Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tide insurance to be trusted?

Startet av Elvis1892, lørdag 07. mai 2016, klokken 17:18

« forrige - neste »

Elvis1892

Vi vurderer å kjøpe elbil, men er usikre på hvilken bil vi skal velge. Den vil bli familiens hovedbil og skal stort sett brukes daglig til og fra jobb og barnehage, totalt litt over 30 km. Andre turer vi normalt legger ut på begrenser seg nok til rundt 100-150 km totalt. Vi drar sjelden på lange turer, men det kan være ønskelig med en bil som kan hurtiglades slik at det er mulig å legge ut på en lengre tur hvis man ønsker. En hovedutfordring kan bli plass. Vi har ett barn på 3 år og venter nummer to, slik at det må være mulig å ha plass til to bakovervendte barneseter. Vi har også to hunder: en Golden Retriever (relativt stor, ca. 32 kg) og en Old English Sheepdog-blanding (ca. 20 kg). Hundene tar vi imidlertid aldri med på lange turer, så bilen skal bare brukes til å kjøre hundene på korte turer til veterinær eller hundepass. Derfor bør det være plass til i hvert fall en av hundene, men helst begge, i bagasjerommet.

Mercedesen har best plass, men har fått kritikk for ikke å kunne hurtiglades. Kan den allikevel være et bra alternativ? Kia Soul er en veldig kul bil og ikke minst billigere, men har kanskje litt lite bagasjerom og jeg er skeptisk til kvaliteten. VW Golf ser foreløbig ut som det beste alternativet, men jeg er ikke helt sikker.

Jeg setter stor pris på alt av tips og råd.

CitB59EL

Vi var litt i samme situasjon når vi tok runden men  ikke med hunder. B klassen ble valget på tross av manglende hurtiglader. Det var eneste bil vi fikk inn vogn(tfk) med bag + trille +bagasje uten å laste over seter. Tesla ble for dyrt og stort. Kjørt 17000 km sålangt å fornøyd. Hadde vi fått plass i Kia hadde nok blitt den. B klassen klarer over 10 mil i -20 uten rekkevidde pakke.  Vi har kjørt 192 km på 1 lading med rekkevidde pakke i i sommer. Bil kan klare over 20 mil hvis en må på sommer ved alt perfekt. Opptil 11 mil bør være uproblematisk det meste av året ved bruk av rekkevidde pakken. Ta med utstyr å prøve kjøre

Ingeniøren

Har en kollega på jobb som har B-klasse og er veldig fornøyd (hvem er ikke det med sin nye bil, dog....)

Så er det jo når man har behov for hurtiglader. Er det på de to langturene i året som man alternativt kan dekke med en leie bil, eller trenger man jevnt å trutt raskt påfyll da rekkevidden ikke helt strekker til for all dagens gjøremål. For det siste kan man kanskje klare seg med en rask 32A lader i garasjen ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

pudderjagar

Eg kjøre ein Renault Zoe. Denne har nå gått 30 000 km på 10 mnd.

Da som gjorde utslaget mitt var at eg kan kome heim med tomt batteri. Lade 1 liten time og ha fullt batteri til resten av kveldskjøringa. Er ofte på ski eller på trening og då rundar eg fort 100 km på kvelden i tillegg til jobbkjøring.

Den har og 100 liter større bagasjerom.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

BobbyBrown

Vær obs på at slettes ikke alle nettselskap godtar etablering av semihurtig lading (32A) hjemme, så selv om du kjøper en bil som støtter dette, sjekk om mulighetene til å få slike ladekapasiteter hjemme. Jeg endte opp med en 30kw Leaf. Jeg fikk plass til gigantbarnevogna i bagasjen...det var det som gjorde utslaget hos meg. Har enda ikke prøvd hurtiglading, mn vil gjerne ha anledning siden dette er vår eneste bil, derfor ble B klasse utelukket for vår del...

Solsystemet

Vi var også i lignende situasjon (samme type behov, to barn, minus hunder) og endte med Mercedes som vi fikk for tre måneder siden. Det som ble utslagsgivende for vår del var muligheten for å ta med én ekstra person i baksetet selv med barneseter på plass. Prøvde aldri Kia, men Mercedesen hadde mer plass i baksetet enn Zoe, Leaf og Golf. Det er ikke akkurat romslig for personen i midten, men det går i alle fall. Kommer kanskje an på type sete også, men slik var det for oss.

Vi var også veldig i tvil mht mangelen på hurtiglading, og ettersom bilen er så god å kjøre får man lyst å ta den med på langtur, men realistisk sett vet jeg ikke om vi hadde begitt oss ut på turer hvor vi måtte basert oss på hurtiglading uansett. Tok med range plus som ekstrautstyr, og med den totale rekkevidden vi får da er minst 90% av vårt kjørebehov dekket. Det er vår eneste bil, så de gangene vi skal på langtur må vi byttelåne eller leie. Hadde naturligvis foretrukket at den hadde det, men ingen deal-breaker for oss.

Så langt har vi aldri gått under 40% på batteriet på én dag, og de lengste turene har vært like over 100km. Lader på 16A hjemme, og det har holdt til nå.

For øvrig savnet vi app da vi fikk bilen, spesielt i disse kalde månedene hvor man gjerne vil slippe å skrape vinduer. Det har kommet nå, og den har vi brukt mye.

pudderjagar

Sitat fra: BobbyBrown på tirsdag 15. mars 2016, klokken 20:00
Vær obs på at slettes ikke alle nettselskap godtar etablering av semihurtig lading (32A) hjemme, så selv om du kjøper en bil som støtter dette, sjekk om mulighetene til å få slike ladekapasiteter hjemme. Jeg endte opp med en 30kw Leaf. Jeg fikk plass til gigantbarnevogna i bagasjen...det var det som gjorde utslaget hos meg. Har enda ikke prøvd hurtiglading, mn vil gjerne ha anledning siden dette er vår eneste bil, derfor ble B klasse utelukket for vår del...

Har du 230v så kan da vera lurt å sjekke med elektriker før du satsar på hurtig heimelading. Eg ladar med 400V 13A 3fase og då går da litt over 2 timar frå 0% til 99%. 400V finn ein veldig ofte i nye hus og nyere boligfelt.

Med 13A går da litt seinare men ikkje så mykje. Ein 16A 3fase kurs er da ingen problem å få og kraftlaget vil ikkje legge seg oppi da sidan da ikkje er meldepliktig verken på 400V eller 230V.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Elvis1892

#7
Tusen takk for deling av erfaringer og alle gode råd! Barnevogn bruker vi nesten aldri, siden vi foretrekker bæresjal til baby (vi er litt hippier på den fronten med samsoving, bæresjal og tøybleier) og treåringen går for egen maskin. Derfor er ikke en bil som kan sluke store barnevogner et must. Den må "bare" ha plass til at en Golden Retriever har det relativt komfortabelt der bak på korte turer.

Nå ser det dog ut til at det kanskje ikke blir ren elbil denne gangen allikevel. Vi bestilte nemlig privatleasing av VW Passat GTE (ladbar hybrid) i høst, selv om vi var litt usikre på om det var det beste valget. Selgeren sa nemlig at hvis vi ønsket en Passat GTE til sommeren (da går vår nåværende privatleasingavtale ut), så måtte vi bestille raskt på grunn av stor pågang og lang ventetid. Skulle vi ønske å trekke oss, så var det ikke noe problem siden bilen er så populær. Derfor sa vi ja takk. Vi skrev ikke under på noe, men bekreftet bestillingen av bilen på epost. Jeg var i kontakt med selgeren i går, og forklarte at vi tror vi kan klare oss med en mindre bil og da gjerne en ren elbil. Svaret jeg fikk i går var imidlertid at nå kan vi ikke komme oss ut av avtalen på Passat GTE. Det er selvfølgelig en kjempeflott bil som vi kommer til å trives meget godt med, og vi slipper å tenke på plass eller rekkevidde, men rent prinsipielt synes jeg ikke selgerens strategi her er helt akseptabel. Det kan jo være at han har glemt hva han lovet muntlig, men jeg mistenker at han er en sleiping.

Electrix

Vi har 3 barn i baksetet nå på vår Leaf. Minstemann på 3 i bakovervendt sete, mellomste på 6 i forovervendt beltestol i midten (besafe har en som er smal i midten nede og passer derfor fint sammen med andre seter/puter) og eldste på 7 på pute.
Vi har også hatt med tfk vogn med bag, til og med en tvillingvogn med bag + alle 5 i familien + bagasje til en langhelg. Trikset er å fjerne hattehylla og sette vogna med hjulene opp og eventuell bag på høykant slik at du kan du kan fylle inn i den med bagasje.

Det finnes også tråder på Leaf-forumet med tips til hundebur som passer bra inn i bagasjerommet til Leaf. En 30kWt Leaf burde fungere veldig bra for de fleste som bare tar langtur en gang imellom.

En bekreftelse på mail er i utganspunktet bindende selv om du ikke har signert noe, men det samme er en muntlig avtale. Hvis selger har sagt at det er ok å trekke seg så ville jeg fint stått på det og sendt en mail der jeg viste til denne avtalen og når det ble sagt og så skrevet at i henhold til denne avtalen ønsker jeg å trekke meg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elvis1892

Sitat fra: tutti på onsdag 16. mars 2016, klokken 12:18
Sitat fra: Elvis1892 på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:18
Selgeren sa nemlig at hvis vi ønsket en Passat GTE til sommeren (da går vår nåværende privatleasingavtale ut), så måtte vi bestille raskt på grunn av stor pågang og lang ventetid. Skulle vi ønske å trekke oss, så var det ikke noe problem siden bilen er så populær. Derfor sa vi ja takk. Vi skrev ikke under på noe, men bekreftet bestillingen av bilen på epost. Jeg var i kontakt med selgeren i går, og forklarte at vi tror vi kan klare oss med en mindre bil og da gjerne en ren elbil. Svaret jeg fikk i går var imidlertid at nå kan vi ikke komme oss ut av avtalen på Passat GTE.
Dette er på grensen til svindel. Er du sikker på at du ikke ønsker å sette ned foten?
Det kommer an på. Vi vurderer fortsatt Passat GTE som et godt alternativ, så det kan hende vi ønsker å gå for den uansett. Problemet er at selgerens oppførsel nå kan tvinge frem Passat som eneste alternativ. Først må vi bestemme oss for om vi ønsker å gå for Passat GTE eller ikke, og så får vi eventuelt velge å konfrontere selgeren tøffere dersom vi heller ønsker en annen bil.

Jan Henrik

Sitat fra: Elvis1892 på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:18

Nå ser det dog ut til at det kanskje ikke blir ren elbil denne gangen allikevel. Vi bestilte nemlig privatleasing av VW Passat GTE (ladbar hybrid) i høst, selv om vi var litt usikre på om det var det beste valget. Selgeren sa nemlig at hvis vi ønsket en Passat GTE til sommeren (da går vår nåværende privatleasingavtale ut), så måtte vi bestille raskt på grunn av stor pågang og lang ventetid. Skulle vi ønske å trekke oss, så var det ikke noe problem siden bilen er så populær. Derfor sa vi ja takk. Vi skrev ikke under på noe, men bekreftet bestillingen av bilen på epost. Jeg var i kontakt med selgeren i går, og forklarte at vi tror vi kan klare oss med en mindre bil og da gjerne en ren elbil. Svaret jeg fikk i går var imidlertid at nå kan vi ikke komme oss ut av avtalen på Passat GTE. Det er selvfølgelig en kjempeflott bil som vi kommer til å trives meget godt med, og vi slipper å tenke på plass eller rekkevidde, men rent prinsipielt synes jeg ikke selgerens strategi her er helt akseptabel. Det kan jo være at han har glemt hva han lovet muntlig, men jeg mistenker at han er en sleiping.
Jeg hadde gått til sjefen sjøl på bygget, og snakket med han/henne anngående avtalen med selgeren!! Dette er uakseptabelt!
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

e-curious

Siste side av kontraktspapirene til Møller Bil, "Salgs- og leveringsbetingelser ved forbrukerkjøp":

Pkt. 9  Kjøperens avbestilling.
"Før levering har skjedd, kan kjøperen avbestille bilen (Forbrukerkjøpsloven §41).  Selger kan kreve erstatning for sitt påregnelige og påviselige økonomiske tap som følge av avbestillingen.  Selger plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap.  Forsømmes dette, må selger selv bære den tilsvarende delen av tapet".

Jan Henrik

Sitat fra: Elvis1892 på onsdag 16. mars 2016, klokken 12:53
Sitat fra: tutti på onsdag 16. mars 2016, klokken 12:18
Sitat fra: Elvis1892 på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:18
Selgeren sa nemlig at hvis vi ønsket en Passat GTE til sommeren (da går vår nåværende privatleasingavtale ut), så måtte vi bestille raskt på grunn av stor pågang og lang ventetid. Skulle vi ønske å trekke oss, så var det ikke noe problem siden bilen er så populær. Derfor sa vi ja takk. Vi skrev ikke under på noe, men bekreftet bestillingen av bilen på epost. Jeg var i kontakt med selgeren i går, og forklarte at vi tror vi kan klare oss med en mindre bil og da gjerne en ren elbil. Svaret jeg fikk i går var imidlertid at nå kan vi ikke komme oss ut av avtalen på Passat GTE.
Dette er på grensen til svindel. Er du sikker på at du ikke ønsker å sette ned foten?
Det kommer an på. Vi vurderer fortsatt Passat GTE som et godt alternativ, så det kan hende vi ønsker å gå for den uansett. Problemet er at selgerens oppførsel nå kan tvinge frem Passat som eneste alternativ. Først må vi bestemme oss for om vi ønsker å gå for Passat GTE eller ikke, og så får vi eventuelt velge å konfrontere selgeren tøffere dersom vi heller ønsker en annen bil.
Sitat fra: e-curious på onsdag 16. mars 2016, klokken 23:03
Siste side av kontraktspapirene til Møller Bil, "Salgs- og leveringsbetingelser ved forbrukerkjøp":

Pkt. 9  Kjøperens avbestilling.
"Før levering har skjedd, kan kjøperen avbestille bilen (Forbrukerkjøpsloven §41).  Selger kan kreve erstatning for sitt påregnelige og påviselige økonomiske tap som følge av avbestillingen.  Selger plikter ved rimelige tiltak å begrense sitt tap.  Forsømmes dette, må selger selv bære den tilsvarende delen av tapet".
Jeg synes du skal konfrontere selgeren med dette! Evt. også høre med kollegaer, om han har sagt opp sin stilling der. Da pusher denne selgeren mest mulig salg, før han slutter (been there...). Og så synes jeg du skal ta dette opp med daglig leder. En slik selger er ikke bra for bedriften (annet enn masse salg, og senere masseflukt av kunder).

Passat GTE er en meget bra bil (har testet den), men jeg synes ikke bilen skal lide av en slik useriøs selger.

Jeg setter deg gjerne i kontakt med VW Audi Club Norwegen-medlem, der dette gjelder! Vi har god dialog med de fleste av landets VW/Audi-forhandlere.
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

PokerFjes

Jeg synes MB-B er en spennende bil, og de som har plassbehov utover det Leaf/Golf/Soul tilbyr idag bør vurdere den hvis pris ikke er en issue (ja, det er vanskelig å få den under 300k).
MEN... jeg vil påstå at det er et must å kunne lade den hjemme på 11kW. Da må du enten ha 400V el-anlegg eller så må du kjøpe trafo (ladepakke3 til bilen koster litt over 30k og inkluderer trafo og lader).

Når det gjelder langkjøring, så må man rett og slett planlegge litt. Ta et eksempel på en mellomlang tur på 25 mil (vi kjørte til Hunderfossen en tur ifjor). Med min e-Golf brukte jeg 25-30min ekstra til to hurtigladinger.

Mercedes B er hakket "tørstere" enn e-Golf og de andre kompakte - og hvis jeg regner ca. forbruk på 16kWh/100km  trenger den 40kWh for å kjøre denne distansen. Du kjører aldri batteriet helt ned med ungene i baksetet, så 25kWh har du med deg hjemmefra. Du må lade ca 15kWh - og det tar ca 1t20min.
Dette trenger ikke være et problem. Man må bare planlegge mer. Gjøre stopp på steder med en lekepark, et kjøpesenter eller hva som måtte interessere. Kanskje man kan planlegge overnatting på et sted hvor bilen kan lades over natta?
Det viktigste er at man er klar over at jo lengre turen blir, jo større blir ulempen ved å kjøre MB-B.

Mercedes har fått uforholdsmessig dårlig rykte pga manglende hurtiglader, men den kan likevel være best for mange.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

THE

Med behov for plass til to hunder i bagasjerom, så ville jeg nok vurdert Nissan e-NV200. Den kan hurtiglades og har god plass til både folk og fe, og bagasje i tillegg.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA