Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lease hybrid vs kjøpe Tesla

Startet av Åge Karlsen Lundquist, torsdag 21. april 2016, klokken 09:13

« forrige - neste »

Åge Karlsen Lundquist

Hei. Kan man bruke en 25amp motorstikk kontakt for lading?

jkirkebo

Sitat fra: Åge Karlsen Lundquist på torsdag 03. mars 2016, klokken 09:38
Hei. Kan man bruke en 25amp motorstikk kontakt for lading?

Hva slags stikk er dette? Kjenner ikke betegnelsen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HoeggenEL

LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Åge Karlsen Lundquist

Nei da :) en helt vanlig stikk med lokk.

cra

Et slikt rødt eller blått et?
Det finnes adaptere fa det meste til det meste. Spørsmålet er jo hva det er du skal koble til. :)

"Vanlig" kontakt (shucko, slike vi har i alle rom) får du ikke på 25A.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Åge Karlsen Lundquist

Kansje jeg formulerte med litt dårlig☺ det jeg mener er kan man plugge laderen i en stikkontakt med 25 amp sikring. Har brukt dette utaket til motorvarmer før.

Åge Karlsen Lundquist

Rart for isåfall så må det stå feil i sikringskapet mitt. Da oversikten der sier 25 amp.

jkirkebo

Sitat fra: Åge Karlsen Lundquist på torsdag 03. mars 2016, klokken 11:44
Rart for isåfall så må det stå feil i sikringskapet mitt. Da oversikten der sier 25 amp.

Ja, vi får håpe det står feil, om det er en vanlig schuko-kontakt du har. Hva står det på selve sikringen da?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#9
Ja, høres ikke bra ut.

Men for å svare på spørsmålet, om du har et vanlig strømuttak med 25A sikring, så er det ikke et problem å lade på dette strømuttaket med opp til 16A. (Antatt kabeltversnitt er tilstrekkelig.) Men de aller fleste ladekabler som følger med elbilene er begrenset til 10A eller 13A. Det er ikke *anbefalt* å trekke mer enn dette fra en stikkontakt over tid, da det kan medføre varmgang og brann. Skal man trekke 16A med en tredjepartskabel, så må man sørge for god strekkavlastning, at stikkontakten er i god stand og man bør aldri plugge ut stikkontakten mens bilen lader, noe som medfører lysbue og slitasje. (Og trekker man 25A er det ikke overraskende om stikkontakten smelter ganske snarlig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

For å gjøre det enklere:
Shucko:


Industristøpsel:


Ligner kontakten på noen av disse?  Eller har den en annen form eller farge?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Åge Karlsen Lundquist

Øverste bilde ja. Men for sikkerhets skyld så bestiller jeg meg en elektrikker☺

Espen Hugaas Andersen

#12
Hvis du har en Schuko med 25A sikring, så er det nok ikke dumt å få inn en elektriker for å se hva som foregår. Det er veldig langt unna bra.

Men ett obs: Sier du til en elektriker at du skal lade elbil, så vil elektrikeren insistere på at du setter opp som ett minimum en egen dedikert kurs med klasse B jordfeilvern. Dette koster fort 5.000-10.000 kroner.

Du *må* ikke ha dette, selv om det er bedre. De aller fleste i Norge lader med 10 eller 13A på en vanlig stikkontakt med en delt kurs og klasse A jordfeilvern, og klarer seg fint med det. Jeg ville bare sørget for å få elektrikeren til å rette opp eventuelle feil på opplegget, og så brukt det eksisterende opplegget og den medfølgende ladekabelen til lading av elbil. (Men så klart, ønsker du raskere/tryggere lading, og pengene er underordnet, så kan du også be om en 32A kurs med industristikk eller ladestasjon. Her må du vurdere selv hvor rask lading du trenger, og det betyr også noe hvor rask lading bilen din takler.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Åge Karlsen Lundquist

Da har jeg sett litt nærmere på dette. Alltså den kontakten som er ute er en helt vanlig stikkontakt med 10 apm si
Sitat fra: HoeggenEL på torsdag 03. mars 2016, klokken 11:24
Sikkert en sånn han tenker på;

http://elby.no/Industrikontakter/Stoepsel-teknisk/Teknisk-stoepsel-25A-3-fas-7023
kring selfølgelig.

Fant i et hobbyrom i kjellern der var det en kontakt som var merket 25 amp på. storklump på veggen som bilde lengre oppe i tråden her viser. Hva den brukes til vet jeg ikke,men i sikkringskapet er den merket som motorstikk.

Espen Hugaas Andersen

Da vil du trolig kunne lade elbilen din med den medfølgende ladekabelen uten å gjøre noe spesielt. Unntaket er om den medfølgende ladekabelen er for 13 eller 16A, og det er ikke mulig å stille ladingen ned til 10A. Jeg er ikke helt sikker på hvilke biler/ladekabler dette gjelder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA