Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store knirketråden...

Startet av larsness, fredag 29. april 2016, klokken 17:24

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: KjellG på fredag 11. mars 2016, klokken 20:46
Jeg synes det blir feil å henge ut Homecast når han bringer til torgs relevant informasjon.
Det var ikke min mening å henge ut Homecast, men å få han til å holde seg til relevant informasjon.
Det gikk over i skremsel inkl. trussel om fengsel, selv om en forholder seg til det myndighetene sier. Vi bør overlate bevisstgjøringen til de som er betalt for å gjøre det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

fredag

Sitat fra: stefse på fredag 11. mars 2016, klokken 20:51
Hvorfor kan ikke bare bilprodusentene utstyre bilene med CEE kontakt?

De er utstyrt med type1 eller type2 kontakt. Av en grunn.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

@LMOR Hva sier DSB om schuko:  Maksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf

@fredag Godt og fornuftig svar.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

LMOR

#63
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. mars 2016, klokken 20:51
@LMOR Du er tydelig navlebeskuende og bare opptatt av deg selv. Hvor skriver DSB at man ikke bør sjekke kvaliteten på kursen før man benytter den til lading av elbil?
Merkelig konklusjon hvis du har lest hva jeg skriver. (Det er et unødvendig personangrep/hersketeknikk i stedet for å holde deg til argumentene)
Hvor skriver jeg at du ikke skal gjøre det?
Det skrives faktafeil på faktafeil her, og noen bør påpeke det.
Det er mye bedre for oss alle, at dere som mener de som kjøper elbil bør informeres bedre, tar dette opp med DSB og elbilforeningen. Jeg trenger ikke å gjøre det, fordi jeg er enig i deres informasjon.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. mars 2016, klokken 20:57
@LMOR Hva sier DSB om schuko:  Maksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
@fredag Godt og fornuftig svar.
Sintef har på vegne av DSB testet og belastet flere 16A kontakter med mer enn 16A kontinuerlig i 6mnd, uten noen tegn til varmgang, så det må du nesten spørre dem om.
Men det kan jo umulig være problemet her uansett, fordi du får lov å belaste Schuko kontakt med 10A etter ny norm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

#65
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 21:09
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. mars 2016, klokken 20:57
@LMOR Hva sier DSB om schuko:  Maksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
@fredag Godt og fornuftig svar.
Sintef har på vegne av DSB testet og belastet flere 16A kontakter med mer enn 16A kontinuerlig i 6mnd, uten noen tegn til varmgang, så det må du nesten spørre dem om.
Men det kan jo umulig være problemet her uansett, fordi du får lov å belaste Schuko kontakt med 10A etter ny norm.

dokumentasjon på disse testene?

tester viser nemlig at i en termisk isolert vegg så øker tempraturen drastisk ved 16A belastning. derfor maks 15A på kurser med 2,5 kvadrat med skjult forlegning. åpen forlegning kan være ok med 16A.

se forøvrig http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Branner%20-%20elektrisk%20installasjonsmeteriell.pdf

her står det litt av hvert, blandt annet om tilkoblinger, belastninger og farene som er i isolert vegg +++.
utført av sintef på vegne av DSB, har ikke lest alt fra perm til perm men står mye om stikkontakter og støpsler

men i konklusjonen står følgende
Forhold som kan øke risikoen for brann kan være mangelfull installasjon av komponenter, hyppig
innsetting og uttak av støpselet i stikkontakter og store strømvariasjoner og skader på ledninger og
annet installasjonsmateriell, som følge av mekanisk skade, lynnedslag eller spenningsstøt. En
annen viktig faktor som øker sannsynligheten for elektrisk feil og brann, er relativt hyppige
bevegelser og rystelser i huset.

hvor mange år med inn og utkobling av stikkontakter skal til før det blir et problem?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 20:54
Sitat fra: KjellG på fredag 11. mars 2016, klokken 20:46
Jeg synes det blir feil å henge ut Homecast når han bringer til torgs relevant informasjon.
Det var ikke min mening å henge ut Homecast, men å få han til å holde seg til relevant informasjon.
Det gikk over i skremsel inkl. trussel om fengsel, selv om en forholder seg til det myndighetene sier. Vi bør overlate bevisstgjøringen til de som er betalt for å gjøre det.

enig i at jeg gikk hardt ut på det, men var for å bemerke seg at dette ikke var en norm, men noe man faktisk må forholde seg til, og at det er straffbart å bryte dette. uansett om det er tilsiktet eller om det er som et rent uhell/ uvitenhet.
mange som kjører i 110 km/t med henger bak bilen, ikke alle vet at dette er straffbart, men teknisk overskridelse av hastighet er 30km/t siden maks fart med henger er 80km/t uansett uvitenhet eller ikke
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

jkirkebo

Sitat fra: fredag på fredag 11. mars 2016, klokken 20:55
Sitat fra: stefse på fredag 11. mars 2016, klokken 20:51
Hvorfor kan ikke bare bilprodusentene utstyre bilene med CEE kontakt?

De er utstyrt med type1 eller type2 kontakt. Av en grunn.

Jeg gikk ut fra at han mente ladekablene som følger med, ikke selve bilen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 21:37
dokumentasjon på disse testene?

tester viser nemlig at i en termisk isolert vegg så øker tempraturen drastisk ved 16A belastning. derfor maks 15A på kurser med 2,5 kvadrat med skjult forlegning. åpen forlegning kan være ok med 16A.
Du finner de lett med å søke litt, men nå sporer du litt av igjen, fordi det du nå beskriver har ikke noe med Schuko å gjøre. Nå snakker du om kabling,

Men jeg forsvarer på ingen måte lading med 16A på en eksiterende Schuko. Minst 80% av elbil-eierne trenger ikke lade med mer enn 10A, og de som gjør det bør investere i en fast vegglader.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 21:48
Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 21:37
dokumentasjon på disse testene?

tester viser nemlig at i en termisk isolert vegg så øker tempraturen drastisk ved 16A belastning. derfor maks 15A på kurser med 2,5 kvadrat med skjult forlegning. åpen forlegning kan være ok med 16A.
Du finner de lett med å søke litt, men nå sporer du litt av igjen, fordi det du nå beskriver har ikke noe med Schuko å gjøre. Nå snakker du om kabling,

Men jeg forsvarer på ingen måte lading med 16A på en eksiterende Schuko. Minst 80% av elbil-eierne trenger ikke lade med mer enn 10A, og de som gjør det bør investere i en fast vegglader.

Nei der tar du feil, jeg snakker om el anlegget som en helhet, ikke bare selve stikkontakten. det er vesentlig i hele diskusjonen og det jeg har prøvd å vise til hele veien.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

LMOR

Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 21:41
Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 20:54
Sitat fra: KjellG på fredag 11. mars 2016, klokken 20:46
Jeg synes det blir feil å henge ut Homecast når han bringer til torgs relevant informasjon.
Det var ikke min mening å henge ut Homecast, men å få han til å holde seg til relevant informasjon.
Det gikk over i skremsel inkl. trussel om fengsel, selv om en forholder seg til det myndighetene sier. Vi bør overlate bevisstgjøringen til de som er betalt for å gjøre det.

enig i at jeg gikk hardt ut på det, men var for å bemerke seg at dette ikke var en norm, men noe man faktisk må forholde seg til, og at det er straffbart å bryte dette. uansett om det er tilsiktet eller om det er som et rent uhell/ uvitenhet.
mange som kjører i 110 km/t med henger bak bilen, ikke alle vet at dette er straffbart, men teknisk overskridelse av hastighet er 30km/t siden maks fart med henger er 80km/t uansett uvitenhet eller ikke
De fleste branner skyldes uhell/uvitenhet. Veldig få om noen av disse blir straffet. Det er noe annet hvis du driver utleie/hotell osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 21:53
Nei der tar du feil, jeg snakker om el anlegget som en helhet, ikke bare selve stikkontakten. det er vesentlig i hele diskusjonen og det jeg har prøvd å vise til hele veien.
Flott! Da er vi jo 100% enige. Er anlegget i god nok stand, er det ingen grunn til å endre på noe. Det er akkurat det samme som DSB og Elbilforeningen sier.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

stefse

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. mars 2016, klokken 21:43
Sitat fra: fredag på fredag 11. mars 2016, klokken 20:55
Sitat fra: stefse på fredag 11. mars 2016, klokken 20:51
Hvorfor kan ikke bare bilprodusentene utstyre bilene med CEE kontakt?

De er utstyrt med type1 eller type2 kontakt. Av en grunn.

Jeg gikk ut fra at han mente ladekablene som følger med, ikke selve bilen...

Ja hadde de det, hadde vi sluppet denne diskusjonen, og sluppet å kjøpe overprisede "ladestasjoner" for å lade med 16A.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

LMOR

Sitat fra: stefse på fredag 11. mars 2016, klokken 22:06
Ja hadde de det, hadde vi sluppet denne diskusjonen, og sluppet å kjøpe overprisede "ladestasjoner" for å lade med 16A.
Men må vel betale ekstra for en kladd på 16A, og de fleste slike har CEE kontakt, eller du kan bytte til det, og da kan du lade med 16A (som i praksis er 15A) på en 16A kurs.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rav4_EV

Sitat fra: LMOR på fredag 11. mars 2016, klokken 21:09
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. mars 2016, klokken 20:57
@LMOR Hva sier DSB om schuko:  Maksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.
http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%C3%B8rer.pdf
@fredag Godt og fornuftig svar.
Sintef har på vegne av DSB testet og belastet flere 16A kontakter med mer enn 16A kontinuerlig i 6mnd, uten noen tegn til varmgang, så det må du nesten spørre dem om.
Men det kan jo umulig være problemet her uansett, fordi du får lov å belaste Schuko kontakt med 10A etter ny norm.

Dersom du mener du følger DSBs anbefalinger så belaster du maksimalt 8A.
Eller har du egne anbefalinger fra dem?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA