Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Etterstramme drivaksel

Startet av Imran Ulhaq, tirsdag 26. april 2016, klokken 15:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på mandag 07. mars 2016, klokken 22:05
Sitat fra: RaBalder på mandag 07. mars 2016, klokken 20:17
Sitat fra: Sven-E på mandag 07. mars 2016, klokken 20:05
Hva er egentlig greia med at så mange vil at det skal være (dyr) betaling for lading?

Blir det slik, er det jo like greit å gå tilbake til eksosbil igjen.
Eller droppe å gå over til elbil dersom man ikke har gode lademuligheter hjemme.
Her svarer du jo selv.

Dersom jeg ikke hadde hatt mulighet for å lade elbil'en hjemme, så hadde jeg ikke kjøpt elbil.
* Det blir for tungvindt å basere lading på offentlige ladepunkter hver gang.
* Og for dyrt å bruke en kommersiell hurtiglader hver gang.
Beklager, jeg skulle stilt spørsmålet så du forsto det:
Hvorfor vil så mange at det skal være (dyr) betaling for lading?

Optimalisering av infrastruktur. En gratis tjeneste er det i prinsippet ubegrenset etterspørsel etter. Når jeg trenger lading er det mye viktigere for meg at jeg får ladet uten kø enn at jeg får ladet gratis. Tid er penger. Betaling sikrer at kun de som har bruk for lading bruker tjenesten og ikke alle andre som bare vil ha gratis strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 08. mars 2016, klokken 00:03
Har Tesla lovet, og har man betalt for det, synes jeg de som har behov for det skal lade akkurat så mye de vil på SC.  Om dette forårsaker køer, så mener jeg Tesla må bygge ut med mer kapasitet.
Alle får lade på SC, men ikke uten køer. Tesla har vel aldri lovet køfri lading?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 08. mars 2016, klokken 11:19
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 08. mars 2016, klokken 00:03
Har Tesla lovet, og har man betalt for det, synes jeg de som har behov for det skal lade akkurat så mye de vil på SC.  Om dette forårsaker køer, så mener jeg Tesla må bygge ut med mer kapasitet.
Alle får lade på SC, men ikke uten køer. Tesla har vel aldri lovet køfri lading?

Nei det har de strengt talt ikke :)

Det vi vet er at nettverket skal være gratis i hele bilens levetid. Så den biten er grei. Gratis, og så mye man vil altså.

Det andre vi vet er at nettverket settes opp for å muliggjøre langturer. Dette er kommunisert på flere forskjellige måter.

Så da vet vi at vi kan bruke nettverket kostnadsfritt og så mye vi ønsker, på langtur. Man må jo forholde seg til hele budskapet, ikke bare den delen som passer en selv :)

På den annen side - det er jo kjedelig for de som misbruker nettverket som erstatning for hjemmelading. Bruk av nettverket i strid med intensjonen, dermed massiv bruk av hurtiglader, er jo soleklart noe selger må fortelle en kjøper. Tilbakeholdelse av slik info er ulovlig.
Jeg ville aldri kjøpt en Model S som var massivt hurtigladet, i strid med nettverkets intensjon. Ergo kan man fort se at bruktprisen får seg en smell, og alle kronestykkene man sparte på å lade på SC fordufter for solen, og mer til :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Selger er en svindler om vedkommende ikke opplyser om det? Tesla har jo logger som avslører det. At selgere gir feil info, blant annet for å øke salg, er ikke akkurat uvanlig. Tesla-selgere intet unntak.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Eip

#19
Sitat fra: Imran Ulhaq på mandag 07. mars 2016, klokken 14:32
Hei, føler til tider at vi Tesla eiere i Norge har forbigått på en måte når det ikke finnes en eneste SC i hele Oslo.
Skjønner at SC konsept er for å komme seg videre med Tesla og ikke bruke som dagliglading men syns dette kan lett løses av Tesla med å legge på kvante.
Jeg har hatt Tesla S i over 6 måneder og har kommet over en del ganger i slike situasjoner hvor jeg sårt har hatt behov for å lade fort. Jeg kan ikke få med meg hvorfor det ikke kommer noen SC i Oslo område når det er flere SC i andre store byene som London, Paris, København og etc.
Jeg regner med det er fullt mulig å sette begrenseinger eller kvote system slik at man ikke f.eks lade mer enn 50% så misbruet kan minkes.
Man blir litt frustrert når man er i nød og det ikke finnes så mange løsninger.
Ja jeg har hørt om Type2 kabel og Fortum ladere og Chedmo adaptere men de av gangene jeg har hatt behov så er de vært opptatt og det er ikke så mye igjen at man kan søke etter en ny.
Jeg kan ikke tro at plassen skal være noe problem hvis Tesla klarer å fordele akkurat Finn har gjort

Oslo Nord
Oslo Syd
Oslo Vest
Oslo Øst

Vi trenger jo ikke å ha så masse staller heller, burde holde med maks 4 staller på hver lokasjon.

Hva tenker dere? Hvor kan man sende forslaget slik at den blir hørt og man får noe tilbakemelding på?

Hva med å dekke hele E6 først ? Jeg har 17000km på telleren har ladet på SC 4 ganger totalt
UAnsett er er plenty av chademoladere i oslo. Hadde du bodd der jeg bor kan virkelig få kjenne på lademangler. Finnes ikke en eneste hurtiglader innen for 500km rekkevidde
VIN: 509XX PD

GOS

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 08. mars 2016, klokken 20:53
Og OM Tesla har logg på hvordan bilen er ladet, så får neppe du, eller vanlige folk tilgang til den loggen, men kanskje om man jobber med Tesla.
Om du bruker VisibleTesla så ser du om bilen lader på SC. Jeg er da sikker på at Sigurdi og Kakemonsteret etter hvert kan lese av antall ganger bilene har ladet på SC.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Imran Ulhaq

Uansett hva men når man er i nød så er disse betalbare ladestasjonene er nesten ubrukelige.
Jeg snakker fra mine personlige erfaringer, de betalbare ladere rundt om kring i byen ikke dekker behovet. Vi trenger ikke flere ladere spredt overalt i byen men gode plasseringer der man slipper å stå for lenge i kø.
Har vært i tilfeller der folk har plugget bilen på lading og gått fra stedet og er ikke tilbake før det er forsent, (og ja jeg har prøvd å vente opp til 45min men ingen dukket opp for å sjekke status).

Jeg har forståelse for at en del vil bruke de som hjemmeladere men alikevel syns jeg de vil være marginalt ifht. alle tesla eiere så jeg vinner ikke denne argumnetasjon. Skulle det være slik så skjer jo dette på nåværede stasjonene også, bør de legges ned da?

Jeg husker veldig godt at 15000kr av bilens pris var for  SC programmet som skulle være gratis, men jeg krangler ikke for de men jeg ønsker jo å få dekket behovet jeg til tider har. En supercharger i Drammen dekker jo ikke behovet mitt når jeg trenger det så jeg tenker jeg burde ha fått mulighet til å velge om jeg vil ha SC aktivt eller bruke heller penger på en hjemmelader så jeg er dekket meste parten av tiden.

Tesla har ikke lovet køfri lading men må jo ha mulighet, blir det problem så kan man alltid finne løsninger men å snakke seg bort fra problemet vil jo ikke løse problemet for evig?




Avh

Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

tstens

Hvorfor ikke sette opp betalings SC'r ?Er garantert marked for sånt i storbyene.Bilen snakker jo m SC .Ikke noe problem å etterfakturere eierene for sånt bruk.Det må bli superenkelt å lade,da får du damene til å handle elbil også.Ikke bare entusiaster og intresserte(inkl noen damer  ;)). feks min kone kvier seg for å kjøre Tesla'n pga maset m lading,ir brikker ,sms,kabler  og lign .Hun vil ha det lettest mulig og der funker SC best.Jeg vil ha farten en SC kan tilby.Noen ganger er 22 kw for tregt  og Chademo er ofte optatt el jeg vil få dårlig samvittighet om det kommer en leaf og trenger plassen :P . Det vi trenger er mye fart på kort tid.10 min og så videre på vei.

P85,White

nie

#24
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 08. mars 2016, klokken 00:03

For egen del var dette også en viktig del av regnestykket når det gjaldt finansiering av elbilkjøpet.
Det som tidligere var drivstoffutgifter, kunne brukes til nedbetaling av lån i forbindelse med bilkjøpet.
Det samme med at det ikke var vesentlig at man ikke hadde lademuligheter hjemme eller på arbeidssted.
"Tesla Superladere vil bli bygget fortløpende i årene som kommer" og "gratis lading i hele bilens levetid er inkludert i prisen", var utslagsgivende for å kjøpe en bil som kostet mer enn 2 brutto årslønner, og som ville vært helt utenkelig uten "free forever".

Stusser på dette avsnittet.

For det første;
Å kjøpe bil til 2 x brutto årsinntekt er IKKE særlig smart.
At du likevel har gjort dette valget, er ditt personlige ansvar og ikke noe Tesla kan klandres for, uansett hvor gode selgere de måtte ha.

For det andre;
Ved å kjøpe EL-bil har du uansett redusert drivstoffkostnaden med minst 75%. Når du skriver at "For egen del var dette (anm. gratis SC) også en viktig del av regnestykket når det gjaldt finansiering av elbilkjøpet." så har du rett og slett truffet en beslutning på sviktende grunnlag. Selv om vi betaler all strømmen selv, snakker vi uansett om småpenger i strømutgifter i forhold til hva som ellers ville ha gått til fossilt drivstoff forutsatt samme kjørelengde. Hvis du da har stelt deg slIK at du er avhengig av disse småpenger for å finansiere bilen så har du bommet.


aness

Det blir ikke satt opp betalings SCer av den veldig enkle grunn at det er sagt at bruk av SC er inkludert i prisen når vi kjøpte bilen.

Det vi evt. kan håpe på er at noen kjøper inn fastchargers og selger tilgang til disse, jeg hadde lett betalt et par hundrelapper de 2 gangene i året jeg trenger slikt. Sett gjerne opp noen som er dedikert Taxi også..

Forøvrig anser jeg Solli som "Oslo syd" og Lier som "Oslo vest". Det ser ut som "Oslo nord" kommer på Nebbenes og jeg håper på "Oslo øst" i området Askim/Mysen/Ørje.

sven erik

hei
for det første kan man ikke sammenligne  ladere til de andre lbilene som får kansje 6 mil på 80% mens  teslan får runt 30 til 40 mil på samme prosent   men vi kan og bruke disse laderne  og betale for det 
aalle klager på vente tid på laderne jeg har kjørt på alvannet år 86 tusen med tesla  jeg ha ventet tilsammen 30 min på og få ladet  er det mye når en må stå 40 min for å få det en trenger ?   kjørte en E NV 200 jeg har nå til hamar  sto da i 40 min å venta bare på ladern ved lirer toppen  så  30 min på to andre steder   så reisen ble totalt nesten 2 timer lenger en  den behøvde  noen som har ventet 2 timer ved en lader ?  ja måtte i tilegg betale
men tesla kunne gjort en ting  det kommer fler og fler 22 kw lade steder  så ink dobbelt lader  for da om man er på et kjøpe senter  eller noe i noen timer har man straks full og vil dermed  nesten halvere  antallet på hurtigladerne + spare strøm penger

tstens

Trenger ikke nødvendigvis være Tesla som setter opp betalings SC'r . Bare sier at det garantert er et marked for sånt. Og når Tesla kommer m sin model 3 og "massene" får opp øya så vil det bli masse kø på de få sc'ene som finnes allerede.Folk vil helst ha så hurtig lading som mulig .Ja kjekt å lade fullt om natta og i arbeidstiden osv osv ,men folk flest (inkl min kone) vil ha minst mulig styr rundt lading, ja 10 til 15 min går ,men mere en det er tregt.
sånn tenker mange,veeldig mange. Derfor kjøper de ikke elbil enda.Var over i Bergen forrige helg og hadde fullt fra Brumunddal,ble 15 min på Gol og trengte faktisk bare 10 min i Aurland. Selv madamen ble da fornøyd.Det trenger vi flere av og jeg betaler gladelig noen kroner for denne farten om det er Tesla som setter opp eller noen andre er et fett.Forslag er å sette opp 3-4 stasjoner i Oslo sentrum evt sentrums nært m 12-14 "pumper" for de derre 10-15 min stoppene.Hadde garantert blitt populært.
P85,White

Avh

Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

aness

Sitat fra: Avh på mandag 21. mars 2016, klokken 10:53
Se hva Tesla gjør i NYC. Slik vil vel vi ha i Oslo (og andre større byer)?
http://nypost.com/2016/03/17/tesla-stations-in-nyc-on-verge-of-outnumbering-gas-stations/

Slik jeg leser den artikkelen er det litt annen parkeringskultur på Manhattan, såvidt jeg vet er det vel ca null betjente parkeringshus i Oslo sentrum?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA