Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når tror godtfolket vi kan forvente større batteri på 7 seter versjon?

Startet av Martin Eden jr, torsdag 21. april 2016, klokken 12:50

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Jeg har en av de første 2014-modellene, levert i september 2014. Som tidligere beskrevet i en annen tråd hadde jeg to runder på verksted etter et par måneder som følge av "død 12v" - ingenting funker. Første gang ladet verkstedet bare opp batteriet igjen, og samme problem oppstod etter en dag eller to. Inn igjen på et lengre verkstedopphold - de plukket etter sigende masse fra hverandre, kommuniserte med importør etc. uten å finne en feil. Fikk tilbake bilen - og den har funket problemfritt i over ett år. Så fikk jeg samme problemet igjen for en ukes tid siden. Inn på verksted igjen - etter 4-5 dager får jeg beskjed om at importøren ber dem om å bytte sikringsboks - men at de ikke kan garantere at dette er det som skal til. Det informeres også om at man i noen tilfeller har byttet ut svært dyre deler (en til 50 000 og en annen til 100 000 iflg. verkstedet), men dette gjør de altså ikke med min nå. Føler meg usikker på at de har funnet problemet. De sier de kan måle at "noe stjeler strøm", men virker som de leter litt i blinde etter kilden...

Ser av forrige tråd at noen har identifisert navigasjonssystem eller dørlåser som "syndere", men her forsøker de altså med sikringsboksen.. Noen andre som har hatt tilsvarende historier?

Falcon64

Leste endel om dette her om dagen i en annen tråd:

Det ser ut som det er en SA201 for å fikse dette.

https://www.flickr.com/photos/40085449@N04/24076249432

Les disse trådene:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?p=2544#p2544

Her er hva som ble oppdatert på sist service for en kunde:

SitatWent to the dealer and was surprised to find out about 3 recalls. With my other cars I've been sent letters.

1) added a pin to the steering wheel
2) did something to a back seatbelt
3) and dc converter upgrade

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=505

Regner med det er SA201

jim_smyth

Vi hadde dette problemet i vinter, men skal være kjent og skal ha blitt fikset på service.

elbil-1

Bilen gikk tom for strøm i helga - verkstedet sier det var 12V batteriet som var tomt.

Det kunne gå tomt dersom forvarming sto innstilt med tidspunkt og knappen for tidsstyring av varme var på.

Spesielt om det var satt opp forvarming hver dag i innstillingene og bilen ikke sto tilkoblet ladekabelen.
Da tappes 12V batteriet når vifta går...

Merkelig at 12V batteriet ikke lades fra 400V hovedbatteriet når bilen kjøres??

Noen andre som har opplevd dette?

EspenM3

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 29. mars 2016, klokken 16:20
Bilen gikk tom for strøm i helga - verkstedet sier det var 12V batteriet som var tomt.

Det kunne gå tomt dersom forvarming sto innstilt med tidspunkt og knappen for tidsstyring av varme var på.

Spesielt om det var satt opp forvarming hver dag i innstillingene og bilen ikke sto tilkoblet ladekabelen.
Da tappes 12V batteriet når vifta går...

Merkelig at 12V batteriet ikke lades fra 400V hovedbatteriet når bilen kjøres??

Noen andre som har opplevd dette?

12V batteriet lades under kjøring. Men det er bittelite, så det skal ikke rare strømtyven til for at det tappes når bilen ikke "går". Halvtime med radio og naviskjerm på er nok ser jeg for meg.

sven erik

med de små batteriene er det  best det er som det pleier og hvre på de fleste elbiler  det  er at en får strøm hele tiden fra fremdrifts  batteriene  har en gammel elbil som ikke får det  å den kan kunn stå parkert 2 dager står den mer uten  strøm eler at en kjører med den så er den tom

Svein Evensen

Et nyttig verktøy å ha i bilen da 12v streiker.

goev

Den teorien ang. forvarming kan kanskje ha noe i seg!
Vi forvarmer bilen hver dag til kl0745 og kl11.
I de siste dagene har ikke bilen blitt så mye brukt, så vi har ikke hatt bilen i laderen.

I dag Kl 1030 fikk jeg varsel fra OVMS i bilen min om at 12V var kritisk lav. Kl1030 er tidspunktet den startet forvarming, så dette virker veldig sannsynlig! Bilen var ikke tilkoblet lader da det skjedde, så på tre dager var batteriet tappet ut såpass mye at jeg ikke fikk startet bilen.

Men nå burde jeg kanskje slått av forvarmingen :-)
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

jim_smyth

Vi fikk byttet vårt startbatteri siden det forrige visstnok hadde et pulserende strømtrekk de klarte å finmåle. Uvisst hva det er men vi har hatt død bil 3 ganger i litt forskjellige settinger. Tror ikke forvarming skal være synderen hos oss.

elektrolux

12V batteriproblematikk er velkjent på Elbiler.

Mye skyldes dårlig ladelogaritme på 12V batteriet. Lav ladespenning de gangene 12V lades; det vil si under lading og kjøring av bilen, gir lite strøm inn på batteriet som hele tiden har en liten belastning fra div. forbrukere. Batteriet blir aldri skikkelig oppladet og får meget kort levetid. Går et 12V blybatteri tomt skades det, og jeg pleier å si at et slikt batteri kun har 9 liv.

Moderne biler har gjerne et canbus nettverk der 10 tals moduler skal sovne inn. F.eks går dørkomputeren i sleep modus etter ca 3 min, Soltak likeså, mens keyless alltid vil ha en viss aktivitet. Fungerer ikke dette forblir strømtrekket relativt høyt og 12V batteriet lades ut. Typisk vil en moderne bil kunne stå 1-3 måneder før et typisk 12V batteri er utladet av alle disse små forbrukerne.

En løsning er å sette i et Litium 12V batteri, men det er ikke lov på en elbil i Norge. Vi gjør dette likevel og fordelen er at batteriet "suger" til seg strøm selv med lav ladespenning, og har dermed mer kapasitet å gå på under stillstand. En annen fordel er at det kobler seg selv ut om det går lens for kapasitet, og dermed forhindrer skade på seg selv. En kjapp tilførsel av 12V f.eks fra en slik startbooster som Svein Evensen viser til vil få liv i batteriet igjen

Slike 12V Litium batteri har f.eks Alternativ energi spesialisert seg på:

http://www.alternativenergi.no/index.php?page=4874e57f-8dce-4a52-9cc4-5931a7a2cb72
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Fakur

Kona ringte idag og fikk ikke startet igjen, og ikke åpnet bakluka. Dørene hadde heldigvis ikke vært låst. Hun har ellers likt kiaen, og aldri opplevd lignende etter 20000 km, men nå skulle det være siste gang hun kjørte dritbilen. Vi har et nødbatteri fra biltema som har løst samme problem for meg en gang, og som jeg fikk henne til å koble på, uten at det hjalp denne gangen. Ble til at jeg reiste ut med dieselbilen, og fikk da startet med vanlige startkabler, og alt var iorden igjen. Ikveld har jeg forsket litt, og funnet at hvis bilen slås av med powerknappen mens girvelgeren står i noe annet enn P, og man så setter girvelgeren i P og forlater bilen, så høres en pipelyd i ca 10 sekunder. Når pipelyden slutter, og man tror alt er iorden, blir radio og hovedlys stående på.  Mulig dette kan forklare noen av tilfellene med tappet 12-volt.  Håper kona tilgir, ellers blir det kia til salgs!

bosonic

Helt tydelig at elbilforhandlerene  ikke er oppdatert på feilsøking.(eller får mangelfull oppbacking fra fabrikk). Du må forlange gratis leiebil til din bil er fikset!!

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Svein Evensen

Fakur: Bilen MÅ stå i P, da man slår av motoren. Dersom dette ikke gjøres, ja da er det snakk om brukerfeil. Noe jeg forøvrig tror det er i veldig mange tilfelle.

Robert Sund

IMHO, hvis det er så nøye burde bilen informere "Husk å sette bilen i P før du skrur av bilen" på skjermen, hvis situasjonen oppstår.

Det er også rimelig teit om 12V batteriet ikke blir ladet av det store batteriet hvis bilen uansett er på!

Det er også rimelig teit om bilen kan tappes ned så langt uten at den slår seg av. Tross alt kan man låse opp (og skru på) en avslått bil så systemene er separat forsynt.

Det virker som mange av fossilprodusentene sliter med akkurat det samme. Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig for dem.

Svein Evensen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA