Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror godtfolket vi kan forvente større batteri på 7 seter versjon?

Startet av Martin Eden jr, torsdag 21. april 2016, klokken 12:50

« forrige - neste »

EV_Mor10

Den var ikke dum!
Har fundert litt på hvordan jeg skal få logget når bilen er av :)

Sammen med overvåkningen av huset, med varmepumpe, temperaturer og strømmålere jeg har fra før, vil jeg få en god oversikt på når den lader hovedbatteriet og hva som skjer i nattens mulm og mørke i garasjen.

Robert Sund

Ja en slik logger gir nok det meste man trenger av informasjon, og den er autonom og kan lett plasseres. Jeg har brukt en annen type men med samme funksjonalitet tidligere og det fungerte glimrende.


Hvis man i tillegg ønsker å måle strøm, og da ikke lengre trenger logging kan man gjøre det med noe slikt:
https://no.rs-online.com/mobile/p/clampmeters/7943226/
Men man må passe på at man får klammen rundt ledningene og at man ellers får plass. Jeg har ikke testet dette instrumentet. (Og med klammen rett på instrumentet kan det være en utfordring å få lest av hvis ledningene er kinkig plassert)

Det finnes også klammer (med internt batteri) som man kobler til ett multimeter. Ett eksempel er:
https://no.rs-online.com/mobile/p/multimeter-current-clamp-adapters/7051894/
Jeg har ikke brukt denne heller.

Begge er over 2000kr i pris.


Jeg er meget interessert i hva dere finner ut etterhvert.

Fakur

Bra jobba, EV Mor10! Ser ut til at du skal drive seriøs forsking framover til nytte for oss alle og Kia (og Hyundai som ser ut til å slite med samme feil)  Må innrømme at mine kunnskaper om strøm ikke holder til at jeg kan bidra med noe særlig annet enn spørsmål og egne erfaringer. For å summere mine opplevelser med 12-v-problemet så har det oppstått tilsynelatende uavhengig av om setevarme mm har stått på, og uavhengig av om jeg har brukt ekstern 12-v-lader før kjøring. Det har skjedd uavhengig av om forhåndsinnstilt forvarming har vært av eller på. Det har oppstått sekundet etter kjøretur, og det har oppstått etter parkering uten lading, og i ett tilfelle da bilen hadde stått fulladet med ladekabel i i ett døgn. Av en eller annen grunn har det heldigvis aldri skjedd etter første stopp etter at bilen har vært fulladet, så kona har alltid fått start når hun skal hjem etter jobben, hvor hun står parkert i 7 timer uten lading, ofte i 20 kuldegrader. Hun sparer aldri på varme i ratt og seter. Hun tør imidlertid ikke å slå av bilen når hun er innom butikken på veg hjem.
Periodevis kan det gå uker uten at problemet oppstår, men når det kommer tilbake varer det gjerne noen dager, uavhengig om ekstern 12-v-lader er benyttet. Jeg vil ønske dere som vet forskjellen på watt, volt og ampere lykke til i deres søken mot sannheten, og håper Kia vil belønne den som kommer til bunns i dette sammensatte mysterium.

EV_Mor10

Litt usikker på hva jeg skal gjøre nå?

Har blitt tilbudt en annen Soul å kjøre i påvente av at "delen" til min bil kommer på lager, og de skal også bytte batteri.
Da får jeg i utgangspunktet ikke testet så mye på en "defekt" bil, men kanskje jeg kommer meg dit jeg skal hver dag :)

En tanke var at de bytter batteri og jeg beholder bilen min så lenge og ser om det samme skjer igjen.

I dag tidlig var batteriet nede på 11,7V og etter litt testing i går kveld ser jeg at bilen drar mellom 0.02-0.03A når bilen er helt slått av, uavhengig av om ladekabel står i og uavhengig av om jeg har på programmert lading eller ikke. Ved å slå av bryteren ved sikringsboksen inne i bilen, bruker den mellom 0.00 og 0.01A.
Dette er med et ikke helt proft amperemeter, men jeg skal få låne et ordentlig Fluke-meter av svigersønn som er elektriker i helgen.
Dette forbruket sammen med et dårlig batteri kan kanskje forårsake utlading litt for fort i forhold til et friskt batteri.

Noen råd om hva jeg bør gjøre her? Har litt lyst til å fortsette feilsøkingen, men har også lyst til å komme meg på jobb innimellom :)

Robert Sund

.03A * 24h = 0.72Ah
Det burde holde langt over en måned. Ett større strømtrekk gjemmer seg ett sted (med mindre batteriet er helt kaputt).

Selvutlading kan du teste hvis du har ett nytt batteri i bilen, og så måler du gamlebatteriet av og til for å se om det synker i spenning. (Det vil endre seg litt opp og ned med temperaturendringer selv om det er friskt).

Hvis verkstedet uansett bare har tenkt å la bilen din stå mens de venter på delen, kanskje de kan la den stå hos deg? Og så kan du bruke din egen bil hvis den ikke er tom; da blir jo leiebilen mindre brukt og du har sikkerheten om å komme deg på jobb?

Jeg så forøvrig at det var loggere med Bluetooth også tilgjengelig. Det vil jo gjøre det enklere å se endringer "live" mens du kjører. Det burde også kun ta verkstedet noen minutter å koble opp en tilkobling som du kan koble loggeren til inne i bilen, da vil loggeren være lettere tilgjengelig.

Uansett hva du velger. Lykke til, og vi setter pris på testingen så langt.

EV_Mor10

Takk for forslag igjen!

Jeg får litt utfordringer med plassering av alle bilene hvis jeg skal ha en til, så har avtalt at jeg får lånebilen i dag. Nabotomta holder på å bebygges og det er litt kaos overalt med maskiner og biler:)

Kommer til å fortsette Research på lånebilen og selvfølgelig når jeg får tilbake min bil.

Hadde vært interessant om andre kunne måle forbruk på bilen når den står stille og låst for å sammenligne litt. Kan sikkert ta med meg utstyr og måle litt hos andre når jeg får tak i gode måleapparater.

Må nesten la BOS få styre litt og se om de kommer opp med en løsning også.
De avventer delen og håper å få den inn i løpet av 2-3 uker og har troen på at det løser problemet.
Løser de ikke problemet mener jeg at de har 1 mulighet til for å løse problemet før jeg eventuelt kan påberope heving av kjøpet.

Virker på meg som det er noen "mandagsbiler" som sliter med gjentagende problemer, men at det stort sett går greit med de fleste.

Kanskje vi skulle starte en poll på forumet her og høre hvor mange som har dette problemet med dødt batteri og hvor ofte?

EV_Mor10

#66
Da var overraskelsen stor, da jeg fikk melding i dag om at bilen var klar til henting!
Skulle ta 2-3 uker, men gikk da på 3 dager :)
De hadde byttet sikringsboks og satt inn nytt 12V batteri.
Rakk så vidt å få hentet bilen før de stengte verkstedet og fikk en kjapp prat med Verkstedmannen ved henting. Han understreket at batteribyttet ikke var godkjent av Kia, da "målinger viste at batteriet var i orden". Virket litt sur for at jeg hadde krevd batteribytte, men dette var avtalen med daglig leder for å i det hele tatt beholde bilen. Unødvendig kommentar til en allerede misfornøyd kunde.
Satte meg inn i bilen og satt på Torque for å overvåke turen hjem og da jeg satt i gang bilen var det første jeg la merke til at det var 2 skikkelig riper på rattet. En akkurat der jeg holder tommelen under vanlig kjøring og en skikkelig stripe på undersiden som irriterte meg grusomt hver gang jeg hadde full sving i kryss, etc.
Dette virker sikkert som litt flisespikking, men bilen er tross alt helt ny og dette irriterte meg ordentlig. Verkstedet var stengt, så jeg fikk ikke ringt og sagt fra.

"Morsomhetene" fortsatte da jeg kom hjem og åpnet panseret for å ta en måling direkte på batteriet. Så at batteriet var byttet med et nytt på 50Ah, originalt er det på 43Ah hvis jeg ikke husker helt feil. Lappen fra fraktfirmaet var fortsatt klistret stygt rundt halve batteriet og de 2 plastkoppene til polene til det nye batteriet lå faktisk oppå kanten ved utløsermekanismen til ladeluken fortsatt!!!

Styrker ikke akkurat tiltroen min til verkstedet kan man si.
Kommer til å bli nok en lite hyggelig telefon igjen i morgen.

Fikk for øvrig forsket litt mer på forbruk under kjøring med lånebilen og ble litt forundret over et par ting til:

1. Switchingen mellom 13.2V og 14,3V virker ikke veldig konsekvent, da det ikke virker på samme måte under like forhold. Noen ganger står den konstant på 14.3V og noen ganger switcher den uten at jeg finner sammenhengen. Temperatur, forbrukere og kjørestil lik, men ulik oppførsel.

2. Ved kjøring fra jobb i går, la jeg merke til at forbruket stabiliserte seg på 13.2V og 13A, noe som stemte med et forbruk på 171.6W. Dette virker som en nedre grense på forbruk.
Men, da jeg reduserte farten på bilen til under 25 km/t økte forbruket helt opp til 20A. Jeg så også at forbruket på Climate økte fra 0.59kW til 0.75kW. Ser ikke helt sammenhengen mellom Climate-forbruket som skal gå fra hovedbatteriet og økt forbruk på 12V-batteriet.
Når jeg kjørte enda saktere, 5-10km/t, gikk forbruket ned igjen.
Kan det være at varmepumpen ikke får nok gjennomlufting og at bilen da øker viftehastighet i kupeen, eller noe annet. Er ikke helt forenlig med at forbruket går ned igjen når jeg senker farten enda mer.

Tok med kona, fatter'n og kona hans på tur på søndag med lånebilen.
Han har aldri vært i en elbil før og fikk litt hetta over alle duppedingsene jeg viste han i bilen. Ble ikke noe bedre da jeg viste han forbruket og at jeg sannsynlig bare akkurat kom hjem igjen på ladingen. Kjørte til sammen ca 136 km med halvparten av turen med 4 voksne, fra 4 til 0 grader ute og sludd på vei hjem. Han skulle aldri ha elbil hvis man må passe på batteriet hele tiden!
Kona ble også litt bekymret da det bare var 2 røde streker igjen den siste mila før vi kom til garasjen :)
Jeg er i utgangspunktet fornøyd med resultatet med mye kjøring på motorvei, og bilen oppfører seg helt greit med 4 voksne. God plass i baksetet også.

Blir spennende å se hvordan bilen oppfører seg framover og om 12V-problemet fortsetter. Sliter litt med gledene over å ha en ny bil nå, men liker Soul'en veldig godt og ga den en liten håndvask på vei hjem så den ikke skal føle seg like skitten som meg etter stadige besøk på verkstedet :)

EV_Mor10

Prøver å fortsette loggen her, si fra hvis jeg skal starte en ny tråd rundt dette.

Bilen bruker konstant litt mindre strøm når den står åpen enn når den er låst under parkering. Ikke stor forskjell, men når den er ulåst pulserer den mellom 0.00 og 0.01 Ampere. Når den er låst pulserer den mellom 0.02 og 0.03 Ampere.
Kan kanskje gjøre den lille forskjellen for de som eventuelt har et nesten kaputt batteri.
Ellers så kan jeg ikke måle noen forskjell på Volt på batteriet etter 30 timer, etter at den kom tilbake fra verksted. Sist gang ville den ikke starte etter 40 timer, så en god framgang her :)

Bobbulf

Lurt å kjøpe en vedlikeholdslader (feks Ctek), og lade det nye batteriet skikkelig opp. Når det leveres fra forhandler er det som oftes bare halvladet, og med Kia/Leaf sitt litt tilfeldige lademønster vil det derfor aldri bli skikkelig fulladet. Det dreper batteriet over tid hvis det blir stående halvladet.
Ta deretter en opplading av og til for å holde 12V-batteriet friskt og oppladet (feks 1 gang i måneden).
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Fakur

Bobbulf, ja, jeg tror virkelig du er inne på noe, og at mye av problemene våre skyldes "tilfeldig lademønster", men i så fall må jo bilprodusentene bare ordne dette!  Det er jo for dumt at biler med fullt hovedbatteri på 400 v, og som står tilkoblet lader, ikke klarer å fullade 12-v-batteriet, verken under normallading eller kjøring. Hvis feilen virkelig ligger her vil jeg tro at en soft-eller hardwareoppdatering kan løse problemene.
EV Mor10: Håper du har fått orden på bilen din, men siden du fikk byttet både batteri og sikringsboks kan det jo være usikkert hva som i så fall var "fiksen". Min soul får ny sikringsboks imorgen. Har du funnet ut mer om hvordan lading av 12-v varierer under kjøring?
Her har 12-v-problemet oppstått bare 2 ganger siden mitt forrige innlegg, og første gangen oppdaget jeg at +batteriskoen var veldig løs, og når jeg strammer maksimalt sitter den heller ikke særlig godt fast. Kan problemene som har vært av og på i flere måneder skyldes noe så banalt som dårlig kontakt her?

Robert Sund

Sitat fra: Fakur på tirsdag 28. mars 2017, klokken 00:57
..., og første gangen oppdaget jeg at +batteriskoen var veldig løs, og når jeg strammer maksimalt sitter den heller ikke særlig godt fast. Kan problemene som har vært av og på i flere måneder skyldes noe så banalt som dårlig kontakt her?
Ja

(men det trenger ikke bare være en feil, forskjellige biler kan ha forskjellige feil)

EV_Mor10

Fakur: Har ikke fått brukt bilen etter helt vanlig kjøremønster siden jeg fikk den tilbake, pga en del prosjekter hjemme, men ser tendenser på at batteriet tapper seg litt fortsatt uten at jeg har veldig stabile målinger på det.
Fikk en telefon fra verkstedet i går og skal inn på fredag og bytte rattet som har fått disse irriterende stripene/skrapene.
Løs batterisko kan meget vel være problemet ditt ja - skal sjekke om mine sitter ordentlig.

Bobbulf: Jeg har en intelligent batterilader og kommer til å kjøpe en booster, så jeg ikke blir stående fast, men jeg kommer ikke til å bruke dette på biler nyere enn maks 5 år. Jeg er meget snill på både kjøring og parkering i varm garasje med alle muligheter for at en ny bil fint skal klare seg uten hjelpemidler i hvert fall de første årene.
I første omgang må jeg la BOS få håndtere saken, så vi kanskje finner feilen. Har de ikke ladet batteriet helt opp med den historikken jeg har gitt dem, må de få endret rutinene sine og ta konsekvensen av eventuelt slurving.

Føler enda ikke at det er "min bil" jeg kjører rundt i pga alle problemene, men håper det kommer etter hvert.
Blir langtur til Surnadal og Sunndalsøra neste uke og tror ikke jeg tør å reise uten en booster i bagasjen :)

Fakur

Var på verkstedet og fikk ny sikringsboks, og festet batterisko. Da det var klart for hjemtur, 5 minutter etter at mekanikeren hadde satt bilen fra seg, var bilen besvimt igjen. 12-v-batteriet ble målt til 7,2 volt, og så kom nytt, med 50 AH, på plass uten noe mer akkedering. Vi er fornøyd med servicen og flaksen, men hvordan kunne 12-v-batteriet klare å skjule problemene sine da det ble utsatt for en avansert test gjennom et helt døgn på samme verksted tidligere i vinter?

EV_Mor10

Jeg også synes det er veldig merkelig at det lades ut så fort, men du må ikke ta det for gitt at bilen fungerer nå.
Bilen min hentes igjen med flatt batteri i skrivende stund, med bytte av sikringsboks og batteri allerede gjort, så det blir spennende å se hva de finner på nå.


Robert Sund

Er det noen av dere som har hatt datalogger tilkoblet når spenningen faller? Det vil gi en mengde informasjon:
- Når det oppstår
- Hvor stort strømtrekket er (ut fra hvor mye og hvor fort spenningen synker)
- Hvorvidt strømtrekket er jevnt eller periodisk, eller om det går på men aldri av etter det har startet
- Om det kun er når bilen er av

Det vil ikke gi informasjon direkte om hva som trekker, men vil allikavel være svært nyttig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA