Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DAB adapter

Startet av bakkab, søndag 24. april 2016, klokken 19:49

« forrige - neste »

bakkab

Jeg har betalt depositum for en Tesla X, og har nå fått mulighet til å konfigurere og bestille.

Da jeg driver eget firma har jeg mulighet til å sette denne på firmaet pga halv firmabilbeskatning på elbil, men er litt usikker på hva som er beste fremgangsmåte.

I og med at jeg har en reservasjon inne, kan jeg gå videre til bestilling for kontant eller lån også sette den på firmaet? Har jeg da mulighet til å registrere bilen på firmaet?

Eller bør jeg ordne en leasingavtale gjennom eksisterende bank også velge kontantbetaling? Eller må bilen da eies av/settes på banken?

Det er selvsagt mulig å lease den gjennom leasingselskaper som Autolease osv, men da må jeg trolig vente mye lenger. Kan også få kjøretilskudd, men da går jeg glipp av skattefordelen på elbil-firmabiler og selskapet mister vel også en avskrivningsmulighet.

Noen som vet eller har tips? Vil gjerne bestille så fort som mulig  ::)

Balrog

Skal ikke være noe problem dette. Ring og snakk med finansieringsselskapene, de fikser dette for det. Det er uansett gratis omreg i den første tiden, så alt lar seg løse. Det eneste er at evt. pant må tinglyses ved registrering/omregistrering.

Vær klar over at du neppe får fradrag for egen strøm du lader elbilen med, men likevel er elbil MEGET gunstig som firmabil/leasing ift fossile alternativer.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Elraptus

Sitat fra: Balrog på lørdag 05. mars 2016, klokken 16:12
Skal ikke være noe problem dette. Ring og snakk med finansieringsselskapene, de fikser dette for det. Det er uansett gratis omreg i den første tiden, så alt lar seg løse. Det eneste er at evt. pant må tinglyses ved registrering/omregistrering.

Vær klar over at du neppe får fradrag for egen strøm du lader elbilen med, men likevel er elbil MEGET gunstig som firmabil/leasing ift fossile alternativer.
Ser at det er ekstra gunstig år1 da saldoavskrivningen første år er 30 %
Slik at på en bil til 1000.000 avskrives 300.000 år 1
Det blir 84.000 i spart skatt som kan tas som utbytte: nettogevinst blir 60.480
Rett i foret. Disse dekker akkurat skatten på 60651 som man betaler som fordel av firmabilen. Slik jeg forstår det er egentlige fordelen med å ha bilen i eget AS at verditapet på bilen går av uskattede penger- dvs man taper bare halvparten av verditapet- er dette riktig resonnement Balrog ?

alfus64

Fordelen med å ha firmabil i eget AS er skattemessig fradrag for driftsutgifter og verdifall.
Men skatten på dette er i 2016 på 25% - eget tap blir da 75%.  Saldoskrivinger er nokså uinteressant.  Det som betyr noe her er hvor stort verditapet er i løpet av den tiden AS'et eier bilen.  Altså differansen mellom kjøpspris og salgspris.   Saldoavskrivningene påvirker kun skatten det enkelte år.  For eksempel vil et verditap å kr. 400.000 medføre kr. 100.000 i redusert skatt med dagen skattesats.  Saldoavskrivninger påvirker kun fordelingen av denne skattereduksjonen i de årene du eier bilen. Med dagens rentesatser på lån betyr det lite.     

Som regel er det ikke gunstig å ha firmabil i eget AS. Men siden EL-bil bare har 50% av vanlig firmabilskatt blir det litt vanskeligere å velge.

Det er jo du selv som eier hele selskapet og dermed indirekte også betaler både bil og driftsutgifter.

For en EL-bil til 1.mill blir fordelen på kr. 129.320,-.  Dette kommer på toppen av inntekten din.  Skatten av dette er omkring 60.000,- (alt etter hvor mye man har i lønn).
AS'et må betale arbeidsgiveravgift av denne fordelen.  Det utgjør kr. 18.234,-.
Skatt/arbeidsgiveravgift må betales hvert år (fordelen reduseres til kr. 104.320 fra og med 4 år)
Så da er spørsmålet om redusert firmaskatt på grunn av driftsutgifter og verdifall er så stort at dette oppveier ekstra skatt og arbeidsgiveravgift.
Et annet moment er også hvor mye man kjører i arbeidet, og dermed kan få utbetalt skattefri kjøregodtgjørelse for dersom man eier bilen privat.

sveih

Jeg hadde en p85 som firmabil i eget selskap. Min revisor godtok strøm som en driftsutgift, men ikke kostnaden ved innstallasjon av en forholdsvis dyr 22 kw ladeløsning (hjemme), mulig det er rom for noe skjønn her. Når du eier firmaet selv tror jeg ikke det er mye å hente, selv m 50 % reduksjon av skattemessig verdi på elbil. Forsikring og lån blir også litt dyrere. Et argument for firmabil kan være redusert lånebelastning privat om det er et issue.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA