Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Etterstramme drivaksel

Startet av Imran Ulhaq, tirsdag 26. april 2016, klokken 15:39

« forrige - neste »

Imran Ulhaq

Hei, føler til tider at vi Tesla eiere i Norge har forbigått på en måte når det ikke finnes en eneste SC i hele Oslo.
Skjønner at SC konsept er for å komme seg videre med Tesla og ikke bruke som dagliglading men syns dette kan lett løses av Tesla med å legge på kvante.
Jeg har hatt Tesla S i over 6 måneder og har kommet over en del ganger i slike situasjoner hvor jeg sårt har hatt behov for å lade fort. Jeg kan ikke få med meg hvorfor det ikke kommer noen SC i Oslo område når det er flere SC i andre store byene som London, Paris, København og etc.
Jeg regner med det er fullt mulig å sette begrenseinger eller kvote system slik at man ikke f.eks lade mer enn 50% så misbruet kan minkes.
Man blir litt frustrert når man er i nød og det ikke finnes så mange løsninger.
Ja jeg har hørt om Type2 kabel og Fortum ladere og Chedmo adaptere men de av gangene jeg har hatt behov så er de vært opptatt og det er ikke så mye igjen at man kan søke etter en ny.
Jeg kan ikke tro at plassen skal være noe problem hvis Tesla klarer å fordele akkurat Finn har gjort

Oslo Nord
Oslo Syd
Oslo Vest
Oslo Øst

Vi trenger jo ikke å ha så masse staller heller, burde holde med maks 4 staller på hver lokasjon.

Hva tenker dere? Hvor kan man sende forslaget slik at den blir hørt og man får noe tilbakemelding på?

GOS

Sitat fra: Imran Ulhaq på mandag 07. mars 2016, klokken 14:32
Hei, føler til tider at vi Tesla eiere i Norge har forbigått på en måte når det ikke finnes en eneste SC i hele Oslo.
Skjønner at SC konsept er for å komme seg videre med Tesla og ikke bruke som dagliglading men syns dette kan lett løses av Tesla med å legge på kvante.
Jeg har hatt Tesla S i over 6 måneder og har kommet over en del ganger i slike situasjoner hvor jeg sårt har hatt behov for å lade fort. Jeg kan ikke få med meg hvorfor det ikke kommer noen SC i Oslo område når det er flere SC i andre store byene som London, Paris, København og etc.
Jeg regner med det er fullt mulig å sette begrenseinger eller kvote system slik at man ikke f.eks lade mer enn 50% så misbruet kan minkes.
Man blir litt frustrert når man er i nød og det ikke finnes så mange løsninger.
Ja jeg har hørt om Type2 kabel og Fortum ladere og Chedmo adaptere men de av gangene jeg har hatt behov så er de vært opptatt og det er ikke så mye igjen at man kan søke etter en ny.
Jeg kan ikke tro at plassen skal være noe problem hvis Tesla klarer å fordele akkurat Finn har gjort

Oslo Nord
Oslo Syd
Oslo Vest
Oslo Øst

Vi trenger jo ikke å ha så masse staller heller, burde holde med maks 4 staller på hver lokasjon.

Hva tenker dere? Hvor kan man sende forslaget slik at den blir hørt og man får noe tilbakemelding på?

Helt uenig, i så fall må det være mot betaling...og 4 lokasjoner i lille Oslo. Hvor skal en sette grensen? Hva med Bergen, Trondheim, Stavanger.....
Oslo er en fjert av en by i forhold til London og de andre, og går du en del år inn i fremtiden så er nok el-bil tettheten like høy i UK som her på berget.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Imran Ulhaq

Hei GOS
så kjekt at du svarer men det var aldri mening at vi ikke trenger SC i andre byene men hvordan dekke behovet.
Jeg er ikke så mye kjent i Oslo men jeg kan ikke tro at det ikke er plass til SC staller noen sted, mitt hoved poeng er å finne lokasjoner der SC med MAKS 4 staller kan bygges på og samtidig  fordele all trafikk slik at det ikke blir for mye belastning.
Hvorfor må vi sammenligne dagens situasjon med framtiden i en annen by, det henger jo ikke på grep.

o.b.lix

SC er ment for langkjøring, ikke til lading i hverdagen. Derfor vil SC i "sentrum" være en dårlig ide.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Imran Ulhaq

Helt enig, SC er ikke til lading i hverdag men hvis du leser min post igjen så skriver jeg også om å begrense lading etter vis % så man kommer seg fram og ikke blir sittende igjen med så sakte lading at man blir frustrert.
Her snakker vi ikke om Nice to have med behovet.


fredag

Sitat fra: Imran Ulhaq på mandag 07. mars 2016, klokken 14:32
Jeg regner med det er fullt mulig å sette begrenseinger eller kvote system slik at man ikke f.eks lade mer enn 50% så misbruet kan minkes.

Tesla har ikke noe system for å sette kvoter eller begrensninger på bruk av superchargerne.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

GOS

Sitat fra: Imran Ulhaq på mandag 07. mars 2016, klokken 15:05
Hei GOS
så kjekt at du svarer men det var aldri mening at vi ikke trenger SC i andre byene men hvordan dekke behovet.
Jeg er ikke så mye kjent i Oslo men jeg kan ikke tro at det ikke er plass til SC staller noen sted, mitt hoved poeng er å finne lokasjoner der SC med MAKS 4 staller kan bygges på og samtidig  fordele all trafikk slik at det ikke blir for mye belastning.
Hvorfor må vi sammenligne dagens situasjon med framtiden i en annen by, det henger jo ikke på grep.
Jeg tror ikke det er noen god løsning med "gratis" ladere i storbyene. Jeg tror dessverre altfor mange vil bruke det som vanlig lading, og da er de ikke tilgjengelig til de som virkelig trenger dem. Det å sette en begrensning på tillatelse ett vist antall ganger tror jeg ikke er løsning. Derfor mener jeg at om en skal sette opp ladere i storbyer (faktisk London og andre også) så mener jeg at disse må være med betalingsløsning.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

RaBalder

Heller ikke jeg støtter noe forslag om SC i Oslo (eller noen annen by for den saks skyld). De vil bare brukes av "hjemmeladere" slik SC er implementert idag.

Jeg vet jeg svartmaler litt, men sansynligvis vil det være et taps-sluk for Tesla. Og et stort irritasjonsmoment for de som ikke er "hjemmeladere".


Hvis det er slik at man til stadig vekk har en situasjon at man har kjempehastverk med å få ladet midt i en by, så plasserer jeg elbil-eieren i en av to båser.

  • Enten er man forferdelig dårlig til å planlegge. Det vil kreves litt mer planlegging med en elbil enn med en som man kan tanke full på en bensinstasjon i løpet av 5 minutter.
  • Eller så er kanskje ikke en elbil den rette bilen for oppgaven.


Tesla må gjerne sette opp en SC i en by, men da med betaling. Gjerne så dem tjener en slant på det også.

turfsurf

De kunne begrenset til maks 40 minutt effektiv lading pr.dag f.eks (ikke telle oppvarming av batteri om vinteren) i rushtiden (lad så lenge du vil midt på natten).  Da vil man i de fleste tilfeller ha nok til å komme seg til neste SC utenfor Oslo. Det kunne de godt gjort andre steder og.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

GOS

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. mars 2016, klokken 19:05
De kunne begrenset til maks 40 minutt effektiv lading pr.dag f.eks (ikke telle oppvarming av batteri om vinteren) i rushtiden (lad så lenge du vil midt på natten).  Da vil man i de fleste tilfeller ha nok til å komme seg til neste SC utenfor Oslo. Det kunne de godt gjort andre steder og.
1 gang per dag og 40 minutt??? Skulle en vurdert noe så måtte det vært maks en "kriselading" på hjemme bane SC i måneden.
Dette ville skapt opptatte ladeplasser "hele" tiden.
I byer=> Full betaling på SC
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

RaBalder

Sitat fra: Sven-E på mandag 07. mars 2016, klokken 20:05
Hva er egentlig greia med at så mange vil at det skal være (dyr) betaling for lading?

Blir det slik, er det jo like greit å gå tilbake til eksosbil igjen.
Eller droppe å gå over til elbil dersom man ikke har gode lademuligheter hjemme.
Her svarer du jo selv.

Dersom jeg ikke hadde hatt mulighet for å lade elbil'en hjemme, så hadde jeg ikke kjøpt elbil.
* Det blir for tungvindt å basere lading på offentlige ladepunkter hver gang.
* Og for dyrt å bruke en kommersiell hurtiglader hver gang.

Er det noen som tror at strøm + drift av en SuperCharger er gratis for Tesla?
Hvor skal pengene komme fra dersom Tesla skal montere opp en SC på hvert gatehjørne til fri benyttelse?

Jejl

Destinasjonsladere  på 7,4/11/22kw kan være nyttige for mange til daglig bruk. Elon Musk sa vel at det etterhert skal bli 10 ganger så mange slike som sc.

Amoss

Sitat fra: Sven-E på mandag 07. mars 2016, klokken 20:05
At noen i ettertid mener at "det var ikke det de mente, det skulle bare gjelde på langtur," endrer ikke det som ble reklamert med og brukt som salgsargument.

Elon sa tydelig i fra om at det var for å muliggjøre langturene at nettverket ble laget alt på lanseringen. Så ikke noe "i ettertid". Men ja, skal være den første til å innrømme at hverken Elon eller Tesla har vært flinke/konsistente hele tiden i markedsføringen.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOS

Sitat fra: Sven-E på mandag 07. mars 2016, klokken 20:05
Hva er egentlig greia med at så mange vil at det skal være (dyr) betaling for lading?
Det er vel ikke så mange (noen i det hele tatt?) som har snakket om dyr strøm. Men om folk ikke står på "lokal SC" for å spare penger eller dersom de ikke har lademulighet hjemme, så har de vel heller ikke noe problem med å betale vanlig pris for strømmen, det vil si rundt om 1 kr/kw (eller litt til for den saks skyld)? Dette blir allikevel langt unna fossile drivstoffpriser (som antagelig blir enda dyrere fordi det blir mye mer avgifter i fremtiden)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

RaBalder

Sitat fra: Sven-E på mandag 07. mars 2016, klokken 22:05
:
Beklager, jeg skulle stilt spørsmålet så du forsto det:
Hvorfor vil så mange at det skal være (dyr) betaling for lading?

Det er vel ingen som vil at det skal være dyr lading.

Men dersom man vil at andre skal tilby at du kan lade på deres stasjon, så må man jo være villig til å betale det det koster.

Det er en god del mer enn gratis.
Det er også en god del mer en vanlig kWh-pris.


Sitat fra: Sven-E på mandag 07. mars 2016, klokken 22:05
:
Har ikke du betalt Tesla for dette allerede?
Jeg har betalt for SC hos Tesla for min bil ja.

Men uavhengig av hva Tesla nå måtte ha stående på Web-siden sin når jeg kjøpte bilen, og hva disse selgerne måtte ha sagt i butikken, så har jeg hele tiden tolket SuperCharger som noe jeg har rett til å bruke gratis når jeg er på langtur.

Jeg anser ikke at jeg har rett til å bruke den til daglig lading istedet for å lade andre steder selv om den skulle stå på trappa mi.

Denne meningen må jeg ha lov til å ha  ;)
Samtidig så må jeg akseptere at andre er uenig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA