Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gass fra batterier ved lading?

Startet av sukkerbollen, tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:03

« forrige - neste »

sukkerbollen

Lurer litt på hva erfaringer andre har med å kjøre i strekk fra en full lading, nå i disse kaldere tidene?

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)


als77

Jeg er stort sett på hytta hver helg og kjører ganske nøyaktig 100km for å komme hjem. Starter med fulladet bil og har en høydeforskjell fra 133 til 185 moh iflg jurassictest. Nå har jeg ikke kjørt i ekstreme værforhold, og det er mye 60-soner, men 100km har aldri vært i fare - så langt...

Fire turer så langt i år;
0 grader, 58km/t, rest 27km
0 grader, 57km/t, rest 29km
5 grader, 67km/t, rest 40km
1 grad, 70km/t, rest 19km - sistnevnte med bevisst uøkonomisk kjøring

Har dessverre (?) ikke så mange langturer med fulladet bil i kuldegrader (fikk bilen i oktober);
-6 grader, fullastet bil, 112km og 8km rest, 57km/t
-7 grader, 103km og rest 9km (noterte ikke snitthastigheten) - dette var ikke på vei hjem, men til Rygge (dvs noe motorvei, og inkluderer to turer)
Disse to turene var når bilen kun var en mnd gammel

Ps. Alle turer med forvarmet bil

elektrolux

Bør være noen som har klart 200+ km vel?

Jeg kjørte e-Golf i Alpene og eieren forklarte at 200 + km var uproblematisk. Indikasjonen på displayet hans bekreftet påstanden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jensjacob

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. mars 2016, klokken 05:06
Bør være noen som har klart 200+ km vel?

Jeg kjørte e-Golf i Alpene og eieren forklarte at 200 + km var uproblematisk. Indikasjonen på displayet hans bekreftet påstanden.

Kan ejeren ikke bare uploade bilens egen logning(er) af de relevante køredata ? Indtil da tror jeg ikke på det. Om ikke andet så tror jeg ikke på at det er foretaget med netto nul højdemeter eller ved praktisk anvendelig hastighed.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Cirrisky

200+ km i alpene? da starter man på toppen av et fjell og ender opp nede ved havnivå...

Stikkkontakt

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 15. mars 2016, klokken 09:54
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. mars 2016, klokken 05:06
Bør være noen som har klart 200+ km vel?

Jeg kjørte e-Golf i Alpene og eieren forklarte at 200 + km var uproblematisk. Indikasjonen på displayet hans bekreftet påstanden.

Kan ejeren ikke bare uploade bilens egen logning(er) af de relevante køredata ? Indtil da tror jeg ikke på det. Om ikke andet så tror jeg ikke på at det er foretaget med netto nul højdemeter eller ved praktisk anvendelig hastighed.

Jeg har ikke kjørt 200 km, men tilbakelagt distanse på 130 km og restrekkevidde på 70 tyder på at det er mulig. Det var i fjor sommer med ca 20 grader i luften. Forbruk med 10 foran komma er fullt mulig.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

jensjacob

Stikkontakt, det virker som om du har noget mere tillid til din rækkeviddemåler end jeg har. ;)

Hvis jeg mangler 70 km for at komme hjem og rækkeviddemåleren viser 70 så er jeg ret sikker på at jeg ikke klarer det. Medmindre jeg er klar til at køre 40 km/t resten af vejen. Og det ville i princippet - i min verden - være uforsvarligt både overfor dem der venter derhjemme og resten af trafikken.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

dabis

Har klart opp i 165km på en lading Sommerstid 22 Grader uten AC.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Cirrisky

Har ikke prøvd med sommerdekk og sommertid enda, bare høst/vinter/vår.
Kan se for meg at under optimale forhold på rundt 20 grader ute, og hastigheter som ikke er alt for store så burde man klare rundt 160km e.l. 200+ derimot? Da kan jeg ikke forestille meg annet enn at man kjører på en øde vei i 50km/h.
Indikatoren på bilen viser jo ca 200km når man starer med fult batteri, men som de fleste vet er jo ikke dette helt realistisk :p.

vitcho

Selv hvis man kører 12.9 kwh/100km som bilen er rated til, kan man ikke klare 200+. Så rammer man ca. 160...

kjso

Bærum - Hamar for to dager siden, 137 km, 16 km restrekkevidde ved ankomst, som gir rekkevidde på 153 km. Startet med fulladet batteri, temperatur 4 - 6 grader, stort sett hele veien med ACC på 85 km/t (som gir 80 km/t reell fart), normal mode.
Retur med batteri ladet til ca 95 %, 11 km restrekkevidde ved ankomst, skulle tilsi rekkevidde på ca 15 km ved fulladet batteri.
Kjørte samme strekning i fjor sommer i temperatur på 20 grader, restrekkevidde 48 km, som gir totalrekkevidde på 185 km.

vitcho

#13
På tur i morges. Startede med 4.5 grader og sluttede med 7.5 grader udenfor. Forvarmet bil. Jeg havde 14km rest, da jeg ladede op i Karlslunde efter de 124km. Halvdelen af turen var på normal anden halvdel på eco+. Jeg tog denne rute:

https://www.google.dk/maps/dir/Herrested/Birkerød/@55.5520397,10.9293287,9z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x464d3b485a108c89:0xa00afcc1d518e40!2m2!1d10.610315!2d55.282381!1m5!1m1!1s0x46524f552111611f:0x5d7854c4ab308810!2m2!1d12.422112!2d55.844295

David Skov Hansen

Sitat fra: vitcho på mandag 28. mars 2016, klokken 22:30
På tur i morges. Startede med 4.5 grader og sluttede med 7.5 grader udenfor. Forvarmet bil. Jeg havde 14km rest, da jeg ladede op i Karlslunde efter de 124km. Halvdelen af turen var på normal anden halvdel på eco+. Jeg tog denne rute:

https://www.google.dk/maps/dir/Herrested/Birkerød/@55.5520397,10.9293287,9z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x464d3b485a108c89:0xa00afcc1d518e40!2m2!1d10.610315!2d55.282381!1m5!1m1!1s0x46524f552111611f:0x5d7854c4ab308810!2m2!1d12.422112!2d55.844295
Hvorfor anden halvdel med eco+ ? Det er jo udelukkende reduktion i max effekt og ikke i den effekt som kræves for at køre en konstant fart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA