Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Katta i sekken eller bare uheldig?

Startet av PerBear, onsdag 25. august 2010, klokken 07:02

« forrige - neste »

bosonic

Kjempebra doning PerBear :)

Ser du bruker ordinære "amp" koblinger på batteriene. På elektriske kjøretøy må vi etterstrebe høyest mulig virkningsgrad og da er det kun "det beste" som som gjelder. Jeg har målt forskjellen på diverse merker av kontakter og det er STOR forskjell. Kontakter til RC utstyr er rimelige og mye bedre enn "vanlige kontakter". Husk å overdimensjonere kabler også, det smaker mer enn det koster 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Takk for at du deler alt dette med oss.
Har begynt å jobbe med hjelpemidler og reparasjoner av elektriske sykler er en del av jobben  :)
Jeg er imponert hvor mye du regenerere. Jeg regner med at du sykler aktiv utenom nedoverbakker ;)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

jkirkebo

Sitat fra: Ken på søndag 08. august 2010, klokken 23:49
Takk for at du deler alt dette med oss.
Har begynt å jobbe med hjelpemidler og reparasjoner av elektriske sykler er en del av jobben  :)
Jeg er imponert hvor mye du regenerere. Jeg regner med at du sykler aktiv utenom nedoverbakker ;)

Regenerering funker nok greit på slike strømlinjeformede farkoster ja, men på en vanlig el-sykkel er det liten vits. Jeg har en Ezee Forza selv og tråkker for fullt i nedoverbakkene også. Luftmotstand er noe dritt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

edyrli

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. august 2010, klokken 08:31
Sitat fra: Ken på søndag 08. august 2010, klokken 23:49
Takk for at du deler alt dette med oss.
Har begynt å jobbe med hjelpemidler og reparasjoner av elektriske sykler er en del av jobben  :)
Jeg er imponert hvor mye du regenerere. Jeg regner med at du sykler aktiv utenom nedoverbakker ;)

Regenerering funker nok greit på slike strømlinjeformede farkoster ja, men på en vanlig el-sykkel er det liten vits. Jeg har en Ezee Forza selv og tråkker for fullt i nedoverbakkene også. Luftmotstand er noe dritt ;)

Jeg er av samme oppfatning med min Xilhouette Kondisjonalis. På en vei til jobb (20km) så bruker jeg svært lite bremser, bratte nedoverbakker bidrar heller med å få opp gjennomsnittsfarten.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

jkirkebo

Sitat fra: edyrli på mandag 09. august 2010, klokken 14:11
Jeg er av samme oppfatning med min Xilhouette Kondisjonalis. På en vei til jobb (20km) så bruker jeg svært lite bremser, bratte nedoverbakker bidrar heller med å få opp gjennomsnittsfarten.

Nja, jeg bruker mye bremser, men ikke i nedoverbakker. Det er heller kraftige nedbremsinger før slike hinder som står på sykkelstiene, ved 90-graders svinger, over fotgjengerfelt osv. Disse nedbremsingene er mye kraftigere enn noen motor kunne fikset med regenerering. F.eks i bunnen av Fredrikstadbrua bremser jeg typisk fra 50km/t til 5km/t på ca. 5 meter.

Men nå bruker jeg kun 50% av batterikapasiteten på de 15.5km/t til/fra jobb da, så å spare strøm står ikke høyest på prioriteringslista heller ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hens

#35
Hei Kirkebo,
Ja, luftmotstand er noe dritt!
Jeg har gjort noen forsøk med å kle på tråsykkelen min for å redusere luftmotstand og beskytte mot regn. Det virker, selv om det bare var en 0,5 x 1 meter 1 mm polykarbonatplate som ble bøyd til, og festet i styret og nederst på forgaffelen.  Dessuten og holdt den regnet borte.  Det var en fordel at den var gjennomsiktig og nesten usynlig, jeg fikk nok av rare blikk fra fotgjengere som lurte på hva dette var for noe.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

Sitat fra: bosonic på søndag 08. august 2010, klokken 02:31
Kjempebra doning PerBear :)

Ser du bruker ordinære "amp" koblinger på batteriene. På elektriske kjøretøy må vi etterstrebe høyest mulig virkningsgrad og da er det kun "det beste" som som gjelder. Jeg har målt forskjellen på diverse merker av kontakter og det er STOR forskjell. Kontakter til RC utstyr er rimelige og mye bedre enn "vanlige kontakter". Husk å overdimensjonere kabler også, det smaker mer enn det koster 8)

Jeg har noen RC kontakter men de er ikke vanntette. Jeg har standardisert på helt vanntette kontakter, se info om disse på groups.google.com/group/lurapedelec hvor jeg har lagt ut komplett info om disse. Desverre er de for maks 15A så jeg jobber med å finne noen passende vantette kontakter for batteri og motorstrøm som kan takle 50A kontinuerlig. Tips mottas med takk!
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: edyrli på mandag 09. august 2010, klokken 14:11
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. august 2010, klokken 08:31
Sitat fra: Ken på søndag 08. august 2010, klokken 23:49
Takk for at du deler alt dette med oss.
Har begynt å jobbe med hjelpemidler og reparasjoner av elektriske sykler er en del av jobben  :)
Jeg er imponert hvor mye du regenerere. Jeg regner med at du sykler aktiv utenom nedoverbakker ;)

Regenerering funker nok greit på slike strømlinjeformede farkoster ja, men på en vanlig el-sykkel er det liten vits. Jeg har en Ezee Forza selv og tråkker for fullt i nedoverbakkene også. Luftmotstand er noe dritt ;)

Jeg er av samme oppfatning med min Xilhouette Kondisjonalis. På en vei til jobb (20km) så bruker jeg svært lite bremser, bratte nedoverbakker bidrar heller med å få opp gjennomsnittsfarten.
Såvidt jeg vet har ingen elsykler med drift via det vanlige sykkelkjedet regenerering pga frihjul i baknavet.
Så vidt jeg husker har Kondisjonalis motor under kranken, og drift via kjedet, stemmer ikke det?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

edyrli

Sitat fra: PerBear på søndag 15. august 2010, klokken 19:42
Sitat fra: edyrli på mandag 09. august 2010, klokken 14:11
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. august 2010, klokken 08:31
Sitat fra: Ken på søndag 08. august 2010, klokken 23:49
Takk for at du deler alt dette med oss.
Har begynt å jobbe med hjelpemidler og reparasjoner av elektriske sykler er en del av jobben  :)
Jeg er imponert hvor mye du regenerere. Jeg regner med at du sykler aktiv utenom nedoverbakker ;)

Regenerering funker nok greit på slike strømlinjeformede farkoster ja, men på en vanlig el-sykkel er det liten vits. Jeg har en Ezee Forza selv og tråkker for fullt i nedoverbakkene også. Luftmotstand er noe dritt ;)

Jeg er av samme oppfatning med min Xilhouette Kondisjonalis. På en vei til jobb (20km) så bruker jeg svært lite bremser, bratte nedoverbakker bidrar heller med å få opp gjennomsnittsfarten.
Såvidt jeg vet har ingen elsykler med drift via det vanlige sykkelkjedet regenerering pga frihjul i baknavet.
Så vidt jeg husker har Kondisjonalis motor under kranken, og drift via kjedet, stemmer ikke det?

Det stemmer bra. Mulig jeg ikke ordla meg helt riktig. Poenget mitt var med mitt sykkelmønster så hadde jeg ikke fått mye tilbake med regenerering.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Dj_Devil

Tror du noe slikt kunne vert brukt på en slik tur?
Er ikke mange oppover bakker om man kjører på hovedveien. Men mange om man kjører sykkel og gangstien.

http://kart.gulesider.no/m/IqSKs

Må man ha bil lappen for dette? Eller holder det med moped lappen?
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

PerBear

En velomobil med hjelpemotor slik jeg har er en el-sykkel som juridisk sett er en helt vanlig sykkel uten aldersgrense. Det er bare å trø i vei! ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Dj_Devil

Å det selv om den kan komme opp i 30+km\t?
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

PerBear

Sitat fra: Dj_Devil på tirsdag 07. september 2010, klokken 10:14
Å det selv om den kan komme opp i 30+km\t?

Hjelpemotoren kan ikke ha en høyere hastighet enn 25 km/t (+10% tillates, dvs 27,5 km/t) men sykkelen kan gå så fort som fartsgrensen og stedlige forhold tillater  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El-o

Hei.
Når det gjelder el-sykler, så er vel reglene at det skal være cut-off sensor på bremsene, krank og hastighet, og at max effekt skal være 250W. I tillegg er det litt uklart om sykler med mer enn to hjul omfattes av reglene som fritar sykler med hjelpemotor fra registreringsplikten.

Er denne sykkelen bygget slik at den holder seg innenfor lovverket, og kan du gi litt mer beskrivelse av ombygginga di?

Er det mulig å kjøre uten regenereringa på, slik at den ikke genererer ekstra motstand når man vil sykle >25 km/h i flatt terreng?

Jeg har tidligere vurdert en el-motor som driver kranken via et sekundært kjede fra http://www.akkurad.com/html/tretkurbelantrieb.html , men prisen har vært ganske høy for dette settet. Det kan se ut som sida du lenka til har litt mer folkelige priser, og dersom drift på bakhjulet ikke reduserer sykkelens egenskaper som sykkel, dvs. at det ikke medfører mer motstand når man trår uten at motoren er i gang, så ser det ut som et bra alternativ. Ikke minst fordi jeg har en Alleweder som for tida står uten bakhjul. Det originale gikk i stykker, og det var ikke mulig å få tak i den reservedelen jeg trengte. Det ble først erstatta av et Rohloff-nav, men det sitter nå på tandemen min. :)
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

PerBear

#44
Sitat fra: El-o på lørdag 11. september 2010, klokken 16:35
Hei.
Når det gjelder el-sykler, så er vel reglene at det skal være cut-off sensor på bremsene, krank og hastighet, og at max effekt skal være 250W. I tillegg er det litt uklart om sykler med mer enn to hjul omfattes av reglene som fritar sykler med hjelpemotor fra registreringsplikten.

Er denne sykkelen bygget slik at den holder seg innenfor lovverket, og kan du gi litt mer beskrivelse av ombygginga di?

Er det mulig å kjøre uten regenereringa på, slik at den ikke genererer ekstra motstand når man vil sykle >25 km/h i flatt terreng?

Jeg har tidligere vurdert en el-motor som driver kranken via et sekundært kjede fra http://www.akkurad.com/html/tretkurbelantrieb.html , men prisen har vært ganske høy for dette settet. Det kan se ut som sida du lenka til har litt mer folkelige priser, og dersom drift på bakhjulet ikke reduserer sykkelens egenskaper som sykkel, dvs. at det ikke medfører mer motstand når man trår uten at motoren er i gang, så ser det ut som et bra alternativ. Ikke minst fordi jeg har en Alleweder som for tida står uten bakhjul. Det originale gikk i stykker, og det var ikke mulig å få tak i den reservedelen jeg trengte. Det ble først erstatta av et Rohloff-nav, men det sitter nå på tandemen min. :)


Du er inne på to forskjellige emner; formelle regler og implementering av el-assistanse på en innebygd liggesykkel (velomobil). Når du henviser til "reglene" er det en egen tråd her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1715.0

Når det gjelder min liggesykkel/velomobil/trøbil har jeg brukt to forskjellige navmotorløsninger. Den første jeg testet var en s.k. minimotor fra Golden Motor www.goldenmotor.com i Kina med disse motorkurvene: ]http://www.goldenmotor.com/hubmotors/Mini%20Rear%2036V250W%20Performance.pdf]

Denne motoren kjennetegnes av lav vekt, lav termisk kapasitet, internt planetgir, ingen regenerering (frihjul), ekstern motorkontroller. Den er perfekt for bruk hvor jeg ønsker høy makshastighet.

Den andre motoren som jeg bruker nå kjennetegnes av høy vekt, høy termisk kapasitet, direktedrevet, støtter regenerering (ikke frihjul), intern motorkontroller. Den kommer fra samme leverandør og kalles Magic Pie.  Den har følgende motorkurver:
http://www.goldenmotor.com/magicpie/MP-performance%20curve%2048V.pdf

Denne motoren kjører jeg på 36 V og får derfor lavere effekt og dreiemoment enn det som er oppgitt i motorkurvene. Det er veldig viktig at det er god avstand mellom kontinuerlig uteffekt og maksimal uteffekt, ellers vil motor fort bli ødelagt ved lange nedoverbakker. Ved å kjøre en 48V motor på 36 V og med 20" hjul er maks fart 27 km/t, derved innenfor grensen for el-assistanse som er 25 km/t med 10% toleranse ved stikkprøver.

Ulempen er at ved hastigheter over 27 km/t lades batteriene og derved bremser motoren farten, slik at dette er motor for en typisk el-hybrid kjørestil (jeg må trå i nedoverbakke). Til gjengjeld er rekkevidden på en lading mye lengre enn ved frihjulsmotor.   Denne motoren er derfor å foretrekke på lange turer.

Ellers må det nevnes at på kjøretøy med fjæring bør navmotor unngås fordi de har alt for stor ufjæret masse. Magic Pie hjulet har dårlige kjøreegenskaper på ujevnt underlag. Det beste er å ha motor/gir som en del av fjæret masse som på akkurad sin løsning.

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA