Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017

Startet av petersv, søndag 08. mai 2016, klokken 19:28

« forrige - neste »

petersv

Ser at Tesla planlegger å bruke den gamle elendige 7-polede tilhengerkontakten istedenfor den nye 13-ploede som er så og si EU-standard nå. Noen som har konfrontert Tesla med dette?

Fra konfogurator: "7-pinners elektronisk brakett for tilhengerfeste"

Epleskreller

ja, det er dårlig om det er tilfelle. Da må jeg ha overgang til tilhengeren (som har ny..)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sjokomelk

Det er nok oversettelse fra den amerikanske versjonen. Der har de en 7-pin som ligner litt på den europeiske. Men regner med den kommer med 13-pin her.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Kvark

Det tar i underkant av 20 minutter å bytte en sånn kontakt. Dette går bra.
S85D

petersv

Jeg tviler sterkt på at det er noen utenpåliggende kontakt man lett kan bytte selv det er snakk om. Leveres den med 7-polet kontakt vil garantien ryke på den delen om man bytter til en ny (og sikkert mye mer klumpete) kontakt.

Hadde jeg bestilt X med hengerfeste pdd. hadde jeg sporenstreks kontaktet TM for en avklaring. Dette er langt fra første gang de bommer på EU-spesifikke detaljer de har liten greie på.

Epleskreller

Den kom med 13-polet kontakt, dvs den som er på alle nye hengere.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Epleskreller

Minusen er at det ser ut til at alle som har bestilt bil med 22" får redusert hengervekt i vognkortet.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

pwb

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 30. juni 2016, klokken 00:16
Minusen er at det ser ut til at alle som har bestilt bil med 22" får redusert hengervekt i vognkortet.

Er ikke noe galt i det. Blir jo som at man bestiller en normal bil med bredere dekk det fra fabrikken, da går forbruket opp og det er mer avgifter som må betales. Ett sted må de jo ta utgangspunkt i hvordan de forskjellige paramterne skal utregnes og da er vel det mest riktige å ta utgangspunkt i hvordan bilen er levert fra fabrikken.

B-flat

Ser et par reg.nr. av nyhetsartikkel på tocn, og testet derfor på tilhengerkalkulatoren:

BE-sertifikat og reg. nr. EK10564  gir maks aktuell totalvekt: 2268 kg
BE-sertifikat og reg. nr. EK10575  gir maks aktuell totalvekt: 1587 kg

Sannsynligvis hhv 20'' og 22''. Kanskje avhengig av setevalg/vekt på bil også?
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

moby666

#10
Kan ikke X dra tilhenger uten brems?


Maksvekt tilhenger m/brems
1 587 kg 

Maksvekt tilhenger u/brems
0 kg 

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

krl

Auda... Får satse på at det er snakk om en feilregistrering. Hvis ikke, så faller jo muligheten til å trekke små hengere med lite luftmotstand bort..

Blip

#12
Ser at min tilhenger (1300 kg) krever BE for å kunne kjøres med Model X siden vogntogvekt blir 3070 + 1300 = 4370 kg for EK10564 og EK10575. Dette overstiger maks vogntogvekt for B (3500 kg) og B96 (4250 kg). Dette er et merkelig utslag av en merkelig regel siden jeg fint kan trekke den samme hengeren med min 2003-modell Passat...  :o

Som en kuriositet kan begge bilene trekke en 750 kg-henger uten brems, så lenge den ikke lastes med mer enn -205 kg (testet med CN2370 funnet på finn.no)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Øyvind.h

Brems er ugunstig ift regenerering, og med så kraftig regen i tillegg til bremser er det sjeldent behov for brems på hengeren. Annet enn på glatta :)

Når det gjelder 20 vs 22 - trodde det var håndtert i Norge? Dvs at alle skulle få maks vekt? I hvert fall i følge samtaler med Tesla.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kaiat

Sitat fra: moby666 på torsdag 30. juni 2016, klokken 14:22
Kan ikke X dra tilhenger uten brems?


Maksvekt tilhenger m/brems
1 587 kg 

Maksvekt tilhenger u/brems
0 kg

Jeg har sett lignende på en del andre biler, spesielt nettopp amerikanske biler. Vet ikke helt om amerikanske bilfabrikanter oppgir vekt for ubremset tilhenger spesielt, eller bare oppgir maksimal tilhengervekt generelt. Det kan være litt "skummelt" om du havner i kontroll med en overivrig paragrafrytter...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA