Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilling åpnet for alle, kraftig pisøkning på 75D

Startet av Supersand82, mandag 02. mai 2016, klokken 11:24

« forrige - neste »

Supersand82

korte trekk

møkkabil som piper hele tia og vugger som en kjelke uten mejer og en bensinmotor som yter enten 0 eller 100%.. Terningkast 5!?!


yes.. snodig lesning..
http://www.dinside.no/936168/test-mitsubishi-outlander-phev

Jeg skal sies at det er småting jeg kunna ha tenkt meg å fiksa litt på. Men er MEGET godt fornøyd selv. :)

MikaelØ

Blir litt provosert over slike tester.

Det er en grunn for at den piper. Den piper for lite bensin og spylerveske, da er det vell bare og stoppe må nærmeste bensinstasjon og fylle begge deler? Den piper for sikkerhets belte og at brekket er på? Er det unormalt? Det tar 5 sekunder og ta på seg belte OG sjekke att brekket er skikkelig nede. Ser absolutt ikke problemet med det.
Feil gir lyden har jeg faktisk ikke lagt merke til.

Har akkurat de samme lydene i min tidligere bil, som var BMW. Jeg har det i arbeidsbilen min, en VW.
2016 Mitsubishi Outlander Instyle+ PHEV

Crown

Hehe, all den voldsomme pipingen for alt mulig _er_ faktisk utrolig irriterende for mange i Outlander, undertegnede inkludert. Hvorfor skal det pipe når bakluken åpnes, når man åpner døren for å hente posten uten å slå av motoren osv osv... Det er ikke alltid man vil hele nabolaget skal høre hver gang man foretar seg noe i bilen :-D Pre-crash systemet, filskiftevarsler osv er også i overkant ivrig, og krever nesten hørselvern. Og så piper det vel når man trykke på klimaanlegget eller andre knapper...  Det burde være mulig å slå av eller redusere volumet på alle lydene, er det ikke det?

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

gamleboyen

Det er vel en tilvenningssak. Den gamle Passaten min piper ikke for noe som helst, med unntak av spylervæske og bensin (som gjør at jeg skvetter i stolen hver gang), mens den noe nyere Mazdaen piper for alt mulig og der skvetter jeg aldri.

Jeg prøvekjørte PHEV og skal nok innrømme at det var litt mye piping, men jeg er sikker på at jeg hadde vendt meg til det ganske kjapt. All pipinga har jo en årsak og man klarer vel fint å begrense den hvis man gjør ting "riktig". Tips: Ikke kjør spylervæska tom mens du tar av setebeltet og går ut av bilen mens en bil forsvinner fra ACC idet du skifter fil uten å bruke blinklys.

PhevVest

#4
Sitat fra: MikaelØ på torsdag 10. mars 2016, klokken 20:42
Det er en grunn for at den piper. Den piper for sikkerhets belte og at brekket er på? Er det unormalt? Det tar 5 sekunder og ta på seg belte OG sjekke att brekket er skikkelig nede. Ser absolutt ikke problemet med det.

Om den piper når brekket ikke er helt nede er jeg usikker på - har vel aldri startet uten at det var helt nede.
Det tar 5 sekund å ta på seg belte, kjøre 5m-20m, 5 sekund og ta det av og 5 sekund å ta på igjen.
Blir ganske lei av å ta på og av belte skal man holde på slik hver gang man skal inn/ut av egen- og jobb garasje og må ut for å åpne/lukke porten. Andre biler starter ikke varslingen før en viss hastighet eller tid - da hadde ikke dette vært noe problem. Var så irriterende at kontakten ble koblet fra for denne varslingen - herlig å slippe denne intense pipingen, nærmest hylingen.
Tror naboene også er lei av pipingen i bilen når jeg går ut for å lukke garasjeporten, for ikke å snakke om hvis bakluka åpnes elektrisk - da vekkes jo alle. Bruker derfor ikke elektrisk åpning av bakluka av hensyn til naboene. Lane assistant kan heldigvis endres til å være standard av. Siden har ikke den vært i bruk.
ACC brukes flittig - men også her piper det mye når den mister bilen forran av syne.
Heldigvis 2015 mod. - så ingen piping når tomt for spyleveske. En diskre varsel lampe kunne vært greit - men ingen lyd!

Crown

#5
Skulle vært en "voksen"-modus på bilen, for de som faktisk klarer å tenke selv. Jeg klarer omtrent ikke å kjøre bil uten at beltet er på, føler meg helt naken, så jeg trenger ingen til å mase som besatt med en gang beltet er av. Jeg vet også når jeg lukker og åpner bakdøren, og jeg vet inderlig vel at jeg trykker på en knapp - lider ikke av ukontrollert fingerskjelving, så jeg trenger ingen til å minne meg på det. Jeg vet også godt at det ikke er lurt å trykke på navigasjonen mens jeg kjører, så å bruke evigheter hver gang for å trykke "ok" på alle advarsler klarer jeg meg fint uten. Oppstartlyder er også helt unødvendig, jeg vet at jeg starter bilen.

Varsellamper er helt greit, og mer enn nok ved f.eks. lite spylervæske eller bensin. Lydvarsler som kommer når det går lang tid uten f.eks. belte er også ok. Men all pipingen i denne bilen er faktisk så ille at det er et digert minus når jeg vurderer kjøp, den har så mange andre fordeler at jeg har tenkt på det flere ganger, men så var det all denne pipingen...

Outbacken min piper når jeg har kjørt litt uten at beltet er av, og hvis jeg legger litt for tunge ting i passasjersetet, da tror den det er passasjer som skal ha belte på. Den har el-håndbrekk, så hvis jeg ikke har beltet på så løser det seg ikke ut automatisk når jeg løser bilen, skjønte ingenting første gangen. Hvis jeg klarer å stille lysene slik at de er på mens jeg går ut av en avslått bil (det skal litt til), så piper den. Men det er det, og det er nok.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Fiffik78

Jeg har den nette sum av en pipelyd og det er hvis jeg åpner døra og hovedstrømmen er på. Irriterende nok, men alle lydene er greie å fikse opp i.

Ellers fatter jeg ikke testen, jeg opplever bilen som både sprek og morsom å kjøre, men den trives ikke akkurat rundt rundkjøringer og liknende.

Outlander PHEV 2014

erik e

Flott bil med mange " moderne" lyder. Det jeg syntes er mest " moderne" er at gasspedal ikke styrer motorlyd.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Fiffik78

Så rart, motorlyden på min stiger vitterlig ganske godt når jeg gir på?
Outlander PHEV 2014

erik e

Ganske godt ? Ja det vil jeg si. " Moderne", mange hybrider er slik. Blir liksom ikke bilkjøring . Jeg er nok for gammeldags .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Blip

#10
Jeg har prøvekjørt i dag. Vil ikke dobbelt-poste, så oppsummering kan leses her:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26362.msg462510.html#msg462510

Oppsummert oppsummering: Ikke et alternativ når man er vant til  (rein) elbil! Konklusjonen har ingenting med piping å gjøre...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Knusse

Sitat fra: Fiffik78 på fredag 11. mars 2016, klokken 12:47
Jeg har den nette sum av en pipelyd og det er hvis jeg åpner døra og hovedstrømmen er på. Irriterende nok, men alle lydene er greie å fikse opp i.

Ellers fatter jeg ikke testen, jeg opplever bilen som både sprek og morsom å kjøre, men den trives ikke akkurat rundt rundkjøringer og liknende.

Har du fikset pipingen når døra åpnes?

Fiffik78

I hvilken situasjon? Med nøkkel fortsatt i bilen er fjernet. Men med motoren i gang og åpning av dør så har jeg fortsatt lyden.
Outlander PHEV 2014

Knusse

Sitat fra: Fiffik78 på fredag 18. mars 2016, klokken 17:35
I hvilken situasjon? Med nøkkel fortsatt i bilen er fjernet. Men med motoren i gang og åpning av dør så har jeg fortsatt lyden.
Situasjonen; Motor er i Ready-modus, dvs startet oppp på normal måte. Deretter lukker du opp døren og pipingen starter. Jeg forstår det er for å signalisere at døren er åpnet. Ønsker å fjerne denne pipingen. At det er et tegn i instrumentpanelet er helt ok, men pipingen går meg på nervene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA