Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor sitter sikring for parklys?

Startet av Myrvang, mandag 02. mai 2016, klokken 14:18

« forrige - neste »

Myrvang

Står og vurdere Leaf, men usikker på om jeg skal ha 24 eller 30 kw. Vet bare at jeg skal ha Tekna. Vil ha skinnseter pga småbarn.

Det skiller ca 40.000,- på de to med de kampanjene jeg finner, og bortsett fra noe lengre rekkevidde så er det vel samme bil? Eller er det andre forskjeller i tillegg?

Hva bør jeg velge? Tar jeg 24 kw får jeg med 2000,- i hurtiglading, vinterdekk på felg og 20 dager leiebil, dette får jeg ikke med på 30.

Har kjørt ca 150 km i dag med lånebil, og det var en veldig god bil. Litt nedtur å sette seg inn i i-On nå da jeg måtte frigjøre ladeplassen min.

De få gangene det ikke holder med rekkevidden på 24 tviler jeg på at 30 kw hadde gjort det store utslaget. Hmm...
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

automat

30kW. Den har ny og bedre batterikjemi. Slik at den hurtiglader raskere, og har lenger batterigaranti. Og pga lenger rekkevidde får den selvfølgelig et større bruksområde. Rekkevidden nærmer seg noe man kan begynne å dra på tur med, uten å være elbilnerd.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Er 24 kWh tilstrekkelig? Kjøp heller en 2 år brukt Tekna da. Spar verdifall og få vinterdekk med på kjøpet! Det er typisk at forhandler slenger på litt rabatter og frynsegoder på utgående nybilmodeller som blir vanskeligere å selge pga. en enda nyere modell. Har du fossil fra før så trenger du ikke leiebil. Og med 28 kWh vs 20 kWh (det man får utnyttet) sparer du fort inn 2000 i hurtiglading du ikke trenger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kavorland

Handler vel om du har råd til 40 k ekstra, og kva bruk du trenger bilen til.
Kjøpte ny Tekna 24, september 2015. Kjørt nesten 12 k no og har hurtiglada 3 gonger.
Bilen er brukt til dagpendling på 8 mil pluss anna ymse småkjøring. Denne holder heilt fint, sjølv på vinteren med 11 minus. Skal du særskilt over 12 mil daglig på vinter, og 14-15 på sommer så er nok 30kw eit betre alternativ.

Ps: eg fekk med 10 000.- i gratis hurtiglading hos fortum på kampanje på min 24 kw, noko som skulle holde ein del år framover tenker eg.....
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Electrix

Brukt 24kWt eller ny 30kWt. Hvis du aldri drar på lengre turer enn 100km er det kanskje ikke så farlig, men på lengre turer med hurtigladinger utgjør den en betydelig forskjell. Husk at batteriet er nesten 50% større når du regner praktisk kapasitet på langtur, i tillegg viser det seg at den lader med rundt 45 kW helt opp i 70% SOC. Jeg vet ikke helt hva dagens 24kWt Leaf lader med, men min fra 2012 vil selv ved 33 grader batteritemp bikke under 40kW allerede ved 57%SOC og ved 70%SOC er jeg på 20kW. Ved lavere temperaturer er det verre, ved 15-20 grader så faller effekten gjerne under 40kW allerede ved 30%, og under 15kW ved 70%SOC.

Kort sagt, med 30kWt kan du regne med å kjøre nesten dobbelt så langt mellom hurtigladestoppene og likevel bruke mindre tid på ladingen...

Sjekk uansett Agrol-avtale som er diskutert her på Leaf-delen av forumet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Myrvang

Agrol-avtalen har jeg sett  8)

Kommer isåfall til å beholde Mondeoen til de lange turene og for å trekke hengeren.

Bruktbil er ikke aktuelt, vil ha ny bil. Det kommer til å skje så mye med batteri fremover at verditap er påregenet uansett. Om et år kommer biler med 300 km, så kommer 400 km, til en pris de fleste har råd til. Skal man vente vil det alltid være noe bedre rett rundt hjørnet.

Men jeg har kjørt en 30kwh i dag, og likte den. Er 24kwh lik den veldig aktuell, så lenge det kun er noe kortere rekkevidde.

Skal ikke være lett :)
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Myrvang

Det jeg er redd for er:

1) Kjøpe 24 kwh og angre på at jeg ikke kjøpte større batteri

2) Kjøpe 30 kwh og angre på at jeg sløste penger på større batteri
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

AppleKnocker

Hvis du er bekymret for å sløse bort penger og de ekstra milene med rekkevidde ikke er kritisk,er det pent brukt Leaf som gjelder. Du sparer 100 000 i forhold til en ny 30kw.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

Med Agrol avtalen er det ca 20.000 i forskjell, da er det ikke noe å stusse på. En ting er hva som går med 24 kwh, men alt som går med 24 kwh går så mye lettere med 30 kwh, i tillegg til at du lader mye fortere og ikke minst har vesentlig bedre garanti.

Jeg tror du får tilbake disse 20.000 den dagen du selger også, da det er enormt med 24 kwh i markedet, men ikke mange 30 kwh ifht til 24 kwh. Selv om det vil komme vesentlig bedre rekkevidde er det sannsynlig at de blir vesentlig dyrere enn 30 kwh.

Du skriver at det som ikke går med 24 går vel heller ikke med 30 kwh. Det er det som blir feil antakelse. I dag har jeg kjørt fra Stord til Horten, 462 km, jeg har ladet 20 minutter 4 steder. Ladetid 1 t 20 min. Med 24 kwh får du minst det dobbelte da den ikke bare lader tregere, men også trenger høyere SOC for å rekke frem. Du må også lade en gang ekstra også....
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Sitat fra: Myrvang på fredag 11. mars 2016, klokken 00:08
Det jeg er redd for er:

1) Kjøpe 24 kwh og angre på at jeg ikke kjøpte større batteri

2) Kjøpe 30 kwh og angre på at jeg sløste penger på større batteri
Du glemte 3)
3) Kjøpte 30 kWh og gledet deg over fordelen av større batteri, også den dagen du solgte bilen videre.

Så velg 30kWt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Myrvang

Fått pris på en Tekna 30 kwh til 255.000,- med vinterhjul og metallic. Så da blir det å vurdere litt i helgen, men har nok bestemt meg for å gå for 30 kwh om det blir Leaf.

Bort med Qashqai og i-On og inn med Leaf? Ulempen er lav innbyttepris og billån, blir en del dyrere pr mnd, men en mye bedre bil enn i-On både i bruk og ved evt kollisjon.

Som sagt, får bruke helgen på å tenke litt :)
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

nr1rayner

Du glemte også 4:
Behold iOn og vent 1-2 år til helt ny Leaf kommer, forhåpentligvis med 60kwh batteri...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Hurtiglading med 24kwt:

-Man vil helst ikke hurtiglade batteriet høyere opp enn til 50%, da ladestrømmen går nedover. Man kan lade opp til 80%, men da går det en del tid, og mange vil ikke hurtiglade noe lengre enn det.
-Det kan være skånsomt for batteriet om man ikke utlader til under 20%.

Skal man få kjapp og skånsom hurtiglading, i området 20-50%, blir det å hurtiglade med 3-4 mils mellomrom.  I praksis vil man dra intervallene litt lengre, siden det er tidkrevende å starte og stoppe lading.

Med 30kWt batteri blir regnestykket helt annerledes, om du hurtiglader fra 20-80%.  Det blir spennende å se åssen det fungerer om sommeren.

Balrog

#13
Velg 30. En absolutt nobrainer ved nykjøp i dag.

Ingen har noensinne klaget over for lang rekkevidde på Leaf, men noen er veldig fornøyd med 24 og langt større prosentandel er fornøyd med 30kWh. Husk at batteriet forringes over tid.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

bob-bob

Velg 30 Kwh.

Har 2 Leaf vi , kona har en 2013 (gen2) 24Kwh Acenta , og veldig fornøyd.  Jeg byttet ut min 2013 Tekna nå med helt ny Leaf , og kan skrive under på at det er MYE bedre med 30Kwh batteri.. Lader mye raskere på hurtiglading også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA