Irr på ladekabel

Startet av d386yv, tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:21

« forrige - neste »

d386yv

Hei,

For å nå flere forsøker jeg meg innlegg under flere tema enn bare VW e-up.

Møller påstår at irr på ladekabel er brukerfeil og dekkes ikke av garanti, og jeg skulle gjerne hatt synspunkter/erfaringer fra forumets medlemmer. Hele posten her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27095.msg461389.html#new

bosonic

Irr er ikke så vanlig på støpsel og stikkontakter til vekselstrømsutstyr, unntaket er i sterkt korrosive miljøer (saltråk el.l.)
Mest sannsynlig er det stikkontakten(e) du har brukt som har skadet ditt støpsel.
(Støpselet kan ha en produksjonssvakhet, men dette er ikke så sannsynlig)

Har du noen bilder å poste?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

d386yv

Jeg har ingen bilder enda, henter kabelen i dag eller i morgen tidlig.

I all hovedsak bruker jeg kontakter på jobb og trening, men jeg har ikke hørt om verken kolleger eller treningskamerater som har hatt problemer. På jobb roteres det hele tiden på hvilken kontakt som brukes da jeg ikke får parkert på samme sted hver dag.

Møllers holdning er at om det er irr på ladekabel må jeg ha benyttet kontakter som har ødelagt kabelen. Min holdning er at jeg ikke har brukt andre kontakter enn alle andre el-bilister, så da har de i praksis solgt med en ladekabel som ikke er ment å brukes.

Jeg har forstått i senere tid at schuko ikke er ideelt for daglig lading, men det var ingen snakk om det da jeg kjøpte bilen. Da var det jo et salgspunkt at man kunne bruke vanlige stikkontakter. Og i og med at det er slik infrastrukturen er overalt hjelper det jo ikke at jeg har andre ladekabler som egentlig er anbefalt.

bosonic

Ganske pussig sak dette. Schuko kontakten har jo vært brukt  lenge til å lade NiCd elbiler. Har selv en kompis som aldri har hatt problem. Han kjørte totalt ca 5000 mil, så det innebærer en del ladinger!!

Føler du at det brer seg varme ut fra "kladden" og mot støpselet når du lader?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

KjellG

Høres ut som om du har litt irr bare på pinnene på en schuko? Neppe noe å bry seg om.

Du kan pusse pinnene lett med stålull, gjerne dynket med sitronsyre. Skyll godt etterpå.

At dette "smitter" fra en forurenset kontakt tviler jeg på. Irr slites av i alle kontaktflater der det er jevnlig bevegelse. Jevnlig bruk minimerer irrdannelse. Prøv å unngå at støpselet blir utsatt for fukt, skitt og kupiss! (Jfr ønsket irring av nytt tak på Nidarosdomen :-)

AmocoCadiz

Har vært utsatt av det samme fra BOS og Peugeot Ion.
Verksted mente ladekabel ikke var iorden ved 1 års service, selv om vi bruker den helt fint til lading hver dag.
Kan såhvidt se litt irr på kontaktpinner. Jeg forespurte da BOS om garanti på en ladekabel som bare er 1 år gammel, men de svarte at håndtering av kontakt er brukerfeil og en slitasjedel.
De ville gjerne selge en ny til 7500kr, det "tilbudet" ble også notert i serviserapporten.

Ved undersøkelse finner jeg at ingen slik trilling ladekontakt er å oppdrive, slik at hele ladekladden med fullt fungerende boks må ev. kastes, fordi det ikke går å skifte kontakt.
Lite miljø og servicevennlig opplegg hvis ikke kontakter lar seg enkelt skiftes ut, blir jo ren melkeku for forhandlerne.

Ingeniøren

Ha på litt tynn olje av type CRC/WD40 og problemet er løst - men ikke overdriv med olje . Bruk gjerne en Q-tips når det har virket litt og fjern irr på han og hund kontakt.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

d386yv

Jeg fikk en kopp med rensemiddel myntet på elektronikk på lab'en på jobb og vasket så godt jeg kunne. Har ikke hatt problemer med lading de 4 gangene jeg har forsøkt siden. Før jeg kontaktet Møller fikk jeg ikke ladet i det hele tatt, selv om kladden passerte selvtest og alt lyste grønt. På bilsiden forble lyset gult. Krysser fingrene for at alt er i orden nå.

KjellG

Dette høres pussig ut. Irr som hindrer lading på et støpsel som er i daglig bruk har jeg aldri opplevd, pinnene blir "skrubbet rene" hver gang du dytter den inn.

Jeg tror årsaken til manglende lading må være en annen enn synlig irr.

Uansett, en har lært at pinnene bør renses/pusses før service/periodisk kjøretøykontroll slik at en slipper notater i journalen. En vet aldri når slikt slår tilbake.

bosonic

Det er nok en del begrepsforvirring ute og går her...

Irr er kobber som korroderer og er hyppig å observere på likestrøms utstyr, slik som batteripoler og lignende, men blir i prinsippet brukt som et  samlebegrep.

Ved vekselstrøm er dette mer sjeldent.
Noen bilder ville vært meget nyttig.

Som nevnt tidligere, så vil hyppig bruk holde kontaktene rene.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

mathis

Jeg sparker liv i denne gamle tråden. Min samboer oppdaget akkurat noe tilsvarende på ladekabelen til hennes bil. Spørsmålet er vel todelt:

* Hvor skadelig er dette for bilen?
* Burde kabelen byttes ut?

Denne kabelen har kun vært benyttet her hjemme. Vi har latt den henge ute i all slags vær og vind. Må innrømme at jeg har tatt det for gitt at denne type kabel skal nettopp tåle akkurat det. Men kanskje det er rett og slett en amatør-antagelse? [attachment id=0 msg=979486]
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Carl Anton Stenling

Har lignende problemstilling på type 2 kontakten som brukes til lading av Tesla Model 3. Ser ut til at det er pinnen for pilotsignalet som har oksydert.
Observerer fra diverse forum at Teslas servicepersonell fraråder kontaktrens og anbefaler bare trykkluftrensing. Er imidlertid i tvil om trykkluft er tilstrekkelig til å rense skikkelig.

Fra tidligere elbiler vet jeg at rensning og smøring av kontaktene kan gi blandet resultat. Selv smøring med spesialmiddel for kontakter kan gjøre at smuss fester seg lettere.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

mathis

Vi konkluderte vel med at hun skulle ta kontakt med forhandler. Har time nå til uken. Dette her har jeg lite peiling på, men jeg ville jo tro at en ladekabel skal tåle fukt.. så spennende å høre hva de kommer til å si.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

elektrolux

#13
Sitat fra: mathis på søndag 23. mai 2021, klokken 10:11
Jeg sparker liv i denne gamle tråden. Min samboer oppdaget akkurat noe tilsvarende på ladekabelen til hennes bil. Spørsmålet er vel todelt:

* Hvor skadelig er dette for bilen?
* Burde kabelen byttes ut?

Denne kabelen har kun vært benyttet her hjemme. Vi har latt den henge ute i all slags vær og vind. Må innrømme at jeg har tatt det for gitt at denne type kabel skal nettopp tåle akkurat det. Men kanskje det er rett og slett en amatør-antagelse? [attachment id=0 msg=979486]

Bildet og forklaringen viser til en svært vanlig brukerfeil:

Disse pluggene fører 12V DC når de ikke er tilkoblet bilen og da mangler kun litt salt og fuktig luft til galvanisk korrosjon med CP pinnen som offer anode.

Vi bytter rutinemessig slike pinner/plugger for mellom 350-1100 kr inkludert deler og mva.

Problemet oppstår som regel av at pluggen blir hengende ute i regn med gummihetten på.

Bruk i stedet dummy holder som er luftig og holder pluggen i en stilling som ikke samler vann.

Bruk Q-tips og kontaktens på bilens plugg slik at en fjerner slipende kobberoksyd fra kontaktpunkter der.

Forsøkte å finne et bildet av en slik plugg uten hell, men dette viser hvordan det kan se ut i selve bilen når en er nonsjalant med smøring og renhold av ladekontaktene.

Er litt rart dette med vedlikehold av bilen. Folk flest er jo flinke til å smøre både dørlåser og hengsler i tillegg til andre bevegelige deler på bilene sine, men når det kommer til ladekontaktene har vi opplevd at disse er så tørre at det er like før de skjærer seg ved inn og utplugging. Smør disse minst like ofte som dere smører andre ting på bilen, og ikke ta det for gitt at det blir gjort på den såkalte "servicen"  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

josje

 <<Smør disse minst like ofte som dere smører andre ting på bilen>>
Hva slags smøring anbefales brukt på slike kontakter?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA