Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kansellering av reservasjon

Startet av ehaarberg, onsdag 27. april 2016, klokken 21:52

« forrige - neste »

ehaarberg

Hei

Har en delfingrå Model S 85 fra '13 og har valgets kvaler når det kommer til nye sommerhjul på den (kjøpte uten).  Har kun 19" Tesla turbine originale hjul til den nå, og disse er satt opp med vinterdekk.  Jeg synes felgene er ok, men liker ikke hvordan de sitter på bilen (litt langt inn i hjulbrønnen) samt at de kanskje ser litt "små" ut i mine øyne.
Er det noen som sitter på "fasit" på hvordan man vil oppleve forskjellen mellom 19", 20" og 21" med tanke på rullestøy og forbruk?  Hvis jeg velger på gå for 21" med "riktig" look (les: pent plassert langt ut mot hjulbuen) og brede dekk bak (295?), vil dette påvirke forbruk og støy mer enn dersom jeg går for standard "staggered" oppsett fra tesla (265/35-21)?.

Mange spørsmål, men vil gjerne unngå å kjøpe hjul som jeg blir misfornøyde med når jeg først legger en del kroner i det...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

F_P

De du har heter Cyclone ;) 21" heter Turbine.

Skal du ha felgene mer ut må du nesten gå for 9" med 265 foran og f.eks 10,5" med 295 bak. Personlig synes jeg 21" er mer enn stort nok. 22" kan være kult, men det blir for drøyt for min del. Minimum er staggered Turbine hjul.

Mulig du kan få custom hjul med annet innpress slik at du kan bruke 245/265 og samtidig få felg og dekk ut i hjulbuene men det kan jeg ikke nok om.

Breddere dekk = økt forbruk dessverre. +/-10% opp med 265/295 kontra 19" med 245/245.

Anbefaler å ta en prat med Sindre hos Tempe dekk i Trondheim. Han kan dette, og har mye å velge mellom i alle prisklasser. Men hver forberedt på at det fort seiler ut +35.000,-
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Cookie Monster

#2
Sitat fra: F_P på tirsdag 08. mars 2016, klokken 14:43
De du har heter Cyclone ;) 21" heter Turbine.

Skal du ha felgene mer ut må du nesten gå for 9" med 265 foran og f.eks 10,5" med 295 bak.


Får ikke på 265 foran uten at det subber. 245 er best 255 kan gå får man innpress helt riktig.

Skal selv ha 9" foran med 245. 245 passer helt fint på en 9" felg. kan ha 235 til 265 på en 9" felg hvor 265 er maks og 245 eller 255 er det optimale.
295 går fin bak. Har selv gått for 21" Vossen 285 på 10.5 felg bak og 9" med 245 som nevnt foran.
Det vil se bra ut og får litt dekkstrekk 8)
Ikke noe glad i utseende man får av for brede dekk på for smale felger (ballong)

Anbefalte dekkbredde på felg.

2015 P85D

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 08. mars 2016, klokken 14:59
Skal selv ha 9" foran med 245. 245 passer helt fint på en 9" felg.
Man kan få det til å se betraktelig bedre ut selv på 19" ved å velge en litt bredere felg. Alle Tesla sine 19" felger er 8" brede, mens 21" er 8,5". Jeg har uoriginale 19" som er 8,5" brede på originale 245 dekk. I tillegg er innpress 35mm mot originale 40mm. Samlet gjør det at hjulbuene fylles betraktelig bedre, og ballongdekk-utseendet man får med standard/Cyclone med 8" bredde er borte. Selv om det er veldig langt fra det man kan kalle "fete hjul" er det for min del det beste kompromisset jeg får til mellom utseende og praktisk funksjonalitet - hvorav jeg ikke er villig til å fire særlig mye på det siste.

Cookie Monster

#4
Bare en liten ekstra info så er org 21 9" bred bak hvis man har staggered med 265 bak som man fikk/får på P85/P85D/P90D.

Men selv 9" og 265 ser noe smalt ut på den feite ræva og hjulhusene til Model S ;D
2015 P85D

ehaarberg

Takk for input, sånn som jeg skjønner det så er det bredden som sørger for høyere forbruk i større grad enn diameter på felgen? I tillegg lurer jeg på om noen har erfaring med tanke på støy og komfort på 19, 20 og 21", ofrer man alt av komfort ved å gå opp to tommer?
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

Cookie Monster

Der er det beste at du prøver en Tesla med 21 mot 19 selv. For der må du nok bare gjøre opp din egen menig.

Selv synes jeg komfort er bra på både 21 sommer og 19 vinterdekkene mine, men er så klart noe mer støy på sommerdekkene siden de er bredere men sommerdekk støyer ofte litt mer også.
Jeg liker at bilen er satt opp litt stivt og ikke er som en amerikansk balje. Men det passer ikke med komfort ;)

Vil si ja du ofrer komfort men ikke alt av komfort  ;D
2015 P85D

Havebigfun

Jo lenge hjulene kommer ut i hjulbuene - jo mer sandblåsning av lakken får man- jeg tror originale 19" som er kjedelige og dypt inne i hjulbuene skader lakken minst- noen som har forsket på det og har motargumenter?

Med på kjøpet får man mindre støy og lavere forbruk ift 20" og 21"- men jeg tror dekkvalget har stor betydning her.

petersv

Kjøp PH turbin II med Landsail dekk i 245/45-19. Enkelt og greit.

Bedre kombo på pris, utseende og rekkevidde får du ikke. (Det med utseende er selvfølgelig en smakssak.

Muffinman

SitatJo lenge hjulene kommer ut i hjulbuene - jo mer sandblåsning av lakken får man- jeg tror originale 19" som er kjedelige og dypt inne i hjulbuene skader lakken minst- noen som har forsket på det og har motargumenter?


2013-modellen er kjørt det meste av sine 100.000+km på orignale 19" hjul og fikk betydelig sandblåsing langs sidene allerede ved 30-40k. Enda verre med nybilen; her gikk det enda fortere og allerede etter 3000km med originale hjul var den forbi punktet den eldste var ved  tidobbel kjørelengde. Jeg tror dekktype har stor betydning, men kan ikke dokumentere noe. Med Pirelli Sotto II og R2 hører jeg godt at det hagler langs sidene i lav hastighet, men i langt mindre grad med Hakka 7/8. Gjorde et kort opptak i litt hastighet med actioncam for litt siden, og der ser man vann - og dermed også partikler - forlate hjulbuen i nesten hele dens høyde for så å fyke bakover. Tipper at det man hører forårsaker hakk, mens de små partiklene som følger vanntåka er årsaken til mattslipingen som til en viss grad skjer.

Hvor langt hjulet stikker ut i skjermen har sikkert en betydning, men jeg tror den er liten forutsatt at avvikene ikke er veldig store. Dette baserer jeg i hovedsak på at fenomenet har opptredt i bra omfang på begge mine biler på originale hjul. Jeg kjører nå med 35mm innpress på hjulsettene, men de ble ikke montert før skaden allerede var skjedd. Har ikke registrert noen akselerasjon i utviklingen.

Havebigfun

Du er den rette til å forske på dette, muffin- petimeter nok til å se forskjeller og kjøredistanse som er mangedobbelt ift mange av oss andre. Så tror jeg veiene du kjører er spes. skadelige for lakken- mer partikkelstrømaterialet og antakelig mindre salt.
Mtp lakkskadene tror jeg at de større partikklene som gir de største skadene har en annen bane enn vanntåken på filmen din, men at de ikke synes pga for rask bevegelse. Jeg tror banen bestemmes av masse og overflate/viskositet. (I mitt forrige liv var jeg ballistiker ::)) Utfordringen er å kvantifisere skadene.

Profilbetraktningene dine virker rimelige- en grunn til å legge om fra piggfrie til sommerdekk så fort været tillater det. På sensommeren ifjor så jeg en TMS med R2 :o- gadd åpenbart ikke å skifte- men sjekket ikke for steinsprutskader.

rr2000

Jeg har kjørt på 21x9 turbin med 265/35 Ps2 foran uten at det subbet (bare litt ved rygging), men det var slitte dekk, synes det fungerte utmerket så vurderer å bruke 9" med 265 rund baut.
P85D

Cookie Monster

#12
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 08. mars 2016, klokken 17:38
Jo lenge hjulene kommer ut i hjulbuene - jo mer sandblåsning av lakken får man- jeg tror originale 19" som er kjedelige og dypt inne i hjulbuene skader lakken minst- noen som har forsket på det og har motargumenter?

Med på kjøpet får man mindre støy og lavere forbruk ift 20" og 21"- men jeg tror dekkvalget har stor betydning her.

Har helt klart noe å si, men som nevnt også over her tror jeg dekk har mest å si på det. Har sett biler som bare kjører på org 19 som også er sandblåst på sidene.

Feks Michelin Pilot Sport 2 samt Pilot Sport 3 dekkene som leveres på 19 på dual motor kaster mye mer stein enn de GY hellårsdekkene med myk gummi. Man merker det veldig godt når man bytter til vanlige sommerdekk tidlig når det enda er kaldt og grus på veiene hvor mye bedre det sitter i sommerdekkene og blir kastet opp på sidene mot når det blir varmere i været.

En annen ting som hjelper utenom skvettlapper da er å senke bilen hehe.. Da kommer bilen lengre ned og profilen til hjulbuen dekker mer av dekket og hindrer mer stein i å bli kastet bakover.
2015 P85D

Stig O

#13
Har bestilt nye felger hos Tempe, og gikk for 9" m. 245/35-21 (PSS) foran og 9,5" bak med 265/35-21 (PS2).
Samme oppsettet som Tsportsline kjører på bilene sine.Hadde lyst på 10" bak , men ble frarådet det hvis jeg skulle ha felgbeskyttere, da det ville bli for mye strekk. Felgbeskyttere var et must for meg. Bortsett fra at de beskytter felgene hjelper det at de bygger 1 cm ut, og gjør felgen nesten 1 tomme større.
Dekkstøy er også en viktig faktor i valg av hjul for meg. Har støyisolert hele bile p.g.a dette. Derfor var Michelin PSS det beste valget, men i 265 var de ikke kommet enda dessverre, så det ble PS2 denne gangen. Forøvrig ble det ET33 (F/B) max tillat.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Havebigfun

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 08. mars 2016, klokken 19:43
En annen ting som hjelper utenom skvettlapper da er å senke bilen hehe.. Da kommer bilen lengre ned og profilen til hjulbuen dekker mer av dekket og hindrer mer stein i å bli kastet bakover.
Det er sikkert riktig- kanskje senking+skvettlapper er tingen her.
Grus er det en del av om sommeren også- mange har hytter beliggende etter- tildels lange- grusveier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA