Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror godtfolket vi kan forvente større batteri på 7 seter versjon?

Startet av Martin Eden jr, torsdag 21. april 2016, klokken 12:50

« forrige - neste »

...

Enig med siste taler, har et 12V blybatteri først fått en knekk så er det ferdig. Jeg mistenker at 12V batteriene er av billigste sort, som kanskje er produsert en god stund før bilen, og aldri ladet opp 100% før bilen overleveres kunde. I Norge brukes varmeseter, varme i ratt osv i stor grad, som fører til ekstra belastning på et allerede (kanskje) svekket batteri.

At Kia skulle gidde å lage flere forskjellige spesifikasjoner/versjoner av programvare for Soul EV i Europa tror jeg er veldig lite trolig, det koster altfor mye å skulle gjøre spesielle tilpassinger for et såpass lite produksjonsvolum.

Når jeg hadde Soul, var noe av det første jeg gjorde å lade 12V batteriet over natta. Hadde aldri noensinne problemer med den bilen.

Fakur

Takk for tips, Rav 4 EV og nix, det virker trolig at noe av problemet skyldes dårlig kvalitet på 12-voltsbatteriet. Men kan det forklare at batteriet er tappet rett etter kjøring, når setevarme mm ikke har vært i bruk? Hvorfor kan boosteren fra Biltema vekke 12-voltsbatteriet til live, når bilens egen DC-DC lader ikke klarer det?  Noe annet som fremdeles er merkelig er at bilen når den står til lading avbryter lading av 12-volt før det er fullt. Og hvordan kan lys som er avslått begynne å lyse og blinke? 12-voltsbatteriet ble altså sjekket og funnet iorden ved siste service, og da måtte verkstedet ha bilen inne et helt døgn for å kunne kjøre full sjekk. Hvordan kan forhandleren en gang si at problemet trolig skyldes at bilen var ment for Tyskland, en annen gang at 12-voltsbatteriet kun lades etter at hovedbatteriet har nådd 100 %, og neste gang si at problemet kan skyldes dørhåndtakene?  Og er det noen av dere som har møtt en forhandler som har peiling?  Jeg er forøvrig lovet lånebil ved neste verkstedbesøk.

Robert Sund

Det kan være ukontakt som er årsaken, da vil ladingen av batteriet gå tregt eller ikke i det hele tatt, og man kan plutselig få spenningsfall eller bortfall av spenning.

Det ville forklare at bilen har strøm til 12V systemet når den blir forsynt av DC/DC fra hovedbatteriet og at den "dør" umiddelbart da den vil trekke fra 12V batteriet.

Hvis det er det som er årsaken ville jeg først sett etter om det er irr mellom batterisko og polene, deretter om jordingsledningen er løs.

Men det kan jo være mye annet også.


Det finnes forresten billige voltmetre som man kan putte i sigarettenner uttaket, det vil avdekke om spenningen gradvis synker når bilen er i bruk. Det vil avdekke DC/DC feil.

Det finnes også multimetre i forskjellige varianter som kan følge med på spenningen også når bilen er av. De har eget batteri så de vil virke selv om spenningen faller til 0V på 12V batteriet. Dette koster litt mer, men det burde være mulig å få lånt ett slikt instrument.

Rav4_EV

@Faktur
Det er høyst skremmende at du får slike merkelige svar fra din forhandler.
Alle elbiler har et 12 volts batteri som lades via omformer fra bilens 400V drivbatteri både under lading og kjøring.
Kun i korte perioder under vanlig eller hurtiglading kan 12 volt batteriet miste lading fordi drivbatteriets overvåking trenger å beregne kapasitet uten belastning. Vi snakker om avbrudd på sekunder.

Under kjøring og lading skal omformeren ha tilstrekkelig kapasitet til å levere nok effekt til samtlige forbrukere som kan forventes (rattvarme, lys, setevarme, radio etc) og i tillegg har overskudd til å lade opp det tapet 12 volt batteriet eventuelt har fått når bilen har stått stille.

Nye elbiler har ofte også en strømsensor (gjerne på den negative polen) slik at bilen ikke bare følger med på ladespenningen av 12 volts batteriet, men også følger med på hvor mye strøm som går inn eller ut av det.
Her kan det være prosedyrer som må følges ved opplading/bytte av batteri.

Første bud for at du skal få en feilfri bil er at forhandler tar innover seg at bilen skal kunne virke som forventet og at avvik fra dette er feil som må rettes . Når noen komme med vås som tyske spesifikasjoner eller at 12 volts batteriet lades etter at drivbatteriet er fulladet så får jeg en like dårlig følelse som da jeg jobbet på Buddy. De med minst kunnskaper og små evner til å tilegne seg ny viten faller lett for fristelsen av å bortforklare problemer med noe magisk eller eksterne ting de ikke kan råde over.

Til slutt:
Når 12 volt batteriet blir helt flatt har man saget over greina man sitter på. Omformeren fra drivbatteriet kan fint lade opp 12 volts batteriet fra bunn, men uten 12 volt til stede vil ikke elektronikken som styrer omformeren kunne starte. Derfor må man bruke ekstern starthjelp når 12 volt batteriet er flatt.



Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Larry King

@Fakur:

Jeg har opplevd omtrent alle de samme situasjonene som deg, med helnorsk 2014-modell.
Forhandler sjekket 12V-batteri og lading, og bedyret at alt var helt OK, men problemene fortsatte,
og jeg var ikke i stand til å finne et mønster. Til slutt måtte jeg ha frem boosteren 2-3 ganger i uken.

For en måned siden byttet forhandleren 12V-batteriet, og jeg har ikke hatt problemer siden...
TM3 LR RWD levert 22.06.19.
Soul Ev Excl. levert 22.12.14

Fakur

Takk for info, Larry King, nix, Rav 4EV og Robert!  Skal til verksted torsdag, har god tro på at forhandler også vil erkjenne at det greieste for alle blir å få inn et kvalitetsbatteri. 

ronny.anderson1

Jeg fikk dette 12v problemet på mandag.  Bilen stod i garasjen med ladekabel tilkoblet,  og 12v gikk flatt mens den ladet. Skal til advokat i morgen.  Vurderer søksmål.  Bilen måtte hentes av Viking.    Informasjon om at 12v batteriet ikke lades er helt fraværende.  Et klart brudd på markedsføringsloven slik jeg ser det.  Kia vil ikke innrømme at de har gjort en tabbe.  Skal innom Toyota i morgen for å høre om det hjelper å sette inn et bedre 12v batteri.  Jeg føler situasjonen er helt surrealistisk...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Fakur

Hos meg har det skjedd en gang at 12-volt var utladet mens ladekabel stod i. Da hadde bilen stått fulladet et døgn.  Blir spennende om et bedre batteri hjelper hos deg. Foreslo nytt batteri hos min forhandler, men der er de sikre på at feilen ligger et annet sted, og ny sikringsboks skal være på veg med ekspresspakkepost fra Korea. Noe snålt som jeg opplever når problemet oppstår hjemme i garasjen er at når jeg setter på vanlig 12-volts lader så starter ikke lading. Da bruker jeg å koble på boosteren, det gnistrer litt, bilen våkner, og 12-volts-laderen kommer igang. Så kan jeg koble fra boosteren, og laderen fortsetter.  Hvordan kan dette forklares? Jeg lurer på om det kan være brutt kontakt mellom elementer i batteriet, og at boosteren gjenoppretter kontakten. Andre forslag?

TB

Sitat fra: Fakur på tirsdag 07. mars 2017, klokken 23:38
Noe snålt som jeg opplever når problemet oppstår hjemme i garasjen er at når jeg setter på vanlig 12-volts lader så starter ikke lading. Da bruker jeg å koble på boosteren, det gnistrer litt, bilen våkner, og 12-volts-laderen kommer igang. Så kan jeg koble fra boosteren, og laderen fortsetter.  Hvordan kan dette forklares? Jeg lurer på om det kan være brutt kontakt mellom elementer i batteriet, og at boosteren gjenoppretter kontakten. Andre forslag?
Har du målt batterispenning på polene når du opplever dette? Smarte batteriladere måler spenning på batteri. Er denne for liten starter ikkje lading. Har sjølv opplevd at lading ikkje starta som følge av dette. Løyses ved å koble eit batteri inn i parallell, som ein slik booster er. Dermed kjem du over kritisk spenning, og lader kan fortsette å lade.

I følge http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/ er spenning under 11,6 V er batteri ødelagt - og har tatt skade. Har erfaring med ca 8 V ein gong og 1,3 V ein annan, men fungerer forsatt. Men, er nok svekka i forhold til nytt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Fakur

Takk for svar, TB, får skaffe meg en spenningsmåler.  Kan noe av forklaringen på problemene med Soulen være at bilens egen 12-voltslader også er så "smart" at den ikke starter lading hvis spenningen kommer litt under 12?

...

Sitat fra: ronny.anderson1 på tirsdag 07. mars 2017, klokken 20:21
Jeg fikk dette 12v problemet på mandag.  Bilen stod i garasjen med ladekabel tilkoblet,  og 12v gikk flatt mens den ladet. Skal til advokat i morgen.  Vurderer søksmål.  Bilen måtte hentes av Viking.    Informasjon om at 12v batteriet ikke lades er helt fraværende.  Et klart brudd på markedsføringsloven slik jeg ser det.  Kia vil ikke innrømme at de har gjort en tabbe.  Skal innom Toyota i morgen for å høre om det hjelper å sette inn et bedre 12v batteri.  Jeg føler situasjonen er helt surrealistisk...
Hva har en advokat og Toyota med saken å gjøre? Greit nok at man er pisse sur over sånne ting, det hadde jeg vært selv.. men du har ikke vurdert en annen fremgangsmåte som koster litt mindre enn et kvarters konsultasjon hos en advokat? Kjøpe et billig 12v batteri til 6-700kr på Biltema f.eks? Utlegget bør du fint kunne få dekket om det viser seg å rette feilen.

TB

Sitat fra: Fakur på onsdag 08. mars 2017, klokken 01:19
Takk for svar, TB, får skaffe meg en spenningsmåler.  Kan noe av forklaringen på problemene med Soulen være at bilens egen 12-voltslader også er så "smart" at den ikke starter lading hvis spenningen kommer litt under 12?
Mange bilprodusenter lader 12 V i desse to situasjoner:
- Når bilen på på / klar til å bli kjørt.
- Når bilen lades.

Enkelte merker vil og lade 12 V om bilen står parkert over tid, men virkar ikkje som det gjeld Kia.

Når hovedbatteri er lada opp, stopper bilen lading av 12V og bilen går i "dvale". Rele i EVSE kobler ut, og bilen er uten AC spenning inn. Pga. for stort forbruk og/eller defekt 12 V går batteri tomt i løpet av for kort tid. Dermed mister elektronikken som skal styre bilen spenning, og bilen kan ikkje komme seg ut av denne modus - sjølv om det finnes strøm på hovedbatteri. Elektronikken som kan aktivere strøm frå hovedbatteri til 12V treng 12V for å aktivere dette -> Catch 22.

For å unngå dette skjer:
- Mest opplagte er å ta vekk ekstra forbruk som fører til at det går tomt. Komponent som feiler, eller ikkje går i dvale. Om årsak er defekt 12 V må bli bytta med nytt batteri.

- Metode 2 er at elektronikken overvåker 12V - og starter DC-DC om spenning blir for låg. Ulempen er om det er feil som fører til tapping vil hovedbatteri før eller seinare gå tomt - dvs. det berre utsetter problemet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Robert Sund

Noe har Kia gjort feil når 12V batteriet kan gå tomt mens det er rikelig med strøm på hovedbatteriet.

Vi vet ikke hvorfor 12V batteriet går tomt ennå. Og det vet neppe Kia heller. Kia burde la en eller flere av de som opplever dette låne en ny bil og teste til de finner feilen. Kia risikerer å miste topp-plasseringen med minst feil på dette; og den er verd svært mye penger for Kia, samt anseelse.


Logging av spenning og strøm på 12 batteriet kan gi mye informasjon, men må være tilkoblet når feilen oppstår.

Med et klammeampermeter som kan måle små DC strømmer vil strømtrekket kunne måles uten å koble instrumentet inn i kretsen. Hvilket som helt voltmeter kan måle spenningen på samme vis.


Klart 12V batteriet skal lades når spenningen på dette er lav (så lenge hovedbatteriet er over minimumsspenning). Det blir interresant å se hva feilen er.

maruch

Ronny.anderson1 og Fakur - hva er dagens kjørelengden deres? Det høres veldig interessant ut det som dere skriver, særlig i forbindelse med tidligere innlegger i denne tråden. Synes at batteris dårlig kvalitet i forbindelse med norsk vinterlenge kan ha mye å si. Har lest at den nye utgaven, 2017, trekker strøm til oppvarming fra hovedbatteri men hva om de eldre? Det vet jeg ikke. Har selv 2017, nettop kjøpt, fra tysk marked, og fikk ingen problem ennå. Men booster venter i baggasjeromet :)
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

EV_Mor10

Da fikk jeg også et flatt batteri på min "nye" Soul 2016-modell kjøpt som nybil i januar i år. Tysk import via BOS Lørenskog.
Var innom garasjen i går og testet om den nye gummimatten til bagasjen passet inn og låste kun opp bakdør ved å trykke på knappen på bakdør.
Alt virket OK og jeg låste deretter opp sentrallås med knapp på førerplass. Alt OK. Gikk for å ta ut ladekabel som hadde stått i siden fredag ettermiddag, og da begynte blinklysene å blinke veldig ukontrollert. Etter kort tid sluttet alt å virke i bilen og jeg målte 6,9V på batteriet.
Har satt den på lading og skal sjekke volt senere i dag.

Jeg er på jobb ca 3-4 dager pr uke og har 25km hver vei.
Har da satt opp forhåndsprogrammert lading til kl 23:50 hver natt og 80% lading.
Bruker ikke veldig mye strøm bortsett fra kanskje rask forvarming av ratt noen få ganger når jeg starter opp fra jobb.
Bilen står i oppvarmet garasje med 15C hjemme og burde ha alle forutsetninger for et godt hjem :)
På jobb står den ute, og bruker selvfølgelig litt batteri på oppvarming på vei hjem, men det burde ikke være noe problem.

Har pratet med verksted i dag og de ville ikke innrømme at dette var noe kjent problem og ville ha den inn til feilsøking på torsdag.
Burde jeg kreve nytt 12v batteri i og med at bilen er "ny"?

I mitt hode skal ikke dette være et problem og dersom problemet fortsetter vil jeg ikke kunne stole på bilen og mest sannsynlig kreve en heving av kjøpet.
Liker veldig godt bilen og komforten den har, og ønsker ikke noen annen bil egentlig  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA