Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enda mere ladeproblemer!

Startet av Milzit, onsdag 01. september 2010, klokken 17:29

« forrige - neste »

Milzit

Hei
Vi lurer på bestille en Tesla Model S. Jeg ser det er flere andre som har skrevet om den, men er det noen som har gjort noen reservasjoner? Har dere gjort det imot forhandler her i Norge eller direkte imot Tesla? Vi bor i Oslo og ser det er en importør her også.

Vi hadde håpet å bruke denne som eneste bil. Det spennende blir jo hva slags reele rekkevidder man får på batteriene, og kupe-oppvarming går i dag av batteri-kapasiteten etter hva jeg har forstått?

Finnes det noen oversikt over 400V hurtiglade-punkter i Norge? Har man mulighet til å gjøre en hurtiglading på slike steder hadde det vært genialt.

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på lørdag 31. juli 2010, klokken 22:02
Hei
Vi lurer på bestille en Tesla Model S. Jeg ser det er flere andre som har skrevet om den, men er det noen som har gjort noen reservasjoner? Har dere gjort det imot forhandler her i Norge eller direkte imot Tesla? Vi bor i Oslo og ser det er en importør her også.

Vi hadde håpet å bruke denne som eneste bil. Det spennende blir jo hva slags reele rekkevidder man får på batteriene, og kupe-oppvarming går i dag av batteri-kapasiteten etter hva jeg har forstått?

Jeg har vurdert det, men skal i så fall ha AWD-modellen og den går ikke an å reservere ennå fikk jeg beskjed om. Avventer derfor litt.

Jeg skal også ha den som eneste bil, opptil 480km rekkevidde holder fint for meg. Det lengste jeg vanligvis kjører en vei er 283km til hytta og selv på vinteren bør det gå bra...

Oppvarmingen vil sikkert gå fra batteriene ja. Forhåpentligvis blir det fra en varmepumpe (reversibel) og ikke varmeelementer. Isåfall bør det ikke gjøre større innhugg på rekkevidden. F.eks 6 timer á 1.5kW blir 9kWh eller ca. 10% av batterikapasiteten, dvs. fortsatt rekkevidde på godt over 400km med den store batteripakka på ~90kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#2
Sitat fra: Milzit på lørdag 31. juli 2010, klokken 22:02
Finnes det noen oversikt over 400V hurtiglade-punkter i Norge?
Jeg tviler på at du finner noen 400V ladeplasser i Norge så langt. Det er nok bare vanlig 16A enfas å oppdrive. Et tilleggsproblem er at det ser ut som mange ladeplasser ikke engang har trukket kabel som åpner trefas og større strømstyrke :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

knukje

Jeg har bestillt, ja. gjennom Ferdinand motor i Bergen. Vurderte å imortere selv. Men det blir utrolig mye som må ordnes. Dessuten mener leverandør at de har god kontakt med Tesla, og at jeg kommer lengre fram i køen gjennom å kjøpe bilen gjennom dem. Tenker å bruke den som eneste familiebil. Bilen virker nesten for god ut til å være sann.. En halv million er mye penger. Men her får man utrolig mye bil for pengene, og dersom man regner på det i forhold til avgifter og drivstoff, blir egentlig bilen ganske rimelig..

Cobos

Jeg har også bestilt en, gjennom Tesla direkte.
Jeg er riktignok litt tvilende siden etter en samtale nylig med kontakten min i England (som er europeisk HQ) så virker det som prisen kommer til å bli rimelig stygg. Dermed kan det være de priser seg for høyt for meg, men jeg vet desverre ingenting enda. Jeg høper de på mange måter går for den norske BMW modellen, med en kurrant basismodell som er ganske billig og større ekstrautstyrsliste med god inntjening, i motsetning til den amerikanske modellen hvor 5-serie BMW har alt ekstrautstyret inkludert.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på søndag 01. august 2010, klokken 20:04
Jeg har også bestilt en, gjennom Tesla direkte.
Jeg er riktignok litt tvilende siden etter en samtale nylig med kontakten min i England (som er europeisk HQ) så virker det som prisen kommer til å bli rimelig stygg. Dermed kan det være de priser seg for høyt for meg, men jeg vet desverre ingenting enda. Jeg høper de på mange måter går for den norske BMW modellen, med en kurrant basismodell som er ganske billig og større ekstrautstyrsliste med god inntjening, i motsetning til den amerikanske modellen hvor 5-serie BMW har alt ekstrautstyret inkludert.

Cobos

Hvor stygg da ? Jeg håper AWD 300-mile utgaven kommer inn på maks 600.000, det tilsvarer USD $90K noe som egentlig burde være mer enn nok for å betale for oppgraderingene fra basismodellen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Jeg vet ingenting, men utifra den spekulasjonen som er gjort på TeslaMotorsclub.com så vil 300 miles batteriet bruke dyre cutting-edge batterier fra Panasonic. Dermed blir nok den markant dyrere enn 230 miles utgaven, batterikostnaden er nok mye mer enn de rundt 30% i forskjell i rekkevidde. Hvor mye AWD legger til i pris antar jeg kommer an på hvilken løsning de går for og hva den gjør med vekten.

Det virker som de selger den med rimelig lav fortjeneste i USA nettopp fordi de tenker å ta inn inntektene på bl.a. internasjonale salg, dvs i hovedsak Europa. Det stod i den presentasjonen Elon Musk viste i forbindelse med IPO'en. At dette er riktig er også den følelsen jeg satt igjen med etter møte med Tesla UK. Det han også sa var at Tesla UK jobber en del med å få Tesla HQ til å forstå at de forskjellige nasjonale Europeiske markedene er veldig forskjellig og jeg sa at hvis Tesla er for dyre i Norge og ikke i f.eks. Polen, vil det føre til mye gråimport, så de er ihvertfall klar over poenget.

Jeg personlig tror nok fort at AWD og 300 miles kan bli dyrt, men samtidig kommer vel ikke AWD før rundt 2013 tidligst, så da kan det skje en del med prisen.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Milzit

Sitat fra: knukje på søndag 01. august 2010, klokken 12:01
Jeg har bestillt, ja. gjennom Ferdinand motor i Bergen. Vurderte å imortere selv. Men det blir utrolig mye som må ordnes. Dessuten mener leverandør at de har god kontakt med Tesla, og at jeg kommer lengre fram i køen gjennom å kjøpe bilen gjennom dem. Tenker å bruke den som eneste familiebil. Bilen virker nesten for god ut til å være sann.. En halv million er mye penger. Men her får man utrolig mye bil for pengene, og dersom man regner på det i forhold til avgifter og drivstoff, blir egentlig bilen ganske rimelig..
Men du bor i Bergens-området? Jeg bor i Oslo og ser det er en importør her også: http://www.ardobil.no/ Noen som har noen erfaringer med de? Selv om man sparer litt ved å importere selv, er det kun registeringen og selve importen man må ordne selv? Hvis det ikke er første bilen som blir registert i Norge, burde godkjennelsen gå enklere? Får man noen bedre garanti hvis man kjører via importør eller den Tesla selv gir?

Milzit

Sitat fra: Elmo på søndag 01. august 2010, klokken 01:34
Sitat fra: Milzit på lørdag 31. juli 2010, klokken 22:02
Finnes det noen oversikt over 400V hurtiglade-punkter i Norge?
Jeg tviler på at du finner noen 400V ladeplasser i Norge så langt. Det er nok bare vanlig 16A enfas å oppdrive. Et tilleggsproblem er at det ser ut som mange ladeplasser ikke engang har trukket kabel som åpner trefas og større strømstyrke :(
Det er jo synd man ikke legger kabel. Men det må jo være en tidsspørsmål før man før slike punkter imellom de større byene og imellom populære reisemål. Det må jo bli et stort market for spisesteder osv. med 400V ladeuttak. Hadde vært genialt med en stopp for å spise og en hurtiglading.

Milzit

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. august 2010, klokken 22:27
Sitat fra: Cobos på søndag 01. august 2010, klokken 20:04
Jeg har også bestilt en, gjennom Tesla direkte.
Jeg er riktignok litt tvilende siden etter en samtale nylig med kontakten min i England (som er europeisk HQ) så virker det som prisen kommer til å bli rimelig stygg. Dermed kan det være de priser seg for høyt for meg, men jeg vet desverre ingenting enda. Jeg høper de på mange måter går for den norske BMW modellen, med en kurrant basismodell som er ganske billig og større ekstrautstyrsliste med god inntjening, i motsetning til den amerikanske modellen hvor 5-serie BMW har alt ekstrautstyret inkludert.

Cobos

Hvor stygg da ? Jeg håper AWD 300-mile utgaven kommer inn på maks 600.000, det tilsvarer USD $90K noe som egentlig burde være mer enn nok for å betale for oppgraderingene fra basismodellen...

Er det noen som har noen ide hva 300-mile uten ADW vil ligge på?

Hyggelig å se det er flere som har bestilt her :)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Milzit på mandag 02. august 2010, klokken 08:58
Det er jo synd man ikke legger kabel. Men det må jo være en tidsspørsmål før man før slike punkter imellom de større byene og imellom populære reisemål.
Det aller meste omkring elbil-nyheter er jo bare et tidsspørsmål  :o :D ::)
men det store spørsmålet er - hvor lang tid ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Milzit


Cobos

Etter en lengre prat med Kjell Arne fra Topline som faktisk selger Roadster'e nå holder jeg klart en knapp på Topline kontra Ardobil. Ikke minst siden Topline faktisk har holdt på en stund mens Ardobil virker rimelig nye. En sjekk i brønnøysund viser at Topline er riktig registrert i både enhetsregisteret OG i MVA registeret i motsetning til Ardo som ikke er i MVA registeret. Topline er også registrert som bilforhandler ikke konsulent som er klart å foretrekke.
Iogmed at Topline også har investert i en demobil viser det en vilje til satsning som jeg ihvertfall mener er viktigere enn websiden.
Ardobil snakker om at en kansellert bestilling gir deg 97% tilbake, Tesla selv og den bestillingen jeg har gir meg 99% tilbake av de 4000 Euro jeg har betalt. Dette koster også 31 500 med dagens Eurokurs.
Topline var aldri et alternativ når jeg bestilte, men jeg snakket en del med Gunnar fra Ferdinand og pga litt høye kostnader endte jeg med Tesla direkte. Hos Ferdinand derimot er det ingen tvil om at de har kompetansen på bilimport, og de henvender seg nok til kunder med mer penger og mindre tid.

Mitt tips er dermed i Oslo-området bruk Tesla direkte eller Topline, alternativt Ferdinand hvis du vil ha en nøkkelklar løsning.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Milzit

Takk for info Cobos.
Nå har jeg lest at garantivilkårene ifra Tesla ikke er helt klare. Men står man noe anderledes i forhold til å kjøpe en bil via en importør som nevnt her eller direkte ifra Tesla? Garantiansvaret blir fortsatt imellom deg og Tesla og ikke deg og importøren? (Som man hadde kjøpt en ny bil hos en forhandler her i Norge) Jeg skal høre hva Topline skal ha for jobben. Fordelen da er vel at de tar for seg alt med registering og den praktiske importen, men det virker heller ikke umulig å gå registert en EL-bil i Norge etter hva jeg har lest på forumet her. Og jeg regner vel med at bilen er typegodkjent når dette blir aktuelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA