Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Volkswagen lover elbil boom

Startet av Bob, fredag 29. april 2016, klokken 11:36

« forrige - neste »

Bob

Hallo folkens!

Lurte litt på hva forbruket deres er på e-Golfen når de sier 1.27 kWt/mil på papiret.

Kjører selv 54 km en vei til jobb gjennom 3 tunneler med snitt fart i 65 km/t sonen og da får jeg en snitt forbruk på ca 1.5 kWt/mil men i dag fikk jeg laveste snittet jeg har fått siden jeg fikk bilen for nesten 2 uker siden med en snitt forbruk på 1.46 kWt/mil!  :D

Ikke helt 1.27 men kommer meg der men ser nok aldri det nummeret med alle de oppoverbakkene til tunnelene.

Kjører som regel pent med cruise control på hele veien.

Hva med dere?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

tutti

Lavt forbruk oppnår du bare i lave hastigheter med rundt 20'c uten AC. Pump opp dekkene til maks også.

Rekkevidden er fra 80 til 160 i løpet av året avhengig av flere forhold.

astridhj

Jeg kjører 59 km hver vei til jobb, inkl en dyp undervannstunnel. Nå på vinteren kjører jeg med piggdekk. På kalde dager ligger snittet mitt på 16.5 kWt/mil, mens på varmere dager er jeg nede i 15.0, og her om dager faktisk nede i 14.7 kWt/mila.

Jeg bruker i gjennomsnitt 1 time hver vei, noe som tilsier en gjennomsnittsfart på 60km/t.

Råde

Virker som du har forvarmet bil og varmepumpe?
e-Golf | X75D

egolfer

#4
Jeg har circa 30km til jobb og for noen dager siden fikk jeg 12,9kWh/100km.
Bruker forvarming, har varmepumpe og ACC er på nesten hele veien.
Klima er også alltid på i AUTO.
VW eGolf 2016 med VP

astridhj

Sitat fra: Råde på fredag 11. mars 2016, klokken 21:46
Virker som du har forvarmet bil og varmepumpe?

Varmepumpe har jeg, men det er ikke alltid at jeg har forvarmet bil. Men merker stor forskjell ved forvarmet bil og kald bil.

Ny record. Snittet viste 14.3 da jeg kom hjem fra jobb i går. Bilen var forvarmet, og det var 9 grader ute. Mange traktorer på veiene, så snittfarten var mindre enn normalt.

Bob

Kjørte 55 km hjem fra jobb i går gjennom 3 undervannstunneler og tok vanlige veier i stedet for å kjøre på motorveien som jeg pleier å gjør. Fikk snittet ned fra ca 15.5 kWt/100 km til 13.3 kWt/100 km!

Det tok da ca et kvarter lenger å kjøre.. men det var med Eco+ på hele veien, AC av og ACC på nesten hele veien. Bestemte meg for å prøve det siden det var 9 pluss grader når jeg dro fra jobb og tenkte det ikke var så ille uten varme :)

Hadde forvarmet bilen også så da ble det ikke så ille å begynne med.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

egolfer

I dag var det fint vær og litt varmere utetemperatur.
Fikk 12,5kWh/100km på vei tilbake hjem :)
VW eGolf 2016 med VP

eivhelle

Beste forbruk på langtur så langt var sist sommer med rundt 20 grader temperatur og tørr fin vei. Da kjørte jeg på 12.0 KWh/100km på strekningen Øystese - Horten (430km) over hardangervidda og ned hallingdal.

Kjørte da stort sett i eco modus hele veien og hadde fullpakket bil (estimerer totalvekt med passasjerer og bagasje til rundt 1750kg).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

vitcho

Jeg ved godt, det er under 50km, men det var 12 grader i DK i dag, så mit forbrug var under 15 for første gang i 2016!

(Jeg kører altid på normal med auto på klima)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA