Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service e-Golf

Startet av AppleKnocker, fredag 06. mai 2016, klokken 10:48

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Veivesenet bør selvsagt ta i bruk mobile elektroniske hastighetsskilt, som justeres mellom lavere hastighet når det er aktivitet, og en høyere hastighet etter arbeidstid, og det ikke er noen hindringer i veien.

Sele

Dette er jo ikke noe problem og få til,men det er vegvesenet som ikke ønsker og skilte slik.

Ferry

Jeg passerte midt på dagen, og det var flere personer i arbeid. Hvilken hastighet holder dere andre i slike soner?

AmocoCadiz

Sitat fra: Ferry på torsdag 17. mars 2016, klokken 14:02
Jeg passerte midt på dagen, og det var flere personer i arbeid. Hvilken hastighet holder dere andre i slike soner?
Når folk er i arbeid på veien synes jeg man må respektere deres sikkerhet og følge skiltet hastighet.
At hastigheten er satt like lavt om kvelder og helger når det ikke er noe arbeid på stedet oppleves som unaturlig lav hastighet.

Hvis ikke veivesenet gidder å bruke elektroniske veiskilt, kan de bruke hastighetsskilt med 2 sider, siste man for dagen vipper de rundt 180 grader til vanlig hastighet.
Første man neste dag vipper de tilbake, enkelt.

Beckern

#34
Elektroniske skilt til veiarbeider var faktisk en god ide av flere grunner.
Å flytte på/endre på skilt er ansett som å være særdeles farlig og de gis ganske mye spillerom pga dette. Å endre farten på en app er neppe så  farlig.

Det er stoore forskjeller i praksis også. Vi har et par soner med rekkverksarbeider for tiden med lyregulering.
Skilt om arbeid og 50 sone skilt kommer i helt rett avstand og det føles helt natrurlig å slå farten rolig av og stoppe ved lyset. Når man passerer arbeidene ruller jeg gjerne ned i 20-30 hvis det er uoversiktelig og opp i 60- 70 frem mot 80 sona. I høst var det asfaltarbeider der og på det meste ca 4km med 50 sone. 3 km føre og 1 i arbeidssonen og etter. Følgebilen kjørte i 20km/t enten det  var arbeider som pågikk eller ikke. Sånt er bare tull og undergraver respekten.

arthur

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 17. mars 2016, klokken 14:13
Sitat fra: Ferry på torsdag 17. mars 2016, klokken 14:02
Jeg passerte midt på dagen, og det var flere personer i arbeid. Hvilken hastighet holder dere andre i slike soner?
Når folk er i arbeid på veien synes jeg man må respektere deres sikkerhet og følge skiltet hastighet.
At hastigheten er satt like lavt om kvelder og helger når det ikke er noe arbeid på stedet oppleves som unaturlig lav hastighet.



Hvordan vet vi om det jobbes, eller ikke, når vi ser disse skiltene? Med andre ord har vi ikke noe valg annet enn å respektere skiltene som er utplassert uten tanke på om det faktisk jobbes, eller ikke.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Fartsgrensen bør være lik så lenge det pågår veiarbeid uansett om det jobbes eller ikke. Det begrunner jeg med risikoen til arbeiderne.

AmocoCadiz

Sitat fra: Sele på torsdag 17. mars 2016, klokken 21:38
Fartsgrensen bør være lik så lenge det pågår veiarbeid uansett om det jobbes eller ikke. Det begrunner jeg med risikoen til arbeiderne.

Ja det er den enkle og for så vidt den logiske løsningen vi har idag,
men problemet som Ferry tok opp her er at det idag praktiseres en til dels voldsom hastighetsovertredelse på veiarbeids strekninger, spesielt på tider hvor "arbeidene ikke er på jobb"
Så det interessante spørsmålet er, hva skal man kjøre i 50 veiarbeidssone om kvelden, når all annen trafikk ligger 70-80 på samme strekning?
Kraftig hastighetssenking er heller ikke så sikker ferdsel på veien da.

3irikur

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 17. mars 2016, klokken 22:38
Kraftig hastighetssenking er heller ikke så sikker ferdsel på veien da.
Derfor legges det ofte opp til gradvis reduksjon. Ved haugesundbroen trappes det vel ned 100 - 70 - 50, om jeg ikke husker feil?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017


AmocoCadiz

Sitat fra: 3irikur på torsdag 17. mars 2016, klokken 22:44
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 17. mars 2016, klokken 22:38
Kraftig hastighetssenking er heller ikke så sikker ferdsel på veien da.
Derfor legges det ofte opp til gradvis reduksjon. Ved haugesundbroen trappes det vel ned 100 - 70 - 50, om jeg ikke husker feil?
Ved slike steder vil trafikkflyten da vanligvis ligge  på ca 110 til 90 til 70, jo senere på dagen og i helger 115 - 95 -75.
Opp i dette ligger noen få (samvittighetsfulle/usikre/uvante) individer da i 45 i 50sonen, mens flertalet fyker forbi i 75, ved flerfelts vei. I tilegg til en del stressa trailersjåfører med deadline på levering/arbeidstid.
Det er fortsatt ikke en ideell eller sikker trafikksituasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA