Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Optimal cruise speed

Startet av Tarjenk, onsdag 04. mai 2016, klokken 06:31

« forrige - neste »

Tarjenk

Jeg og to kompiser har fulgt "Fjernlys på TMS" tråden i flere måneder ettersom orginallysene er ganske svake. Tråden tar primært for seg installasjon av ledbar, men toucher innom pære- og ballastbytte. Det er mange som har bidratt veldig positivt i den tråden. Tråden er pdd på 42 sider så det kan være tungvint å finne frem rett info.

Hensikten med denne posten er å samle all infoen vi erfarte fra kjøp til installasjon. Vi prøver på ingen måte å si at dette er fasiten, men heller vise hva vi gjorde.

Disclaimer: På grunn av bilens mangel av lyktespylere er max effekt per lykt 25W. Å installere 35W kan potensielt medføre bøter og trøbbel med service / garanti.

Dette bestilte vi (man trenger 2 av hver til en bil):
Vi handlet alt vi trengte fra www.ilovexenon.com. De holder til i Litauen og så langt virker det som de selger orginaldeler. Alt er i tillegg ubrukt i motsetning til en del andre nettbutikker som har rettet seg inn mot europeiske Tesla-eiere. Hvis du bestiller fra samme sted gjør du lurt i å spesifisere at kablene må ha 90graders bend i pæreenden.

OSRAM 35XT6-A-D3/12V 35XT6AD3 12V XENAELECTRON Xenon Ballast €68.77
Philips D3S X-tremeVision C1 Xenon Bulb €89.97
D3S Cable Wire for Tesla Model S Headlight €9.00

Totalpris €335,48 + frakt.

Vi var som sagt 3 stykk og sluttprisen per mann ble 3495kr. Vi fikk varene levert til Sverige (Storlien) for å unngå toll, mva osv.

Verktøy:
Jobben krever at man har en Dremel (eller tilsvarende) for å frese spor i de nye pærene. Vi brukte 17083 fra Biltema. Vi brukte Diamantslipestift som følger med minisliperen.

I tillegg bør man ha:
Kombinasjonsnøkkelsett (11664 fra Biltema)
Klipsfjerner (191426 Biltema)
Diverse skrutrekker, skraller og kopper.
Jekk, støttebukk og verktøy for løsne hjulbolter

Installasjonsmetode:
Vi gikk inn via hjulbuene på våre biler. Vi har hørt at man kan gjøre dette via frunk, men det gjorde ikke vi.

Start med å ta av et av framhjulene. I hjulbuen er det et plastdeksel i front samt en større filtduk. Litt avhengig av modell så er plastdeksel og filtduk festet med forskjellig antall såkalte "push retainers" (plast klips).

Å fjerne disse er enkelt med Biltemas panelklips-verktøy. Google push retainer for å forstå funksjonen. Hvis du skulle ødelegge klipsene kan du spørre på et service center eller bestille de på nett. Se denne linken for specs på diverse klips til Tesla
https://www.belmetric.com/honda-toyota-tesla-clips-tesla-c-12_688_1061.html


Støttebukk kan plasseres slik at navet (der hjulet sitter) hviler på den. Støttebukk er billig livsforsikring og til denne jobben trenger man attpåtil bare en.





Avhengig av hvilken modell du har kan det hende at det er en temperatursensor i en av hjulbuene. Denne er stripset fast og bør løsnes for å gjøre ting enklere. Vi hadde en 2014 P85, 2013 S85 og en 2015 70D. Kun S85'en hadde tempsensor.

I tillegg til plast klipsene er dekselet festet med en mutter mot rammen (i retning frunk) og 2 skruer og en plastklips under fronten.


Legg merke til at det er 2 forskjellige plastklips, en kort og en lang. Det er greit å ta bilde, notere, eller merke hvor de lange står slik at remontering går litt enklere. Mesteparten er korte.


Med alle klips og skruer fjernet kan man lirke ut plastdekselet. Man trekker det ut av gjengestaget (der mutteren stod) først. Når plastdekselet er ute vipper man filtduken til sides (i retning bakover) slik at det ikke er i veien.

Nå skal du ha tilgang til baksiden av lykten. Rett over viften på begge sider av bilen finner vi ballastene. De står opp/ned og har 3 skruer med sekskanthode. Her er det de små fastnøklene til Biltema kjekke å ha.

Skru løs de 3 skruene, og med en liten flatskrutrekker løsner du kontaktene fra den. Kontaktene har en enkel låsemekanisme man åpner med skrutrekkeren.


Trekk ut gummihetten som beskytter lyktehuset mot støv og fukt. Plasser denne en lur plass så den ikke blir skitten på innsiden.

Du skal nå kunne se baksiden av pærene. (merk at bildet er av ny pære).


Så til det som kanskje er det vanskeligste:
Pærene er festet med en slags skrulås. For å løsne den må man ha små sterke hender for å få tak. Hvis jeg husker korrekt skal man skru mot klokken for å løsen (akkurat som en bruskork).
Heldigvis klarte en av oss å skru løs pærene. Vi andre hadde for feite pølsefingre ;D


Når pæren er løsnet trekkes den forsiktig ut med kabelen hengende på. Observer at kabelen du har bestilt til de nye pærene har 90 graders bend (i pæreenden) akkurat som orginalkabelen.


Napp ut kabelen og med en skrutrekker som brekkstang vipper du av den svarte låsemekanismen. Denne skal gjenbrukes på ny pære. Vær forsiktig da ringen kan knekke.



Sammenlign gammel og ny pære. Legg merke til at den gamle pæren har et lite hakk som den nye pæren ikke har. Du må nå frese et lite spor i den nye pæren.


Ta fram Dremel/minisliper med en rett diamantstift. Merk cirka hvor du skal frese, dekk pæreglasset med noe (vi brukte tørkepapir)


Aldri på noe som helst tidspunkt skal du berøre glasset til pæren med fingrene. Det gir dårligere lys og levetid. Bruk gummihansker hvis du er redd for å komme borti.

Underveis i fresingen passer du på at du freser på rett plass. Det gjør ingenting om sporet du freser ut er større enn sporet i gammelpæren.

Nå er du klar til å installere den nye pæren og ballasten. Installasjonen beskrives ikke så detaljert da du på dette tidspunkt vet veldig godt hva du skal gjøre.

Fest svart låsering til ny pære og koble til den nye kabelen. Lirk pæren på plass og lås ved å rotere låsemekanismen. Pass på at kabelen er tilgjengelig på undersiden, der balasten skal skrus på plass.

På med gummihetten bak lykten. Koble til ballast og skru denne fast.

På dette tidspunkt er det lurt å teste at lyset fungerer som det skal

Vipp fram filten og inn med plastdekselet i hjulbuen. Bruk litt tid på plassere alt på rett plass, det er mange punkter som skal stemme. Ikke glem skruer og klips på undersiden av bilen.

Da er du ferdig på en side. Gjenta på den andre siden.

Resultat:
Vi tok noen bilder for å se om de nye pærene utgjorde noen forbedring. Det er vanskelig å ta gode bilder som viser forskjellen fra gammel og ny pære, men lyset blir mer intenst.

Nærlys med gamle pærer


Fjernlys med gamle pærer


Nærlys med nye pærer


Fjernlys med nye pærer


Nærlys med nye pærer og gatelys


Nærlys med nye pærer i mørket


Vi merket stor forbedring på både nær- og fjernlys. At nærlyset ble mye bedre er en stor fordel kontra ledbar da det kun forbedrer fjernlyset.

Alt i alt er vi kjempefornøyd med å ha gjort dette.

Link til album med alle bildene http://imgur.com/a/5mMmW

Muffinman

Har oppdatert DIY-tråden.

Har en bil med denne modden, og en med en liten ledbar. Nærlyset er OK original, og så lenge man velger en ledbar som ikke er for stor blir løsningen totalt et godt hakk bedre enn oppgradering til 35W. Jeg har en 10" Rigid SR2 hypercombo. Med 20" synes jeg overgangen fra fjernlys til nærlys blir for stor, men fytterakkern så mye lys det blir på fjernlys. Faktisk blir man blendet av refleksjon fra trafikkskiltene...

35W oppgradering har en fordel over ledbar når det er snødrev, eller periodisk snødrev. Da klarer ikke ledbaren å holde seg snøfri og er blendet av etter kort tid slik at man i praksis står igjen med hovedlyktene. De holder seg snøfrie selv med 25W. Ledbaren blir i tillegg veldig lett svekket bare det legger seg et tynt lag med snø over, og lyset spres i alle retninger.

Oppsummert, en fornuftig ledbar-løsning kan slik jeg ser det bli bedre under optimale forhold enn en ren 35W oppgradering, men når forholdene blir krevende er sistnevnte alltid bedre.

Tarjenk

Veldig gode poeng du kommer med Muffinman. Vi var inne på tanken med å installere ledbar, men valgte dette. Det man kanskje fortsatt savner etter 35W montering er en bredere lyskjegle på fjernlyset. Det vil ledbar kunne løse.

En annen utfordring med ekstra fjernlys er at de må installeres parvis (2, 4, 6 osv) for at det skal være lovlig. Ledlampene gir rett og slett ulovlig mye lys, slik at man med 2 i fronten omtrent ber om trøbbel med myndigehtene.

Hadde 2stk Rigid Dually på en Ford Focus før jeg kjøpte Tesla. Det gir som du sier ekstremt mye lys, men er følsomt for skitt, slaps og snø. På Ford'en ble overgangen fra fjern til nærlys for stor, den hadde halogen på nærlys. 

joda

#3
Takk for en glimrende DIY guide til denne oppgaven!

Gjør dette litt lettere når jeg har tenkt å få utføre dette selv!  :)
TMS 85D

Havebigfun

For de som ikke orker/ gidder å demontere utstyret ved periodisk kjøretøykontroll eller salg og som ikke orker forhandlinger med Tesla om garantien er brudd grunnet montering av ekstrautstyr er bytte av ballast og pære sikkert det beste alternativ.
På den måten er også nær/fjernlys bedre tilpasset hverandre noe som er bedre for tilpasning av øyet til vekslende lysforhold. Å ha en knallsterk LED-bar som fjernlyssupplement samtidig som man har originale 25W nærlys er etter min mening ikke til å anbefale. Jo eldre man blir jo dårligere tilpasser man seg slike vekslinger.

Dessuten bør man huske på motgående trafikk- stakkars de som møter en bil med sterk påslått LEDbar som er delvis dekket av et tynt lag med snø.

Tarjenk

Det var det du nevner Havebigfun og prisen på ledbar som gjorde at vi gikk for pære- og ballastbytte.

Arntiv

Hei, og takk for flott tråd. Jeg har halogen-pære, og generelt misfornøyd med lysbildet. Vil denne operasjonen la seg gjøre på min bil?
Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

Lynet

Sitat fra: Arntiv på mandag 14. mars 2016, klokken 14:17
Hei, og takk for flott tråd. Jeg har halogen-pære, og generelt misfornøyd med lysbildet. Vil denne operasjonen la seg gjøre på min bil?
Nei. Du må bytte lykter. Kontroller om det er spenningsfall, det bør være minst 13,5V på pæra. 14,2V gir endra bedre lys, men kortere levetid. Du får også lovlige pærer som gir mer lys, super vision osv.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Sikker på det? Våren 2013 gikk det rykter om at det var samme lykta, men det er jo helt sikkert forskjeller der hvor pæra står. Så skal det jo være en ballast der også, men mulig det er et lokk der på biler med halogen? Uansett likheter eller ulikheter, begge lykter er projektorer.

Det burde i alle tilfelle la seg gjøre å ettermontere xenon-kit beregnet for halogensokler. Det burde gi godt resultat på en projektorlykt.

Tarjenk

Xenon bruker vel i tillegg en annen reflektor vil jeg tro?

For de som ønsker å ta pærebytte et steg lengre  eller ønsker å lære litt mer om oppbyggingen av lyktene til Tesla anbefales denne tråden:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/64212-Optimized-Optics-High-Performance-Headlights-Improved-Output-Improved-Aesthetics

Dette kunne jeg tenke meg å gjort, men det får vente litt...

Muffinman

Sitat fra: Tarjenk på mandag 14. mars 2016, klokken 17:43
Xenon bruker vel i tillegg en annen reflektor vil jeg tro?
Projektorlamper har ikke reflektor i tradisjonell forstand.

Tarjenk

Det stemmer, men er det rimelig å anta at reflektoren i projektorlyktene er forskjellig avhengig av om det benyttes xenon eller halogen?

Powerflux

Supert med denne tråden  ;D
Om noen som har gjort dette via frunken kunne supplere med noen bilder også så hadde det vært suverent ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Tarjenk

Mulig jeg er på tynn is, men å gå via frunk virker for oss vanskelig hvis man ikke løsner lyktene helt. Ballasten Er festet på undersiden av lyktene og det er ganske trangt.

Flott om noen kan bidra

Powerflux

I en annen tråd sto det å lese at å gå via frunk på D modellene funker fint men ikke på RWD!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA