Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nedkjølt batteri "ut av det blå"?

Startet av Zdenek Sopousek, søndag 01. mai 2016, klokken 19:37

« forrige - neste »

Zdenek Sopousek

Hei! Skal gå i anskaffelse av Nissan Leaf 2015 modell. Bilen er registrert før 01.november 2015. Denne bilen har sommerdekk som har inkludert dekktrykksensorer. Jeg skal kjøpe vinterdekk så er da spørsmålet om jeg er pliktig å ha dekktrykksensorer på disse dekkene selvom bilen er registrert før 01.november 2015, og selvom bilen har inkludert disse dekktrykssensorene fra før av? Takk på forhånd.

lxm

Fristen for dekktrykksensorer og registrering er 1. november 2014, så ja det må du ha.
Kjører White Pearl/black Tekna 2018
Melhus, Sør-Trøndelag

Zdenek Sopousek

Takk for svaret. Lurte også på om det er mulig å flytte disse TPMS sensorene fra sommerdekk over til vinterdekk? På den måten sparer jeg 2000 kr og unngår å kjøpe vinterdekk med sensorer for 7900. Takk

Trekkoppbil

#3
Om du vil flytte tpms mellom vinterhjul og sommerhjul, så kan det bli ei dyr affære: Dekka må da taes av felgene, og tpms flyttes over, og dekka må settes på igjen og avbalanseres på nytt.

For det om det er krav til tpms for å få typegodkjenning av bilmodeller, så synes jeg ikke det er er sjølvsagt at det er krav til det på ettermarkedshjul og vinterhjul:
For usa-biler er det føderale krav til tpms for 2008-modeller og nyere, men i de aller fleste statene er det ikke krav til tpms på vinterhjul.
På samme måten har jeg lest om folk som mener det ikke er påbudt på vinterhjul i enkelte eu-land, på tross av at det kreves når bilen er ny.
Enkelte kommer med lause påstander om at det er påbudt her i landet, men så lenge ingen peker på noen forskrift, så tar jeg det med en klype salt.

Det kan være helt ulike regler for ulike biler.

Jeg spurte på trafikkstasjonen i Drammen for noen dager sida. Jeg fikk vel egentlig ikke noe svar på spørsmål om eu-modeller. De pekte på et klistremerke i karmen til sjåførdøra på en 2012-usa-leaf, og sa at biler med det klistremerke skal ha tpms også på vinterhjul. Men de kom ikke med noen begrunnelse i forskrifter, og jeg synes det er underlig.
Eneste tekniske kravet for å få godkjennt en brukt usa-bil i Norge, er at den er godkjent i USA, og at lysa har farger etter standarderer som er nevnt i kjøretøyforskriften. I de fleste stater i USA, trenger man ikke tpms på vinterhjul:
http://blog.tirerack.com/blog/hunters-ramblings/what-about-tire-pessure-monitoring-tpms-for-my-winter-wheels
http://www.tirerack.com/wheels/tech/techpage.jsp?techid=214

Det er svært trist om det blir praktisert påbud i Norge, for det vil presse bilister til å kjøre med helårsdekk.  Det er svært mye å sette seg inn i for å bruke tpms, og det kan være mye plunder, så for folk flest står vel valget mellom å kjøre uten tpms om vinteren, eller å kjøre med helårsdekk.


Sele

http://www.tv2.no/a/6176932

Bør ikke være noen somhelst tvil om at TPMS er påbudt på alle nye biler etter 1.november 2014. Og selvsagt også vinterdekk. Det er et EU-direktiv som styrer dette som så mye annet.

Zdenek Sopousek


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA