Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror dere Opel vil begynne å levere Ampera-e til kunder i Norge?

Startet av Diravi, søndag 24. april 2016, klokken 16:34

« forrige - neste »

Diravi

Vi er nødt til å montere lading for vår Tesla på yttervegg, uten tak over. Hvor høy IP-grad vil være anbefalt for en slik montering? Ser at mange elbil-ladere som selges har IP-grad 54; er det tilstrekkelig? Dette er på værharde Vestlandet. :-) Utvalget av ladere med f.eks. IP-grad 55 eller 65 er vesentlig mindre.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Homecast

Stikkontakter som monteres ute er ip44.
Så ip54 holder, men det er ikke dumt å lage et lite overbygg over heller (men du må ikke)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Ferry

Støtter idéen om overbygg. Det er en smal sak å lage litt ekstra beskyttelse. Til og med en bærepose duger i nødsfall. Kasser og bokser finnes i alle fasonger, det er bare å bruke fantasien.

jkirkebo

Sitat fra: Diravi på lørdag 05. mars 2016, klokken 13:34
Vi er nødt til å montere lading for vår Tesla på yttervegg, uten tak over. Hvor høy IP-grad vil være anbefalt for en slik montering? Ser at mange elbil-ladere som selges har IP-grad 54; er det tilstrekkelig? Dette er på værharde Vestlandet. :-) Utvalget av ladere med f.eks. IP-grad 55 eller 65 er vesentlig mindre.

De jeg selger har IP65 på kapslingen og IP44 (som alle andre) på selve pluggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Diravi på lørdag 05. mars 2016, klokken 13:34
Vi er nødt til å montere lading for vår Tesla på yttervegg, uten tak over. Hvor høy IP-grad vil være anbefalt for en slik montering? Ser at mange elbil-ladere som selges har IP-grad 54; er det tilstrekkelig? Dette er på værharde Vestlandet. :-) Utvalget av ladere med f.eks. IP-grad 55 eller 65 er vesentlig mindre.

Rolec Wallpod er IP65:

http://evonestop.co.uk/shop/audi/audi-r8-e-tron/wallpod-ev-homecharge-iec62196-type-2-socket/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Homecast

Hvorfor reklamerer du for et produkt du ikke kan dokumentere at er godkjent for montering i Norge?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

fredag

Sitat fra: Homecast på lørdag 05. mars 2016, klokken 21:03
Hvorfor reklamerer du for et produkt du ikke kan dokumentere at er godkjent for montering i Norge?

Nyttig påminnelse om hvor prisnivået på denne typen utstyr bør være også i Norge. Med lavere priser på slikt utstyr vil flere ta seg råd til å sette opp fastmontert mode3 ladeboks istedet for schuko.

Ikke alle er redd for å kjøpe ting fra utlandet. Rolec-ladestasjonene er CE-godkjente, dvs godkjent for bruk i hele Europa. Da er de garantert godkjent for bruk på TN. (Jeg vet at flere av disse brukes i Norge på enfase IT uten problemer.)

På norske husvegger i norsk klima kan det være veldig lurt med IP65 istedet for bare IP55 for slike ladebokser, ikke sant?

Jeg ser at Rolec har en del andre interessant løsninger, feks en EconomyBoost ladeboks med tidsforsinket lading, som automatisk starter ladingen sent på kvelden når det er mer ledig kapasitet i det lokale distribusjonsnettet. Dermed konkurrerer ikke elbil-ladingen med varmtvannsberedere og induksjonsovner om kapasitet i sikringsboksen eller det lokale distribusjonsnettet, men utfører ladingen når det uansett er ledig kapasitet (og når AMS kommer: rimeligere strøm). Så slipper man alle overskriftene om at elbil-lading fører til problemer for strømnettet som krever dyre ekstrainvesteringer og høyere nettleie.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Homecast

#7
Antagelser antagelser. Dokumenter!

Det er andre krav i England kontra Norge også. Blant annet er ikke jordfeil bryteren som sitter i boksen verdt 5 flate øre. I tillegg har vi krav til allpolig brudd i Norge, har denne boksen det?

At de funker er ikke det sånne som sikre.

Her maser du om sikkerhet men kan ikke vise til at denne er sikker nok til Norske marked?

Og hvis du søker opp forskjell fra IP 55 til IP 65 så ser du hva forskjellen er (det spiller ingen rolle med den økningen)

CE merking er det forøvrig produsenten selv som setter. Så det er ikke alltid korrekt.
Se eks charge amps kabel, reklamen viser til godkjenning i henhold til iec..... verson 4 (rart når det kun har kommet ut verson 2)
Igjen dokumenter dette istedenfor å synse!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Ingeniøren

Sitat fra: Homecast på søndag 06. mars 2016, klokken 07:57
Antagelser antagelser. Dokumenter!

Det er andre krav i England kontra Norge også. Blant annet er ikke jordfeil bryteren som sitter i boksen verdt 5 flate øre. I tillegg har vi krav til allpolig brudd i Norge, har denne boksen det?

At de funker er ikke det sånne som sikre.

Her maser du om sikkerhet men kan ikke vise til at denne er sikker nok til Norske marked?

Og hvis du søker opp forskjell fra IP 55 til IP 65 så ser du hva forskjellen er (det spiller ingen rolle med den økningen)

CE merking er det forøvrig produsenten selv som setter. Så det er ikke alltid korrekt.
Se eks charge amps kabel, reklamen viser til godkjenning i henhold til iec..... verson 4 (rart når det kun har kommet ut verson 2)
Igjen dokumenter dette istedenfor å synse!

De får ikke bruke merket uten at noen med akkreditering har sett de kortene. Klart det finnes de som ikke har rent mel i posen her og men hvis du stiller spørsmål med CE merking så favner du stort...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Sitat fra: fredag på søndag 06. mars 2016, klokken 00:37
Nyttig påminnelse om hvor prisnivået på denne typen utstyr bør være også i Norge. Med lavere priser på slikt utstyr vil flere ta seg råd til å sette opp fastmontert mode3 ladeboks istedet for schuko.
Er det ikke slik at staten subsidierer ladeutstyr i UK? Det er derfor prisen er så lav.

As part of a £37 million investment in electric cars, the government is offering a 75 per cent grant towards the cost and installation of a BMW i Wallbox for all BMW i3 owners.

BMW sin wallbox koster bare 315 pund i UK...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på søndag 06. mars 2016, klokken 07:57
Antagelser antagelser. Dokumenter!

Det er andre krav i England kontra Norge også. Blant annet er ikke jordfeil bryteren som sitter i boksen verdt 5 flate øre. I tillegg har vi krav til allpolig brudd i Norge, har denne boksen det?

Det er ikke krav til jordfeilbryter i en Mode 3 boks overhodet, så det spiller neppe noen rolle hva som sitter i den. Det eneste å ta hensyn til der er at om det sitter et ordentlig Type B jordfeilvern i boksen kan dette droppes i sikringsskapet (forutsatt bruk av dobbeltisolert kabel som f.eks PFXP fra skap til boks). Hvis ikke setter man bare et B-vern i skapet.

Allpolig brudd er lett å dokumentere, det er bare å be om typebetegnelse på kontaktoren som brukes. Teknisk dokumentasjon på produktet skal inneholde slik info.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Har enda ikke sett noe dokumenter på dette, ei heller ble all denne info gitt til TS som er veldig relevant når man skal anbefale utstyr!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

fredag

Sitat fra: LMOR på søndag 06. mars 2016, klokken 09:27
Sitat fra: fredag på søndag 06. mars 2016, klokken 00:37
Nyttig påminnelse om hvor prisnivået på denne typen utstyr bør være også i Norge. Med lavere priser på slikt utstyr vil flere ta seg råd til å sette opp fastmontert mode3 ladeboks istedet for schuko.
Er det ikke slik at staten subsidierer ladeutstyr i UK? Det er derfor prisen er så lav.

Ja, staten gir tilskudd (OLEV-grant) til fastmontert ladeutstyr i UK. Prisen på ladeboksene i EVonestop.co.uk er før evt OLEV-tilskudd.

Fint at UK gir tilskudd til dette, for da får man litt volum på produksjonen som reduserer enhetskostnadene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

LMOR

Prisen er uten VAT, og for en 16A Type 2, ble det 5100.-, og du kan få tilsvarende i Norge for 5500.-, så det er ikke så mye billigere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Hansi

Hvor får man tilsvarende med Type 2 stikk i Norge til 5500?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA