Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Følger ladekabel med?

Startet av cj, torsdag 28. april 2016, klokken 11:26

« forrige - neste »

cj

Ifbm en del kjøring på motorvei har jeg testet forbruket ved forskjellige hastigheter.
Økningen fra 95 til 100 opplever jeg er vesentlig større enn økningen 90-95. Samtidig som jeg opplever at det er liten forskjell i forbruket fra 90 til 85, sammenlignet med 95 til 90.

Er det noe som har tall på hvor stor endring det er i det faktiske forbruket fra hhv
70-80
80-90
90-100
100-110?

Kanon


JorgenM

Denne er kanskje interessant, fra linken Kanon postet:

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

cj

#3
Takk for link.
Overraskende at forbruket er såpass lineært med hastighetsøkningen. Jeg hadde forventet en vesentlig mer konveks kurve.

En kurve med litt flere variabler ser slik ut:


Samme dataserie konvertert til kjørelengde


En kommentar til artikkelen hevder distanse kjørt hadde betydning på forbruket, og viste til følgende forbruk ut fra egen erfaring:
70 km distance at +90 km/h -> 12.5kW/100km (flat highway)
100 km distance at 70-80km/h -> 13.3kW/100km  (a lot of up/down hills)
70 km distance at +100 km/h -> 15.8kW/100km (flat highway)

Det hadde vært interessant å se offisielle tall.

Artikkelen(e) det henvises til over finnes forøvrig
her: http://bmwi3owner.com/sv/2014/03/range-for-speed/
og her: http://bmwi3owner.com/sv/2014/05/range-for-speed-2/

Carl Anton Stenling

Dette er samme resultat som for Leaf. Forbruket øker tilnærmet linært med hastigheten.
Innebærer at man har et enkelt virkemiddel dersom det er behov for å spare energi: Lavere hastighet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

02jan

#5
Her er noen fakta fra min i3 på kjøring østlandet, tur/retur , med unntak av 110 sone motorvei( Minnesund-Skedsmokorset).

Alle turene med 2,5 personer, normalkjøring.

Snittfart er tilnærmet lik GPS fart , dvs 102km/t = 100gps.

Edit, kjøring er utført med sommertemperaturer, da vinterkjøring med varme er inviduelt hvor mye av batteriet den enkelte bruker ønsker å bruke til oppvarming av kupe.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

#6
(refererer til de over 02jan ;))

i3 er mer kompleks enn dette, som vi har diskutert i flere tråder tidligere:

- jo fortere du kjører, jo varmere blir "kjølevesken", fordi motor og batteri varmer denne, noe som reduserer forbruket hvis det er kaldt ute.
- jo fortere du kjører, jo mer effektivt kjøles bilen ned, hvis det er passe varmt og sol ute.

Hvis det er kaldt ute, bruker du mer energi på å holde bilen varm, og dermed er det en fordel å komme raskt frem
Hvis det er over +20 grader ute, sol, osv, bruker du mer energi på å holde batteriet kjølig, og dermed er det en fordel å komme raskt frem.

osv.

Dermed må du lage en optimal kurve hver dag, ift status på bilen og temperatur ute. Slike generelle regler gjør at en f.eks. kjører sakte over fjellet i -15 grader, og bruker opp mer strøm enn om en hadde kjørt ift fartsgrensen.

Hvis det også er fint å komme raskest mulig frem, og det er nok ladestasjoner, så er det bedre å kjøre i 120 fremfor 60, inkl ladestopp.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA