Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye BMW i5

Startet av kodalse, lørdag 30. april 2016, klokken 21:25

« forrige - neste »

kodalse

http://www.nrk.no/norge/borten-moe-vil-fjerne-alle-elbilfordeler-1.12845517

Populistiske utsagn fra Ola Borten Moe
"– Du berger ikke klimaet ved å kjøre rundt i en Tesla, sier lederen for Senterpartiets programkomité til Politisk kvarter på NRK P2."
-Nei du gjør vel det ved å kjøre traktor til kommunestyremøte når lappen din er inndratt tenker jeg :)
-Du berger heller ikke miljøet med å starte nye oljeselskap for å pumpe opp felt andre mener ikke er lønnsomme...

Kanskje det er her sakens kjerne ligger, at Unge lovende Borten Moe har interesser i oljeselskap?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AppleKnocker

Han har rett. Bruk heller pengene på å subsidiere skikkelig badstue til alle fjerderangs politikkere som er rusa på seg selv. Så slipper de å sløse energi ved å sette dusjen+tørketrommelen på fullt mens de er utro på nachspiel. Da snakker vi klimatiltak!

http://m.kjendis.no/2013/04/02/kjendis/elisabeth_skarsbo_moen/ola_borten_moe/senterpartiet/statsrad/26472323/?www=1

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kodalse

Kan jo være greit med noen innspill på programkomiteens epostadresse, men er det noen mening med et marginalt parti som SP?

Innspill til programkomiteen
Organisasjoner, bedrifter og andre interesserte kan sende innspill til programkomiteen på epostadressen programkomiteen@sp.no  eller med vanlig postgang til Aisha Naz Bhatti, Senterpartiets hovedorganisasjon, Grensen 9B, 0159 Oslo.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mazzbot

Tipper han løken kjører dieselbil , har ikke noe han skulle sagt .  Nå er det bare ca 5% elbiler i Norge så hvorfor fjerne dem ?? Går ann å øke avgifter på diesel/bensinbiler ^^ som faktisk forurenser lokalt .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

AppleKnocker

Borte-vekk Moe er en marginalisert figur i et marginalt parti. Utspill fra ham er humor og ingenting annet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

JO

Borten Moe har da som regel gode poenger med rot i den virklige verden selv om jeg ikke sympatiserer med partiet hans.
For meg kan gjerne elbilene beholde avgiftsfritak ved kjøp, men ferje/bom bør og blir faset ut. Er ingen grunn til at slike fordeler skal være gjeldende.
Elbiler redder heller ikke miljøet nevneverdig, det finnes langt mer effektive tiltak å gjøre enn å løpe mann av huse for å kjøpe elbil.
Svart Model S Levert 11 Mars

ganton

Gode? De OBM utspillene jeg har fått med meg opp gjennom årene har gjennomgående vært pro-olje og lite miljøvennlige.

Moe får mye mediadekning hver gang han går ut med utspillene sine, mulig fordi han er såpass markant/spiss i meningene sine. Befolkningen flest er ikke som folk på dette forumet mht å sette seg inn i elbil-fakta

Jeg tror at slike utspill desverre gjør skade og bidrar til opinionsendring.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

JO

Klart slike utspill bidrar til opinionsendring, men det er da ikke kontroversielt å mene det OBM gjør,
hvis man løfter hodet litt så er det ikke en omlegging å skroting av fossilbiler som er mest miljøvennlig. Det som redder miljøet er lavere forbruk ikke elbilen. Konsumenters overforbruk enten det gjelder biler eller annet er det som gir mest skade.

Så at vi med dagens avgiftsystemer skal opprettholde en fordel som gir liten eller ingen miljøgevinst er jo ikke særlig smart. Bilavgifter er fiskale avgifter og er med på å drifte samfunnet med de tjenestene vi ønsker. Da er det ikke urimelig at alle bidrar. Om det er fornuftig med ett slikt system kan diskuteres men nå er det engang slik.
Svart Model S Levert 11 Mars

AppleKnocker

Det er liten tvil om at det er en miljøgevinst ved elbiler i byer som Bergen og Oslo med den luftkvaliteten de har der. Den eneste realistiske måten å gjøre noe med bidraget fra biltrafikk, er å straffe fossilbiler/belønne elbiler i form av bompenger og kollektivfelttilgang. Det er en formel som funker, men det avstedkommer selvfølgelig en del misunnelse.

Borte Moe er egentlig helt irrelevant i denne sammenhengen. Jeg hadde lagt mer vekt på om Abu Bakr al-Baghdadi ville fjerne elbilfordelene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mazzbot

Man bidrar uansett om man har elbil eller fossilbil . Inntekt skatt , eiendomsskatt, nrk lisens , el avgift , moms , osv

Man har et valg idag om å velge elektrisk eller fossil . Fordelene til fossil er at de kan kjøre langt men er dyre . Elbiler kan ikke kjøre fullt så langt men er billigere . Når vi først har fått teknologi og ladestasjoner som tilsvarer dagens bensinstasjoner kan vi snakke om avgifter .

Tesla model 3 reservert 31/3 .


Helge

Sitat fra: JO på torsdag 10. mars 2016, klokken 14:38
....For meg kan gjerne elbilene beholde avgiftsfritak ved kjøp, men ferje/bom bør og blir faset ut. Er ingen grunn til at slike fordeler skal være gjeldende.
Elbiler redder heller ikke miljøet nevneverdig,...

Sterkt uenig: Elbiler forurenser luften mye mindre inne i byene (joda de er med å virvler opp støv fra veien, men har ikke eksosrør som lokalt spyr ut NOx + +) Det er ikke BARE CO2 som er viktig! I bommer inn til og inne i byene er det da viktig at elbiler koster MYE mindre enn fossile biler da mange mennesker nekter å slutte å kjøre bil så lenge ikke myndigheten tvinger dem til å kutte bilkjøring med sterkere midler enn moderate avgifter.

Det er jo ikke en dum målsatning å prøve å få ned biltrafikken, men den biltrafikken som fortsatt er der bør jo være uten eksosrør! Elbilene er også vesentlig mer energieffektive (i kWt per kjørte mil) enn fossile biler (3-5 ganger faktisk) så sløser vi ikke fullt så mye med verdes energiressurser på den bilkjøringen vi tross alt veger å utføre (trass avgifter med mer).
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

e-curious

Ebiler bidrar også til mindre eksos i lange (undersjøiske) tuneller.

Amoss

Sitat fra: JO på torsdag 10. mars 2016, klokken 14:58
... hvis man løfter hodet litt så er det ikke en omlegging å skroting av fossilbiler som er mest miljøvennlig. Det som redder miljøet er lavere forbruk ikke elbilen. Konsumenters overforbruk enten det gjelder biler eller annet er det som gir mest skade.

En klok mann sa da en gang at alt er relativt... Joda joda, det er mer miljøvennlig å skrote hele privatbilismen enn å gå over til elbiler, så langt har du rett. Men for å komme ditt at det er ett alternativ så må kollektivtrafikksatsningen få ett helt annet gir enn det har i dag og/eller bosettningen bli mye mer sentralisert enn i dag og/eller hele samfunnet vi lever i endres ganske så betraktelig - noe som ikke er gjort i en håndvending uten å forårsake betydelig smerte.

Så, i dagens samfunn er vi - enten vi liker det eller ikke - avhengig av den fleksibiliteten privatbilismen gir oss (jada jada, ikke alle. En del lever i dag på en måte som gjør at DE ikke har behov for privatbil, men å tre dette over hode på alle blir ikke gjort raskt og enkelt - for å ikke si billig). Så alternativet i dag er ikke "privatbilisme eller ikke privatbilisme" men "fossil-dreven privatbilisme eller el-dreven privatbilisme". Av disse to alternativene bør vi klart kunne være enig i at elbilen har ett miljømessig overtak når man sammenligner tilsvarende biler.

Og jada igjen, det finnes også andre grep man kan gjøre for å redusere miljøavtrykket vi mennesker legger igjen etter oss som overhode ikke har noe med transportsektoren å gjøre, men hva i huleste har det å gjøre med elbiler?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ingeniøren

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 10. mars 2016, klokken 10:41
Borte-vekk Moe er en marginalisert figur i et marginalt parti. Utspill fra ham er humor og ingenting annet.

Marginalt parti ja, men er det ikke disse marginale partiene som styrer Norge da - jeg bare spør  ???
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA