Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gass fra batterier ved lading?

Startet av sukkerbollen, tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:03

« forrige - neste »

vitcho

Njah. Du antager, farten er konstant, men det er den jo i realiteten ikke, når man kører ACC. Hvis man kører "normal" giver den jo fuld acceleration, hver gang en bil drejer af og bremser så hårdt ned igen, når den når den næste bil. Det koster alt andet lige mere, når den har mere effekt end når den har mindre. Jeg kører ellers normalt ikke andet end normal, men denne gang blev jeg sgu lidt nervøs halvvejs, fordi jeg lige måtte ind på et tissestop undervejs med den lille, så der var lidt ekstra forbrug på den konto. Det var sgu nok blevet snert, hvis jeg havde kørt normal hele vejen, der ryger jo også lidt kilometer til klimaet på normal...

jensjacob

#16
(Lidt off topic..)
Nu er der ved at være forår i luften med ok temperaturer (ac = off), moderat vind og tørre veje. Nedenfor er der to billeder af forbrug på samme strækning (arbejde -> hjem) i 'normal mode'. Strækningen, målt af triptælleren, er totalt ca. 84 km dvs. 42 km hver vej. Billederne viser forbruget to dage i træk på sidste tur, altså hjemturen. Højdemeter er vist negligibel.
Ved start blev triptæller nulstillet og batteriet var fuldt opladet. Dvs. 1/2 batteri forbrugt.

Strækningen består ca. af 3 km bykørsel, 10 km landevejskørsel og resten motorvej.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

David Skov Hansen

Sitat fra: jensjacob på fredag 01. april 2016, klokken 21:17
(Lidt off topic..)
Nu er der ved at være forår i luften med ok temperaturer (ac = off), moderat vind og tørre veje. Nedenfor er der to billeder af forbrug på samme strækning (arbejde -> hjem) i 'normal mode'. Strækningen, målt af triptælleren, er totalt ca. 84 km dvs. 42 km hver vej. Billederne viser forbruget to dage i træk på sidste tur, altså hjemturen. Højdemeter er vist negligibel.
Ved start blev triptæller nulstillet og batteriet var fuldt opladet. Dvs. 1/2 batteri forbrugt.

Strækningen består ca. af 3 km bykørsel, 10 km landevejskørsel og resten motorvej.
Hvad er hastigheden på motorvej? Kan også selv tydeligt mærke at vejret er blevet varmere.

jensjacob

Igår (første billede) var hastigheden på motorvejen moderat. Måske 90 i gennemsnit. Idag var der ekstremt meget kø-kørsel pga. ialt 4 ulykker. Den fynske motorvej er sommetider helt vanvittig op til en weekend.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

David Skov Hansen

Vi forsøger altid at ramme 100 kmt men der vil forbruget nok være noget højere

vitcho

Jeg var på en sviptur sidste weekend (hvor det var ok varmt), hvor jeg kørte 90-100kmt i 20km og jeg så gav den fuld gas (145kmt) i 14 km - det lykkedes det mig at 40% af batteriet hver vej. Det der med vindmodstanden er virkelig IKKE at spøge med i elbil!! Jeg anslår jeg max ville have kunnet køre 85km på den måde på en fuld opladning. Jeg vidste godt, det ville koste at køre fuld gas, men alligevel. 40% på 34km!

David Skov Hansen

Brugte du 40% på kørsel ved max hastighed eller på de 34 km? Du skriver hver vej altså 78km eller?

jensjacob

#22
Sådan som jeg læser det har han sammenlagt brugt 40 % på at køre 34 km.
Dvs. antaget -> 68 km på 80 % af fuld batterikapacitet og derfor antagelsen til sidst om at hvis man kører et fuldt opladet batteri helt ned under samme omstændigheder ca. 85 km. rækkevidde med en forsvindende lille sikkerhedsmargin.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

eivhelle

Sitat fra: vitcho på lørdag 02. april 2016, klokken 18:53
Jeg var på en sviptur sidste weekend (hvor det var ok varmt), hvor jeg kørte 90-100kmt i 20km og jeg så gav den fuld gas (145kmt) i 14 km - det lykkedes det mig at 40% af batteriet hver vej. Det der med vindmodstanden er virkelig IKKE at spøge med i elbil!! Jeg anslår jeg max ville have kunnet køre 85km på den måde på en fuld opladning. Jeg vidste godt, det ville koste at køre fuld gas, men alligevel. 40% på 34km!
Luftmotstanden er viktig, men ved full effekt vil man også få mer varmetap i batteri, kraftelektronikk og kabler som bidrar til å øke effektforbruket ytterligere.

Ved 100 km/t kan forbruket ligge på rundt 17KWh/100km, mens det fort vil øke til over 30KWh/100km  ved 145km/t.

En Tesla, som er dimensjonert for høyere tophastighet, vil ikke bli straffet i samme grad.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

vitcho

Sitat fra: jensjacob på søndag 03. april 2016, klokken 11:48
Sådan som jeg læser det har han sammenlagt brugt 40 % på at køre 34 km.
Dvs. antaget -> 78 km på 80 % af fuld batterikapacitet og derfor antagelsen til sidst om at hvis man kører et fuldt opladet batteri helt ned under samme omstændigheder ca. 85 km. rækkevidde med en lille sikkerhedsmargin.

Præcis :-)

PokerFjes

#25
Nå har det blitt en smule varmere i været enn for tre uker siden når poster stilte spørsmålet. Jeg var på en rundtur tirsdag som jeg synes var ganske kurant. Jeg har fortsatt vinterhjul på og det var tørt og fint vær.
Kjøreruta var Kongsberg-Rud-Sørengkaia-Alnabru-Billingstad. Dvs ca netto høydetap på ca 150 meter.
Jeg hadde litt hast for å komme meg til Bærum, så den første timen kunne jeg kjørt noe penere. Insisterer man på å ligge i 110km/t opp Lierbakken så må man betale de kilowattene dette krever.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ourasi

#26
Personlig blir jeg ikke helt klok på min e-golfs utregninger, med forbruk på siste langtur på 15kwh/100km nådde jeg 50% på tankmåleren (nesten helt pilrett på 50%, faktisk en tanke mer enn 50% igjen, vil tippe på 52-55%) etter 86km i normal modus med mest ACC og 7-9C, og 18C klima da det var sol og det var behagelig med litt friskere luft denne dagen da solen varmet godt i vinduene på bilen. Med da likt kjøremønster skulle jeg da ende opp på minst 172km, spesiellt siden de siste 30km er på sparebluss moduser, men oppgitt rekkevidde var ~63km, go figure.. Jeg kan med nærmere ettertanke tilgi den noe beskjedne restrekkevidden siden temperaturen sank noen grader rett før 50%, siden solen gikk ned. Denne turen var på sommerdekk og Polarfelger (se Skrytebildetråden #434).

Det som forvirrer litt i denne sammenhengen, er at noen dager tidligere kjørte jeg 110km med 14.3kwh/100km med rest på 35km, og tankmåleren passerte 50% etter vesentlig kortere kilometer kjørt, og snitthastigheten var lik.. Eneste jeg kan tenke meg som en mulig årsak var at snitt temperatur på denne 14.3kwh turen var rundt 3-6C og at batteriet hadde bedre kapasitet på 15.0kwh turen, for selv om det var piggfrie på orginal E-Golf felger og 22C klima så var forbruket pr. 100km 0.7kwh lavere..

Så, det jeg tar ut av disse turene for egen vinning, er at tankmåler på 50% og kilometer kjørt for å nå dette er circa det jeg har i rekkevidde igjen, gitt samme forventede forbruk på de restrerende 50%.
Det kan se ut som om at batteriets kapasitet er oppimot optimalt ved ca. 9C eller høyere, mens det ikke er optimalt ved ca. 5C eller lavere. Enten det eller så er det noe muffins med kwh utregningen, eller den fanget ikke opp den faktiske forskjellen på klimatemperatur på disse to turene, noe jeg tviler litt på siden jeg ser tydelig forskjell i forbruk i kwh når jeg står stille og switcher mellom 18C og 22C...

Jeg savner seriøst batterikapasitet igjen i prosent på kjøredataskjermen "Fra Lading/Start", unødvendig mangel imho...

Uansett, denne siste ruta skal testes igjen neste godværs dag med samme eller bedre temp, med samme AC temp og normalmodus, så får jeg se om jeg legger inn litt ekstra kilometer for å se om ikke en kan få litt respektabel rekkevidde ut av golfen..
E-Golf 2016

zyp

For meg virker det som om estimeringen av resterende distanse vektlegger forbruket de siste minuttene mer enn resten av turen. Den blir fort pessimistisk i løpet av en lang stigning, mer enn økningen i snittforbruk for hele turen skulle tilsi.

På langtur pleier jeg å sette navigasjon til neste ladestopp og følge med på forskjellen mellom distansen dit og estimert resterende distanse. Sist så var jeg nede i nesten 20km for lite for å rekke frem etter en lang stigning, men tok igjen nok på nedstigningen til at jeg kom frem med rundt 10km igjen. Jeg erfarer at differansen svinger gjerne 30km frem og tilbake avhengig av terrenget, og hvis jeg bare tar hensyn til det så virker den ganske presis.

Alf Bringedal

#28
162 km i går, da jeg startet turen hadde jeg ikke fult batteri manglet en hel strek på batterimåleren  (to hvis en teller alle) så er rimelig fornøyd
Tørre veier og OK temperatur gjorde sitt, utførte turen i eco +

eivhelle

Passerte for første gang 160 km på en tur. Turen gikk t/r Horten- Kongsberg (knutehytta). Litt over en mil på bratte grusveier samt første mila i normal modus bidro til at forbruket ikke var så optimalt som det kunne ha vært. Men er ganske fornøyd med forbruket på siste halvdelen av turen.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA