Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service e-Golf

Startet av AppleKnocker, fredag 06. mai 2016, klokken 10:48

« forrige - neste »

AppleKnocker

Jeg lå i rundt 100 med Leafen på E6 i dag da jeg fikk denne idioten bak meg. Nå er jeg klar over at 100 på Leaf spedometeret ikke betyr 100 km/t, men toppfarten på til semitraileren var antageligvis ikke mange km over min hastigheten. Han hadde et mislykket forsøk på forbikjøring da han ikke klarte å holde farten i oppoverbakke. Min dødsynd var åpenbart at jeg ikke sakket ned til 80 for å slippe ham forbi på firefelts vei.
Som straff fikk jeg smake 50 tonn ca 2-4 meter bak meg i et flere kilometer.

Jeg håper Politiet fikk tak i ham lenger ned på E6. Bilen er registrert på et firma som heter Veøy, men de sier bilen nettopp er solgt (firmaet virket seriøst så jeg velger å tro dem). Jeg aner ikke hvem som var sjåfør, men er sikker på at påtalemyndigheten finner ham og gir ham behandling som fortjent når jeg anmelder i morgen og legger ved videoen som bildene er klippet fra.

Når jeg svingte av motorveien la han seg for øvrig godt inn i på avkjøringsrampen i et forsøk på å gi meg en siste støkk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ferry

Kunne du ikke bare gått av gassen litt og sluppet han forbi? Da hadde du sluppet ubehaget.

AppleKnocker

Hadde jeg visst at han var en psyko skulle jeg i etterpåklokskapens lys gjerne servert ham vaffler.
Han var ikke engang oppe på siden av meg da han mistet mye fart i en oppoverbakke. Hadde jeg redusert farten med 20 km/t og sluppet ham forbi vile jeg sikkert tatt ham igjen i neste bakke. Jeg har ærlig talt alltid tenkt at de som legger seg ut i venstre felt på motorveien får klare selv, jeg ønsker verken å hindre dem eller hjelpe dem.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Egil Fonn

Lastebiler har fartsperre på 90km/t gps målt. Mange lastebilsjåfører prøver å holde denne hastigheten på motorvei. Enkleste måte for ikke hindre dem eller framprovosere laaange forbikjøringer er å holde minst samme fart eller senke farten litt når de kjører forbi. Å bli langsomt forbikjørt av lastebil er noe dritt, det hindrer også trafikk i venstrefeltet når det pågår. Jeg ville økt farten litt for å hindre dette. Men ellers helt enig i at dette er farlig uansvarlig kjøring av lastebilsjåføren.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

model3citizen

Du må ha kjørt i overkant sakte.

Jeg kjører daglig på E6, og regelen er at:

90km/t, da blir jeg sakte men sikkert tatt igjen av lastebiler
95km/t, kryper relativt sakte men sikkert fra lastebiler
100km/t, kjører komfortabelt fra alle sammen

Ekspressbussene må jeg holde 105km/t for å holde bak meg. Ellers passerer de.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen


Beckern

Jeg legger meg også i vogntog + 1 fart om jeg skal ligge i høyre felt, dvs så tar man igjen en lastebil og ligger bak den på Adaptiv CC.
Men i dette tilfellet virker det som lastebilfører oppførte seg i overkant dust.
Lykke til med anmeldelsen. Den blir nok prioritert og etterforsket, not.

elbil-1

Hvem filmet? (Kremt..)

Ulovlig å filme/fikle
Med mobilen under kjøring....

Sele

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 14. mars 2016, klokken 18:12
Hadde jeg visst at han var en psyko skulle jeg i etterpåklokskapens lys gjerne servert ham vaffler.
Han var ikke engang oppe på siden av meg da han mistet mye fart i en oppoverbakke. Hadde jeg redusert farten med 20 km/t og sluppet ham forbi vile jeg sikkert tatt ham igjen i neste bakke. Jeg har ærlig talt alltid tenkt at de som legger seg ut i venstre felt på motorveien får klare selv, jeg ønsker verken å hindre dem eller hjelpe dem.

Her begår du og lastebilsjåføren en grov feil. Denne paragrafen gjelder for alle.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

0 Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

Klykken

Lastebilen har da vel ingen rett her, slik saken blir presentert.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Hvordan gikk det med anmeldelsen? Du skulle dit i dag tidlig, skulle du ikke?

Amoss

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. mars 2016, klokken 08:44
Her begår du og lastebilsjåføren en grov feil. Denne paragrafen gjelder for alle.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

0 Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

På generelt grunnlag er jeg enig i deg her - dersom det hadde vært snakk om en tofelts vei. Men på en firefelts vei der det ikke er mer trafikk enn at lastebilen skal kunne kjøre forbi uten å igjen hindre annen trafikk skulle det egentlig ikke være nødvendig å gjøre noe aktivt for å slippe frem/hjelpe de bak. Ja, situasjonen kunne klart ha vært håndtert smidigere også fra trådstarter, og det innrømme han jo selv i etterpåklokskapens lys. Men ser ikke at dette blir noen "grov feil" fra ham slik situasjonen er beskrevet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

zbk

Lar noen seg provosere til å kjøre som en idiot, uansett grunn, har de ingenting i trafikken å gjøre! Har man så dårlig impulskontroll burde vedkommende sannsynligvis ikke fått gå fritt blant folk flest i det hele tatt...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Sele

Så da blir regelen at det er greit og provosere men ikke å la seg bli provosert? Jeg forsvarer ingen av dem fordi de har opptrådt uaktsomt begge to.

Sele

Sitat fra: Amoss på tirsdag 15. mars 2016, klokken 10:56
Sitat fra: Sele på tirsdag 15. mars 2016, klokken 08:44
Her begår du og lastebilsjåføren en grov feil. Denne paragrafen gjelder for alle.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

0 Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

På generelt grunnlag er jeg enig i deg her - dersom det hadde vært snakk om en tofelts vei. Men på en firefelts vei der det ikke er mer trafikk enn at lastebilen skal kunne kjøre forbi uten å igjen hindre annen trafikk skulle det egentlig ikke være nødvendig å gjøre noe aktivt for å slippe frem/hjelpe de bak. Ja, situasjonen kunne klart ha vært håndtert smidigere også fra trådstarter, og det innrømme han jo selv i etterpåklokskapens lys. Men ser ikke at dette blir noen "grov feil" fra ham slik situasjonen er beskrevet.
Har problemer med og forstå at §3 skulle vært mer gjeldene på tofelts vei enn firefelts. Dette fordi grunnregler for trafikk meg bekjent også gjelder på firefelts vei. Nå har vi kun hørt en versjon av situasjonen og det finnes garantert en versjon til. Når du får 50 tonn opp i hekken så finnes det nok en grunn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA