Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har prøvekjørt en e-NV200 varebil - har maaange spørsmål :)

Startet av marric, onsdag 20. april 2016, klokken 19:08

« forrige - neste »

marric

I forbindelse med et nytt husbygge som vil skje i løpet av sommeren nå vil jeg sette opp en hjemmelader til min carport.

Hva må jeg tenke på og si til elektrikeren? Jeg ønsker at det skal være fremtidssikret med tanke på kommende elbiler. Jeg eier en Nissan Leaf år 2012, 1. generasjon.

Jeg tenker meg at det skal være en egen kurs på 32A, strømtilførselen 400 V, 3-fase eller 230 V 1-fase.

Jeg tenker at det blir langt billigere å montere inn 16A Blått CEE industristøpsel,http://www.ev-institute.no/product.html/kabelservice-2?category_id=5 og kjøpe kabel av type 2 (Mennekes) 5*10mm2 kabel+pilot http://www.ev-institute.no/product.html/16a-blatt-cee-industristopsel-og-stikkontakt-2?category_id=5 enn en fastmontert ladestasjon fra f.eks Salto. Vil dette fungere? Også med tanke på framtidens elbiler som nok har type 2-inngang?

Takknemlig for tips!

Rav4_EV

Har du TN nett 400 volt ville jeg lagt frem 3*16A. Da kan du lade opp til 11 kW og en Tesla vil være fulladet over natten om du trenger det.
32A enfaselading vil etterhvert forsvinne når flere produsenter leverer europeiske ladere. Neste ut er BMW som fra sommeren kommer med 3 faselading.

Poenget med ladepunkt er at det skal være plug and play. Det er ikke bare en (dyr) kabelholder men inneholder elektronikk som gir beskjed til bilen om hvor mye strøm som er tilgjengelig og kan bryte strømmen om bilen finner feil.

Dermed har jeg vel også svart på spørsmålet ditt om blått stikk og løs kjøpt kabel. Dette vil ikke virke. Bilen forventer en signaliseringsenhet utenfor bilen som kan skru av og på strømmen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Enig med Rav4_EV om å legge ut 3 x 16 A 400V om du kan det.

Ratio kommer nå ut med en flott serie ladestasjoner som bl.a kan kobles til en slik kurs for 1 eller 3 fase lading.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

Disse blir også meget gunstig priset.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ludo

Hvorfor ikke legge ut 3x32A når du først skal legge opp en ny kurs? Koster minimalt mer. Kanskje du kjøper deg en bruk Soul, BMW, ZOE..... osv.

Er det slik at 1 fas 32 kommer til å forsvinne? Har du noe referanser på det? Hva med alle hus i Europa som bare har lagt inn 1 fase på et TN nett?

nofuelno

Sitat fra: ludo på onsdag 02. mars 2016, klokken 22:35
Hvorfor ikke legge ut 3x32A når du først skal legge opp en ny kurs? Koster minimalt mer. Kanskje du kjøper deg en bruk Soul, BMW, ZOE..... osv.

Er det slik at 1 fas 32 kommer til å forsvinne? Har du noe referanser på det? Hva med alle hus i Europa som bare har lagt inn 1 fase på et TN nett?
Det mest realistiske vil ofte være 3 x 16A i forhold til det som kan belastes hovedsikring.
Sørg for å velge en ladeboks med innebygget DC-vern, så slipper du kostnaden til B-vern i skapet.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Chy

Hei, jeg har nettopp kjøpt meg en 2016 Leaf 30kW og valgte da å ta med en 32A hjemmelader. Jeg har ikke 6,6kW lader i Leafen, men tenkte at 32A ville være mer fremtidsrettet for en eventuelt senere elbil, samt at 32A lader kostet kun 800kr mer enn 16A...

Det jeg leser her nå bekymrer meg for at jeg har gjort et dårlig valg, og at jeg kanskje ikke kan bruke denne laderen i det hele tatt?

Slik det forklares her så er 3 fase 16A/32A 400V mer fremtidsrettet? Strøm har jeg ikke så veldig mye peiling på, så jeg la ved 2 bilder over sikringsskapet mitt. Kanskje noen med bedre forståelse enn meg kan si om jeg har mulighet til dette 3 fase opplegget? eller om jeg i det hele tatt kan utnytte en 1 fase 32A lader?

Hvilken lader jeg får vet jeg ikke, den er bestilt gjennom Nissan forhandler og omtales som en 32A lader, men skal høre med selger hvilken lader det er.

Det er ikke meningen å kuppe tråden til trådstarter, beklager det, men ble veldig bekymret nå.

Noen som kan svare meg på dette?
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Rav4_EV

Lettest om du tar bilde av kursfortegnelsen.
Slik det ser ut har du enfase 50A tilgjengelig. Dermed er 32A utelukket. Tvilsomt om du greier kun 16A. Avhengig av resten av huset.

En full renovering men ny 3-fas inntakskabel er nok på sin plass.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Chy

Takk for svar! Altså selv 1 fase 32A lader er utelukket? Skal se om jeg finner kursfortegnelsen
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Chy

Fant ikke noe kursfortegnelse, men fant dette inni sikringskapet. Er dette til hjelp?
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Rav4_EV

Ja. Det er noe som heter samvittighetsfaktor. Det betyr i enkelthet at man kan kalkulerer med at ikke alle forbrukere står på samtidig. Elbillading settes til 1. Det vil si at effekten ikke kan deles.

50A -32A = 18A til overs. Eller rundt 4 kW til allt annet i huset. Finnes neppe en elektriker som ville skrive under på dette om.

@Ludo

Å legge opp 3x32A til elbillading er trolig ikke mulig for de fleste uten å oppgradere inntaket. Det kan også utløse bidrag til e-verket.

Enfaselading med høy effekt er noe som passer best i Japan og USA der det er vanlig å fremføre "grove" enfaseløsninger til abonnenter. Trefase er kun for industrien.

I Europa er 3 fase fremføring det mest vanlige til abonnenter dersom effekten er over en viss størrelse.

Det er kun BMW i Europa som leverer enfase 32A fordi den er "designet" mot Nord-Amerikansk marked. Har fått klare signaler på at BMW vil levere 3 fase fra juni, også fra IT  nett.
Kia har også muntlig gitt meg info at de vil levere 3 fase ombordlader fra 2017.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

SitatFant ikke noe kursfortegnelse, men fant dette inni sikringskapet. Er dette til hjelp?

Ikke utover det som fremkom av tidligere bilder. Du har en forholdsvis grov inntakskabel (som du deler med nabo?).

Det er gode indikasjoner på at du kan få høyere effekt, også 3 fase 400 volt fordi det allerede ligger i målerskapet.

Ville vurdert å hyre inn en elektriker for tilbud. Du har en tavle ett eller annet sted også. Bilde?

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Chy

Er det denne du mener? Ja tomannsbolig, deler med nabo.
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

KjellG

#12
Under boksen merket 2 ser det ut til at det kommer en 4-leders kabel inn. En fase, den hvite, går til deg, den lengst til venstre til naboen. Den i midten er ikke i bruk?

Trolig vil du kunne oppgradere til 3-fase. Du må bytte overspenningsvern, hovedsikring og måler, men slipper trolig å grave ny kabel. Hvor store hovedsikringer du kan få er uklart.


I et TN-nett er det vanlig at alle laster ligger mellom faseleder og nulleder (den blå). En 3-fase ladestasjon leverer mao 4 ledere pluss jord til bilen.

Chy

Sitat fra: KjellG på torsdag 03. mars 2016, klokken 20:32
Under boksen merket 2 ser det ut til at det kommer en 4-leders kabel inn. En fase, den hvite, går til deg, den lengst til venstre til naboen. Den i midten er ikke i bruk?

Trolig vil du kunne oppgradere til 3-fase. Du må bytte overspenningsvern, hovedsikring og måler, men slipper trolig å grave ny kabel. Hvor store hovedsikringer du kan få er uklart.


I et TN-nett er det vanlig at alle laster ligger mellom faseleder og nulleder (den blå). En 3-fase ladestasjon leverer mao 4 ledere pluss jord til bilen.

Takk for svar KjellG! Vet du hva kostnaden ved å bytte disse komponentene vil ligge på?
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

KjellG

Der har jeg lite å bidra med, er bare hobbyelektrikker.
Det kan også være andre forhold som plass i skapet, som bestemmer prisen.

Jordfeilautomat klasse B for elbillading varierer også mye i pris. Billigst får du dem trolig via forhandlere her på elbilf, men så spørs det om elektrikker vil skru opp noe han ikke har levert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA