Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endring av adferd pga Tesla

Startet av ChristerA, søndag 01. mai 2016, klokken 04:25

« forrige - neste »

Ingeniøren

#15
Sitat fra: 65lars på torsdag 10. mars 2016, klokken 18:01
Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mars 2016, klokken 17:32
@Espen Hugaas Andersen: Engangsavgiften har endret seg endel siden 1955:
https://www.naf.no/tips-og-rad/okonomi-og-avgifter/avgifter/engangsavgift/
Først i 2007 ble den direkte knyttet til klimautslipp via CO2-komponent, altså en relativt kort historikk som klimavridende avgift.

Avgiftsreduksjon og -fritak må også kunne kalles incentiver når de brukes for å vri etterspørsel mot en bestemt type teknologi som majoriteten ellers ikke ville ha valgt.

@65lars, du må ha tatt feil. Brukte kun 2 minutter på denne.

Så bra!  Etter 16 minutter var jeg litt over halvveis, og ser ikke at denne undersøkelsen har noe som helst å gjøre mht. el-bilister.  Undersøkelsen samler personlige data. 
Og har aldri hørt  om Høyskolen i Kristiania

Det myldrer av privatskoler ...hadde heller ikke hørt om denne ;)
http://kristiania.no/?gclid=CjwKEAiA04S3BRCYteOr6b-roSUSJABE1-6BhHZSo4PkJEv9gL0T0XkWnjTd29WDxmQcBMYYELBRqRoCoA7w_wcB

Har svart - tok meg 3 minutter og synes den var grei og relevant. Lurer dog litt på hvem som har bestilt denne undersøkelsen.... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rasmus.B

Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:21
Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:06
En annen ting er det bare er mulig å velge en bil.
Vi har,  som mange andre 2 elbiler. Vet om flere som har 3 elbiler i husholdningen.
Dette er i grunen lite relevant i denne undersøkelsen som bare gjelder incentiver vs kjøp. Har selv 2 elbiler, valgte bare den ene som jeg bruker mest.
Det har du kanskje rett i, men hva er da poenget med å spørre om hvilken elbil man har?
Da kunne spørsmålet vært om man hadde elbil, eller om man vurderte elbil, og kanskje en vurdering på skala fra 1-6.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

tomrh

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 10. mars 2016, klokken 21:48
Det har du kanskje rett i, men hva er da poenget med å spørre om hvilken elbil man har?
Da kunne spørsmålet vært om man hadde elbil, eller om man vurderte elbil, og kanskje en vurdering på skala fra 1-6.
Godt poeng!
Kan hende de ønsker å se om svarene er korrelert mot bilmodell, f.eks. om Tesla-eiere er mindre opptatt av kollektivfelt enn kortrekkeviddeelbiler. I så fall burdte man eksplisitt be om å få oppgitt den bilen man svarer ut i fra dersom man eier flere elbiler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ingeniøren

På meg virker det som undersøkelsen ville finne ut hvorfor folk kjøpte elbil - i første rekke. Trolig ønsker myndigheten å finne ut hvor de kan starte å fjerne fordeler uten at det smerter for mye. Dermed kan de plukke de bort en etter en uten at vi nesten merker det og før vi aner er de borte alle sammen...

Grunnen til at det gikk kjapt for meg at jeg stading får slike og de er veldig like alle sammen. Tror nesten ikke dette er noe studentene selv har laget....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ChristerA

Sitat fra: 65lars på torsdag 10. mars 2016, klokken 17:26
Sitat fra: ChristerA på torsdag 10. mars 2016, klokken 10:57
Hei, kjære elbilister.

Vi er en bachelorgruppe ved Høyskolen Kristiania. Vi skriver vår avsluttende oppgave om elbilmarkedet og statens insentiver. Vi hadde satt utrolig stor pris på om du hadde tatt deg 3-4 minutter på å besvare vår spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen er selvfølgelig anonym. Vårt krav til deg er at du er eier og bruker av elbil i dag.

Du får tilgang til undersøkelsen ved å følge denne lenken:
https://response.questback.com/christerandresen/1rp4jccts7

På forhånd takk, og ha en fantastisk fin dag!

Mvh.
Christer Andresen
Anniken Berg
Karianne Sitrup

Hei tilbake,

Er dette det samme som: 
http://dc.miprocloud.net/DCWebEngine/collect.aspx?rspid=72786b67-b156-438c-9d4d-983a225d284e 

De sa at svaret på denne undersøkelsen ville ta 15-20 minutter.
Etter 16 minutter, var jeg kun på 68% (fullført). 

Og som en gammel statistikk-person her, finner jeg denne undersøkelsen "uhorvelig" vrang og gal.
Så avbrøt.

Anbefaler Alle.Alle.AlleSteder.elbilforum.no, om ikke å delta i denne.
Det har lite med el-bil å gjøre.
:-)


Hei.

Dette er ikke samme undersøkelse som du refererer nei. Undersøkelsen vår består av 11 spørsmål, og i følge vår pre-testing utføres undersøkelsen på gjennomsnitlig 4 minutter. Jeg er derfor usikker på om du faktisk har utført vår undersøkelse, og hvorfor du fraråder andre og ta den. Vi har vært i kontakt med Norsk Elbilforening som har vært meget behjelpelige, og vår undersøkelse er basert på deres årlige undersøkelse, Elbilisten.

Høyskolen Kristiania er det nye navnet på Markedshøyskolen Campus Kristiania.

Vi setter stor pris på alle som har tatt seg tid til å svare på vår spørreundersøkelse. Vi trenger likevel flere respondenter og takker alle som tar seg noen få minutter til å hjelpe oss.

God helg alle sammen!

65lars

God Helg tilbake, ChristerA!
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=20878

Du er anonym - og jeg lurer også på, hva Bachelor oppgaven går ut på, hvilke resultater dere håper på, forventer, og/eller finner. Og hvem "Bachelorgruppen" der, er. 

Vet du hva, dersom du og dere - i gruppen der, står frem med i hvertfall første navn, og forklarer litt bedre hva dere ser etter / er ute etter her - vil jeg kanskje ta undersøkelsen.

Men har en følelse at dere har valgt dette stedet - elbilforum - som et gruppeprosjekt der - som en utfordring.   

Uansett - lykke til med det hele!  Og God Helg.
:-)
Trilling, bestilt KIA

tomrh

Sitat fra: 65lars på fredag 11. mars 2016, klokken 18:01
Du er anonym
Tja, han skriver nå under med Christer Andresen hvis du leser første post i tråden. Og to navn til som jeg regner med utgjør barchelorgruppen..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

65lars

Hei, det har noe med selve undersøkelsen å gjøre, og "hva de "egentlig" spør om."!
Jeg venter og ser - hvem de er, og hva det hele dreier seg om.
God helg! :)


Trilling, bestilt KIA

pwb

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:17
Dere burde ha med det viktigste incitamentet av alle - nemlig billig drivstoff!

En elbil kjører på 10-15 øre pr km - mens en fossilbil bruker 8o-150 øre pr km

Dette er for mange den vintigste grunnen til å kjøpe elbil.

80-150 øre? Vår nye dieselbil bruker i disse dager kun 42 øre km.

jkirkebo

Sitat fra: pwb på mandag 14. mars 2016, klokken 07:45
Sitat fra: elbil-1 på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:17
Dere burde ha med det viktigste incitamentet av alle - nemlig billig drivstoff!

En elbil kjører på 10-15 øre pr km - mens en fossilbil bruker 8o-150 øre pr km

Dette er for mange den vintigste grunnen til å kjøpe elbil.

80-150 øre? Vår nye dieselbil bruker i disse dager kun 42 øre km.

Hvis du klarer det i årssnitt målt på pumpa er det veldig bra. Jeg var aldri engang i nærheten, Touranen lå på 0,65 i årssnitt noe som tilsvarte ca. 85 øre/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elbil-1

en liten el-bil bruker om sommeren 1-1,2kw pr mil = ca 10 øre/km.

en liten fossilbil kan man kanskje komme ned i 40-42 øre pr. km

da er det fortsatt 4x lavere pris...


65lars

Vel,
jeg ber om unnskyldning, jeg forvekslet denne undersøkelsen med den fra elbil-foreningen.

Uansett - jeg forventer at dersom "en bachelor gruppe" - (eller noen gruppe) fra en skole "anywhere" - som ber om "vår" eller "min" mening, på noe som helst, først presenterer seg selv, og detaljerer hva de ser etter, hvorfor de ser etter dette, og hvilket resultat de håper å oppnnå.

Og hva det vil bety i deres studier mot fremtiden.   ;)  !
Trilling, bestilt KIA

cra

Spiller det noen rolle hva de skal bruke det til/hvordan de skal bruke det? Vil det påvirke svarene dine?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

65lars

Sitat fra: cra på onsdag 16. mars 2016, klokken 12:45
Spiller det noen rolle hva de skal bruke det til/hvordan de skal bruke det? Vil det påvirke svarene dine?

Nei.  Det spiller ingen rolle, men vil kanskje påvirke svarene mine.
Tid - jeg snakker om Tid.  Hvorfor skal jeg bruke Tid - på å svare på en masse spørsmål, fra og til totalt fremmede?  Jeg er vel ikke den eneste som får slike forespørsler, flere ganger i måneden?
Trilling, bestilt KIA

tomrh

Håper de får inn nok svar fra andre totalt sett da.

Jeg deltar ikke på andre spørreundersøkelser enn de elbil-relaterte. Elbil er en vinnende teknologi som tåler sannhetens lys, det er mytene som ødelegger, ikke fakta. Har hittil ikke klart å finne et eneste slagkraftig sant og gyldig argument fra elbilmotstandere, de må alltid ty til noe løgn og halvsannheter for å fremme sin sak. Så derfor pleier jeg å prioritere noen minutter på de elbilrelaterte undersøkelsene jeg får invitasjon til (bortsett fra den ene lange du trakk fram da 65lars), i tiltro til at de aller fleste elbilundersøkelser vil være bra for elbilsaken.

Akkurat denne undersøkelsen, om den brukes til noe utover bare det å være svar på en obligatorisk innlevering fra en gjeng studenter, vil ihvertfall bidra til bevisstgjøring av hvilke elbilgoder som betyr aller mest for elbilsalget i skrivende stund.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA