Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruk av Autopilot

Startet av Oddivers, onsdag 27. april 2016, klokken 13:05

« forrige - neste »

Electrix

Jeg tror forskjellen på dette går på feilmarginer. Ingenting er 100% nøyaktig, og å lage en ting 99,9% nøyaktig er veldig dyrt. Da får man mer for pengene ved å akseptere litt større variasjon og beregne litt margin. Mange Mode3 ladestasjoner og ladekabler som kalles 16A er egentlig 20A. Min 10A ladekladd har jeg målt til litt over 9A. Jeg tipper at en 6-10-16 Mode2 ladekabel med kladd oppgir litt under 16A for å ha litt margin, f.eks. 15,2-15,7A. I tillegg vil bilen beregne litt margin og da er man fort nede på under 15A på en bil med 16A lader. Plugger man samme bil i en 20A ladestasjon så får man kanskje et 19,2-19,7A pilotsignal og bilens 16A lader trekker da maks som kanskje vil si 15,8-16,3A.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på torsdag 10. mars 2016, klokken 09:29
Jeg tror forskjellen på dette går på feilmarginer. Ingenting er 100% nøyaktig, og å lage en ting 99,9% nøyaktig er veldig dyrt. Da får man mer for pengene ved å akseptere litt større variasjon og beregne litt margin. Mange Mode3 ladestasjoner og ladekabler som kalles 16A er egentlig 20A. Min 10A ladekladd har jeg målt til litt over 9A. Jeg tipper at en 6-10-16 Mode2 ladekabel med kladd oppgir litt under 16A for å ha litt margin, f.eks. 15,2-15,7A. I tillegg vil bilen beregne litt margin og da er man fort nede på under 15A på en bil med 16A lader. Plugger man samme bil i en 20A ladestasjon så får man kanskje et 19,2-19,7A pilotsignal og bilens 16A lader trekker da maks som kanskje vil si 15,8-16,3A.

Pilotsignalene er diskrete signaler, du kan kun signalisere hele antall ampere. Så en 16A ladekabel signaliserer forhåpentligvis 16A til bilen. Hvis bilen bare trekker 15A er det laderen i bilen som legger inn margin.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 10. mars 2016, klokken 09:14
Så siden bilene er ganske like i oppbygging håper jeg at vår C-Zero vil lade litt raskere med ladestasjon enn via lade kladd men dette for jeg først testet når vi får bil iløpet av  sommer å får  testet via CEE kontakt og ladestasjon.

Har testa å lade min C-Zero både med Charge Amps justerbar kabel (den originale orange, ikkje den nye blå) og fleire ulike type 2 ladestasjoner. OVMS les ut informasjon frå bilen og lader trekker 14A.

Det er Mitsubishi som har produsert trillingene. Berlingo har Citroën produsert sjølv? Dvs. godt mulig det er ulik lader (likeretter) i Berlingo og trilling...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:50
Pilotsignalene er diskrete signaler, du kan kun signalisere hele antall ampere. Så en 16A ladekabel signaliserer forhåpentligvis 16A til bilen. Hvis bilen bare trekker 15A er det laderen i bilen som legger inn margin.
Faste motstandsverdier gir status som tilkoblet, klar til å lade osv, men tillatt amperestyrke signaliseres til bilen med et pwm signal, jeg har ikke funnet noe info om at det kun regnes i hele ampere. Tvert imot oppgir Wikipedia f.eks at 16% duty factor på pwm signal gir 9,6A. Hvor er det beskrevet at tillatt strømstyrke kun oppgis i hele A?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:50
Pilotsignalene er diskrete signaler, du kan kun signalisere hele antall ampere. Så en 16A ladekabel signaliserer forhåpentligvis 16A til bilen. Hvis bilen bare trekker 15A er det laderen i bilen som legger inn margin.
Faste motstandsverdier gir status som tilkoblet, klar til å lade osv, men tillatt amperestyrke signaliseres til bilen med et pwm signal, jeg har ikke funnet noe info om at det kun regnes i hele ampere. Tvert imot oppgir Wikipedia f.eks at 16% duty factor på pwm signal gir 9,6A. Hvor er det beskrevet at tillatt strømstyrke kun oppgis i hele A?

Jeg har sett det satt opp slik i kontrollermanualer, det var oppgitt duty cycle for hver hele A. Jeg fikk inntrykk av at det alltid var slik, men det kan selvsagt hende det kun gjaldt den ene kontrolleren.

Men på Wikipedia finner jeg at 16% tilsvarer 10A?

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

"16% duty cycle is 10 A, 25% is 16 A, 50% is 32 A, and 90% flags a fast charge option"

Jeg har faktisk aldri sett noe sted at man har diskutert noe annet enn hele ampere i forhold til pilotsignalet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:19
Sitat fra: Electrix på torsdag 10. mars 2016, klokken 13:12
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:50
Pilotsignalene er diskrete signaler, du kan kun signalisere hele antall ampere. Så en 16A ladekabel signaliserer forhåpentligvis 16A til bilen. Hvis bilen bare trekker 15A er det laderen i bilen som legger inn margin.
Faste motstandsverdier gir status som tilkoblet, klar til å lade osv, men tillatt amperestyrke signaliseres til bilen med et pwm signal, jeg har ikke funnet noe info om at det kun regnes i hele ampere. Tvert imot oppgir Wikipedia f.eks at 16% duty factor på pwm signal gir 9,6A. Hvor er det beskrevet at tillatt strømstyrke kun oppgis i hele A?

Jeg har sett det satt opp slik i kontrollermanualer, det var oppgitt duty cycle for hver hele A. Jeg fikk inntrykk av at det alltid var slik, men det kan selvsagt hende det kun gjaldt den ene kontrolleren.

Men på Wikipedia finner jeg at 16% tilsvarer 10A?

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

"16% duty cycle is 10 A, 25% is 16 A, 50% is 32 A, and 90% flags a fast charge option"

Jeg har faktisk aldri sett noe sted at man har diskutert noe annet enn hele ampere i forhold til pilotsignalet.
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772I denne artikkelen står det oppgitt både "a 25% PWM is a 16 A Maximum" og en tabell der 16% er 9,6A, så det er ikke så lett selv for wikipedia.

Signalet er uansett 10% - 85% så jeg regner med at alle verdier imellom er lovlig, men om bilene runder av ned til hele ampere eller bruker eksakte verdier er ikke lett å vite. Jeg tipper det er slik at de fleste runder av til hele tall for enkelthetsskyld.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA