Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ICE starter på vanvittig turtall av og til ved kaldstart

Startet av Kent, onsdag 27. april 2016, klokken 00:09

« forrige - neste »

Kent

Da har brannfrykten tatt overhånd også her, så amfi-sentrene har eller skal avvikle all "innendørs" lading på sine kjøpesenter.

http://www.nrk.no/mr/elbil-lading-ut-fra-parkeringskjellerne-1.12840244
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

eivhelle

Hvis vi skal se dette i positiv vinkling vil etablering av ladeplasser ute innebære at plassene først og fremst vil bli benyttet av dem som faktisk trenger lading. De som ikke trenger lading vil synes at det er mer bekvemt å parkere inne og vil derfor ikke okkupere ladeplassene uten grunn.

Og så får vi se i fremtiden, når hysteriet om den farlige elbil ladingen har gitt seg, om det ikke også blir etablert nye ladepunkter innendørs.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

THE

Det er jo også positivt at ledelsen ser at elbillading er et nødvendig tilbud, og noe de vil tilby til kundene. Den enkle løsningen er jo å fjerne ladeplassene innendørs uten å sette opp erstatning for de utendørs. Håpet er jo også at det blir oppgradert med bedre anlegg og flere ladeplasser når de flytter ladeplassene ut, slik at det blir et bedre tilbud enn tidligere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tutti

#3
I artikkelen blir påståden om økt brannfare motsagt:

I en rapport fra SP Fire Research AS er konklusjonen at dagens parkeringskjellere ikke er sikre nok når det gjelder ventilasjon, slukkesystemer, evakueringsmuligheter og redningsinnsats. Dette gjelder uavhengig av type drivstoff.

Brannvesenet: – Utfordrende å slukke elbil-brann i garasjer
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som har bestilt rapporten sammen med Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), DSB finner ingen grunn til å fraråde lading av elbil i parkeringskjellere som er tilrettelagt for dette


Er ikke det ikke rart?

MEM76

#4
TU skriver:
SitatEn rapport fra SP Fire Research, bestilt av Direktoratet forbyggkvalitet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, anbefalerinstallasjon av sprikleranlegg som et minimum i parkeringskjellere hvor elbilerparkerer.

Tydeligvis farlig å parkere elbiler også...

Kilde: http://live.tu.no/post/239909459
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

NegativeElectrode

Dette er jo helt (u)logisk. Parkeringskjellere er ikke sikre nok uavhengig av drivstoff, derfor må de bilene som så og si aldri tar fyr ut av parkeringskjellere. Kurs i logisk tenkning anbefales for ledelsen i Amfi.

Sitat fra: tutti på tirsdag 08. mars 2016, klokken 09:03
I artikkelen blir påståden om økt brannfare motsagt:

I en rapport fra SP Fire Research AS er konklusjonen at dagens parkeringskjellere ikke er sikre nok når det gjelder ventilasjon, slukkesystemer, evakueringsmuligheter og redningsinnsats. Dette gjelder uavhengig av type drivstoff.

Brannvesenet: – Utfordrende å slukke elbil-brann i garasjer
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som har bestilt rapporten sammen med Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), DSB finner ingen grunn til å fraråde lading av elbil i parkeringskjellere som er tilrettelagt for dette


Er ikke det ikke rart?

Når det er sagt er det lov å håpe på bedre og mer lademuligheter når de flytter dem utendørs.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tomrh

Synes ikke logikken er så dum. Selv om en elbil tar fyr (eksempelvis) 100 ganger sjeldnere enn en eksosbil, så er konsekvensene av en innendørs brann så mye større. Bedre å tillate en sjelden brann man kan slokke framfor en enda sjeldnere brann som potensielt brenner ned hele senteret.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NegativeElectrode

Sitat fra: tomrh på tirsdag 08. mars 2016, klokken 12:51
Synes ikke logikken er så dum. Selv om en elbil tar fyr (eksempelvis) 100 ganger sjeldnere enn en eksosbil, så er konsekvensene av en innendørs brann så mye større. Bedre å tillate en sjelden brann man kan slokke framfor en enda sjeldnere brann som potensielt brenner ned hele senteret.

En elbilbrann utvikler seg veldig sakte, spredning til flere elbiler går nok også saktere enn fra fossil - fossil. Dersom en elbilbrann for utvikle seg vil det kunne antenne flere bensinbiler i nærheten, men dette kan jo enkelt håndteres med adskilt parkering. For at bilbranner skal få så store dimensjoner som du skisserer her, så må en elbil ta fyr, da mest sannsynlig som følge av brann i en bensinbil ved siden av og at man lar denne brannen utvikle seg slik at mange flere bensinbiler tar fyr. Hovedproblemet er manglende brannsikring og gamle bensinbiler. Elbilene kan kun øke omfanget om brannvesenet ikke (får) gjør(e) jobben sin,.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Beckern

Om man ikke hadde så god statistikk på bensinbiler, hvordan hadde eiere av p-kjellere og ikke minst sikkerhetsselskap som lager rapporter stilt seg til at hundrevis av gamle kjøretøy med morkne slanger og ekstremt brannfarlig væske skull kjøre inn og ut og parkere i disse?
Det er litt kjipt at det "ukjente" skal gi så mye høyere risiko når alle kjente tall tilsier at el-biler vil klare seg helt glimrende.
De burde heller konsentrere seg om å bytte ut schuko med Type2 eller CCE kontakter så man kan lade lovlig og sikkert på 16 og 32A.
Uten schuko og med type2 tenker jeg brannrisiko ligger på nivå med metornedslag.


Gliderman

Det som kan være positivt med en utflytting er at ladeplassene blir brukt av noen som gjerne vil lade og ikke bare ha kort vei til døra.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

zbk

Har ingenting imot flytting av ladeplassene til en "utkant" for å sikre at de brukes til lading og ikke bare parkering.

Problemet er at det skjer på grunnlag av ubegrunnet frykt og ikke som en del av en strategi. I tillegg betyr det vel at det kommer til å mangle ladepunkter på alle AMFI-senter i lang tid før de (kanskje?) får opprettet nye.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Gliderman på torsdag 10. mars 2016, klokken 12:21
Det som kan være positivt med en utflytting er at ladeplassene blir brukt av noen som gjerne vil lade og ikke bare ha kort vei til døra.

For elbilister ja. Men vi vil jo helst at PHEVene også skal lade så mye som mulig, og da trengs det etterhvert MANGE ladestasjoner gjerne både ute og inne. De fleste med PHEV gidder neppe å plugge inn for å lade et par timer på 16A om det betyr at de må gå 2-300m ekstra og kanskje ute i regnet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Dette  handler om ubegrunnet frykt  og inkompetanse.
Dette kan utvikle seg til å bli meget alvorlig.
Dårlig brannsikkerhet  og inkompetanse  hos brannvesen  løses ved å kaste ut LADENDE elbiler. Hvilket grunnlag  har de for å tillate elbil parkering over hodet ? Setter en brennene nabobil fyr på en elbil, og brannvesenet  ikke tør slokke pga  strømredsel, er vel konsekvensene  like store som om en bil som står  med kabel plugget i begynner å brenne av seg selv ??
Jeg tror den beste måten å angripe dette på er å forlange at parkeringshus  brannsikres etter gjeldene  normer, at brannvesen oppdateres  på slokkemetoder og at elbilenes brannfare  ses opp mot resten av bilparken.
Nå er det mange halvsannheter og misforståelser  ute å går... ikke bra.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kristian O

Amfi og Aksla parkeringsanlegg reviderer vel reglene sine for parkering siden etter helgens bilbranner:
Person sendt til sjukehus etter bilbrann i Ålesund:
http://www.smp.no/nyheter/alesundogomland/2016/03/12/Bilbrann-i-%C3%85lesund-12271753.ece
Bilbrann på ei busslomme i Averøy også. Da er det vel logisk at bilen tok fyr under kjøring.
Oslofjordtunnelen:
http://www.nrk.no/nyheter/oslofjordtunnelen-skadet-i-bilbrann-1.12850274

Det er kanskje på tide å med kjøreforbud, og kun tillate at slike biler benyttes til parkering?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA