Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hybridbilar är skit, Hel-elektriska bilar är framtiden!

Startet av Kav, søndag 08. mai 2016, klokken 21:38

« forrige - neste »

Kav

På jobben har vi undersøkt hvor mye det vil koste å sette opp ladestasjoner. Jobben innebærer noe graving og kabling. Vi fikk dette pristilbudet (6 plasser for 364000,- eks moms), og det er langt over hva vi hadde regna med å måtte betale. Er dette realistisk pris? Er det noen som har anbefalinger på seriøse leverandørerer som er konkurransedyktige på pris?

Økonomiansvarlig ville ikke at jeg skulle skrive hvem som hadde gitt oss tilbudet, så det er fjerna i vedlegget.
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

elektrolux

Utrolig dyrt!

Ta kontakt med undertegnede for et mye bedre tilbud på et mye bedre ladeopplegg fra Zaptec

http://www.zapcharger.com/profesjonell/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tutti

Ser ut som ladeboksene er dyre. Hvorfor?

Velger du f.eks. Salto Duo så trenger du bare 3 stk. Tipper de koster under 10000 pr. stk.
Færre ladebokser betyr også mindre arbeid og færre stolper o.l.

Kav

Mye av prisen skyldes graving og kabling også - noen som har erfaring med det? Trenger det å koste i underkant av 200 000 for å grave 100 m? Må man grave?
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

Electrix

Dette er 6 stk doble type2 stolper, altså 12 stk type2 ladeplasser på stolpe. Graving og fundamentering koster også en del.

Det absolutt billigste er normalt om dere kan montere doble type2 stasjoner på eksisterende vegg, mur gjerde eller lignende.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

CitB59EL

Ringte selv å spurte på pris på Salto sin DUO 702 boks. Den koster "kun" 42000 kr eks mva... å da ble den rimelig uaktuell hjemme. En 572 koster ca 8000 kr til sammenligning eks mva. Enig at prisen var drøy. Har ingen erfaring med hvor mye graving koster.

Sitat fra: tutti på onsdag 16. mars 2016, klokken 12:12
Ser ut som ladeboksene er dyre. Hvorfor?

Velger du f.eks. Salto Duo så trenger du bare 3 stk. Tipper de koster under 10000 pr. stk.
Færre ladebokser betyr også mindre arbeid og færre stolper o.l.

fredag

Hvis det finnes et eksisterende rør som kan benyttes, så kan man slippe graving, og dermed spare mye penger.

Hvis man må grave, så kan man spare på å gjøre dette om sommeren, dvs etter at tele har gått.

Hvis man like gjerne kan sette opp luftstrekk, så slipper man graving.

Ladestolper på vegg er billigere enn på stolpe.

Lastbalansering kan gi raskere ladehastighet for de uttakene som faktisk er i bruk, og kan også gi billigere installasjonskostnad. YMMV. Avhengig av type.

Det finnes betydelig billigere type2-ladekontakter enn 15 000kr/stk. Men det kommer selvsagt an på hva dere skal ha.

Er dette IT eller TN? Er det enfase dere ønsker? Hva slags biler er det som skal lades?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:52
Utrolig dyrt!

Ta kontakt med undertegnede for et mye bedre tilbud på et mye bedre ladeopplegg fra Zaptec

http://www.zapcharger.com/profesjonell/

Enig, 12 stk. Zaptec vil koste omtrent det samme for ladestasjonene men vil gi mye høyere ladehastighet via lastbalansering. De bør være billigere å kable opp så totalt får man minst dobbelt så høy ladehastighet for en lavere pris.

Det er her forutsatt en tilgjengelig kapasitet på 12*16A. Om det er 400V i bygget betyr det 3-fase 63A. Da kan inntil 2 stk. lade med hele 22kW med Zaptecs løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kav

Mye av det som blir skrevet her, er litt for avansert for meg, men takk skal dere ha. Jeg skal prøve å lese meg litt opp. Dette er en skole, så det er litt knotete saksgang.

Parkeringsplassen ligger et stykke bort fra bygget. Det er ingen vegg der.
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

Ingeniøren

På jobb ble det nylig satt opp 100 16a Salto bokser i nytt P hus. Mener det ble sagt at installasjonen med last justering kom på 25' per plass.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Kav på onsdag 16. mars 2016, klokken 16:51
Mye av det som blir skrevet her, er litt for avansert for meg, men takk skal dere ha. Jeg skal prøve å lese meg litt opp. Dette er en skole, så det er litt knotete saksgang.

Parkeringsplassen ligger et stykke bort fra bygget. Det er ingen vegg der.

Ok. Poenget med å bruke Zaptec-ladestasjonene er at disse lastbalanserer. Det vil si at om få lader får man høy ladestrøm og så senkes den nedover etterhvert som flere kobles på. Når noen biler blir ferdige å lade øker ladestrømmen til de gjenværende. Optimal utnyttelse av ressursene altså.

Om dere legger opp strøm nok til 12 stk. 16A ladepunkter i form av 3x63A 400V og bruker 12 stk. Zaptec-ladestasjoner foreløpig kan dere utvide med inntil 18 Zaptec-ladestasjoner til senere uten å trekke ut mer strøm. Med 30 stk. ladestasjoner betyr det at minimumsstrømmen pr. ladestasjon senkes til 6A i steden for 16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kav

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mars 2016, klokken 17:24
Ok. Poenget med å bruke Zaptec-ladestasjonene er at disse lastbalanserer. Det vil si at om få lader får man høy ladestrøm og så senkes den nedover etterhvert som flere kobles på. Når noen biler blir ferdige å lade øker ladestrømmen til de gjenværende. Optimal utnyttelse av ressursene altså.

Om dere legger opp strøm nok til 12 stk. 16A ladepunkter i form av 3x63A 400V og bruker 12 stk. Zaptec-ladestasjoner foreløpig kan dere utvide med inntil 18 Zaptec-ladestasjoner til senere uten å trekke ut mer strøm. Med 30 stk. ladestasjoner betyr det at minimumsstrømmen pr. ladestasjon senkes til 6A i steden for 16A.

Jeg så du skrev lengre opp at man da kan lade med opptil 22kW. Hvordan er det mulig på vanlig mode3?
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

Geh

Forslag.

Legg jobben/oppdraget ut på Anbudsnett.no. De henvender seg mot BtoB markedet (ikke BtoC) driftes av Mercell. Leverandørene er vant med å besvare anbud.

jkirkebo

Sitat fra: Kav på onsdag 16. mars 2016, klokken 17:42
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. mars 2016, klokken 17:24
Ok. Poenget med å bruke Zaptec-ladestasjonene er at disse lastbalanserer. Det vil si at om få lader får man høy ladestrøm og så senkes den nedover etterhvert som flere kobles på. Når noen biler blir ferdige å lade øker ladestrømmen til de gjenværende. Optimal utnyttelse av ressursene altså.

Om dere legger opp strøm nok til 12 stk. 16A ladepunkter i form av 3x63A 400V og bruker 12 stk. Zaptec-ladestasjoner foreløpig kan dere utvide med inntil 18 Zaptec-ladestasjoner til senere uten å trekke ut mer strøm. Med 30 stk. ladestasjoner betyr det at minimumsstrømmen pr. ladestasjon senkes til 6A i steden for 16A.

Jeg så du skrev lengre opp at man da kan lade med opptil 22kW. Hvordan er det mulig på vanlig mode3?

3-fase 32A 400V. Det blir 22kW, krever en bil som har 22kW ombordlader. F.eks en Tesla med dobbeltlader eller en Renault Zoe.

Mode 3 AC støtter opptil 43kW, men det er da bare den gamle utgaven av Renault Zoe som kan utnytte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PionerThink

Jeg sitter i et styre som administrerer og vedlikeholder distribusjon av tv-signaler via kabler i bakken. Disse går ofte fra bokser i gata til husene, og fra tid til annen så må kablene skiftes ut og det må graves grøfter. Før jeg kom inn i styret hadde de hatt en episode der de måtte foreta graving av grøft et stykke, og da kom summen på 100 000 kr. Tror derfor at den biten av tilbudet ikke er så veldig gal, men at man kanskje bør sette alt ut på anbud som andre foreslår lengre opp for å få kvalitetssikret tilbudet.
Er uansett enig i at det hørtes veldig dyrt ut samlet sett!
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA