Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lang ladetid - tekna 30 kW

Startet av gamleboyen, fredag 29. april 2016, klokken 15:18

« forrige - neste »

gamleboyen

Jeg tenker å kjøpe meg plugin hybrid, ennet Outlander PHEV eller Passat GTE.

Forrige vår pusset vi opp huset og fikk lagt ut egen kurs som går til vanlig stikkontakt ute. Dette er en kurs med vanlig 15A sikring med innebygget jordfeilbryter.

Når jeg nå kjøper en ladbar bil, trenger jeg egentlig å gjøre noe annet enn å sørge for at stikkontakten ikke har vekt fra ladekladd på seg? Disse bilene vil jo ikke lade mer enn ca 4 timer om gangen med maks 10A på en 15 A sikring, så risikoen for varmgang osv er vel relativt liten.

Jeg ser fra Salto sine sider så skriver de "DC-følsom beskyttelse er forskriftsmessig påkrevet i Norge i alle ladeanlegg med flerfaset tilførsel fra og med 1. juli 2014." (Dvs. egen jordfeilbryter type B såvidt jeg har skjønt)  Strømmen min er definitivt 1-faset, så da gjelder vel ikke dette for meg?

elbil-1


Homecast

Jo. Regelen gjelder alle ladeanlegg. Bestemmelsene på salto siden er ikke helt oppdatert.

Definisjonen er også endret til at selv 1 fase TN må ha jordfeilbryter type b.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

zyp

Forskriftene gjelder bare ny installasjon, så det er ingenting som hindrer deg i å lovlig lade fra en eksisterende stikkontakt som den er.

Homecast

Sitat fra: zyp på onsdag 09. mars 2016, klokken 16:20
Forskriftene gjelder bare ny installasjon, så det er ingenting som hindrer deg i å lovlig lade fra en eksisterende stikkontakt som den er.

Forrige vår fikk de lagt opp nytt punkt.
Altså etter endring av forskrifter.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

gamleboyen

For å korrigere litt. Punktet med stikk var der faktisk fra før, men hadde felles kurs med gangen. Nå fikk gangen egen kurs. Så det eneste som skjedde med punktet var at det fikk mindre belastning, ingen brytere og skiftet til automatsikring med jordfeilbryter. Om dette innebærer nytt punkt kan vel diskuteres.  :)
Det har blitt brukt til julelys,  høyttrykksspyler o.l. siden 2008.

Homecast

Vesentlig endring utløser også krav om å følge nye forskrifter. :)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

ludo

Du gjør ikke noe ulovlig ved å lade på dette stikket.

Homecast

Så ts ber om råd men har allerede bestemt hva som passer og vil bare ha det bekreftet?

Jo endring av bruk medfører krav til ny risikovurdering og krav til å følge nye forskrifter. I tillegg er det et krav å vedlikeholde det elektriske anlegget etter bruken. Dette medfører at man kan få avvik ved kontroll.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Finner ts et stikk ladekabelen hans passer i kan han lovlig lade fra det.

Legger han opp ny kurs dedikert for lading skal nye regler følges, bl.a Jordfeilvern type B.

Jordfeilvern type B burde egentlig vært på alle kurser der en kan tenkes å koble til noe som hugger opp strømmen. I praksis alle kurser.

Med det sagt må vi begynne en plass, og det har tydeligvis blitt nye kurser lagt opp for lading av Elbil.

Mer om regler her: http://www.tu.no/artikler/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/275494
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Les artikkelen igjen og fortell meg hvor de anbefaler shuko kontakt? Og at det er fult lovlig. Henvis gjerne til noe konkret for jeg finner ikke din påstand i artikkelen
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Melder pass på den, men tenker mest på det de sier om ikke tilbakevirkende kraft, og at eksisterende stikk dermed fritt kan brukes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gamleboyen

Jeg skjønner jo at det er bedre å få inn en slik jordfeilbryter, og har til og med sendt forespørsel til elektrikeren vi hadde om det. Det var bare at jeg fant flere steder som omtalte at dette var relevant for flerfase, og ikke noe om enfase. Så det er litt bombastisk å si at jeg har bestemt hva som er riktig, i så fall hadde jeg jo ikke spurt hverken elektriker eller dette forumet...  ::)

Men det er jo snodig som alltid at slike krav skal stilles til nye anlegg, mens de gamle råtneste anleggene kan man bruke som man vil.

zyp

Sitat fra: Homecast på onsdag 09. mars 2016, klokken 18:16
Forrige vår fikk de lagt opp nytt punkt.
Altså etter endring av forskrifter.

Det spiller ingen rolle når det ble lagt opp, så lenge det på det tidspunktet ikke var tiltenkt elbillading. Utekontakter har mange andre bruksområder også.

Jeg har en kamerat som bor i et nytt hus som ble ferdigstilt i november. Mener du at det oppstår en ulovlig situasjon når jeg besøker og plugger bilen min i en kontakt ute på veggen som i utgangspunktet ikke var ment for lading og derfor er sikret med 15A og bare type-A-jordfeilvern?

pudderjagar

Her er da mange forskjellige forklaringar på kva som er lov eller ikkje. Desverre så er da like sprikande svar hjå diverse elektrikarar. Men normen som heite NEC 400:2014 er veldig klar på dette, og da er den alle elektrikarar brukar:

"Dei spesielle kravene i NEK 400-7-722 gjelder for: Forbrukerkurser beregnert på å forsyne elektriske kjøretøy for ladeformål"

Da betyr enkelt at setter du opp ein stikkontakt i dag og den du har tenkt å bruka den til grillen, plenklipperen, høgtrykkspylaren eller andre apparat så kan du sikre den med 15A og treng ikkje jordfeilvern type B. Normen har heller ikkje tilbakevirkande kraft så gjort er gjort! Og da er fullt lovlig å lade frå ein hvilken som helst stikkontakt.

Og ja. Hvis du vil slippe B vernet så ikkje sei at du skal bruka kontakten til elbillading. Ein anna ting er at da gjev ein sikrare installasjon. Får du jordfeil på bilen på likestrømssiden så vil den gå inn i anlegget i huset og dermed sette andre jordfeilbrytarar ut av funksjon.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA