Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av SteinR, torsdag 21. april 2016, klokken 13:28

« forrige - neste »

SteinR

Har hatt et "problem" i vinter når det har vært kald. Når jeg har lite regen tilgjengelig (<15kW) og kjører på flat vei i ca 50/60km/t med konstant hastighet og belastning, så varierer bilen pådraget opp og ned av seg selv med litt mellomrom. Det vil si at bilen pluttselig vil akselere (øker pådraget med ca 20kW). Når jeg justerer belastningen ned med høyrefoten for å stabiliser farten igjen, så går det litt tid (ca 10 sekunder) før bilen fjerner den ekstra effekten og jeg må gi mere pådraget for å holde hastigheten. Hvis jeg setter på cruise controllen så er hastigheten konstant, men en ser at effekten går opp og ned mellom to nivåer (firkantfrekvens).

Litt vanskelig å forklare, men håper det var forståelig. Det er ikke det samme som den lille "ustabiliteten" enkelte opplever i gasspådraget ved ca 55km/t, for den har jeg hatt hele tiden og den er mye mindre merkbar.

Tenkte først at det kanskje var bremsene som la seg på for tørking/varming, men da skulle ikke effektmeteret slått ut på samme måte og ikke så mye. Neste tanke var at det er en eller annen oppvarmingssyklus i bakgrunnen (batteri?) som slår seg av og på og at batterispenningen derfor varierer i takt med dette ekstra effektuttaket , men det er vel begrenset til ca 11kW og burde ikke ha så stor innvirkning? I tillegg har jeg ikke sett noen andre rapportere om dette, så jeg har delvis konkludert at det er noe feil med min bil.

Har en mars '14 levert P85+, 29kkm, DU byttet desember '14. Hadde ikke problemet i fjor vinter, men det har vært til stede på alle versjonene av 7.x som jeg har hatt i år.

Flere som har opplevd dette eller har en forklaring?

tho

#1
Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Men kansje en kjapp video av "wattmeteret" hadde vist det bedre. Jeg kan ikke si at jeg har opplevd det samme. Min virker veldig jevn og det er lett å holde hastigheten.

Har omtrent samme "modell" som deg uten +
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

SteinR

Enig at en video vil være mer forståelig. I tillegg vil video være bedre dokumentasjon/forklaring for Tesla da den skal inn på service om 2 uker, så jeg må se til å få tatt det opp på video.

Fant forresten ut i går kveld at jeg var litt unøyaktig på watt verdiene. Husket ikke skalaen på wattmeteret da bilen i praksis fungerer som konebil, så det er ikke så mye jeg får kjørt den da ho nekter å bruke '97 modell Mercedes'en.... Regen mindre enn 10kW (symptom tydeligere desto lavere regen tilgjengelig). Effektøkning i størrelsesorden 10kW (litt vanskelig å angi da skalaen ikke er linjær).

OW

Dette høres veldig kjent ut, og noe jeg også har hatt problemer med i vinter. Ved kaldt batteri opplever jeg lignende symptomer som du beskriver. For meg er dette også nytt av vinteren. Når det blir litt varme i batteriet forsvinner problemet. Det er også ganske sporadisk. Opplever det ikke som et konstant problem ved kaldt batteri, men noe som dukker opp innimellom. Jeg opplever også en veldig svak summelyd som jeg føler må ha sammenheng med at bilen "fusker".

P85 levert mai 2014 her. Km 28000.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

petersv


OW

For min del er det kun ved utetemperatur rundt 0 eller lavere, og når jeg ikke har forvarmet. Stripla regenindikator er nær null (10-15 kW og lavere). Kjører med low regen. Usikker på hva du mener med paraply?
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Diravi

Sitat fra: OW på lørdag 05. mars 2016, klokken 08:33
Usikker på hva du mener med paraply?

Ta en nærmere titt på tittelen på innlegget, så forstår du hva han mener.  ;D

Jeg klikket lenge forbi denne tråden fordi jeg trodde den handlet om hakkete vindusviskere...
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

SteinR

Takk for stavekontroll på tittelen - skal selvfølgelig være "regen" og ikke "regn) :)

SteinR

Sitat fra: OW på lørdag 05. mars 2016, klokken 08:33
For min del er det kun ved utetemperatur rundt 0 eller lavere, og når jeg ikke har forvarmet. Stripla regenindikator er nær null (10-15 kW og lavere). Kjører med low regen. Usikker på hva du mener med paraply?

Stemmer veldig godt overens med mine erfaringer med problemet, men usikker på hvor sporadisk det er for min del da jeg ikke kjører bilen daglig og det heller ikke er så veldig ofte under 0 grader her i Stavanger. Problemet  forsvinner som du sier når jeg får varme i batteriet, men jeg har ikke registrert den summinga du nevner (skal følge med neste gang). Kjører forresten med range mode "på" og normal regen.

Muffinman

Dere er klar over at bremsetørkingen merkes som en summelyd i 1-2 sekunder som gjentar seg et par-tre ganger i minuttet på når kjøreturen starter? Og man kan kjenne at bilen bremses og muligens også se at effekten går ørlite opp samtidig med summelyden og vedvarer et øyeblikk etter at summelyden er borte?

petersv

Tror muffin er inne på noe her, det høres veldig sannsynlig ut.

OW

Her det kommet bremsetørking på 2014 modeller også? Trodde det kun hadde kommet på biler med ny type bremser. Høres på en måte sannsynlig ut, men rimer ikke helt med at jeg ikke opplever det ved samme temperatur når jeg husker å forvarme bilen.

Jeg kjører med range mode off.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Muffinman

Tørker så det griner på min 2013-modell ihvertfall.

plvr

Summelyd slik muffinman beskriver har jeg og (14-modell), lurte på hva det var...
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

SteinR

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. mars 2016, klokken 17:24
Dere er klar over at bremsetørkingen merkes som en summelyd i 1-2 sekunder som gjentar seg et par-tre ganger i minuttet på når kjøreturen starter? Og man kan kjenne at bilen bremses og muligens også se at effekten går ørlite opp samtidig med summelyden og vedvarer et øyeblikk etter at summelyden er borte?

Har ikke oppfattet noen summing ifm de problemene jeg har. Som jeg nevnte i første innlegg så var bremsetørking noe av det første som slo meg. Jeg tviler likevel på at det er årsaken til mine problemer da effekten øker en god del samtidig som bilen akselererer - ikke bremser opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA