Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns videoer

Startet av Pamina, lørdag 30. april 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

Pamina

Jeg er på bruktbiljakt, og etter å først ha planlagt trilling for å spare penger har jeg kommet til at jeg heller vil legge litt mer i det og få en ekstra passasjerplass. Følger med på finn.no, men tar veldig gjerne imot et hint eller to om hva jeg må være obs på hvis jeg skal gå for Leaf!

Slik jeg forstår det er det mest gunstig å finne seg en norsksolgt bil, da denne garantert vil ha batterivarmepakke (og lyktespylere, hvilket skal være indikasjonen på at batterivarme er på plass (?)). Fra 2013-modellene er det litt lettere å navigere ettersom det da deles i Acenta, Nordic og Tekna (vet ikke hvor tidlig basismodellen begynte å kalles Visia? Ser ingen 2013 Visia på Finn?), men lurer altså på om Leafer fra 2011 og 2012 er en ensartet gruppe eller om det også her er viktige forskjeller på utstyrsnivåer?

Har tenkt å unngå amerikanske biler (og egentlig europeisk importerte også, fordi jeg syns det er utydelig særlig i forhold til hvorvidt det er batterivarme eller ikke på disse).

Til slutt - det er sikkert flere her som har handlet brukt på finn.no. Hvordan har dere gjort det når dere har handlet privat? Har dere brukt "trygt kjøp" tjenesten fra finn, med kontrakt, kjøpesum på låst konto og omregistrering via penger.no?

Litt hjelp til en stakkar er veldig velkomment!  :)
Nissan Leaf Tekna 2014, europeisk utgave

Electrix

Norske 2011 og 2012 modeller har bare et utstyrsnivå, full pakke, tilsvarer ca Tekna. Det eneste valget vi hadde på vår var farge og med eller uten spoiler, hvis man ville ha uten spoiler var et par mnd ekstra ventetid.

Det finnes noen andre tråder om dette på Leaf-delen av forumet hvis du leter litt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sele

 En Leaf uten lyktespylere betyr ikke at bilen ikke har batterivarmer det er en myte. En euroleaf kommer fra samme fabrikken i England som en "norsk" leaf.

leafolainen

Andre kan få uttale seg om bilmodellene, men jeg har akkurat solgt en bil og det er nå blitt utrolig lettvint. Vi leverte salgsmelding elektronisk (kan gjøres på stedet via smarttelefon og bank-id, sjekk vegvesen.no) og gjorde opp med Vipps (kan også gjøres på stedet). Anbefaler NAF sin bruktbilkontrakt.

kodalse

Kort oppsumert andre tråder og som Electrix sier. 2011/2012 er nesten som Tekna, uten varmepumpe, skinnseter og 360kamera.

Altså med varme foran og bak, samt i ratt, gode LED nærlys, batterivarme (men den har ingen effekt over -20 grader).

Og ja en liten kuriosa. Motoren på 2011/2012 har dreiemoment på 280nm  ;D, de senere (også 2016) har 250nm.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Øyvind.h

Sitat fra: leafolainen på torsdag 10. mars 2016, klokken 11:56
Andre kan få uttale seg om bilmodellene, men jeg har akkurat solgt en bil og det er nå blitt utrolig lettvint. Vi leverte salgsmelding elektronisk (kan gjøres på stedet via smarttelefon og bank-id, sjekk vegvesen.no) og gjorde opp med Vipps (kan også gjøres på stedet). Anbefaler NAF sin bruktbilkontrakt.

Elektronisk salgsmelding er raskt og praktisk.
Men betale bil med Vipps? Det må jo bli usannsynlig dyrt, og krøkkete når man snakker eks brukt Leaf til 130-140.000,-?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TB

Sitathttps://www.vipps.no/
Vipps! Nå koster det ingenting å overføre beløp under 5 000 kroner. Å vippse 5 000 kroner eller mer, koster 1 % av beløpet.

130 000 = 1300 kr i gebyr
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

vartli

Batterivarme betyr ikke noe for oss som bor på vestlandet. I kalde strøk av landet kan det nok heller bety noe, så du må vurdere dette ut i fra hvor du bor. Skulle det vise seg at en bil ikke har ratt- og setevarme ville jeg holdt meg unna. Det er veldig behagelig og bør være på plass.

Jeg har tidligere benyttet nettbank og skrevet ut kvitteringen som viser at det er betalt. Om det står at det er lagt til forfall eller klar til betaling er det ikke godt nok. Det er kanskje forskjell på bankene her.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

TB

Sitat fra: Pamina på torsdag 10. mars 2016, klokken 08:29
Slik jeg forstår det er det mest gunstig å finne seg en norsksolgt bil, da denne garantert vil ha batterivarmepakke (og lyktespylere, hvilket skal være indikasjonen på at batterivarme er på plass (?)).
Hugs på virkemåten til batterivarmer i Leaf er svært enkel - den vil varme batteriet om blir blir kaldere enn ca -17 (varierer litt mellom modellar.)
Avhengig av klima der du bur vil det ikkje vere så mange dager. Har du garasje vil det neppe oppstå så kalde temperaturer.

Andre bilar som BMW i3, Tesla S, Renault ZOE har aktiv batterivarmer som både varmer og kjøler. Gir eit bidrag mot redusert ytelse ved for høg eller låg temperatur i batteripakka.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

leafolainen

#9

Sitat fra: TB på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:26
Sitathttps://www.vipps.no/
Vipps! Nå koster det ingenting å overføre beløp under 5 000 kroner. Å vippse 5 000 kroner eller mer, koster 1 % av beløpet.

130 000 = 1300 kr i gebyr

Ok, visste ikke at Vipps var så dyrt, bilen jeg solgte var langt rimeligere. Da er nok den gode GAMLE bankremissen den eneste trygge oppgjørsformen for litt dyrere biler.

jkirkebo

Sitat fra: TB på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:26
Sitathttps://www.vipps.no/
Vipps! Nå koster det ingenting å overføre beløp under 5 000 kroner. Å vippse 5 000 kroner eller mer, koster 1 % av beløpet.

130 000 = 1300 kr i gebyr

I følge vipps.no er beløpsgrensen på 100.000,- per år:

https://www.vipps.no/sos.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: vartli på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:38
Jeg har tidligere benyttet nettbank og skrevet ut kvitteringen som viser at det er betalt. Om det står at det er lagt til forfall eller klar til betaling er det ikke godt nok. Det er kanskje forskjell på bankene her.
Så lenge betalingen er trukket fra konto (ikke lagt i forfallsmappen) er betalingen i utgangspunktet ugjenkallelig. I DNBs nettbank må man velge dette spesifikt (at betalingen går direkte og ikke via forfallsmappen). Men i de fleste nettbanker forsvinner pengene direkte fra konto når du betaler med forfall lik dagens dato.
Når jeg har kjøpt og solgt biler har kjøper (enten meg eller motpart) gått inn i nettbanken og lagt inn betalingen når bilen skal hentes. Når jeg eller motpart ser at pengene er trukket fra konto er alt OK.

Sitat fra: leafolainen på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:49
Ok, visste ikke at Vipps var så dyrt, bilen jeg solgte var langt rimeligere. Da er nok den gode GAMLE bankremissen den eneste trygge oppgjørsformen for litt dyrere biler.
Bankremisse koster vel også litt. Om enn ikke like drøyt som Vipps.
Nettbanken er normalt gratis. Men man må være obs på eventuelle beløpsgrenser da mange har 300K i standardgrense, og ikke alle nettbanker lar brukeren justere opp dette beløpet uten å gå via Kundeservice. Noe som kan være krøkkete i helgen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

BE

Sitat fra: Sele på torsdag 10. mars 2016, klokken 11:30
En Leaf uten lyktespylere betyr ikke at bilen ikke har batterivarmer det er en myte. En euroleaf kommer fra samme fabrikken i England som en "norsk" leaf.
Alle bilene fra 2011 og 2012 er produsert i Japan, fantes ikke produksjon noen andre plass.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Electrix

Jeg har kjøpt og solgt biler og båter med nettbank. Stort sett hjemme hos en av partene, og de fleste har internett hjemme. Alternativt er jo også nett over mobil raskt nok og billigere enn de fleste. Logger man inn i nettbanken (uten å vise passordet  ::) ) og begge parter ser at overføringen gjøres og pengene er trukket så har dette vært godt nok for oss. Sender også en pdf eller screenshot på mail som foreløpig kvittering og skriver i kjøpskontrakt at penger er overført via nettbank. Da har man dokumentasjon i orden (hvis kjøper og selger ikke kan vise til transaksjon via bank så er betalingen beviselig ikke gjort).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafolainen


Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:11
Men i de fleste nettbanker forsvinner pengene direkte fra konto når du betaler med forfall lik dagens dato.
Dette er dessverre ikke tilfelle for alle nettbanker. Det er derfor det kan være litt skummelt å gi dette som et generelt råd. Det går selvfølgelig bra i de fleste tilfeller, men det er ikke idiotsikkert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA