Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommerdekk 2016

Startet av Myrvang, onsdag 27. april 2016, klokken 16:46

« forrige - neste »

Jejl

En 30 kwh Leaf med dieselvarmer og 6,6 kw lading begge plasser bør vel klare jobben ganske greit. Tror det er det beste alternativet, hvis hovedmålet er å spare mest mulig penger. Uten dieselvarmer må nok farten ned i 80km/t, eller kanskje enda mindre midt på vinteren.

automat

Utfra erfaringene i denne tråden ser det ut til at 30Kwh Leaf vil klare det: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26220.0.html
Og senest i dag er det en som sier 13,5-16,5 mil praktisk rekkevidde med mye motorveikjøring
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26535.msg461574.html#msg461574

Jeg tror også 16A lading på jobb (8t) vil klare seg for å komme hjem igjen. Utfra økonomi så tror jeg at jeg hadde valgt Leaf.

Men det er klart, man har ikke akkurat kjempestore marginer, og på de verste dagene må man nok redusere hastigheten litt, og skru ned varmen litt. Men hvor mange dager snakker man om i løpet av et år? 10? 20?

Hvis man kan klare seg med en bil som koster under halvparten av hva en brukt Tesla gjør, så er man kanskje villig til å ofre litt?

Men kjøremengden er selvsagt et fint påskudd for kjøpe seg en Tesla også, hvis det er det man ønsker.


2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Salt-Hv27

For den strekningen: Ekspressbuss. Fossilbil koster over 5 kr pr km + noen bommer, elbil er nok billigere hvis lading er på husholdningstariff eller gratis, men i begge tilfelle er det minst to kjøretimer hver veg, som kan brukes til soving eller nett-jobbing på bussen.
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

Myrvang

Ekspressbuss er muligens et alternativ ja.

Ellers blir det å teste en Leaf 30kw, får undersøke lademulighet på arbeidsplassen. Bare å melde seg inn i bondelaget da :) (de har 15% rabatt på Leaf 30 kw)

Selv om det er 110 km/t på motorveien vil det jo være mye å spare på å holde 80 eller 90 istedenfor 110, selv om tidsbruken øker noe.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

fbostad

Jeg har en Mercedes B Electric. Har kjørt den i vinter, og ville nok ikke satset på den pendlingen. Når det er sagt må jeg også nevne at uten å bruke knappen for "range extend" har jeg selv da det var -10 ikke opplevd dårligere enn ca. 120km (dvs litt under 140 med range extend) på langkjøring. Om man lader med 16A (og ikke 13A) i 8 timer får man ikke ladet fult opp før hjemtur. Om vinteren vil du mest sannsynlig ha en velutviklet rekkeviddeangst kontinuerlig, og ikke rekke hverken til jobb eller hjem bare det er en liten uforutsett hendelse på veien.
Synd, for bilen vil klare det i 75% av tilfellene, og det er en fantastisk bil.
Mercedes B Electric

Ingeniøren

Ville satset på buss med en gammel bil i Bamle for å gjøre den lokale logistikken levelig. Tanken på å kjøre 14 mil til jobb høres ikke mye fristende ut. Et lite feiltrinn og man kan være skadet for livet, og sjansen for slikt øker med distansen. Slett ikke umulig å jobbe litt på buss bare men planlegger og legger til rette.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Magster

Hadde dog sett på den totale reisetiden med buss (Hjemme-->buss i Asker-->Bamble bussholdeplass-->jobb) opp mot reisetiden med en Tesla som ligger i 110 km/t på motorveien.

Tipper man fort kan spare minst en time om dagen (hvis ikke mer) på å kjøre selv. Rundt tre timer reise hver dag er ganske så mye lettere å overleve enn 4-5 timer.

Hadde heller aldri i verden prøvd denne pendlingen med noe annet enn Tesla.

weld77

Kompis av meg pendlet et års tid ca 2 timer hver vei fra Oslo med buss. Han fikk en deal med arbeidsgiver der en stor del av dette ble regnet som arbeidstid, men det avhenger selvsagt av om jobben er av en slik art at det faktisk er mulig å gjøre noe vettugt på bussen...

pudderjagar

Forskjellen mellom elbil og diesel er ca 1 kr spart pr km + bompengefritak. Med 140 km x2 x270= 75 600kr spart bare i drivstoff, service og årsavgift.

Eg vil tru at bilen også vært brukt på fritida. Pluss gjerne på 10 000km her. (ferie, helgeturer ol.) Da vil sei nye 10 000 kr spart. Då er du oppe i 85 000kr spart. Dette dekker lånet og litt til. Så då har du gratis bil samanlikna med diesel/bensin.

Kjøp ein brukt Tesla, eg hadde ikkje vore i tvil. Da ligg mange på nettet og kjem fleire billinge model S no når Model X kjem på markedet.

Tesla er ein veldig god bil å kjøre. Lading går heilt fint, når du har kjørt ein del dager så kan du stikke innom ein superlader og toppe opp. Gjerne nok med 15 min i veka. Resten ladar du heime. Men eg hadde prøvd å fått til ei lademulighet på jobb. Greit med varm bil når ein skal heim så ein slepp å skrape is.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

o.b.lix

Pendler med Tesla selv. Noen ganger bare inn til Bergen som er 80 km, andre ganger til Ryfylke ved Stavanger som er 300km.

Et par moment til langpendling:
- Glem leaf. Om et eller to år har den mindre kapasitet på batteri, så rekkevidde som går akkurat i dag, går ikke i fremtiden
- Glem buss. Den vil nok stjele fritid i form av flere stopp og ventetid, og fritid har man lite nok av i fra før.
- Glem fossilbil. Veldig dyrt, og bråkete. Utrolig hvor mye mer uthvilt man er etter lydløs kjøring i elbil.
- Du bør absolutt ha  adaptiv cruise control. Dette gjør kjøring blir MYE mere avslappet. Leaf har ikke dette. egolf og Tesla har det.
- Tenk sikkerhet. Skal du tilbringe 4 timer hver dag i bil, bør den være så sikker som mulig. Da må bilen være av nyere dato.
- Tesla er eneste praktiske løsning her, brukt s85 eller ny s70d. Men med autopilot.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

pudderjagar

Kor har du da ifrå at batteriet har tapt seg etter 2 år???

Leaf sin statestikk visar noko HEILT anna.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 17. mars 2016, klokken 21:53
Kor har du da ifrå at batteriet har tapt seg etter 2 år???

Leaf sin statestikk visar noko HEILT anna.

Hvilken statistikk? Nissans batterirapport har liten verdi, og manhar 15% tap før den første baren forsvinner. At alle barene er på plass er altså ingen god indikator på tap.

At litium ion batterier taper seg over tid, og mest i starten, er godt kjent.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Magster

Batteritap eller ikke, tror alt annet enn Tesla er håpløst for slik pendling. Du vil stille inn en dynamisk cruise / autopilot på 115km/t for å gjøre reiseveien "kortest" mulig.

tomrh

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. mars 2016, klokken 22:12
At litium ion batterier taper seg over tid, og mest i starten, er godt kjent.
På trillingforumet har det kommet fram at det f.o.m. 2014-modellene (sannsynligvis også 2013-mod) brukes et forbedret batteri (LEV50N) som greier hele 5500 ladesykluser før det er nede på 80%, mens det gamle LEV50 greier bare 1500 sykluser. Dvs nye trillinger vil kunne klare over 500.000 km innenfor 80% mot 150.000 km for de eldre modellene. Det vil være rart om bare GS Yuasa og trillinger har forbedret sin batterikjemi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

epsilone6

Dette er vel lab-tester, litt usikker på om det kan overføres 100% til reell bruk over x antall år

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA