Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service e-Golf

Startet av AppleKnocker, fredag 06. mai 2016, klokken 10:48

« forrige - neste »

tutti

Er det ikke maks 80 km/t for lastebiler lovlig hastighet?

zbk

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. mars 2016, klokken 11:31
Så da blir regelen at det er greit og provosere men ikke å la seg bli provosert? Jeg forsvarer ingen av dem fordi de har opptrådt uaktsomt begge to.

Hvor i alle dager skriver jeg at det er greit å provosere noen bevisst? Jeg sa ingenting om at utsagnet bare gjelder "andremann" av galningene.

Den som starter galskapen faller direkte inn under det jeg skriver. Lar du deg provosere til å kjøre som en idiot (feks ved å provosere noen andre) har du ingenting i trafikken å gjøre!
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Sele

#17
Sitat fra: zbk på tirsdag 15. mars 2016, klokken 12:43
Sitat fra: Sele på tirsdag 15. mars 2016, klokken 11:31
Så da blir regelen at det er greit og provosere men ikke å la seg bli provosert? Jeg forsvarer ingen av dem fordi de har opptrådt uaktsomt begge to.

Hvor i alle dager skriver jeg at det er greit å provosere noen bevisst? Jeg sa ingenting om at utsagnet bare gjelder "andremann" av galningene.

Den som starter galskapen faller direkte inn under det jeg skriver. Lar du deg provosere til å kjøre som en idiot (feks ved å provosere noen andre) har du ingenting i trafikken å gjøre!
Hva betyr uansett grunn? Faller ikke bevisst/ubevisst inn under den kategorien?
Innlegget ditt får det til og fremstå som at det ikke er så farlig og provosere men det og bli provosert er noe du ikke skal bli,det er en farlig påstand. Mennesker har følelser og reagerer ikke sånn som en ufølsom robot. Vi er alle forskjellige og jeg forsvarer verken TS eller lastebilsjåfør. Jeg gjør bare som Per Fugelli sier,vi må prøve og forstå disse menneskene..

zbk

Det var dette med hvordan fanden leser bibelen...

Jeg korrigerer utsagnet mitt til: "Oppfører du deg som en idiot i trafikken har du ingenting der å gjøre!"

Sele: Dette er ikke det samme som at jeg mener ubevisste feil kvalifiserer som idioti (selv det kanskje kvalifiserer som udugelighet i en del tilfeller). En ubevisst feil er ikke en provokasjon.

Men nok om det. Jeg skal ikke dra diskusjonen videre ut på viddene.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rav4_EV

Å anmelde dette er bortkastet tid. Ingen er skadet eller omkommet. Politiet har langt viktigere saker å bruke tid på.

Jeg har aldri noen trøbbel med å omgå buss eller lastebiler i trafikken. Derimot blir jeg lettere provosert noen ganger av personbiler som gir på litt ekstra når de får en buss eller lastebil opp på venstresiden. Dette skjer når jeg finner ut at personbilen over tid har en så lav hastighet at jeg finner det nødvendig å kjøre forbi.

Hvorfor man skal sabotere en forbikjøring med å gi på, fremfor å slakke litt ekstra av for å hjelpe kjøretøyet forbi, skjønner jeg ikke.
Noen som har blitt dullet litt for mye med av mora si under oppveksten???
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Amoss

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. mars 2016, klokken 11:39
Har problemer med og forstå at §3 skulle vært mer gjeldene på tofelts vei enn firefelts. Dette fordi grunnregler for trafikk meg bekjent også gjelder på firefelts vei. Nå har vi kun hørt en versjon av situasjonen og det finnes garantert en versjon til. Når du får 50 tonn opp i hekken så finnes det nok en grunn.

Selvfølgelig gjelder loven på en-/to-/fire-/seks-/åtte-feltsveier på lik linje. Men så lenge man ligger på en firefelts vei og trafikken er så liten at den forbikjørende ikke er til hinder for annen trafikk (som jeg jo tok høyde for i svaret mitt) så har den som ligger foran i utgangspunktet oppfylt sitt ansvar hht. §3. Ikke at jeg mener man kan gjøre akkurat som man vil bare det er flere felt, men gjør det mindre påkrevet å svinge til siden (noe som kan være forbudt på en del firefelts veier) og/eller bremse ned for å slippe frem.

Og også helt korrekt at vi nå kun har hørt den ene siden av historien. Derfor også mitt forbehold i innlegget du svarte på: "slik situasjonen er beskrevet". Jeg forbeholder meg all rett til å endre standpunkt dersom det fremkommer informasjon om situasjonen som jeg ikke hadde da jeg skrev dette basert kun på den ene partens versjon.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AppleKnocker

Politiet tok i hvert fall i mot anmeldelsen. Fikk ikke nevneverdig respons over disken og jeg antar nok at den går rett i bunken over henlagte saker. Men jeg fikk vite én ting. Den samme traileren var registrert i politiets "PH logg" samme dag i forbindelse med noe annet. Hva det gjaldt ville de ikke si. Kanskje han forsøkte å knuse flere biler den dagen.

Jeg er for øvrig trygg på at det ikke er jeg som blir straffet i denne saken, hvis det er det som antydes i ett av innleggene. Greit nok at jeg kunne vært smartere for å unngå at han forsøkte å drepe meg. Men: å holde jevn fart og følge trafikken i høyre felt på motorveien kvalifiserer verken til hinder, forstyrrelse uaktsomhet eller fare for typer som legger lastebilen sin ut i venstre felt i en oppoverbakke og feilbedømmer egen evne til å holde på farten. Maksfarten hans var to km/t høyere enn min jevne fart og i motbakker var han nede i rundt 80.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

spigney

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. mars 2016, klokken 19:48
Den samme traileren var registrert i politiets "PH logg"....

Litt OT, men det skal nok være "PO logg"

PO-loggen er politiets interne datasystem og arbeidsredskap. Der kan mye bli registrert, også opplysninger om hvem som henvender seg med spørsmål.  Du kan derfor være registrert her, selv om du ikke er anmeldt for noe og det ikke blir straffesak mot deg. Opplysningen vil ikke komme med på en politiattest, men kan komme fram om du for eksempel søker om opptak på Politihøgskolen
-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

Beckern

#23
Sitat fra: zbk på tirsdag 15. mars 2016, klokken 11:09
Lar noen seg provosere til å kjøre som en idiot, uansett grunn, har de ingenting i trafikken å gjøre! Har man så dårlig impulskontroll burde vedkommende sannsynligvis ikke fått gå fritt blant folk flest i det hele tatt...

Helt riktig, men det er aldri og absolutt aldri noen god grunn til at man selv ikke skal vise smidighet og hensyn.
Jeg så med ca 30 sekunders interval to stykker som kjørte forbi i sinne over en sinke i trafikken og begge var så sinna at de ikke så bilene som kom imot før det var nesten for sent. Vi snakker blårøyk og slipp på tørr asfalt unnamanøver her to ganger rett etter hverandre. Da slo det meg at selv om disse har aldri så mye fullt ansvar for sine handlinger og selv om de ikke burde ha lappen, så har de akkurat det(lappen), og de er der ute sammen med mange mange andre og de sitter klare til å kortskutte neste gang en gammel dame fra bergen kjører i 50 i 80 sonen på ukjent vei på østlandet. Hun skulle etter min mening heller ikke vært på veien. Ikke fordi hun kjørte sakte men hun overhode ikke så noen grunn til å slippe bilene forbi, vurdere sin egen fart eller adferd. Hun kjørte rett og slett iht forholdene ifølge henne selv. DET er nesten like utilgivelig i min bok når man ser hva det fører til.

KjellG

Mitt sikkerhetsråd til ungene da vi drev kjøretrening: start turen 5 minutter før!

Da tåler en å bli heftet litt av noen som må det litt med ro.

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på tirsdag 15. mars 2016, klokken 21:32
Mitt sikkerhetsråd til ungene da vi drev kjøretrening: start turen 5 minutter før!

Da tåler en å bli heftet litt av noen som må det litt med ro.

Tror ikke det er dårlig tid som er problemet.... Når du har hatt noen på fangeren en stund før de kom seg forbi, så ser du de gjerne på neste McD sjappe. Kanskje sultne dog  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JUL ZOE 240

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. mars 2016, klokken 19:48
Maksfarten hans var to km/t høyere enn min jevne fart og i motbakker var han nede i rundt 80.

Hvorfor ikke kjøre 3 km/t fortere?

Leaf i 96 km/t på speedometeret må vel tilsvare rett over 80 km/t reelt. Noe som godt kan oppfattes som provoserende i en hundresone. Det er ikke bare for et vogntog å kjøre forbi heller da dette går sakte og også hindrer øvrig trafikk.

Dette er en generell kommentar til hastighet på motorveier, og det oppfordres til å overholde fartsgrensene. Dette er ikke en støtte til den aktuelle vogntogsjåføren (som ligger alt for nærme).

Ferry

Etter en lignende episode i dag undres jeg på hva som er akseptabel fart der det er nedsatt fart i forbindelse med veiarbeid. På E-18 opp Lierbakkene er det satt ned til 70, deretter 50, opp igjen til 70 og deretter 100 igjen. Jeg slakka av til lave 85 på speedometeret i 70-sona, og andre biler blåste forbi i venstre fil. Et vogntog nærmet seg faretruende i det jeg kom inn i 50-sona. Ettersom jeg syns 85 er drøyt i 50, så slakka jeg ned til 60. Det resulterte i bakspeilet fullt av grill og blinkende lys. Hvor langt ned mot fartsgrensa er det sosialt akseptert å kjøre på slike steder? Jeg har forståelse for at vogntog gjerne vil beholde farta, men her er den altså satt ned fordi det jobber folk rett i veikanten.

AmocoCadiz

Er det kontroll på stedet hvor det er skiltet 50, uansett grunn, og du ligger i 85, er det du som får bot. ( og mister vel lappen en periode).
Er vel en konsekvens hver enkelt bør vurdere om man ønsker å bli utsatt for, eller ta sjanse på.
Og skiltet hastighet gjelder, selv om alle er gått hjem for dagen, og det virker helt ulogisk.

Ingeniøren

Kjørte der selv for et par dager siden og kan bekrefte at det går for fort, men så lenge veien er like bred og det ikke er et menneske eller noe aktivitet å se innenfor sperringene utenom veibanen så tror jeg folk justere deretter.

Man burde bli flinkere til å slippe opp for normal fart når det ikke er aktivitet og heller redusere den når det er aktivitet, men det er litt ekstra jobb så det spørs om de gidder.... Da hadde nok folk vært flikere til å avpasse farten.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA