Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 20" støyproblem

Startet av havardhm, lørdag 23. april 2016, klokken 10:28

« forrige - neste »

havardhm

Hei!

Jeg bruker bil aktivt i jobb, og derfor tenkte jeg å lage denne tråden.

Jeg så det var et par topicer om dette tidligere, men de var gamle og dermed ikke aktuelle.

Statens satser er i år:
3,80 skattefrie kroner pr km
0,40 øre ekstra som du må skatte av hvis du kjører elbil
0,30 øre ekstra som du må skatte av om du kjører vanlig bil.

Jeg vet at mange dermed bare praktiserer 3,80. Vi kjører fullt ut 4,20 i vår bedrift, og skatter dermed av 40 øre pr km.

Jeg har ikke forstått om satsen i år senkes når man passerer 9000 km slik det har vært tidligere år?
Senking av satsen etter 9000 gjaldt vel ikke el-bil i fjor?

En annen og viktig ting er; tilhengertillegg.

Hvordan var dette i fjor eller tidligere år? Jeg har ikke hatt elbil før i 2016, så jeg vet ikke hvordan dette var tidligere. Men at jeg ikke har mulighet til å velge tilhengertillegg er noe som irriterer meg veldig.

Man kan godt komme med argumentet at per i dag er det vel ingen elbiler som kan kjøre med henger (snart Tesla Model X) men tilhengertillegg gjelder da også hvis man har mer last i bilen enn 0,5 kubikk eller over 150 kg. Dette har jeg OFTE i min bil i forbindelse med jobb, og det betyr også at jeg OFTE skriver tilhengertillegg, hvilket jeg nå mister fordi jeg kjører elbil!

Dette kan da umulig være rett? Skal det være sånn fra statens side eller er det Visma som har en feil i sine systemer?

Noen andre som har noen mening om denne saken eller noen info jeg ikke vet?
Jeg pratet med min regnskapsfører som ikke forstod at det skulle være sånn.

Hilsen Håvard
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

havardhm

Flott! 10 000 km da. Men det står fortsatt ikke hvorfor man ikke får tilhengertillegg.
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

Beckern

Sitat fra: havardhm på fredag 04. mars 2016, klokken 19:51
Flott! 10 000 km da. Men det står fortsatt ikke hvorfor man ikke får tilhengertillegg.

Slik jeg leser det, med litt godvilje, er det ikke spesifisert at det ikke kan taes med som tillegg.
Alternativt kan man kjøre normalbil satser og legge på dem.

havardhm

Sitat fra: Beckern på fredag 04. mars 2016, klokken 20:06
Sitat fra: havardhm på fredag 04. mars 2016, klokken 19:51
Flott! 10 000 km da. Men det står fortsatt ikke hvorfor man ikke får tilhengertillegg.

Slik jeg leser det, med litt godvilje, er det ikke spesifisert at det ikke kan taes med som tillegg.
Alternativt kan man kjøre normalbil satser og legge på dem.

Ja, enig. Skal klage til Visma.
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

arthur

Sitat fra: havardhm på fredag 04. mars 2016, klokken 19:51
Flott! 10 000 km da. Men det står fortsatt ikke hvorfor man ikke får tilhengertillegg.

Jeg kunne i farten ikke finne noe grunnlag for at du ikke skal få det så her kan det jo rett og slett ha blitt gjort en feil ja.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Elmo

Sitat fra: havardhm på fredag 04. mars 2016, klokken 20:36
Ja, enig. Skal klage til Visma.
Tror Visma er satt opp forskjellig fra firma til firma. Da vi gikk over til Visma for et par å siden så fantes inn elbil som valg i reise-programmet.
Jeg sendte dem en mail til dem og spurte "are you living in the past ??"  og vips så kom elbil inn.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

havardhm

Sitat fra: Elmo på søndag 06. mars 2016, klokken 09:52
Sitat fra: havardhm på fredag 04. mars 2016, klokken 20:36
Ja, enig. Skal klage til Visma.
Tror Visma er satt opp forskjellig fra firma til firma. Da vi gikk over til Visma for et par å siden så fantes inn elbil som valg i reise-programmet.
Jeg sendte dem en mail til dem og spurte "are you living in the past ??"  og vips så kom elbil inn.

Fikk en ganske merkelig tilbakemelding fra Visma i dag morges:



Hei Håvard,

Jeg har nå undersøkt med produktansvarlig angående din henvendelse,

Regelverket sier desverre ikke noe om tilhenger-tillegg knyttet til el-bil, så etter vårt syn er det ikke grunnlag for å utbetale dette.

Jeg forstår veldig godt at du ønsker dette i vår løsning, men så lenge regelverket er som det er, har vi desverre ikke mulighet til å endre dette i våre løsninger.

Tusen takk for tilbakemeldingen, det er viktig for oss å vite hvordan du som bruker oppfatter våre løsninger og hvordan vi kan gjøre de bedre.

Ønsker deg en god mandag videre
'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

Jævla Hippie

Sitat fra: havardhm på fredag 04. mars 2016, klokken 19:51
Flott! 10 000 km da.

Står det at det kuttes etter 10 000 km? Den tolkningen greier ikke jeg å finne. Det ble ikke kuttet i fjor.
Renault Zoe 240 Life

havardhm

'15 Model S P85D - P78238

'14 Model S 85 - P43686 - Solgt

Elmo

Sitat fra: havardhm på mandag 07. mars 2016, klokken 08:59
Regelverket sier desverre ikke noe om tilhenger-tillegg knyttet til el-bil, så etter vårt syn er det ikke grunnlag for å utbetale dette.

Spør dem hvorfor det da ER passasjertillegg for elbil, og henvis til linken fra havardhm
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kodalse

Fra konkurrenten?
http://www.kjørebok.no/regler

Passasjer- og tilhengertillegg

Det kan utbetales et tillegg per passasjer når det i bilen tas med arbeidstakere på oppdrag, jf. "Særavtale for reiser innenlands for statens regning" (innenlandsregulativet) § 6 nr. 5. Det er et vilkår at kollegaene også er på yrkesreise/tjenestereise. Er det nødvendig med tilhenger for å frakte utstyr og materiell, som det på grunn av vekt og beskaffenhet ikke er naturlig å plassere i bagasjerom eller på takgrind, kan det gis et tilhengertillegg, jf. innenlandsregulativet § 6 nr. 4. I kommentarene til § 6 fremgår det at dette for eksempel omfatter etsende væsker, tilgrisede eller skitne gjenstander, eller utstyr som på grunn av sin beskaffenhet må fraktes i tilhenger.

Tillegget kan også gis når det fraktes utstyr inne i bilen der vekten av det som fraktes er minst 150 kg og/eller utgjør et volum på minst 0,5 kubikkmeter. For å godtgjøre at man har krav på et slikt tillegg, bør det fremgå av reiseregningen at det faktisk er kjørt med tilhenger og hva som ble fraktet. Hvis utstyret er fraktet inne i bilen, må det også fremgå hvor stort eller tungt utstyret er. Passasjertillegget og tilhengertillegget er trekkfritt når det utbetales sammen med trekkfri bilgodtgjørelse. Godtgjørelsen skal innberettes i kode 714.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Jævla Hippie

Sitat fra: havardhm på mandag 07. mars 2016, klokken 11:09
Det står forsåvidt ikke spesifikt for elbil, men det står det for "bruk av egen bil"

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/kostgodtgjorelse-og-nattillegg/id438637/

Mm, men dette var vel omtrent slik det var formulert i fjor også, så vidt jeg kan huske?
Renault Zoe 240 Life

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA