Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tre sprengte batterier i Saxo 2003. Hjelp hva gjør jeg?

Startet av hannemor, onsdag 01. september 2010, klokken 10:43

« forrige - neste »

hannemor

Varmetråder i frontruta? Er det viktig? Noen som har erfaring med/uten varmetråder.
Noe annet som er viktig eller lurt å ta med i en bestilling av ny Think?

El rayo

Jeg har den forrige modellen der varmetråder var standardutstyr. Det er helt suverent om vinteren. Isen er tint på frontruta når jeg er ferdig med å skrape isen av siderutene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Sitat fra: El rayo på fredag 30. juli 2010, klokken 15:12
Jeg har den forrige modellen der varmetråder var standardutstyr. Det er helt suverent om vinteren. Isen er tint på frontruta når jeg er ferdig med å skrape isen av siderutene.

For ikke å snakke om fuktige dager med dugg på innsiden. Bruker heller varmetrådene enn varmeapparatet for å fjerne dugg under kjøring. Mener å ha lest at varmetrådene trekker mindre støm enn varmeapparatet.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

hens

#3
Varmetrådene trekker 150 watt.
For å gjøre samme jobben trekker varmeapparatet 3000 w.
Elbil uten varmetråder er å fyre for kråkene, og det er ikke lurt når energien trekkes fra batteriet. Rekkevidden ved langsom småkjøring reduseres drastisk dersom varmeapparatet benyttes.

Dessuten, kombinasjonen av elektrisk varmeapparat og varmetråder i frontruten er helt uslåelig når det gjelder å få rene ruter i en fei!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Riktignok trekker varmeapperatet opp til 3600 W (120V x 30A ), men det er mer normalt med 15A trekk.

Dette gir ca 15 km redusert rekkevidde.

En kveld jeg ble sittende ekstra lenge og vente på at kona skulle bli ferdig i butikken tuklet jeg med varmeapperatet og fant ut at mest effektive innstillingen er med luftregulatoren på en av de venstre innstillingene, og luftdysene mot vinduet. En kan også gjerne benytte resirkulering relativt ofte, da en stor del friskluft uansett entrer bilen, og holder dugg sånn relativt greit i sjakk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA