Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endring av adferd pga Tesla

Startet av ChristerA, søndag 01. mai 2016, klokken 04:25

« forrige - neste »

ChristerA

Hei, kjære elbilister.

Vi er en bachelorgruppe ved Høyskolen Kristiania. Vi skriver vår avsluttende oppgave om elbilmarkedet og statens insentiver. Vi hadde satt utrolig stor pris på om du hadde tatt deg 3-4 minutter på å besvare vår spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen er selvfølgelig anonym. Vårt krav til deg er at du er eier og bruker av elbil i dag.

Du får tilgang til undersøkelsen ved å følge denne lenken:

https://response.questback.com/christerandresen/1rp4jccts7



På forhånd takk, og ha en fantastisk fin dag!

Mvh.

Christer Andresen
Anniken Berg
Karianne Sitrup

cra

En liten detalj, bare:

Det er en misoppfatning at det er gratis å kjøre ferge med elbil. Man betaler persontakst for fører, og får bilen med gratis. I motsetning til fossilbiler, der man betaler for bilen, og fører får være med gratis.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ChristerA

Tusen takk for tilbakemelding! Dette er nå rettet opp i.

Rasmus.B

En annen ting er det bare er mulig å velge en bil.
Vi har,  som mange andre 2 elbiler. Vet om flere som har 3 elbiler i husholdningen.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

elbil-1

Dere burde ha med det viktigste incitamentet av alle - nemlig billig drivstoff!

En elbil kjører på 10-15 øre pr km - mens en fossilbil bruker 8o-150 øre pr km

Dette er for mange den vintigste grunnen til å kjøpe elbil.

tomrh

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:06
En annen ting er det bare er mulig å velge en bil.
Vi har,  som mange andre 2 elbiler. Vet om flere som har 3 elbiler i husholdningen.
Dette er i grunen lite relevant i denne undersøkelsen som bare gjelder incentiver vs kjøp. Har selv 2 elbiler, valgte bare den ene som jeg bruker mest.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:17
Dere burde ha med det viktigste incitamentet av alle - nemlig billig drivstoff!

En elbil kjører på 10-15 øre pr km - mens en fossilbil bruker 8o-150 øre pr km

Dette er for mange den vintigste grunnen til å kjøpe elbil.
Den er implisitt, hvorfor skal de ta den med? Hvis det er den viktigste grunnen så svarer man bare ja på at man kjøper elbil selv om alle andre fordeler faller bort.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

#7
En annen ting man bør huske på - fritak for engangsavgift beløper seg til ca null kroner. Avgiftsbelegger man en elbil som en plug-in hybrid, så sett bort i fra mva og vrakpant vil beløpet bli null kroner. Dette er uansett om det er snakk om en Tesla eller en Leaf.

Når dette fritaket egentlig ikke medfører noen gevinst, så vil de som er klar over dette kunne rangere fritak for engangsavgift som ganske uviktig. Mens de som tenker at det er snakk om masse penger vil kunne rangere det som veldig viktig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:33
En annen ting man bør huske på - fritak for engangsavgift beløper seg til ca null kroner. Avgiftsbelegger man en elbil som en plug-in hybrid, så sett bort i fra mva og vrakpant vil beløpet bli null kroner. Dette er uansett om det er snakk om en Tesla eller en Leaf.

Når dette fritaket egentlig ikke medfører noen gevinst, så vil de som er klar over dette kunne rangere fritak for engangsavgift som ganske uviktig. Mens de som tenker at det er snakk om masse penger vil kunne rangere det som veldig viktig.

Korrekt nok - etter dagens avgiftsregime. Men det er noe som fort kan endre seg. F.eks. CO2/NoX avgiften stoppe på 0 og ikke bli negativ som i dag, avgift på vekt kan økes og fratrekk på vekt for batteri kan elimineres. Da kan det fort bli noen kroner her også, selv om de slipper billigere unna enn fossilene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tomrh

Sitat fra: Amoss på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:05
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:33
En annen ting man bør huske på - fritak for engangsavgift beløper seg til ca null kroner.
Korrekt nok - etter dagens avgiftsregime.
Når man kjøper rent fossilt drevet bil, ikke hybrid, er engangsavgiften betydelig, gjerne 100.000-200.000 kroner. Når man krysser av for viktigheten av dette er det størrelsen på dette beløpet man har i bakhodet. CO2-gradert engangsavgift et jo også et incentiv, men ikke en ren elbilfordel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:20Når man kjøper rent fossilt drevet bil, ikke hybrid, er engangsavgiften betydelig, gjerne 100.000-200.000 kroner. Når man krysser av for viktigheten av dette er det størrelsen på dette beløpet man har i bakhodet.
Snakk for deg selv.

Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:20CO2-gradert engangsavgift et jo også et incentiv, men ikke en ren elbilfordel.
CO2 og NOX gradert engangsavgift er klart fordelaktig for elbiler, men å kalle det ett incentiv er å trekke det vel langt. Det er sånn avgiftssystemet er bygget opp. Kaster man dette ut av vinduet sitter man igjen med ganske blanke ark.

I fremtiden kan man fort se for seg at innslagspunkter, summer, osv, vil endre seg, men det er vanskelig å tenke seg at selve systemet vil endres betydelig. CO2 og NOX vil faktisk bli viktigere og viktigere, da hestekreftene skal fjernes fra utregningen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

65lars

#11
Sitat fra: ChristerA på torsdag 10. mars 2016, klokken 10:57
Hei, kjære elbilister.

Vi er en bachelorgruppe ved Høyskolen Kristiania. Vi skriver vår avsluttende oppgave om elbilmarkedet og statens insentiver. Vi hadde satt utrolig stor pris på om du hadde tatt deg 3-4 minutter på å besvare vår spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen er selvfølgelig anonym. Vårt krav til deg er at du er eier og bruker av elbil i dag.

Du får tilgang til undersøkelsen ved å følge denne lenken:
https://response.questback.com/christerandresen/1rp4jccts7

På forhånd takk, og ha en fantastisk fin dag!

Mvh.
Christer Andresen
Anniken Berg
Karianne Sitrup

Hei tilbake,

Er dette det samme som: 
http://dc.miprocloud.net/DCWebEngine/collect.aspx?rspid=72786b67-b156-438c-9d4d-983a225d284e 

De sa at svaret på denne undersøkelsen ville ta 15-20 minutter.
Etter 16 minutter, var jeg kun på 68% (fullført). 

Og som en gammel statistikk-person her, finner jeg denne undersøkelsen "uhorvelig" vrang og gal.
Så avbrøt.

Anbefaler Alle.Alle.AlleSteder.elbilforum.no, om ikke å delta i denne.
Det har lite med el-bil å gjøre.
:-)
Trilling, bestilt KIA

Carl Anton Stenling

Tok nettopp undersøkelsen. Den var kort, grei og relevant.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tomrh

@Espen Hugaas Andersen: Engangsavgiften har endret seg endel siden 1955:
https://www.naf.no/tips-og-rad/okonomi-og-avgifter/avgifter/engangsavgift/
Først i 2007 ble den direkte knyttet til klimautslipp via CO2-komponent, altså en relativt kort historikk som klimavridende avgift.

Avgiftsreduksjon og -fritak må også kunne kalles incentiver når de brukes for å vri etterspørsel mot en bestemt type teknologi som majoriteten ellers ikke ville ha valgt.

@65lars, du må ha tatt feil. Brukte kun 2 minutter på denne.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

65lars

Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mars 2016, klokken 17:32
@Espen Hugaas Andersen: Engangsavgiften har endret seg endel siden 1955:
https://www.naf.no/tips-og-rad/okonomi-og-avgifter/avgifter/engangsavgift/
Først i 2007 ble den direkte knyttet til klimautslipp via CO2-komponent, altså en relativt kort historikk som klimavridende avgift.

Avgiftsreduksjon og -fritak må også kunne kalles incentiver når de brukes for å vri etterspørsel mot en bestemt type teknologi som majoriteten ellers ikke ville ha valgt.

@65lars, du må ha tatt feil. Brukte kun 2 minutter på denne.

Så bra!  Etter 16 minutter var jeg litt over halvveis, og ser ikke at denne undersøkelsen har noe som helst å gjøre mht. el-bilister.  Undersøkelsen samler personlige data. 
Og har aldri hørt  om Høyskolen i Kristiania
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA