Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tekna 17" felger til salgs

Startet av Krissgj, torsdag 21. april 2016, klokken 23:46

« forrige - neste »

Krissgj

Hei,

Ved å sette bilen i B0 og bremse kontrollert inn mot lystkryss etc så oppnår man en viss grad av regenerering. Er det noen som har noen oppfatning/innsikt om det er stor forskjell på effekten man får fra bremsingen vs å benytte spaker for å regenerere (eks B5)?

Joh Kobbe

Bilen har et idealpunkt ved et visst press på gasspedalen -ved samtidig bruk av regenerering B1 - B5, så oppnår du B0 der motorene hverken gir eller tar imot strøm. Da vil du generere strøm ved alle retardasjoner samt seiling(B0) ved vedlikehold av oppnådd hastighet (dette ideelt på flatmark og nedoverbakker). Ved bruk av bremser regenererer man over en kortere periode før bremseklossene overtar energien og gjør den om til varme og slitasje.
Mitsubishi Outlander PHEV 2016 Instyle+

Krissgj

Den egentlige kjernen i spm er om det i byen er mest hensiktsmessig å aggressivt benytte spakene eller om fornuftig bremsing gir samme effekt. Jeg forstår nytten av et gitt nivå ved en lang nedstigning, men varierer regenereringen med bremsingen tilsvarende nivåforskjellene i B0-B5?

gamleboyen

Det "enkleste" er vel å ha den i B5 konstant og bruke gassen til å holde farten oppe.
Men dette er vel også det mest slitsomme.

aaa3

Jeg bruker alltid B5. Jeg opplever det ikke som slitsomt. Som Joh Kobbe skriver er det et 0-punt på gassen. Det finner man lett med noe øving. Slipper man gassen bare litt forbi nullpunktet gir det bare litt bremseeffekt, jo mer man slipper opp jo hardere bremser man, trykker man forbi gir man gass. Dette gir svært myk kjøring, og nesten all bremseenergien tilbakeføres til batteriet.

Amadeus

Når man kjører med adaptiv cruise vil man da få det beste forholdet for å regenrere mest mulig strøm og samtidig bruke minst mulig?

aaa3

Nei, ACC er ikke gunstig for forbruket. Men veldig behagelig!

Ahaa

Helt fersk og veldig fornøyd eier!
Men har fundert og forsøkt å finne bekreftelse i bruksanvisningen på påstanden over om at man kan kjøre med B5 inne hele tiden. På vanlig elbil er det vel slik at motoren går over til å bli generator når man slipper "gassen". Men hva med PHEV? Den har jo egen generator i tillegg til el-motorene. Hvilke av disse brukes egentlig til å generere strøm og bremse? Er det el-motorene, så er alt vel og bra, men er det generatoren, så vil man jo ved vanlig framdrift bruke el-motor for å drive generatoren via hjulene = energitap. Noen som er helt sikre på hva som egentlig skjer?

PhevVest

Det er selvsagt elmotorene som genererer strøm ved bremsing.
Generatoren drives bare av bensinmotoren.

Niff123

Det som vel skjer er at det trengs energi for å få opp farten, og vesentlige deler av denne energien må man kvitte seg med ved fartsreduksjon. Dette skjer normalt ved innbremsing, og da avgis varme fra bremsene. Ved regenerativt system tas noe av denne energien ut ved å føre den direkte til batteriet i stedet for varme til luft.
Selv bruker jeg B3 det meste av tiden og får myk kjøring, men kan øke til B5 i noen tilfeller og redusere ned til B1 ved lang utforbakke (Lierbakkene). Ved å følge energipila og rekkevidden er jeg ikke i tvil om at bruk av B gir vesentlig mer lading enn bare bruk av bilens bremser selv om ren innbremsing også synes å gi noe lading til batteriet.

Ahaa

Har nå fått bekreftet fra leverandøren at det er som PhevVest sier - regenereringen ved bremsing skjer ved hjelp av el-motorene. Den separate generatoren drives kun av bensinmotoren.
Altså fritt fram for å kjøre konstant med f.eks B5 dersom man foretrekker det.

Alfa Bergen

Har hatt en lang diskusjon med min far som har PHEV og som hardnakket har hevdet at det å kjøre konstant på B5 gir et høyere strømforbruk enn ved å kjøre i Drive eller B0. Hans argumentasjon har vært at å kjøre i B5 er omtrent som å kjøre med en gammeldags dynamo på sykkelen for å få strøm til lys. Helt OK i nedoverbakker, men mer energikrevende i motbakkene og på flat vei. Han hevdet å ha fått dette forklart av Mitsubishi forhandleren i Kristiansand.

Jeg har derimot argumentert med at regenereringen på PHEV må fungere på samme måte som i en el-bil der "dynamoen" først kobler inn når energibruken passerer nullpunktet og derfor ikke bruker noen ekstra energi i motbakker og på sletter (eller ved akselerasjon for den saks skyld).

For å få en slutt på diskusjonen, dro min far til forhandleren igjen og fikk denne gangen snakke med ikke mindre enn tre teknikere, som alle ga samme svar: Kjøring med B5, eller med B i det hele tatt gir KUN mening i nedoverbakker. Dette fordi motorene bruker MER energi i motbakker, på sletter og ved akselerasjon da de fungerer som en dynamo konstant tilkoblet.

Min far vant diskusjonen, og jeg ser at ikke alle elmotorer fungerer likt i elbil.

Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

moby666

hehe, som vanlig aner ikke Mitsubishi hva de snakker om. Selvfølgelig så bremser ikke "B" eller "D" hvis du gasser.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Alfa Bergen

Min oppfatning har også vært at regenereringen i PHEV må fungere på samme måte som i el-bilen min og at Mitsubishiteknikerne ikke har forstått hvordan dette fungerer.

Jeg foretok derfor en kort, og høyst uvitenskapelig test: Kjørte i D på en rett slette med konstant "gass" mens energimåleren lå på et konstant nivå. Koblet så inn B5 og observerte at energimåleren gjorde et lite hopp oppover og ble liggende på et nytt og høyere nivå. Etter denne ene testen konkluderte jeg for meg selv at B faktisk fungerer som en dynamo konstant innkoblet. Hvis den hadde fungert som i el-bilen min, burde ikke energimåleren ha beveget seg i det hele tatt da jeg koblet inn B.

Jeg testet dette bare en gang, så ikke ta dette for noe bevis i noen retning.

Noen som vil gjøre samme test?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Ahaa

Nettopp! Det var akkurat denne observasjonen av at energimåleren viser høyere når man kjører på slette med B5 enn med D, som fikk meg til å lure på hva som egentlig skjer.
Er det måleren som har en "bug"? Eller ligger den ene el-motoren og regenerer mens den andre trekker?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA