Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sommerdekk 2016

Startet av Myrvang, onsdag 27. april 2016, klokken 16:46

« forrige - neste »

Myrvang

Min svigerinne skal pendle ca 140 km hver vei, totalt 280 km daglig i et år mellom Asker og Bamble. Er ca 120 km motorvei med 110 km/t. Vil en Leif 24 KW klare dette med ca 8 timer saktelading underveis?

Eller må man opp på en ny med 30 KW? Eller er det andre alternativer utenom Tesla?
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Jejl

30kwh leaf kan vel kanskje klare dette, men er da avhengig av 6,6kw lading på jobben.Redusert kjørefart og temp i kupe på vinteren må påregnes.  24kwh er bare å glemme.

THE

Jeg har ikke Leaf 24kWh, men kan garantere 100% at den ikke vil klare dette. Med tilgang på bare 10A lading i løpet av arbeidsdagen, så er det vel ingen andre elbiler enn tesla som klarer denne turen hele året heller?

Hvis det er tilgang på 16A lading på arbeidsplassen kan det vel kanskje gå med Leaf 30kWh vil jeg tro, men mulig hun må legge inn en hurtiglading på veien på kalde dager eller dager med mye regn og vind. Eventuelt kan det være en løsning å senke farten på motorvei for å komme fram på ei lading. 8 timer lading på 16A bør vel holde akkurat til å starte hjemturen med fullt batteri på en 30kWh Leaf. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tutti

#3
Oj, det var vanvittig pendlerplaner. Bare kjøringen vil utgjøre 3-4 timer hver dag.

280 km x 220 arbeidsdager + fritidskjøring (?) blir minst 60000 km og enda mer i fritiden.

60000 km utgjør, med omtrent 1 kr pr km i drivstoff, 60000 kr bare i drivstoff. Tar du med normal kjørekostnader så kan du regne med minst 5 kr km, dvs. 300 000 kr pr år + fritid. Regner med at hun tjener bra!?

Til denne typen kjøremønster så vil vel knapt noen elbil utenom Tesla klare det hele året uten daglig hurtiglading. Da må man regne med enda mer tid til pendling.

Med Tesla vil du få ned kjørekostnadene betydelig. Kanskje ned til 5000-6000 kr med gratis lading.
Da vil det lønne seg. Men merk at Tesla kan få rekkevidde ned til 250 km om vinteren. Da blir det også snaut uten lading.

Alternativet er å vente 1-2 år på billigere elbiler med større batteri og kjøre fossilbil. Det vil koste minst 300 000 kr pr år.

kodalse

Basert på det jeg ser fra LeafSpy og forutsetter at enkelte dager trekker du ut 28kWh en vei blir regnestykket slik:

16A lading (effektivt 3,1kWh) 28kWh/3,1kWh=9,03 timer lading før 100%
10A lading (effektivt 2,1kWh) 28kWh/2,1kWh=13,33 timer lading før 100%

Å ja... Leaf 24kWh (eller hvilken som helst annen enn Tesla) er det bare å glemme.
Leaf 30kWh er med andre ord i grenseland.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AppleKnocker

Sitat fra: tutti på tirsdag 08. mars 2016, klokken 12:29
Oj, det var vanvittig pendlerplaner. Bare kjøringen vil utgjøre 3-4 timer hver dag.

280 km x 220 arbeidsdager + fritidskjøring (?) blir minst 60000 km og enda mer i fritiden.

60000 km utgjør, med omtrent 1 kr pr km i drivstoff, 60000 kr bare i drivstoff. Tar du med normal kjørekostnader så kan du regne med minst 5 kr km, dvs. 300 000 kr pr år + fritid. Regner med at hun tjener bra!?

Til denne typen kjøremønster så vil vel knapt noen elbil utenom Tesla klare det hele året uten daglig hurtiglading. Da må man regne med enda mer tid til pendling.

Med Tesla vil du få ned kjørekostnadene betydelig. Kanskje ned til 5000-6000 kr med gratis lading.
Da vil det lønne seg. Men merk at Tesla kan få rekkevidde ned til 250 km om vinteren. Da blir det også snaut uten lading.

Alternativet er å vente 1-2 år på billigere elbiler med større batteri og kjøre fossilbil. Det vil koste minst 300 000 kr pr år.
Det mest lønnsomme er nok å kjøp en brukt Tesla og selge den om ett år. I hvertfall om man setter en timepris på fritiden. Det er viktig for tidsbruken å kunne holde farten oppe på motorveien når man pendler så langt. Man vil spare noen timer pr år hvis man kan ligge på fartsgrensen+margin. Leaf vil neppe klare det vinterstid.

Det vil nok ikke koste 300 000 å kjøre en fossilbil 60' km på ett år. Med mindre vi det er en Rolls Royce Phantom. Regn med å spare 50-60 000 på ett år ved å velge elektrisk fremfor fossil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Myrvang

Skuffende rekkevidde på elbiler i dag med unntak av Tesla.

Ja, er langt å pendle, men er for et år, og da er det greit å pendle fremfor å flytte. Med elbil er det mye å spare mtp drivstoff og bommer, men man kan ikkebelage seg på å hurtiglader flere gange om dagen heller.

Får foreslått Tesla for henne ☺
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

timingbeltkiller

4-5 timers daglig pendling kverker det meste av fritida.

Jeg ville derfor ha sjekket mulighetene for ukependling isf dagpendling.
Hva med arbeidsplassen? Mulig å overnatte på den?
Ellers er det sikkert flusst med billige krypinn der ute i Bushen.

Men ukependling vil det dessuten være en fordel å fordele arbeidstimene på ferre dager.
Da burde i det minste 4 dagers uke være mulig. Men enda bedre med 3.

(I anleggsbransjen er nå 4 dagers uke nærmest blitt normalen.)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

weld77

#8
Det er i grenseland også med Tesla. Ikke fordi at ikke bilen klarer å kjøre 28 mil med grei margin om man har lademulighet på jobben og uten å kjøre batteriet til 100% hele tiden, problemet er mer tilgjengelig ladehastighet:

La oss si at man drar klokka 6 hjemmenfra og er på jobb kl 8 og så drar fra jobben kl 16 og er hjemme klokka 18. Det gir 8 timers lading på jobb + 12 timers lading hjemme. Totalt 20 timer daglig. Med 13A saktelading skulle det gi i området 60kWh ladet pr. døgn, eller ca 300 typical kilometer daglig. Betydlig mindre når det er svært kaldt og i motorveihastighet. Dvs at det er på grensen allerede der. Om så bilen skal brukes til noen småting nå og da i løpet av uken så øker dagsforbruket, samt tilgjengelig ladetid går ned. Legg til forvarming hjemme og på arbeidsplassen og det begynner å se guffent ut.

Om man har tilgang til kraftigere ladekurs hjemme ser det selvsagt annerledes ut, men det kan fort bli en kostbar affære å få tilgang til 25A (evt 3-faselading) om det baller på seg med elektrikerarbeid osv. Så selv med Tesla kan det bli nødvendig med et besøk på hurtiglader nå og da.

Edit: Ser nå at det er Asker-Bamble, da er det vel to SC-lokasjoner på veien, så da er jo den biten grei de gangene det er behov for det.

timingbeltkiller

Den ene er i bunn av Lierbakken 10 km fra Asker.
Den andre Eidanger 14 km fra Bamble.
Ikke akkurat strategisk plassert!

NEI,
Ukependling med 3 arbeidsdager a 12 timer er den ideelle løsningen.
Da får hun kun 2 netter med overnatting (eksempelvis på flatseng på kontoret?)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

als77

Vil nok fraråde andre elbiler enn Tesla - hun kan alltids klare det med andre elbiler MED hurtiglading, men når man skal pendle så langt hver dag så må man vel bli møkk lei av å hurtiglade hver (?) dag. Brukt Tesla høres ikke så dumt ut - må jo være kjekt å kunne spare så mye penger at man kan forsvare en Tesla på det :) Vel, verdt et regnestykke i hvert fall.

tomrh

Mercedes B-klasse klarer distansen den ene veien også på vinteren iflg erfaringer jeg har lest om på forumet. Så lenge man får fulladet den igjen på jobben da, skal vel akkurat gå på 8 timer om man har 16A kurs tilgjengelig og ikke tømmet batteriet helt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

eliten

Tomrh
Internt i BOS systemet, er det ikke noen tvil om at i praktisk rekkevidde, så er det Soul som vinner, men mulig at det er litt mer forskjell på motorveg. Men leaf med 30 kw pakke, vil nok i praksis tåle noen flere km på motorveg. Ellers er jeg enig i at en brukt Testa, nok er det man burde satse på, hvis man ikke vil vente på Opel Ampera-e. Den har dobbel kapasitet i forhold til de vanlige mellomklasse el-biler i dag.

Myrvang

Tesla er egentlig over budsjett, men klart, det er morsommere å kjøpe Tesla enn diesel :)

Regner man veldig forsiktig, med 1,- pr km på bilen hun har i dag, en 4-5 år gammel Touran, kommer man på 5600,- Legg til bom, dekk og oljeskift, så blir summen høyere.

Men verdifallet på Touranen er vel mindre enn på en Tesla, så blir et regnestykke uansett.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Softblue

110 km/t+ drar strøm, så ikke kjøp bil før du har testet det i praksis. Ved 110 km/t kan du som tommelfingerregel dele oppgitt rekkevidde i 2. Våt vei, snø, oppoverbakker, minustemperaturer og motvind drar også strøm/rekkevidde. Det er mulig at noen biler utenom Tesla greier det om du tusler i 80Km/t, men det er litt kjedelig når du skal kjøre så langt. Og så er det greit å ha en liten buffer å gå på i tilfelle det skulle skje noe uforutsett. Pr. i dag tror jeg Tesla er den eneste som er egnet for oppgaven.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA