Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruk av Autopilot

Startet av Oddivers, onsdag 27. april 2016, klokken 13:05

« forrige - neste »

Oddivers

Fikk min nye 30 kw leaf forrige mandag, har hittil hatt en Leaf 2012 uten varmepumpe. Den ladet jeg i stikket på husveggen på rundt 10 timer. Hadde regnet med en viss forskjell pga større batteri, men synes den nye bilen lader SVÆRT sakte. Ladet forleden dag fra rundt 0% til knappe 60%. Da hadde den ladet fra 22 om kvelden til 08 om om morgenen, og det var rundt 0 grader ute.

50 % mer enn 60% er 90 %, altså er ville det med samme ladefart fortsatt ikke vært fullt etter totalt 15 timer... Med 30% forskjell på batterikapasiteten burde ikke forskjellen på ladetid være så mye større...

Hva er erfaringen til dere andre som har fått den nye 30KW? Kundeservice klarer ikke å svare på hva normal ladetid skal være, og instruksjonsboka

hstad

Dersom du lader med 10A vil det jo ta rundt 15 timer å lade 30KW. 16A burde klare det på 8 timer eller så. (Hoderegning, så ta det med ei klype salt:) )
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

Oddivers

Prosentvis bruker den lengre tid pr kw nå enn med forrige leaf....

Oddivers

Og ja, bruker medfølgende 10 AMP lader..

Electrix

Med 10A ladekabel lader du med ca 2kW, dvs at på 10 timer lader du ca 20 kWt.

24kWt-batteriet har ca 21kWt tilgjengelig så da er det oppladet hvis du starter med nesten tomt batteri (1kWt rest).

30kWt-batteriet har ca 28kWt tilgjengelig. 20kWt er 72% av 28kWt, men hvis du har lang skjøteledning eller lav spenning i huset vil du få lavere ladeeffekt så det kan forklare at du bare havner på 60%.

Og ja, det er riktig at den prosentvis trenger lengre tid fordi hver prosent er større, men antall kWt skal gå like fort som forrige Leaf.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Oddivers

Electrix ja litt av forklaringen kan kaskje ligge i at det er vesentlig mer tilgjengelig prosentvis i 30 kw batteriet. Det visste jeg ikke.

Det jeg mente med prosentvis var pr kilowatt, så størrelsesforskjellen var tatt i betraktning. 60% av 30 kw er 1,8 kw pr time, mulig det bare blir flisespikk....

tomrh

Utnyttbart på 1. -2. gen Leaf er vel 19-20 kWh iflg. endel LeafSpy-målinger rundt om, så reelt sett har 30 kWh Leaf over 40% større utnyttbar kapasitet. Min gen-1 Leaf viser opptil 12 timer ladetid til 100% avhengig av hvor tom jeg kjører den. Så 16-17 timer på 30 kWh-versjonen er ikke urimelig.

Litt av ladetiden er rebalansering av celler der det trekkes lav effekt, denne tiden skulle vel ikke påvirkes nevneverdig av batteristørrrelsen?

Kjøp 16A ladekabel og få installert et 16A blått industriuttak på husveggen, bør gi maks 9 timer ladetid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Oddivers

Da får jeg muligens slå meg til ro med at dette er normalt....:)
Noen som har forslag til 16 amp ladere å kjøpe og er trygg å bruke? Har jo den man kan bruke til ladestasjoner etc, men til vanlig stikk, og gjerne justerbar ifht ampere?


Takk for øvrig for gode svar...

tomrh

Dette er en billig en som endel har kjøpt.
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5

Ellers anbefales det ikke å trekke 16A fra vanlig schuko stikkontakt som en permanent løsning. Blå 16A enfas industrikontakt er å anbefale, både på kabel og vegguttak. Så kjøper man bare en kort overgang til schuko når man skal ha kabelen med på tur.


Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mazzbot

Blir fort dyrt om man bare skal ha kabel med CEE uttak , koster gjerne 4000 kr og vel så det ^^ Da ville jeg investert i en ladestasjon , koster det samme og du slipper styr med ledning ;)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

CitB59EL

Vil anbefale fast montert lade stasjon da min erfaring via Berlingo er at den rett og slett lader raskere med denne enn med min justerbare 6-16A Lade kladd selv via Blått adapter! Bruker ca 1 time lenger å lade berlingo med justerbar kladd kontra lade stasjon dette fordi at justerbar trekker ca 14.4 A mens 16A fast ER 16A i ladeeffekt. Vi lader B klassen via 16A 230V Salto 572 boks. 9 timer stemmer bra via den. Tar merkbart lengre tid når vi må bruke medfølgende kladd på maks 13A...  10A tar jo en liten evighet når vi er til noen å må bruke den over natt.

Yeyeye

Et annet poeng er at det kan være litt forskjell på ladekladdene dine også, mål gjerne strømtrekket med et energimeter fra Clas ohlson eller lignende, mener noen gamle ladekladder ga litt mere amper en de siste?
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

CitB59EL

Har målt mine lade kladder via Amp meter fra Clas og da fikk jeg maks 13,8A på 8/14A orginal kladd satt på 14A og ca 14,2-14,4A maks via Justerbar 6-16A lade kladd. Har ikke målt de andre justerbare så det kan selvsagt være at noe gir litt mer men er temmelig sikker at fast ladestasjon vil gi høyere maks lade styrke opp mot 16A hele tiden enn justerbar kladd.

Fast ladestasjon har bla tykkere kabel for 20a MED 20a sikring lagt opp som standard og er og blir en mer varig og sikker løsning enn lade kladd.(Selv om risikoen for at noe skal skje er ytterst mikroskopisk er det greit og være helt på den sikre siden:) ) 

tomrh

Men du har jo andre elbiler enn Leaf, CitB59EL.

Min i-MiEV trekker også bare 13,8A fra vår 16A ladekladd mens Leafen trekker 16A, målt med Clas ampmeter. Det er bilene som bestemmer hvor mye de vil trekke fra samme kabel/boks.

At din Berlingo trekker ca. 14A på justerbar kan jo heller ikke sammenlignes med at din B-klasse trekker 16A på fast boks?  :-[
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

CitB59EL

Det er meget mulig jeg kjenner ikke til Leaf. Er jo flott hvis den trekker 16A via lade kladd. 

Men jeg har ihvertfall opplevd kortere lade tid med ladestasjonen(16A) på min Berlingo enn på den justerbare 16A pga at Berlingo trekker 3.3 kw via kladd og mer via ladestasjon.

Dette står forøvrig i spec for bil også. 15T /8A, 8,5T/14A og 7,5T(ladestasjon)  0-100%.

Så siden bilene er ganske like i oppbygging håper jeg at vår C-Zero vil lade litt raskere med ladestasjon enn via lade kladd men dette for jeg først testet når vi får bil iløpet av  sommer å får  testet via CEE kontakt og ladestasjon.

Har dessverre ikke mulighet til å måle ladestasjonen men må nesten gå utfra at de ca 16A siden lading går noe raskere. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA