Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GMmotor selger TAZZARI noen som vet noe om dem

Startet av hkaspenberg, fredag 27. august 2010, klokken 13:28

« forrige - neste »

hkaspenberg

Siden det er ferie kan man jo gjøre som man vil, og i morges byttet jeg skiver og klosser foran på tom mage. Klossene var egentlig ikke slitt, men skivene temmelig rustne, spesiellt på baksiden. Hele jobben var unnagjordt på under en time. Deler ble kjøpt på Biltema igår etter anbefalinger fra wiki'en, tilsammen under 400.-

Nå vekker jeg kjerringa og lager frokost.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Like this very much! Vedder på at det er helt greit for kjerringa også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hkaspenberg

Sitat fra: El rayo på tirsdag 20. juli 2010, klokken 20:46
Like this very much! Vedder på at det er helt greit for kjerringa også.

Joda, men alt er ikke like greit med Tupper. Nye skiver og klosser medfører at stempelet er inntrykket mer enn det var, og stempelet var eller er temmelig tregt. Nå har jeg forsøkt å "massere" ved å trykke det inn samt bremse svakt noen ganger men bremsen klibber fremdeles. Dette kun på førersiden. På passasjersiden er alt 100%.

Noen triks? Eller må jeg bytte hele kaliperen? I tilfelle er det noen som vet delenummeret?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hma

#3
På dette området har jeg liten kompetanse og vil tro andre med større faglig tyngde kan svare mer grundig, men her er en liten erfaring:

Før jeg skulle selge fossilbilen tok jeg EU-kontroll. Den påviste heng på venstre framre kaliper som igjen kunne medføre varmgang. Verkstedet løsnet kaliperen, pumpet bremsen og presse stemplene tilbake med en diger polygriptang. Til å begynne med gikk stemplene svært tregt, men det løsnet noe etter et par runder.
Jeg fikk beskjed om å holde et øye med temperaturen på felgen, da slike "reparasjoner" ikke varer evig. De sa også at kaliperen burde byttes ut på sikt.

Mitt råd blir derfor å følg nøye med temperatur på felgen din. På elbil merker man også lettere hengende bremser sammenlignet med fossilbil. Skift kaliperen dersom du har mistanke til varmgang.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hkaspenberg

Takk for svar! Jeg løste problemet ved å montere de gamle klossene. De var ubetydelig slitt, ca 1 mm hver. Samtidig fjernet jeg litt gods i nedkant på de indre klossene slik at det var enklere å drive inn de V-formede låsepinnene. Nå kan faktisk klossene beveges litt (0.5 mm), sleidene beveger seg fint og stemplene er løse igjen etter "massering" (brems + pumpetang). Så får vi se hvordan det går.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

Rengjør, masser stempelet (uten klosser) ut og inn med pedalen, monter med kobberpasta.

Bremsekalipere vil gjerne sette seg etter en tid, og bør egentlig få en massering vår og høst i forbindelsemed hjulskift.

Gamle klosser på nye skiver kan resultere i at du får en rustring på skiven der klossen ikke ligger an.
Slip heller av de nye klossene, eventuelt de gamle, for å få fullt anlegg.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hkaspenberg

Sitat fra: hens på fredag 23. juli 2010, klokken 22:53
Rengjør, masser stempelet (uten klosser) ut og inn med pedalen, monter med kobberpasta.

Bremsekalipere vil gjerne sette seg etter en tid, og bør egentlig få en massering vår og høst i forbindelsemed hjulskift.

Gamle klosser på nye skiver kan resultere i at du får en rustring på skiven der klossen ikke ligger an.
Slip heller av de nye klossene, eventuelt de gamle, for å få fullt anlegg.

Jeg røffet opp de gamle klossene med en grov fil jeg har liggende for å jevne ut flatene og for å få bedre anlegg. Jeg har god bremsevirkning, langt nedre enn jeg hadde, og ikke noe vedheng. Tiden vil vise om vise om det blir rust. Uasett koster et sett skiver i underkant av 300,- ...  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Boogie

Du kan godt bruke de gamle klossene på elbilene siden de nesten ikke har noen slitasje. Men belegget som er bortimot polert bør av. Legg et grovt vannslipepapir på et flatt underlag/bord og beveg klossene over dette til det ser bra ut.
Da har du en fin parallell flate som fungerer bra. Ved bruk av fil/papir direkte på klossen kan det bli ujevnt og skjevt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Et lite tips:

En helt vanlig fil er faktisk et ypperlig verktøy til å fjerne slipekanter på skivene. Legg filen flatt mot ytre og indre slipekant og puss til alt er jevnt og fint. Går overraskende fort også, bare filen er sånn noenlunde skarp.

Er slipekanten spesielt stor, kan en vinkelsliper brukes.

Høres kanskje primitivt ut, men en skal være særdeles klåfingret for å klare å påføre skader som resulterer i hakkete bremsing etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: hens på fredag 23. juli 2010, klokken 22:53
Bremsekalipere vil gjerne sette seg etter en tid, og bør egentlig få en massering vår og høst i forbindelsemed hjulskift.

JEg har ved hver hjulskift sendt en dasj WD40 inn i gummimansjetten på hvert stempel. Da jeg fikk bilen for snart 4 år siden var jeg plaget med bremser som hang, etter WD40-prosedyren har jeg ikke hatt problemet.  :D  Ved neste hjulskift blir det masasje i tillegg. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Jeg skiftet skiver og klosser på den ene Thinken for et par måneder siden, kjøpte hos Biltema.
Lurer nå på om det er forskjell på hardheten på klossene. Bremsene er sløvere enn de var før, og sløvere enn på den andre Thinken. Har andre erfart det samme?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Yeyeye

Har opplevd det samme på en gammel nissan jeg hadde, ikke overbevist om klossene fra biltema, men kjøper jeg de på nytt, jada.....;)
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Elmo

#12
Sitat fra: Baltor på onsdag 01. september 2010, klokken 19:31
Jeg skiftet skiver og klosser på den ene Thinken for et par måneder siden, kjøpte hos Biltema. Lurer nå på om det er forskjell på hardheten på klossene. Bremsene er sløvere enn de var før, og sløvere enn på den andre Thinken. Har andre erfart det samme?
Vet ikke om Think har PSA bremser, men jeg hadde tilsvarende problem med klosser fra Biltema. De så tilsynelatende like ut, men etter noen dager eller uker hvor bremsene ikke ble bedre valgte jeg å ta det opp igjen.
Da viste det seg at klossene var litt store, og at en styre-knast på kalipperen lå an på metallet på klossen slik at ikke hele belegget traff skiva.
Kanskje bildene gjør det mere forståelig. En runding på "bilde3" viser der knasten lå an, og "bilde4" viser at metallet på klossen er blitt skjevt (fordi jeg tro til skikkelig et del ganger for å prøve bremsene).
Jeg bare bøyde tilbake skjevheten i skrustikka, slipte metallet til det ble likt som de opprinnelige klosser, og det har jeg kjørt med i over tre år etterpå, uten problem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

OneMore

Heisan, jeg har tidligere faktisk plukket kalipper. helt i deler.
Brukt stålull og pusset sylinder/kalipper... Dette har jeg gjerne gjort etter bil har kommet
fra verksted. Bare for å slippe å levere tilbake dagen etter.
Fra den tiden jeg faktisk trodde et verksted kunne noe.
Oioioiii..... Har jeg dårlige erfaringer? YES!

Poenget er! Gjør som andre nevner her. Myk opp gummi!
Jeg sier i tilegg, puss vekk rust og ha det gøy.
Dette er ikke mer en et rør i røret!

Men husk dette er bremser!
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Sitat fra: Baltor på onsdag 01. september 2010, klokken 19:31
Jeg skiftet skiver og klosser på den ene Thinken for et par måneder siden, kjøpte hos Biltema.
Lurer nå på om det er forskjell på hardheten på klossene. Bremsene er sløvere enn de var før, og sløvere enn på den andre Thinken. Har andre erfart det samme?

Jeg merket ikke noe til dårligere bremser etter bytte av skiver og klosser for 2 år siden. Handlet deler hos Mekonomen og gjorde jobben selv, "movet" kaliperne, rengjorde og smurte etter alle kunstens regler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA