot burde S med den største batteripakka klare disse 283 km'ene uten noe problem enda om rekkevidden med vekslende hastigheter er mindre enn med jevn. 
Eksempelvis 141 km i 90 + 142 i  50 gir mindre rekkevidde enn 283 i 70.

Det samme forholdet får du forøvrig  med:
bakke opp  + ned samme bakken.
X km i motvind + de samme X i like stor medvind.

Derimot ville jeg ikke ta sjangsen på de to mindre pakkene.

Cobos

Nå har Tesla ihvertfall i USA vært veldig tydelige på at de IKKE godtar forhandlere fordi de gjerne er av ymse kvalitet og derfor ikke tilbyr det service nivået Tesla forutsetter. Dette gjaldt primært Roadsteren men vet ikke hvordan dette blir i praksis i Norge og for Model S.
I USA kan du ta med bilen til en Tesla butikk eller de sender ut en mekaniker i sitt Service Ranger program, dette er da Tesla mekanikere ansatt av Tesla med en mobil reparasjonsvan som kan fikse ting og gjøre service langt unna basen.
Årlig service koster såvidt jeg vet $600 nå for Roadsteren.

Når det gjelder rekkevidde roter du med tallene. Ser man Roadster som er det eneste man har tall på, så er 70km/t i steady speed lik 43,4mph det gir en rekkevidde på ca 290miles (litt vanskelig å lese av helt presist) eller 466km. Hvis du derimot kjører i gjennomsnitt i 100km/t klarer Roadsteren 341km. Det betyr helt riktig at Oslo - Svinesund ikke er en god tur for Roadsteren, men det er jo ikke det den egner seg til... småveier med 70-80km/t og mye svinger elsker Roadsteren og det er det jo nok av i Norge :)

Merk at Model S på tross av høyere vekt er mye mer aerodynamisk enn Roadsteren, dermed er den noe mindre påvirket av høy fart enn Roadsteren.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

AntiRegreim

Sitat fra: Cobos på fredag 08. oktober 2010, klokken 23:38
Når det gjelder rekkevidde roter du med tallene.
STAND CORRECTED!
Leste som du 290, men glemte i farten å omregne til km!

Tror også som du at S klarer mer enn R, både pga bedre aerodynamik og større batteripakke.
Men de teoretiske tallene bygget på maksimalt gunstige kjøreforhold holder selvsagt ikke i praksis.
Først mange eiere med høye tall på telleren kan gi oss noenlunde sikre gjennomsnittstall.

Er neppe noen tvil om at individuelle kjørevaner og -strekninger betyr enda mer for elbiler og  hybrider enn for fossilbiler.
Således er det naturlig å si "som ventet" når tyske tester finner ut at Prius er bilen med størst forskjell mellom fabrikkoppgitt
og i praksis oppnådd bensinforbruk.

AntiRegreim

Sitat fra: Cobos på fredag 08. oktober 2010, klokken 23:38
Årlig service koster såvidt jeg vet $600 nå for Roadsteren.
Oversatt til norsk kostnadsnivå blir dette neppe rimeligere enn for en vilken som helst (fossil)bil?

jkirkebo

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 08. oktober 2010, klokken 22:12
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. oktober 2010, klokken 17:09
Her i Norge er det et ikke-problem. Jeg har 283km hjemmefra til hytta, den distansen kjøres med en gjennomsnittsfart på 71km/t...
Går ut fra du har lademulighet på hytta. I motsatt fall ligger du tynt an.

Derimot burde S med den største batteripakka klare disse 283 km'ene uten noe problem enda om rekkevidden med vekslende hastigheter er mindre enn med jevn. 

Derimot ville jeg ikke ta sjangsen på de to mindre pakkene.

Det er kun en Model S med største batteripakka som er aktuell ja. Lademulighet har jeg på hytta, men kun i form av et 6kW aggregat.

Dog vil jeg normalt ikke behøve å lade på hytta (ikke mye ihvertfall)  da jeg ikke kjører distansen i ett strekk. Jeg kjører normalt til jobben på morgenen (95km) og parkerer i U5 på Oslo City der det er flere ladepunkter. Etter jobb kjører jeg de ca. 190km som gjenstår til hytta. Tilsvarende hjemover 3-4 dager senere; først 190km til Oslo, lading i ~8 timer mens jeg jobber og 95km hjem.

Dermed blir lengste distanse uten lading 380km (190km*2) noe som burde være innenfor rekkevidde. Evt. vil et par timers lading fra aggregat gi meg god margin.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Sitat fra: AntiRegreim på lørdag 09. oktober 2010, klokken 09:00
Sitat fra: Cobos på fredag 08. oktober 2010, klokken 23:38
Årlig service koster såvidt jeg vet $600 nå for Roadsteren.
Oversatt til norsk kostnadsnivå blir dette neppe rimeligere enn for en vilken som helst (fossil)bil?
Tja... Roadsteren plasserer seg i eller nesten i klassen for Ferrari ol.  Jeg tipper du blir overrasket over hva som er standard kostnadsnivå der. Mitt hint er IKKE billig :)
Det er ren spekulasjon fra vår side når det gjelder service i Norge, men at den blir billigere i Oslo området hvor du kan reise inn selv er helt klart.
E.Musk snakker om at Model S pga vedlikeholdskostnader i USA tilsvarer en bensinbil til ca $35000 og ikke en bensinbil til $50 000 som Model S koster der. Hva som ligger i det i detalj vet jeg ikke, men tror ikke vedlikeholdskostnadene blir veldig høye for Model S. Likevel kommer vel det litt an på hvor mye du betaler for inngangsbilletten, og hvor de tar inntjeningen sin?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Lynet

Sitat fra: Cobos på fredag 08. oktober 2010, klokken 23:38
Nå har Tesla ihvertfall i USA vært veldig tydelige på at de IKKE godtar forhandlere fordi de gjerne er av ymse kvalitet og derfor ikke tilbyr det service nivået Tesla forutsetter. Dette gjaldt primært Roadsteren men vet ikke hvordan dette blir i praksis i Norge og for Model S.

Mulig de kan gjøre dette i USA, men i EU/EØS går det ikke da en fabrikk ikke kan si at garantien ikke gjelder fordi servicer er tatt hos et annet verksted.

Det er også et EU-krav om at all litterarur, spesialverktøy og diagnosetestere skal være tilgjengelige for kjøp for hvem som helst. Men det sies ikke noe om prisen  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Cobos

Nettopp og du tror noen andre vil betale for spesialutstyret som trengs med den lille inntjeningen som er mulig? :)
Tesla har valgt å gjøre det slik i USA for å sikre en kvalitetsopplevelse for kunden ikke for å beskytte inntjeningen. Nå er jo mange bilforhandlere i USA veldig mye dårligere enn i Norge. Norge har jo heller ingen egne produsenter. Blir spennende å se hvordan de løser dette i Norge. Skandinavia-sjefen, Espen snakker om Oslo butikk i løpet av 2011.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

AntiRegreim

#56
Sitat fra: Cobos på lørdag 09. oktober 2010, klokken 10:06
E.Musk snakker om at Model S pga vedlikeholdskostnader i USA tilsvarer en bensinbil til ca $35000 og ikke en bensinbil til $50 000 som Model S koster der.
Reiser et interessant spørsmål:
Skal en elbil sammenlignes med:
-fossisbil av samme type/størrelse?  Eksempelvis  Think med  Smart4two?
-fossilbil i samme prisklasse? Eksempelvis Think med Golf+ ?

Trodde elbil skulle kompensere høyere kjøpspris med lavere kostnader til vedlikehold/rep.
Ikke at den skulle ha samme kostnadsnivå til vedlikehold/rep som fossilbil i samme prisklasse.

Tenker vi forøvrig på samme prisklasse inklusive eller eksklusive politisk vedtatte fordeler?
Tenker vi inklusive, vil økonomisk sammenligning falle forskjellig ut fra land til land.
Eksklusive vil mange derfor se som nødvendig for at sammenligningen skal være universiell og "rettferdig".






AntiRegreim

#57
Sitat fra: Cobos på lørdag 09. oktober 2010, klokken 10:06
Tja... Roadsteren plasserer seg i eller nesten i klassen for Ferrari ol
Samme trodde jeg. Men da jeg påpekte fart lik Autobahn-rasing ville tømme batteriene på godt under en time,
fikk jeg grei beskjed om det var ikke racing i 250-300 km/t  bilen var tenkt til, men svingete og bakkete veier lik de (geitestiene) vi har i Norge i 70-80 km/t.

R er da nærmere en typisk engelsk roadster enn en Ferrari/Porsche uten at det betyr lavere kostnader.


Sitat
Jeg tipper du blir overrasket over hva som er standard kostnadsnivå der. Mitt hint er IKKE billig :)
IKKE BILLIG kan du trygt bytte ut med RÅDYRT.

La R koste hva den vil. Leiketøy for rikinger er dyrt uansett. Men S som familiebil  bør kunne utkonkurrere en tilsvarende fossilbil.

Cobos

Jeg mistenker at har du en Ferrari får den også relativt begrenset rekkevidde på autobahn også, men det er naturligvis lettere fylle den opp igjen. Poenget mitt er uansett at en bil som en Ferrari nok ikke er spesielt morsom å ligge i 200km/t med på Autobahn med. Det er jo utelukkende en test av comfort featurene og ikke egentlig motor og kjøreegenskaper som vel er poenget med Ferrari? At Roadsteren ligner på en engelsk roadster er vel relativt naturlig med tanke på dens bakgrunn.

Tesla sier at de har brukt BMW 5 serie som mål for Model S.
I usa starter 528i på $44 550,  535i på $49 600, 550i på $59 700, ytelsesmessig (basert på aksellerasjonsdata) ligger Model S seg midt mellom 535i og 550i. Prismessig om du regner med føderale tilskudd matcher den 550i eller 535i i pris. At 5 serien til BMW tilsvarer Model S sin sportslige profil er jeg helt med på, evt kan man se på 5 serie GT som kanskje treffer enda bedre. Uansett i USA er det tydelig at de har priset det slik at de Tesla finner det naturlig å sammneligne med skal være tilsvarende priset.

Her i Norge derimot koster BMW henholdsvis 754 800, 924 000 og 1 362 800 kroner. Det er da gjerne i mer strippede versjoner enn det du får i USA. Bruker vi dagens dollar kurs og fjerner avgifter og MVA koster disse i Norge $64880, $71 658 og  $94 134

Hva Model S koster i Norge er det ikke godt å si, men et regnestykke man kan gjøre er å se på norsk Roadster pris på 700 000 for innstegsmodellen og sammenligne med $109 000 (634 250NOK). Det gir påslagsfaktor på 1.104. På Model S prisen blir dette da 368 735NOK. Antagelig er det litt optimistisk men utifra dette konkurrerer de klart med bensinbiler på innkjøpspris og vedlikehold blir antagelig lavere. Forbruk blir ihvertfall lavere, siden du kan få gratis strøm, men ingen steder leverer gratis bensin såvidt jeg vet.
Siden 528i koster 377 500 UTEN avgifter er det ikke usannsynlig at Model S kan konkurrere uten fordelene. Problemet er at Tesla er beryktet for å inkludere fordelene inn i sine priser. Derfor er jeg veldig spent på hva Model S ender opp med å koste, men det er klart at ønsker du en rask stor familiebil så er Model S en mye bedre deal enn Think som ditt eksempel tydelig viser.

Cobos

Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

eledille

Sitat fra: AntiRegreim på søndag 10. oktober 2010, klokken 08:15

R er da nærmere en typisk engelsk roadster enn en Ferrari/Porsche uten at det betyr lavere kostnader.


Roadsteren er basert på Lotus Elise, så denne gangen var du i hvert fall inne på skiva ;)

Men kostnadene er nok langt unna Porche, og i hvert fall Ferrari.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA