Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Den store knirketråden...

Startet av larsness, fredag 29. april 2016, klokken 17:24

« forrige - neste »

pudderjagar

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rav4_EV

"Jeg heter Petter Elbilbruker og kjøpte ny elbil i går. Det følger med en ladekabel som passer i stikkontakten i garasjen min. Jeg har ingen kunnskap om strøm men skjønner av forumet at det er viktig å la 'klumpen' ha et eget oppheng. Har nå satt en krok i veggen og satt på en hyssing på 'klumpen'. Kan jeg sove godt om natten mens bilen lader?"


Hva svarer dere?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Homecast

Det er nok for vanskelig å svare deg Rav4...

LMOR. Så jeg må bevise at en ting er farlig? Feil, du må bevise at det er trygt! Det her hele vitsen med dette.
Men fint om dere svarer RAV4 her. Og husk, ifølge dere er det enten ja eller nei svar
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

LMOR

#48
Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 18:54
LMOR. Så jeg må bevise at en ting er farlig? Feil, du må bevise at det er trygt!
For noe tull. Du kan ikke ha 3mill eksperter i Norge. Jeg forholder meg til det ekspertene sier basert på dokumentasjon.
Sintef har flere ganger påpekt at DSB ikke har dokumentasjon på at kontinuerlig belastning fører til varmgang.

Homecast: Ta kontakt med DSB, og be dem oppdatere siden sin om sikker elbil-lading basert på din ekspertise.

Rav4_EV: Petter Elbilbruker kan sove like godt som om han kobler en 1000W varmeovn på samme kursen i stedet. Jeg ville sovet dårligere etter å fått installert en 32A vegglader i henhold til den nye normen i dag. Da risikoen er stor for varmgang de første timene, hvis montøren har glemt å skrudd til den ene koblingen...
(og dette kan dokumenteres, søk på DSB og Sintef. "Gjennomgangen hittil av elektriske årsaker har vist at koblingspunkter er åpenbart det svakeste leddet i et elektrisk anlegg". Disse rapportene viser også at brannen oppstår raskt ved slike feil, og at det ikke er dokumenterbart at det skjer med kontinuerlig belastning på friske anlegg. Tvert imot er det ved feil bedre å belaste mye, enn lite, fordi det da med større sannsynlighet blir kortslutning i stedet for brann)

Du kan aldri være sikker på at det ikke begynner å brenne!
Men vi kan være relativt sikker på at siden til DSB hadde sett annerledes ut nå i 2016 hvis de mente det samme som Homecast påstår de gjør. De begynner med å vise at de forstår hva vi gjør: 92% av alle elbileiere lader fra vanlige stikkontakter hjemme.

Mer "bevis" trenger ikke menigmann, vi må stole på at DSB gir oss god råd   8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

Du skriver friske anlegg. Hva er et friskt anlegg? Og hvor lenge er et anlegg friskt?
Hvor mange år med høy belastning over tid er ok?

Du tar ingen hensyn til noen variabler og der faller du igjennom. Og leser rapporten som at det ikke er farlig noen steder, dette er feil.

Ingen elektriske anlegg kan sees på med like øyne.

DSB anbefaler sjekk av anlegget og mode 3 lading, du sier at dette er tull?

Erfaring er at varmgang skjer over tid, dette dokumenteres med termo kamera. I et perfekt anlegg er det ikke et problem men med høy last over tid øver temp på isolasjon, gasser skapes som tærer på kobberet og videre varmgang øver over tid. Dette er ikke noe jeg finner på men grunnen til at det brenner mange ganger i året.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

janegils

Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 13:55
Hvorfor er det da ikke lov å montere en stikkontakt på en VVB som er 1,5kW eller mer?

Det er 2kW eller mer...

jkirkebo

Sitat fra: janegils på fredag 11. mars 2016, klokken 19:46
Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 13:55
Hvorfor er det da ikke lov å montere en stikkontakt på en VVB som er 1,5kW eller mer?

Det er 2kW eller mer...

Ikke nå lengre. "Alle" lanserte vv-beredere på 1950W eller så for å omgå reglene, så det ble gjort om til 1500W. Altså maks 1499W med schuko, 1500W eller mer må kobles fast eller via CEE. Skjønner ikke helt problemet, hvorfor begynner ikke bare vv-produsentene å utstyre berederne med CEE-kontakt?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Pga mangel på barneværn i kontaktene. Da må kontakten plasseres minst 180cm fra gulvet for å være innenfor forskriftene.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Rav4_EV

Mange navlebeskuende holdninger her.

Jeg er helt uinteressert i hva enkelte gjør hjemme. Om de monterer kjøleflenser på schuko eller hekter kroker opp i nærmeste kabelstrekk.   :-X

Dere må slutte å være så opptatt av egne løsninger og heller tenke på hvordan Petter Elbilbruker eller andre som aldri har vært borti elbil oppfatter det som skrives på forumet. >:(

Det søkes kunnskap om hvordan man kan trygt lade bilen. Det er åpenbart at man er nødt til å fjerne deksler for å få et bilde på tilstanden og andre kvaliteter rundt en kurs før man kan være sikker. Se for eksempel http://www.enmira.net/#!Derfor-duger-ikke-husholdningskontakten/c1jvv/55bf1e6c0cf27acb2d8f92fc

Svaret om å bruke en gammel kurs med Schuko bør fortrinnsvis være NEI.

Med teknisk innsikt og kompetanse kan svaret kanskje bli JA.

Har du slik innsikt og kompetanse så stiller du ikke slike spørsmål på forumet, eller hva?  ::)

Nødvendig innsikt og kompetanse bør ikke baseres på et 10 minutters selvstudium på elbilforum.

Atter en gang, slutt og vær navlebeskuende. Bruk tiden på og vær ansvarlige voksne og lek heller bajas på fritiden uten å publisere dette til hvermannsen. ;)

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

LMOR

Forstår ikke hva dere vil oppnå med å legge dette inn her. Hvorfor ikke ta det opp med DSB?
Hvorfor skriver ikke DSB det samme på sin side?

Dere mener altså oss vanlige folk som har handlet i god tro, og som eventuelt leser hva DSB har å si, ikke skal sove godt før vi har betalt en "ekspert" til å inspisere anlegget før vi tar i bruk en elbil.

Hvis en burde få kontrollert anlegget, så bør en gjøre det helt uavhengig av om en kjøper en elbil, eller ikke.
Jeg tar ikke lett på brannsikkerhet, men jeg irriterer meg over dere som mener dere vet bedre enn de ekspertene dere henviser til.

Statistikken viser at brann pga en lyspære fra en lampe som velter, og levende lys som ikke slukkes, er viktigere å fokusere på. Der dør ca 3 personer pga feil i installasjonsmateriell i Norge per år, og da pga feil. Det dør ca 500 personer for tidlig bare i Oslo per år pga forurensing. Hvem som er bøllene her, som skaper unødig frykt, kan en spørre seg om. Det er i hvert fall ikke tvil hvor det er viktigst å fokusere. Flere elbiler!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

KjellG

1950W er da mindre enn 2000W, altså OK.

Det blir helt uholdbart hvis "alle må forstå at når det står 70-skilt langs veien, så må en ikke kjøre fortere enn 50 km/h".

Tilsvarende er vel ikke 1499 W godt nok når kravet er effekt mindre enn 1500W. Må nok under 1200W, minst!

Dette tullet fra DSB er noe av det som gjør en skeptisk til disse "ekspertene". Enten vet de ikke hva de mener, eller så kan de ikke å lese sine egne anbefalinger.

KjellG

Jeg synes det blir feil å henge ut Homecast når han bringer til torgs relevant informasjon.
Jeg er ikke alltid enig i hva eksperter mener. Noen ganger kan en også operere sikkert, gitt forståelse og hvem som kan være tilstede selv om en fraviker reglementet. Det får være opp til den enkelte.
Det er imidlertid alltid en fordel å vite og forstå mest mulig. Da vet en hva andre har tenkt og hvor en bør være ekstra på vakt.

Rav4_EV

Hva er problemet med å ta en el-sjekk fra tid til annen? Anbefales og gir rabatt på forsikringen.

@LMOR Du er tydelig navlebeskuende og bare opptatt av deg selv. Hvor skriver DSB at man ikke bør sjekke kvaliteten på kursen før man benytter den til lading av elbil?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

stefse

Sitat fra: jkirkebo på fredag 11. mars 2016, klokken 19:51
Sitat fra: janegils på fredag 11. mars 2016, klokken 19:46
Sitat fra: Homecast på fredag 11. mars 2016, klokken 13:55
Hvorfor er det da ikke lov å montere en stikkontakt på en VVB som er 1,5kW eller mer?

Det er 2kW eller mer...

Ikke nå lengre. "Alle" lanserte vv-beredere på 1950W eller så for å omgå reglene, så det ble gjort om til 1500W. Altså maks 1499W med schuko, 1500W eller mer må kobles fast eller via CEE. Skjønner ikke helt problemet, hvorfor begynner ikke bare vv-produsentene å utstyre berederne med CEE-kontakt?

Hvorfor kan ikke bare bilprodusentene utstyre bilene med CEE kontakt?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

fredag

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 11. mars 2016, klokken 18:51
"Jeg heter Petter Elbilbruker og kjøpte ny elbil i går. Det følger med en ladekabel som passer i stikkontakten i garasjen min. Jeg har ingen kunnskap om strøm men skjønner av forumet at det er viktig å la 'klumpen' ha et eget oppheng. Har nå satt en krok i veggen og satt på en hyssing på 'klumpen'. Kan jeg sove godt om natten mens bilen lader?"

Hva svarer dere?

Det korte svaret er: Sjekk med en elektriker.

Hvis man skal lade sin nye elbil på schuko bør man i det minste investere i en helt ny schuko-kontakt, som uansett må monteres av elektriker.

Elbil-lading bør gjøres på en dedikert kurs. For de aller fleste betyr det at de må legge opp en ny kurs, eller total rehabilitering av en eksisterende kurs for utekontakt. Ny kurs betyr B-vern og max 10A, samt at elektriker gjør noen vurderinger av tilstanden på det elektriske anlegget. Kanskje han må foreslå at kunden bytter ut skrusikringene sine.

De fleste elbileiere vil ha mye mer glede av en fastmontert mode3 ladeboks som kan lade på 16A, dvs 60% raskere enn 10A schuko. Man blir mer fornøyd elbilist i lengden med skikkelig utstyr.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA