Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av detersoe, tirsdag 26. april 2016, klokken 15:27

« forrige - neste »

eha

Enig. Finner ingenting om lader her:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-03-19-268#shareModal

Har ikke giddet å lete frem avgiftsvedtaket; kanskje dette inneholder flere detaljer?

Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

pwb

Fra skatteetaten

Når det gjelder omsetning av elbiler, har departementet i brev av 26. august 2002 til Toll- og avgiftsdirektoratet blant annet uttalt følgende om hvilket utstyr som omfattes av fritaket:

"Når det gjelder den nærmere avgrensning av fritaket gir verken ordlyden eller forarbeidene noen direkte veiledning for når "utstyret" ikke lenger er å anse som en selvstendig vare, men som en del av kjøretøyet. Det kan i denne forbindelse tenkes flere mulige momenter ved vurderingen, hvor fysisk, påbudt eller en mer funksjonell tilknytning av "utstyret" til elbilen kan være naturlige momenter. Med funksjonell tilknytning menes at "utstyret" står i rimelig sammenheng med bruken som kjøretøy. F.eks. vil utstyr som jekk, ekstra sett med hjul som leveres sammen med kjøretøyet – og som det ikke betales særskilt vederlag for – omfattes av fritaket. Det må i tvilstilfeller kunne tas hensyn til hva som gir en mest mulig praktikabel regel.

Det er ikke mulig å gi en uttømmende liste over hvilket "utstyr" som må anses som en del av kjøretøyet. Vurderingen må derfor foretas konkret ved at det tas utgangspunkt i de avgrensningskriterier som er nevnt over. Selv om det tas utgangspunkt i disse kriteriene ender en likevel opp i en vurdering av hva som er naturlig eller rimelig at følger med et kjøretøy, hvor det også tas hensyn til hva som er vanlig standard. Det presiseres likevel at vurderingen av "vanlig standard" ikke er avgjørende dersom "utstyret" klart må anses som en del av kjøretøyet. At en kjøper f.eks. velger elbilen levert med spesielle felger – utover vanlig standard – endrer ikke det faktum at disse må anses som en del av kjøretøyet."

M@Do

Nå som vi vet at bilene i Norge blir levert med hengerfeste som ikke er av den amerikanske varianten (firkantet innfesting).
Hadde egentlig tenkt til å bestille Thule 9033, men dette krever 2" innfesting.

Hvilket skistativ skal vi da gå for?

satheesh.net

Sitat fra: M@Do på onsdag 10. august 2016, klokken 23:36
Nå som vi vet at bilene i Norge blir levert med hengerfeste som ikke er av den amerikanske varianten (firkantet innfesting).
Hadde egentlig tenkt til å bestille Thule 9033, men dette krever 2" innfesting.

Hvilket skistativ skal vi da gå for?

Den blir levert med den "normale" typen som er vanlig i Norge, altså den med kule.

M@Do

Og hvilket skistativ passer?
Elon Musk presenterte ett stativ ved lanseringen,  dette har tydeligvis gått i glemme boken. Tesla Norge har som vanlig ikke kunnskap til å komme med en anbefaling på noe som vil fungere, og sier at man må gå til 3. Part...

Scaniacruiser

Da vi prøvekjørte x idag, tok vi opp dette med hengerfestet spesiellt. Og fikk da til svar, at hengerfestet er standard europeeisk kule på 50mm. Men denne var festet i et firkantet rør, slik som amerikanske hengerfester ofte er. Dette igjen var festet i braketten som er montert bak diffuseren. Når en da skal sette på et sykkelstativ, som feks. det som Tesla selv selger, har det firkantfeste, og ikke kulefeste! Husker dessverre ikke dimmensjonen på dette, om det var 1.5" eller 2". Men fordelen da blir jo et mye mer stabilt stativ.

Dermed har en egentlig tre alternativer en kan kjøre med: Kulefeste, firkantfeste, eller ingen feste i det hele tatt, og hullet til hengerfestet dekket med et plastpanel.
2016 Model≡ - Reservert 2 stk. 03.04.2016: Kjenner at jeg gleder meg til 2018... eller kanskje 2019???
2016 s90D - Prøvekjørt 12.08.2016: Absolutt godkjent!
2016 x90D - Prøvekjørt 17.06.2016: Verker etter å bekrefte bestilling.....
Hjemmehørende på Askøy utenfor Bergen

TpGn

Dessverre er det ikke slik. Jeg både trodde og håpet at vi skulle få det amerikanske firkantfestet med kule som tilbehør, men den gang ei. Min ble i allefall levert med kun kule. Vil man ha firkantfestet må man i så fall importere dette fra USA. Leste noe om at Bosal kanskje ikke solgte dette direkte til sluttbruker og at man dermed måtte gå gjennom Tesla i USA. Jeg aner ikke om det er noen lovmessige begrensninger på å benytte et slikt feste i Europa, men jeg vil gjette på at det er lovlig. Mener jeg har sett store amerikanske SUVer som er privatimporterte som har hatt disse, men mulig jeg roter.
Sig. X P90DL - Signaturmedlem TOCN

Scaniacruiser

Du har nok rett. My bad. Etter en nøyere samtale med fruen, kom vi frem til at disse x-ene de har til prøvekjøring, er importerte amerikanske modeller. Og da med amerikansk løsning for hengerfeste.

De som leveres her er nok i ett stykke med kule. 

Beklager igjen...
2016 Model≡ - Reservert 2 stk. 03.04.2016: Kjenner at jeg gleder meg til 2018... eller kanskje 2019???
2016 s90D - Prøvekjørt 12.08.2016: Absolutt godkjent!
2016 x90D - Prøvekjørt 17.06.2016: Verker etter å bekrefte bestilling.....
Hjemmehørende på Askøy utenfor Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA