Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lavt verdifall, eller ikke ?

Startet av El-Kristian, mandag 30. august 2010, klokken 14:15

« forrige - neste »

El rayo

#15
Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 27. juli 2010, klokken 23:24
Går to voksne + barnesete i Thinken? Har (dessverre) aldri kjørt Think, trodde det var en toseter?
Th!nk classic er bare to-seter.  Enten èn voksen passasjer eller barnesete i forsetet, forover- eller bakover-vendt. Det er ikke airbag på passasjersiden i Th!nk classic.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. juli 2010, klokken 11:40
Citroën Saxo og Peugeot 106 er tvillingbiler fra samme fabrikk. Da prod. av fossilmodellene stoppet, stoppet produksjonen av el utgaven også. Bilene har 1995-2001 nivå for småbiler mht. Sikkerhet.
Såvidt jeg har hørt, uten at jeg nå kan henvise til det noe sted, så ble produksjonen av elbiler i Frankriket stoppet omtrent umiddelbart etter et EU-vedtak i ca 2002 som krevde at elbilprodusentene innen 5 år (=2007) måtte komme opp med en ny batteriteknologi som ville gi bedre forutsigbarhet og lengre kjørelende en datidens NiCd (som mange av oss fremdeles kjører helt greit med).
Heller enn å ha kravet på seg la de altså ned produksjonen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 27. juli 2010, klokken 09:19
Valgte Peugeot 106 for å ha plass til to bakovervendte barneseter i baksetet og to voksne foran.
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. juli 2010, klokken 21:34
Skal du ha barnesete i en Saxo/P106 er paradoksalt nok 3 dørs versjonen best grunnet at en da lettere får ungen inn og ut av sete sitt.
Selv har jeg ingen erfaring med barn i elbil, men jeg tror ikke så mange er enig med deg her Elektrolux.
I Ilmyggo sitt tilfelle sier det seg selv at 3 dørs er uaktuellt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: El-Kristian på tirsdag 27. juli 2010, klokken 18:20
* Kun småkjøring (barnehage, jobb, handling)
* Trenger ikke større rekkevidde enn 50 km
Paradoksalt nok er lite kjøring, eller snarere mye stillstand med batterier som er oppladet over 50%, det verste man kan gjøre med en NiCd elbil.
Kort kjørelende på en brukt NiCd bil er IKKE ensbetydende med gode batterier.

Sitat fra: El-Kristian på tirsdag 27. juli 2010, klokken 22:38
100-150 tusen er jo helt vilt for batteri!!
Ja det er dessverre slik at batterier med elbilens krav til kapasitet og strømuttak er ekstremt dyrt. Kanskje mest på grunn av små serier - så langt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El-Kristian

Det var oppklarende. Interessant med de "kolisjonstestene" du hadde. Hjelper alltid å se ting i praksis.

Jeg ser helt klart både fordeler og ulemper med elbil. Siden jeg bor på søre Sunnmøre så faller den del av "by-fordelene" bort, som gratis bomring, kjøring i kollektivfelt, gratis parkering osv. Jeg må derfor se på litt andre faktorer for å "forsvare" et elbil kjøp.

For like under 100.000 kan man f.eks få kjøpt en fossil 2007-modell Toyota Aygo, kjørt 45000 km. Denne vil sannsynligvis ha lavt drivstoff-forbrruk lave vedlikeholdskostnader og man får solgt den mest sannsynlig til halv pris eller litt under etter 3-5 år.

Dersom jeg ser på el-bil alternativet, kan jeg da for rundt 100.000 (eller mindre) forvente å få følgende:

* 4 seters Think
* holder i 3-5 år uten å måtte skifte batteri
* får solgt den videre etter 3-5 år til rundt halv pris?

Jeg er klar over at en av faktorene ved kjøp av el-bil også er en porsjon idealisme. Men det er samtidig en så stor investering at man merker det veldig godt økonomisk dersom kjøpet viser seg å være dårlig. Det er nok lettere å forsvare el.-bil kjøp i storbyer, men jeg er villig til å vurdere muligheten for et slikt alternativ også her ute i provinsen, men da er det viktig at det er basert på et mest mulig riktig beslutningsgrunnlag.









HHF

Basert på bosted og kjøremønster, har du nok ikke de store fordelene økonomisk og praktisk av elbil som mange av oss andre har. Det må derfor være et ønske om å kjøre miljøvennlig som trekker i denne retningen for deg om du skal falle ned på elbil som bilvalg, tror jeg.

Ellers skriver du ;
Dersom jeg ser på el-bil alternativet, kan jeg da for rundt 100.000 (eller mindre) forvente å få følgende:

* 4 seters Think
* holder i 3-5 år uten å måtte skifte batteri
* får solgt den videre etter 3-5 år til rundt halv pris?


1. Det finnes foreløpig ingen Think med 4 seter. Skal du ha Think, må du nøye deg med 1 passasjer.
2. Du har ingen garanti i verden på batterilevetid på en brukt Think, med mindre du kjøper av en elbilselger som kan noe om dette utover normalen og vil gi deg en "privat garanti" på dem. Tror allikevel ikke du kan regne med så lang garantitid.
3. Historisk har elbilene holdt seg veldig godt i pris og man har tidligere kunne solgt nesten til samme pris som man har kjøpt en brukt Think. Hvordan dette ser ut om 3-5 år er derimot uvisst. Om markedet "tar av" med nye elbiler som det jo er mange av "på trappene", kan det være at knappheten på tilgang til biler blir borte og at dette påvirker bruktbilprisene. Vet ikke hvordan Thinks reintroduksjon nå har slått ut på bruktbilprisene, men jeg innbiller meg at en del brukte elbiler har blitt solgt kunstig høyt i pris pga mangelen på nye biler der ute ...

Høres sikkert ut som om jeg ikke ønsker du skal ha en elbil, men det er helt feil. Jeg kan anbefale elbil på det varmeste og kjører min 3. elbil nå og vil høyst sannsynllig fortsette med dette så lenge det er hensiktsmessig. Mener bare du skal gjøre valget på andre premisser enn de økonomiske og praktiske slik jeg leser din situasjon   8)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El-Kristian

Synest det var oppklarende. Takk for samvittighetsfullt svar!

Har lært mye om el-bil nå på noen få dager. Stilt mange spørsmål og fått mange svar veldig kjapt. Helt avgjørende for at jeg har benyttet meg av forumet. Bra forum! Takk for all hjelp!

Mulig grunnlaget for min del ennå er litt svakt for å investere i el-bil, men jeg holder på tanken og regner med et slikt valg kan bli mer riktig etterhvert som nye, forbedrede modeller kommer på markedet (og faller tilstrekkelig i pris til at de kan bli en nr 2 bil for folk utenfor storbyene).

Trond Arve

#22
Sitat fra: Elmo på onsdag 28. juli 2010, klokken 09:52Selv har jeg ingen erfaring med barn i elbil, men jeg tror ikke så mange er enig med deg her Elektrolux.
I Ilmyggo sitt tilfelle sier det seg selv at 3 dørs er uaktuellt.

Skulle gjerne hatt en fem-dørs, har en tre-dørs ettersom vi ikke tenkte på dette da den ble kjøpt. Det fungerer med to bakovervendte seter i en tre-dørs også, iallefall så lenge det ene er et spedbarnsete (0-13 kilo). Med to bakovervendte barnestoler blir det nok trangt og knotete å løfte ungene inn og ut. Mulig vi velger et forovervendt sete på den ene siden. Har ikke prøvd, men innbiller meg det ville fungert bedre med en fem-dørs.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Må nok si meg enig i at 5 dørs og bakovervendte barneseter er bedre enn 3 dørs og bakovervendt.

Ellers er jeg meget bestemt på at framovervendte stoler passer best i en 3 dørs, siden en da får en fot inn i bilen, mens en manøvrerer poden på plass i stolen sin. Oppdaget dette som en overraskelse da ungene våre satt i barnestol i vår første 3 dørs P106.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Elmo på onsdag 28. juli 2010, klokken 09:52
I Ilmyggo sitt tilfelle (med bakovervendte barneseter) sier det seg selv at 3 dørs er uaktuellt.
Sitat fra: ilmyggo på mandag 02. august 2010, klokken 13:17
Det fungerer med to bakovervendte seter i en tre-dørs også, iallefall så lenge det ene er et spedbarnsete (0-13 kilo).
Så feil kan man ta :-[

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. august 2010, klokken 21:03
Ellers er jeg meget bestemt på at framovervendte stoler passer best i en 3 dørs, siden en da får en fot inn i bilen, mens en manøvrerer poden på plass i stolen sin. Oppdaget dette som en overraskelse da ungene våre satt i barnestol i vår første 3 dørs P106.

En grunn til det nok at døra på tre-dørs PSA faktisk er hele 24cm :o lengre enn fordøra på 5-dørs PSA.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

Sitat fra: Elmo på mandag 02. august 2010, klokken 23:28
Sitat fra: Elmo på onsdag 28. juli 2010, klokken 09:52
I Ilmyggo sitt tilfelle (med bakovervendte barneseter) sier det seg selv at 3 dørs er uaktuellt.
Sitat fra: ilmyggo på mandag 02. august 2010, klokken 13:17
Det fungerer med to bakovervendte seter i en tre-dørs også, iallefall så lenge det ene er et spedbarnsete (0-13 kilo).
Så feil kan man ta :-[

Var ikke veldig feil, at det fungerer betyr ikke at det er praktisk... Og om spedbarnsetet skal erstattes med nok en bakovervendt barnestol må nok ungene klatre inn gjennom bakluka...  ;)

Forovervendte stoler kan fungere greit med en 3-dørs, men Trygg Trafikk gir sterke anbefalinger på bakovervendt sete til barna er 4 år... (med veldig god begrunnelse ser jeg). Vurderer Britax 2-way som kan stå forovervendt til vanlig (korte turer, typisk til/fra barnehagen), og som kan snus når man skal ut på motorvei.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA