Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt å subsidier dyre luksus hybridbiler

Startet av Soala, tirsdag 26. april 2016, klokken 23:35

« forrige - neste »

Soala

Har fulgt med på brukt leaf på Finn en stund og mener å ha registrert en stor økning i utbudet de siste ukene, sammen med et prisfall. Mer et inntrykk enn konkrete tall å slå i bordet med.

Om observasjonene mine stemmer, skyldes det kanskje at mange går over til 30 kWh og skal selge sin gamle? Kommer vi til å se samme type prisfall på gammel leaf som på trillingene og eldre elbiler etterhvert som nye og bedre biler kommer?

Hva skjer med gamle leaf når helt nye leaf kommer i 2017(?)

gjestela

Jeg regner det som sikkert at prisene faller i takt med at ny og bedre teknologi introduseres. Med den utviklingen vi ser på elbilfronten sammenliknet med fossilbilfronten vil den økonomiske risikoen for eier være større for elbil enn for fossilbil. Desto viktigere å opprettholde støtteordninger for å kompensere for dette.

Bjoris

#2
Ja, elbiler med 24 kwh og 30 kwh for den del vil jo få det tøft når 60 kwh bilene kommer, men å si at det er safere å kjøpe en fossilbil er jeg ikke sikker på. Jeg tror etterspørselen etter nye elbiler kommer til å gi stygge fall også for fossibiler.

I dag er nok beste strategi å sitte med det en har og vente. Det kan slå begge veier, men jeg tror nok det å kjøpe ny 60 kwh nesteår blir ett meget bra kjøp selv om jeg tror disse blir vesentlig dyrere enn dagens 24-30 kwh biler samtidig har du risikoen for at det kommer mva før disse er leveringsklare i stort antall.

Jeg ser jo at det er veldig lett å klare seg med 30 kwh som bil nr 1 mesteparten av tiden og uansett er tanken at det skal være en bilnr 2 så for oss var det ikke så stort poeng å vente til 60kwh bilene kommer da jeg forventer at disse blir vesentlig dyrere enn 250 med fullpakke og vinterhjul, men jeg kan ta feil selvsagt...

Da vi bestilte Leaf i november så skulle vi kjøpe brukt 2. generasjon, men en nyere Tekna kostet da fort 200.000 og var da importert med 3 års garanti uten vinterhjul. Da vi oppdaget at vi kunne få 30 kwh ny 2016 modell (ett år nyere) fra Norsk forhandler med 5 års garanti for 240.000 uten vinterhjul, da også inkludert understellsbehandling, skvettlapper så syns jeg prisforskjellen ble altfor liten til en importert (dog ny) 24 kwh fra bilsjappa på hjørnet...

Min påstand er at prisene da iallefall var altfor høye på finn.no ifht nytt. Vi har ikke angret, vi har to Leafer enn 24 kwh med litt slitt batteri og den nye, det er veldig mye lettere å klare seg med 30 kwh bilen enn 24 kwh bilen og når 30 kwh lader så mye fortere på hurtiglader så er det veldig lite pes å benytte den f.eks til fjells, vi kjørere da ca 400 km iløpet av en helg, me må kun lade i ca 15 minutter på vei opp, men gml Leafen måtte vi lade i ca 60 minutter tur/retur!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

timingbeltkiller

Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:24
Ja, elbiler med 24 kwh og 30 kwh for den del vil jo få det tøft når 60 kwh bilene kommer, men å si at det er safere å kjøpe en fossilbil er jeg ikke sikker på. Jeg tror etterspørselen etter nye elbiler kommer til å gi stygge fall også for fossilbiler.
Aldri safe å kjøpe bil, verken ny eller gammel.
Nye har giga verdifall i begynnelsen.
Gamle får lett giga vedlikeholdsutgifter.

Blir nye fossilbiler enten totalforbudt direkte eller indirekte med høye kjøpsavgifter,
vil det snarere øke enn minke bruktverdien på de eksisterende.

Blir de eksisterende derimot drept med høye bruksavgifter, blir de lett uselgelige.

Uansett type bil du kjøper i dag, er det lurt å regne med relativt høyt verdifall
dersom du bytter bil etter få år eller med lavt km tall.
Om elbiler får lavere eller høyere verdifall, er avhengig av en rekke bingo faktorer.
Derfor lurt å kalkulere med det verst tenkelige.

Med fossilbiler vil det som regel aldri lønne seg å bytte til ny bil.
Dette fordi alene verditapet første året omtrent alltid
vil overstige eventuelle reparasjoner på den gamle.

Med elbiler er dette muligens ikke like opplagt.
Derimot er risikoen for verdifall pga teknisk foreldelse større.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mazzbot

Tenk på hva som skjer hvis nissan tilbyr batteri oppgradering,  da er det sikkert mange som beholder bilene sine. Personlig håper jeg nissan gjør det , men tviler på det !

Håper på å få mellom 100 - 150 000 for min 24 kWh Leaf om 2 år ☺ da skal jeg ha tesla m3
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Trekkoppbil

#5
Interressant at bilene blir billigere.

Vi snakker om litt forskjellige markeder som lever hver sine liv.
30kWt-bil til 250-300 000 er i et annet markedssegment enn bruktbiler til 100-150 000kr.  I prisklassa 200 000-300 000 er det mange nye biler på markedet, og det er tilgang på stort antall biler.
I bruktmarkedet til halve prisen, er det Leafer og trillinger, og litt begrensa hvor mange som er på markedet. Det kan ha holdt prisene litt oppe.

For den som er vant til "24kwt" vil det nok oppleves som revolusjonerende med 30kWt:
Lengre rekkevidde, raskere lading, 8 års garanti kan vitne om robust batteri.

Det er nok ikke her de største skillelinjene går. Om et år kommer konvensjonelle el-biler med tyngre batterier.
Når det gjelder 24kWt på bruktmarkedet, så kan det også være de store skillelinjene:
Noen få av bilene som er til salgs på Finn, mangler 2 barer. Dvs at kapasiteten er kommet under 77,5% hvis jeg har forstått det rett.
Mange levetidsberegninger av batteriene, regner levetid framt til batteriet har nådd 70% av full kapasitet. Det finnes kalkyler på at batteriene kan holde 10-11 år her i landet, og jeg har hørt rykter om at noen har regna seg fram til 15 år. Magefølelsen min tviler på så lang levetid på batterier av gammel type som prognosene gjelder for, men nyere batterier skal jo være mer robuste, så kanskje de holder i 10 år.
Så har vi alle de bilene som er behandla dårlig. Enkelte kan ha gått i strøk hvor man regner 3års
levetid, mange brukere bryr seg ikke om å håndtere batterier skånsomt. Har man batteri som har passert 77,5%, så kan man prøve tippe levetida fram til batteriet kommer ned på 70, eller 62,5%.  Kan det være snakk om 1-2 år?
Så kan man tippe levetida på ett nyere og sunnt batteri, hvor du kan velge sjølv hvordan batteriet skal behandles.  Jeg holder det ikke så usannsynlig at gjenværende levetid for batteriet på bruktmarkedet, kan variere fra ett til 10-15 år. Det er jo vesentlige forskjeller. Biler kan være kjørbare om kapasiteten kommer under 70%, men det blir ett annet bruksområdet.
Det er naturlig at enkelte biler er billige på Finn.

Nå på vinteren føles det ekstra vondt å ha et gammelt batteri. For det om kapasiteten er gått ned kun noen få prosent, som ikke er så betydelig i den store sammenheng, så føles batteriet dårlig ut. Ved snøfall er det mange som står i kø 2 timer om dagen i urane strøk. Kjører man varmeapparatet på fullt, så bruker det 9 kwt på 2 timer, som kan være halve kapasiteten på en gammel bil. Har man lada opp til 80% om morgenen, og man ikke vil lade batteriet helt ned, så blir det ikke mye igjen til framdrift.

Bjoris

Det er nok bare de som ikke har peiling som vil kjøpe en med batteri som mangler 2 streker, men en må ikke glemme at størst reduksjon skjer i starten så det blir altfor pessimistisk å tro at ett batteri som mangler to streker bare har ett år igjen av levetiden.

Jeg kjøpte min US Leaf med ca 10% kapasitetstap, lite visste jeg om det da, jeg hadde bare som krav at alle 12 strekene skulle være på plass, bilen var da bare gått 5000 km og var ett år. Jeg har ladet fast til 80% og ellers behandlet batteriet etter alle kunstens regler, bilen har nå gått 50.000 km og reduksjon er ca 13%, joda vi mistet en bar i fjor, men jeg tror det er fordi vi har behandlet batteriet så pent at estimatene blir for lave, SOH ligger på 83, kryper helt opp til 87 når vi en periode bare hadde denne bilen og dermed hurtiglader jevnlig og måtte full lade hver dag for å få ting til å gå rundt, etter en stund viste LeafSpy 85 og så 86 og jammen spratt den helt til 87, men er nå nede igjen under 85 da vi nå lader som før etter 30 kWhen kom i hus!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nr1rayner

Sitat fra: Soala på mandag 07. mars 2016, klokken 22:18
Kommer vi til å se samme type prisfall på gammel leaf som på trillingene og eldre elbiler etterhvert som nye og bedre biler kommer?

Hva skjer med gamle leaf når helt nye leaf kommer i 2017(?)
Husk at trillingene var alene på markedet i starten, da var de vel priset til 260-280' mens nå ligger de på 150'. Trillingene gikk ned "over natten" til 199' da Leafen kom.. Så i det tilfellet er nok prisfallet mer pga en kunstig høy prissetting da de var enerådende på markedet. Joda, man fikk jo Buddy, brukt Think etc men...
I dag får man en Leaf 30kwh til omtrent samme pris som en trilling kostet da.
Da Leafen kom var nok den mer riktig priset, og Trillingene er nok mer riktig priset nå, 150'. Så det voldsomme prisfallet kan jeg ikke helt se.
Klart alle vil ha mer av alt, spesielt rekkevidde, men pr.d.d. er ikke jeg bekymret pga 30kwh, da det som noen nevnte, det er vidt forskjellig å selge en bruktbil til 150' og en nybil til 250-300'. Selvsagt mange som kunne tenkt seg 30kwh fremfor 24, men mange som ikke har eller tar seg råd til det.

Ser man 2 år inn i spåkula kommer det nok veldig mye an på hvilken pris de nye +/- 60kwh kommer på. Havner de på ca 300' spørs det om vi får et lite fall, men da vil uansett mange av Leafene ha hatt et "naturlig" prisfall. Havner de opp mot 400' har vi nok fint lite å frykte.
Større fall vil det vel kanskje bli på 30kwh og de nyeste 24kwh, da de med "naturlig" prisfall vil ligge tett oppunder en ny 60kwh.
Det selges fortsatt gamle Pug 106/Citroen Saxo mm som virkelig begynner å dra på åra. En Leaf vil alltid være salgbar ;)

Hva gjelder avgifter, så joda, det kommer da på elbil også. Men det vil nok temmelig garantert være lavere avgifter, bompasseringer osv med elbil enn fossilbil. Ingenting som tyder på at de kommer til å dreie bort fra elbil, så enten vil fordelene fortsett på et eller annet vis, eller så blir det dyrere eller ulovlig å kjøre fossil (eller begge deler).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

EL-Piano

Har lagt ut min 2012 Leaf til salg. Betalte 298000 juli 12.
Har fått mange "tilbud" på kjøp for 100000. Selvfølgeli ikke helt seriøse folk. Men et tenkt tap på 66,7% på 3,5 år svir i pungen og sjela. Dyrt å være miljøvennlig...
Er det noen som husker hva BN Haug/Nissan lovte runtd tilbakekjøpsgaranti/restverdigaranti?
Finner ikke noe om dette lenger i pairene jeg sitter på...

EL-Piano
Nissan Leaf kjøpt juli-12. 8300 km pr 1/1-13
Tidligere: Renault Kangoo - 2004 m/Range Extender kjøpt 2009 brant opp på E18 april-12, 32000 km
Renault Kangoo - 2001 kjøpt nov 2003, 35000 km

nr1rayner

Sitat fra: EL-Piano på onsdag 09. mars 2016, klokken 21:44
Har lagt ut min 2012 Leaf til salg. Betalte 298000 juli 12.
De startet så høyt med Leafen også ja.. Synes å huske de startet på ca 250' med en gang.
Fikk tilbud på Nordic i fjor, mener det var 250' med metalic og vinterhjul.
Da benyttet visst også Nissan seg av at de hadde svært liten konkurranse da de kom..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kvikken

EL-Piano:
Jeg lurer også litt på det for jeg tenkte å bytte min 2013 Leaf hos BNH et sted mellom 3-5 års bruk og da er det dårlig PR å gi en altfor dårlig takst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA