Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Etterlysning: Finnes det noen her som har kjøpt?

Startet av Vegard Winther, fredag 22. april 2016, klokken 20:18

« forrige - neste »

Diravi

Sitat fra: Vegard Winther på tirsdag 08. mars 2016, klokken 08:02
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 08. mars 2016, klokken 07:41
Garantien er 8 år. Min tilnærming er at jeg setter verdien til null da, og regner på om det kjøpet lønner seg i forhold til en kreftkjerre. Med kjørelengde ca 300 000 på 8 år, er svaret ganske enkelt. Hvis bilen er verdt noe/kjørbar etter 8 år er det en bonus.

Hm... Hvordan blir det med miljøregnskapet hvis man skal regne knappe 8 års levetid på en Tesla? Mener å ha lest at grunnet produksjonen må bilen kjøres omtrentlig 10 år (med gjennomsnittlig forbruk) for å gå i pluss, miljømessig?

Jeg tror du må skille mellom levetid for å beregne verditap og reell levetid på bilen. Det kunne kanskje vært presisert i det opprinnelige spørsmålet også, for du ser at folk svarer litt på begge deler.

Ofte når folk her inne lurer på hvor lenge en Tesla holder, så er det fordi de har et lønnlig håp om at de kan beregne avskrivingen fordelt over veldige mange år, og slik rettferdiggjøre en dyrere bil enn de egentlig hadde tenkt å kjøpe.  ;)

Jeg tør ikke beregne verditap fordelt over mer enn fem år på noen bil. Jeg tviler ikke på at bilen holder mye lenger, men feilrate, servicekostnader og verditap blir veldig usikkert når man regner utover garantitiden (med et mulig unntak for en del japanere). Så i hvert fall når jeg regner på bil forutsetter jeg videresalg ved (knapt) fem år.

Jeg tviler ikke på at selve bilen holder i mange år, men det spørs hvor lenge noen er villig til å koste på den. Enkelte europeiske (fossil)bilprodusenter garanterer ikke for deletilgang lenger enn ti år, og det er det sikkert en grunn til.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vegard Winther på tirsdag 08. mars 2016, klokken 08:02Hm... Hvordan blir det med miljøregnskapet hvis man skal regne knappe 8 års levetid på en Tesla? Mener å ha lest at grunnet produksjonen må bilen kjøres omtrentlig 10 år (med gjennomsnittlig forbruk) for å gå i pluss, miljømessig?
Det er mange måter å regne på, men utifra alt jeg har lest så vil en Tesla, når den kjøres på ren norsk strøm, være i pluss i forhold til de andre premiumbilene etter 20-50.000 km. Om man kjører mye kan man altså være i pluss etter 6 måneder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jan Henrik på tirsdag 08. mars 2016, klokken 08:27
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. mars 2016, klokken 08:03
Den gjennomsnittlige bilen varkes ved ca 250.000 km/19 år.

Av disse er det nok antall år som er den største utfordringen. Kjører man mye er det neppe noe problem å beholde bilen til 500.000 km/10 år, mens skal man beholde bilen 19 år, kan man kanskje ikke kjøre mer enn 150.000 km.
Det er vel ikke kilometern som tar knekken på bil, er vel aldern (og sløve eiere)...
Selv på fossilbiler blir den økonomiske levetiden påvirket av både kilometer og alder. Men på elbiler er nok dette enda mer sant. Batteriet blir dårligere både med bruk og alder, og når det kommer til alder så er det vanskelig å si akkurat til hvilken grad alderen faktisk påvirker.

Det man må huske på er at batteriteknologien som benyttes i nye elbiler fantes ikke for 10 år siden. Altså finnes det null data på hvordan batteriene blir dårligere i området 10-20 år. Dermed er det også veldig vanskelig å si akkurat hvordan levetiden blir.

Men min personlige mening er at batteriet i en 70D burde vare i området 200-800.000 km og 10-20 år. Oppnår man 10 år og 200.000 km, så har man oppnådd minimumslevetiden, mens oppnår man 800.000 km og 20 år, så har man oppnådd maksimumslevetiden. Dette er ikke så ulikt hva man kan forvente av f.eks en girkasse, og girkasser antar man varer hele bilens levetid. Derfor sier jeg at batteriet vil som regel vare hele bilens levetid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nortrahof

Ingen har nevnt all elektronikken som er i en TMS og som man er avhengig av?

Det er slik at halvlederkomponenter lages i store serier av fabrikkene. De utvikler stadig bedre komponenter med større integrering av funksjoner i hver komponent. Det ser man bare på PCer som er nær beslektet.
- Kom med en 15 år gammel 286-prosessor og få den reparert i dag. De aller fleste vil gi opp - eller betale en "fantasipris" for dette.

Når man vet at elektrolyttkondensatorer tørker ut over tid, er dette et annet problem som dessverre gjør at "elektronikk ikke varer evig".

Det er derfor viktig at det er tilgang på reservedeler i all fremtid.
Dersom komponenter går ut av fabrikasjon, må en reservedelsprodusent (TM eller noen annen) starte redesign av ny del.  Dette kan bli temmelig kostbart - delt på etterspørselen.
Det å basere seg på "donorbiler" er heller ikke særlig bra, da slike biler ofte har samme feil på samme komponent.

Jeg tror derfor at om ikke produsenten garanterer deler i all fremtid, så vil man begynne å merke problemer bare om 7-10 år, dessverre!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

o.b.lix

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 08. mars 2016, klokken 07:41
Hvis bilen er verdt noe/kjørbar etter 8 år er det en bonus.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. mars 2016, klokken 08:03
Den gjennomsnittlige bilen varkes ved ca 250.000 km/19 år.

Begge har nok rett, i alle land utenom Norge, er det ikke uvanlig å vrake en bil etter 8 år. I Norge, derimot, er alderen på bilen eldst i Europa, og vi tyner mer ut av hver bil.

Tesla er garantert verdt noe etter 8 år, men i en finansieringsplan er det nok lurt å sette verdi lik null etter 8 år.

F.eks. 2 og 3 seters fossile leasingbiler som skal kjøres langt, er det vanlig å sette verdi til 0 etter bare 5 år. Men de vrakes vel sjelden da.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

AppleKnocker

Enig i at levetid kan bety ulike ting.
Om tretti år finnes det sikkert Model S veteranbiler. Elbiler som blir mer enn 8 år er likevel en sjeldenhet. Med sin uovertrufne kvalitet kan det jo hende Tesla endrer på dette :o

Teknisk levetid er altså en ting, hvor lenge kan bilen holdes i gang.
Økonomisk levetid er noe annet. Når forventede vedlikeholdskostnader gjør at det lønner seg å kjøpe ny bil, er den økonomiske levetiden over. Bilen kan fortsatt være verdt noe, men gamle biler kan være kostnadsbomber. Det er grunn til at en 15 år gammel Jaguar med V12 er billig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

timingbeltkiller

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 08. mars 2016, klokken 13:42
Med sin uovertrufne kvalitet kan det jo hende Tesla endrer på dette
Tesla S er nok positiv uovertruffet på noen områder.
Eksempelvis range og SC systemet.

Men i betydningen driftsikkerhet med få eller ingen feil og mangler
er rette betegnelsen mye nærmere negativ uovertruffet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA