Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lavt verdifall, eller ikke ?

Startet av El-Kristian, mandag 30. august 2010, klokken 14:15

« forrige - neste »

El-Kristian

Vi har sett oss nødt til å kjøpe en bil nummer to og vurderer el-bil. Den kan godt være noen år gammel. Bruken vil mest sannsynlig være småkjøring by med 1-2 voksne + 1 barn. Det vil også bli noen turer på jobb ca 25 km hver vei, så hadde vært en fordel om den kan kjøre ca 50 km uten lading.

Det jeg ser som viktigst imidlertid, er at bilen er noenlunde sikker (sammenlignet med konvensjonelle biler på omtrent samme størrelse). Er det noen som har noen anbefaling her? En brukt, sikrest mulig el-bil for 1 voksen + barn (barnesete). Kjørelengde er mindre viktig.

På forhånd takk!

elektrolux

Sitat fra: El-Kristian på mandag 26. juli 2010, klokken 15:35
Er det noen som har noen anbefaling her? En brukt, sikrest mulig el-bil for 1 voksen + barn (barnesete). Kjørelengde er mindre viktig.

Think Classic regnes som "trygg" Den har kollisjonstestet karrosseri, airbag og beltestrammere, og såvidt jeg kjenner til er ingen blitt alvorlig skadd i en slik bil noen gang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

#2
Valgte Peugeot 106 for å ha plass til to bakovervendte barneseter i baksetet og to voksne foran. Airbag på førersiden, er vel like sikker som fossil-P106 og tilsvarende småbiler. Klarer 50 kilometer på en lading også på de kaldeste dagene.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

El-Kristian

Ok. Takk for raske og gode svar!

Har tenkt litt på Peugeot 106 ja. Den er jo fransk  :P Ved første øyekast synest jeg den ser mer sikker og romslig ut enn en del andre el-biler, men jeg lurer også på om det er en grunn til at de ikke produseres lenger.

Når det gjelder plass, kjørelengde og pris tror jeg denne kan være midt i blinken. Er det noe spesielle feil eller mangler med denne modellen eller er det et relativt sikkert kjøp. Hva snakker vi forresten om i kostnad når det gjelder nytt batteri?

Lars C. Krogenæs

#4
Citroën Saxo og Peugeot 106 er tvillingbiler fra samme fabrikk. Da prod. av fossilmodellene stoppet, stoppet produksjonen av el utgaven også. Bilene har 1995-2001 nivå for småbiler mht. Sikkerhet.

Skal man ha et komplett sett med batterier til disse bilene lønner det seg å oppgradere til Litium batterier fra f.eks Alternativ Energi AS.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

El-Kristian

Jeg er likevel litt overrasket over at de nyere el-bilene, i mine øyne, både ser mindre sikre ut og er mindre praktiske (mhp på plass). Muligens fordi vekten er så kritisk i forhold til driftstid at man da skreller bort så mye som overhodet mulig for å få opp total kjørelengde mellom hver lading? Hva er evt alternativene dersom man skulle kjøpt en nyere el-bil med de egenskapene som Peugeot 106/Citroen Saxo har (romslig, sikker, kjørelengde på ca 50km)?

Kjøper man konvensjonelle/fossile biler så begynner 10 år å bli gammelt. Dersom jeg skal kjøpe Peugeot/Citroen så må det vel nødvendigvis bli rundt 10 år gamle biler. Er det mindre riskabelt å kjøpe eldre el-biler sammenlignet med fossile med tanke på levetid, verkstedkostnader osv?

Er det noen som har prisen på skifte av batteri (feks Litium) på en Peugeot 106/Citroen Saxo?

jkirkebo

Sitat fra: El-Kristian på tirsdag 27. juli 2010, klokken 16:25
Jeg er likevel litt overrasket over at de nyere el-bilene, i mine øyne, både ser mindre sikre ut og er mindre praktiske (mhp på plass). Muligens fordi vekten er så kritisk i forhold til driftstid at man da skreller bort så mye som overhodet mulig for å få opp total kjørelengde mellom hver lading? Hva er evt alternativene dersom man skulle kjøpt en nyere el-bil med de egenskapene som Peugeot 106/Citroen Saxo har (romslig, sikker, kjørelengde på ca 50km)?

Hvis du kan drøye et års tid eller to så er Nissan Leaf på markedet. 5-seter på størrelse med Golf, 160km rekkevidde og mulighet for hurtiglading (20 min til 80% kapasitet). Men da snakker vi nybil til oppunder 300.000, dog bør den kunne brukes som familliens hovedbil det aller meste av tiden.

Mitsubish iMiEV er også på gang innen samme tidsrom, noe kortere rekkevidde og mindre bil men vesentlig større enn Think. Ford har også en elektrisk Focus på gang.

Klarer du deg med to seter og er stinn av penger fåes Tesla Roadster nå fra ca. 700.000 ;) Model S fra samme produsent er sannsynligvis her om en tre års tid, priser antageligvis fra 400.000 og rekkevidde inntil 480km (dog til høyere pris).

Så er det mye på gang men dårlig utvalg av brukt dessverre. I USA er det noe lettere der det finnes f.eks en del elektriske Toyota RAV4.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-Kristian

Hehe! Tesla ja. Liker tanken! Kanskje under argumentet "Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler". Vi kommer til å måtte kjøpe bil ganske umiddelbart, så kommer til å avgjøre i løpet av uken som det blir el-bil eller konvensjonell. Men Tesla blir nok litt i overkant i første omgang. Det blir uansett en nummer 2 bil.

Kort oppsummert er vi på jakt etter følgende:

* Bil med plass til barnesete og helst to voksne
* Bil nr 2 (ikke hovedbil)
* Kun småkjøring (barnehage, jobb, handling)
* Trenger ikke større rekkevidde enn 50 km
* Høy sikkerhet (baby som passasjer)
* Lavere verkstedskostnader enn konvensjonell
* Pris: Helst under 100.000

Trond Arve

For under 100.000 og disse kravene tror jeg ikke det finnes så mange flere alternativer enn Saxo/P106. Denne tråden er en fin oversikt over ting du bør være oppmerksom på ved kjøp av PSA. Synes å huske at anbefalt årlig kjørelengde er minst 10.000 km for PSA med NiCd-batterier, det kan kanskje noen mer kyndige av-/bekrefte? Ny batteripakke koster 100.000-150.000.- der jeg har sjekket, både for NiCd og LiFePO. Det er med andre ord lønnsomt å kjøpe en bil med gode batterier.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Tror nok Thinken er tryggere enn P106/Saxo, men det kan jo hende at batteriene framme i bilen er med paa aa dempe i en frontkollisjon. Saxo/P106 fossil ble nemlig regnet som 40% mindre sikker enn sammenlignbare biler.

Men dette med sikkerhet er ofte mest interresant innen en faar Elbil. De ferreste krasjer i det hele tatt og nyter heller de andre egenskapene som lydlos og vibrasjonsfri motor, og komfertabel fransk fjoring.

Paa disse bilene skifter en skjeldent hele batteripakken, men noyer seg med aa bytte defekte blokker.

Skal du ha barnesete i en Saxo/P106 er paradoksalt nok 3 dors versjonen best grunnet at en da lettere faar ungen inn og ut av sete sitt. Naar ungen blir stor nok til aa gaa inn og ut selv vil disse foretrekke 5 dors versjonen. 

Har forovrig noen slike som klargjores for salg, og med batterigaranti. Den billigste kommer paa 99K grunnet opprettet kollisjonskade. Har ogsaa Think til samme pris. Til sammenligning vil jeg ha 135K for en 5 dors Saxo.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El-Kristian

Takk igjen for svar og synspunkt.

Jeg har faktisk litt problem med å finne Think Classic på nettet. Er dette det samme som City?

Jeg ser at du holder en knapp på Think. Hva er hovedargumentene for å kjøpe denne fremfor Peugeot/Citroen ut fra de kravene jeg har spesifisert over etter din mening?

100-150 tusen er jo helt vilt for batteri!! Hvor lang er typisk levetid dersom man prøver å behandle batteriet etter bruksanvisningen? Det med skifte av enkelt-blokker, gjelder det både Peugeot/Citroen og Think?

Er Think også klasifisert som M1 (personbil) slik som Peugeot og Citroen eller er den klasifisert som L7 (firehjuls motorsykkel)?

elektrolux

Jeg nevner Think ut fra pris, sikkerhet og antall seter som du spesifiserer. Ellers er PSA billigere å ha med å gjøre om du skulle ha behov for reperasjon.

Think er hakket morsommere å kjøre, da den er sprekere. Think Classic er "vår" betegnelse på Think City. Den er reg. som vanlig personbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. juli 2010, klokken 23:06
Jeg nevner Think ut fra pris, sikkerhet og antall seter som du spesifiserer.

Går to voksne + barnesete i Thinken? Har (dessverre) aldri kjørt Think, trodde det var en toseter?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: El-Kristian på tirsdag 27. juli 2010, klokken 22:38
100-150 tusen er jo helt vilt for batteri!! Hvor lang er typisk levetid dersom man prøver å behandle batteriet etter bruksanvisningen? Det med skifte av enkelt-blokker, gjelder det både Peugeot/Citroen og Think?

Tror NiCd i PSA spesifiserer 100.000 km/10år, men har hørt både vesentlig kortere og lengre levetid. Kommer an på bruk (kjøring og lading), service (vannfylling) og (u)flaks. De fleste nye LiFePO-pakkene er derimot oppgitt å ha lenger levetid enn bilen ved normal bruk.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

El rayo

#14
Sitat fra: El-Kristian på tirsdag 27. juli 2010, klokken 22:38
Jeg har faktisk litt problem med å finne Think Classic på nettet. Er dette det samme som City?
Th!nk City som vi kaller "classic" ble laget mellom 1999 og 2002. Den nye modellen som kom i 2008 og som fremdeles lages heter også City.

Sitat fra: El-Kristian på tirsdag 27. juli 2010, klokken 22:38
Er Think også klasifisert som M1 (personbil) slik som Peugeot og Citroen eller er den klasifisert som L7 (firehjuls motorsykkel)?
Th!nk er klassifisert som M1.

http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/plastic-versus-steel-thnk-vs
viser resultatet da en stor Mercedes torpederte min Th!nk classic i et veikryss med vanlig høyreregel.

Bildene under viser Th!nk classic i frontkollisjon med en liten fossilbil for omtrent 5 år siden. Ingen personskade i noen av bilene så vidt jeg kan huske.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA